Amunkaerőpiac jelenlegi és belátható jövőbeni helyzetét is meghatározó két legalapvetőbb tényező az ország sajátos demográfiai helyzete és a foglalkoztatottság alacsony szintje.
A népesedésnek a munkaerő-kínálatot befolyásoló hazai sajátossága – a közhiedelemtől eltérően – nem a termékenység (a születésszám) alacsony szintje, hanem a középkorú férfiakat különösen sújtó magas halandóság, valamint az egyes korosztályok létszámának nagy különbségei. A termékenység az elmúlt egy-két évtizedben a fejlettebb országok többségében jóval a természetes utánpótláshoz szükséges szint alá csökkent. Az európai országok közül legalább tízben, közöttük olyan országokban is mint például Olaszország, Spanyolország és Portugália, a magyarországinál jóval kisebb a termékenység, de 31 országból 29-ben lényegesen alacsonyabb a halandóság. A magyarországi halandósági szintnél csak az oroszországi és ukrajnai magasabb valamelyest – tudható meg a KSH Demográfiai évkönyvéből.
A 25-64 évesek foglalkoztatottságának várható időtartama években, nemek és iskolázottság szerint, 1996-ban | |||||
---|---|---|---|---|---|
Iskolázottság | Nem | Magyarország | OECD | Dél-Európa | Németország |
Max. 8 oszt. | Férfi | 19,9 | 27,3 | 30,4 | 26,3 |
Nő | 14,8 | 18,1 | 15,4 | 17,4 | |
Középfok | Férfi | 27,3 | 31,7 | 30,8 | 30,7 |
Nő | 21,8 | 23,4 | 19,9 | 24,0 | |
Felsőfok | Férfi | 33,0 | 34,4 | 33,9 | 34,2 |
Nő | 28,3 | 29,1 | 22,1 | 29,6 | |
Együtt | Férfi | 25,9 | 31,1 | 30,7 | 31,0 |
Nő | 19,9 | 22,3 | 20,8 | 23,4 | |
Különbség 8 oszt.-felsőf. | Férfi | 13,1 | 7,1 | 3,5 | 7,9 |
Nő | 13,5 | 11,0 | 6,7 | 12,2 | |
Forrás: Education at a Glance, OECD Indicators 1998. A5.1-2 tábla alapján |
Népesedés és foglalkoztatottság
Még sajátosabb az élveszületések számának szélsőséges ingadozása. Az élveszületések száma az 1946. évi 169 ezerről 1954-ig 223 ezerre ugrott, 1962-ig évi 130 ezerre esett vissza. Később, 1975-ben elérte a 194 ezres csúcspontot, és 1998-ban 100 ezer alá csökkent. Ennek következtében például a felsőoktatás előtt álló 18 éves fiatalok száma 1994-ben meghaladta a 191 ezer főt, ebben az évben nem éri el a 146 ezret, az ezredfordulót követő évtizedben 125 ezer fő körül alakul, majd 100 ezer alá csökken. Az egymást követő demográfiai csúcsok és völgyek ismétlődő ingadozást visznek be a munkaerő-kínálatba.
A munkaerőpiac másik alapvető jellemzője a foglalkoztatottság alacsony szintje. Az ország tízmilliós népességéből 6,9 millió 15-64 éves, a nemzetközi konvenció szerint munkaképes korúak száma. Ezeknek jelenleg mindössze 54 százaléka, 3,7 millió fő a regisztrált foglalkoztatott. Az Európai Unióban átlagosan 61 százalék, az Egyesült Államokban és Japánban 74 százalék a foglalkoztatottság aránya.
A rendszerváltozás kezdetén, 1990-ben a 15-64 évesek 76,4 százaléka, 5,2 millió ember volt hivatalosan is állásban. Az átalakulást kísérő kezdeti mély gazdasági válság éveiben, nagyobbrészt 1995-ig, kereken másfél millióan vesztették el az állásukat. Az első években robbanásszerű gyorsasággal növekvő munkanélküliség – a KSH felmérése szerint – 1993-ban, 438 ezer főnél tetőzött. A posztszocialista országok átmeneti gazdaságának egyik sajátossága, hogy a munkanélküliség később csökkenni kezdett, miközben a foglalkoztatottak száma továbbra is ugyancsak gyorsan csökkent. Ezt a folyamatot a kilencvenes évek közepén megkezdett stabilizáció csak 1997-ben állította meg.
A fentiekből következik, hogy Magyarországon a statisztikailag mért munkanélküliség ma jóval kisebb, mint a fejlett nyugat-európai országokban; de a foglalkoztatottság szintje nemzetközileg példátlanul alacsony. Egy évtizeddel ezelőtt 100 keresőre mindössze 98, jelenleg 176 fő gazdaságilag inaktív eltartásának terhe hárul.
A foglalkoztatottság nemek és iskolázottság szerint jelentősen különbözik. Ez jól látható, ha megvizsgáljuk, hogy a jelenlegi foglalkoztatottsági arányok mellett a népesség különböző rétegei – az iskolázás által többé-kevésbé lekötött 15-24 év közötti életkortól eltekintve – átlagosan hány évi foglalkoztatásra számíthatnak felnőtt életük negyven éve alatt.
A vizsgált negyven évből Magyarországon a férfiak csak 26 évet dolgoznának, a többi idő kisebb részében munkanélküliek, nagyobb részében főként betegség és nyugdíjazás miatt gazdaságilag inaktívak. A nők virtuális élet-munkaideje mindössze 20 év lenne. A másik 20 év kis részében munkanélküliek, nagyobb részében gyermekgondozás, valamint betegség és nyugdíjazás miatt a háztartásban maradnak.
A diplomás férfiak virtuális munkaéveinek száma mindkét nemnél csaknem ugyanannyi, mint az OECD-országok átlagában vagy a fejlett országok közül referenciaként szereplő Németországban. A diplomás magyar nőké alig marad el a németekétől, illetve az OECD-országok átlagától, de jelentősen meghaladja a dél-európai diplomás nők élet-munkaidejét.
Az előbbiekkel szemben a legfeljebb nyolc osztályt végzett férfiak virtuális foglalkoztatottsága nagyjából egyharmaddal kisebb, mint az OECD-országokban, és még alacsonyabb a dél-európai országokénál. A nők élet-munkaideje "csak" 1/5-del kisebb, mint a fejlett nyugati országokban. Az alsó és a felső fokon iskolázott férfiak és nők élet-munkaideje között Magyarországon 13-14 év a különbség, míg a fejlett országokban a férfiaknál csak 4-7 év, a nőknél 7-12 év.
Kérdés, hogy vajon a kevésbé iskolázottak jóval rövidebb élet-munkaideje abból ered-e, hogy Magyarország népességének iskolázottsága a dél-európai országokénál is jóval alacsonyabb, és e nagyszámú képzetlen munkaerő számára nincs elég munkahely? Nem. A helyzet az, hogy Magyarországon az iskolázottság szintje viszonylag magas.
Még kevésbé tételezhető fel, hogy a fejlettebb országokban, például a német gazdaságban nagyobb az egyszerű munkát igénylő munkahelyek aránya, mint Magyarországon, és ezért magasabb ott a kevésbé iskolázottak foglalkoztatottsága, mint nálunk. A tények alapján indokoltabb az a következtetés, hogy mind a foglalkoztatottság, mind a jövedelemeloszlás hazai, erőteljes polarizációja a foglalkoztatottság alacsony szintjéből következik. A munkahelyek számának radikális csökkenése miatt a foglalkoztatottsághoz szokott népesség lélekszáma jóval meghaladja a munkaerő-szükségletet, ezért a munkaadók a kínálatból az iskolázottabb és képzettebb munkaerőt tartják meg, illetve veszik fel akkor is, ha az adott munkahelyeken alacsonyabb képzettségű munkaerő is megfelelne. A munkavállalók alternatív választási lehetősége viszont rendkívül korlátozott; kénytelenek elfogadni a képzettséget nem igénylő munkalehetőséget is, a hozzá tartozó alacsonyabb bérekkel.
Ilyen körülmények között az átlagosnál kisebb teljesítőképességű munkaerő kiszorul a munkaerőpiacról. Ezt a hatást erősíti, hogy a magas közlekedési költségek a gazdasági mikrokörzetek centralizált munkaerőpiacától távol tartják a vonzáskörzet településeinek munkaerő-feleslegét. Ezt mutatja, hogy az elmúlt években több százezer fővel csökkent az ingázók száma, a felére esett vissza az ideiglenesen elköltözőké, akiknek számát a kilencvenes évek közepétől a visszaköltözőké már meghaladja.
A népesség alacsony foglalkoztatottsági szintjének súlyos következményeit más oldalról szemlélteti, hogy az egy évtizeddel korábbi foglalkoztatottság mellett, a mai keresetekkel számolva, a társadalombiztosítás bevétele mintegy 260 milliárd forinttal, a lakosság munkajövedelme pedig 800 milliárddal lenne nagyobb a jelenleginél. Ez a többlet bőven fedezné a társadalombiztosítás mai hatalmas deficitjét, más társadalmi ellátórendszerek hiányait, minimálisra csökkenne a szegénység, és könnyebbé válna az államháztartás stabilizálása, az infláció visszaszorítása.
Természetesen nem lenne reális arra számítani, hogy a túlfűtött államszocialista gazdaság magas foglalkoztatottsági szintje akár nagyobb távlatban is elérhető. A fentiek azonban világosan mutatják: elsőrendű feladat gazdasági és társadalmi szempontból is a munkahelyek számának növelése, a foglalkoztatottság szintjének emelése.
Az alkalmazottak számának iparágak szerinti megoszlása 1992-ben és 1999-ben | |||
---|---|---|---|
Iparág | Kód | 1992 | 1999. I. n. év |
Bányászat | C | 4,7 | 1,1 |
Élelmiszeripar | D 15-16 | 18,4 | 15,4 |
Textil-, ruházati ipar | D 17-19 | 15,2 | 16,1 |
Fa-, papír-, nyomdaipar | D 20-22 | 6,0 | 6,4 |
Vegyipar | D 23-25 | 9,7 | 10,0 |
Nemfém ásványi termék gyárt. | D 28 | 4,0 | 3,9 |
Kohászat | D 27-28 | 8,9 | 8,9 |
Gépipar | D 27-28 | 20,8 | 25,4 |
Bútor- és egyéb termékek | D 36-37 | 3,0 | 3,2 |
Energiaipar | E | 9,3 | 9,6 |
Ipar összesen | C, D, E | 100,0 | 100,0 |
Létszám összesen | Index | 100,0 | 83,4 |
Forrás:Foglalkoztatottság és kereseti arányok 1997-1999. KSH gyorsjelentés. A táblázat nem tartalmazza az önállók és segítő családtagjaik adatait. |
Az ágazati struktúra
A munkaerő tömeges leépítése a mezőgazdaságban, az építőiparban és főleg az iparban következett be. A szolgáltatási ágazatokban alkalmazottak létszáma kissé még emelkedett is, részben mert a kereslet a kereskedelem és vendéglátás, a bankok és pénzintézetek, valamint más gazdasági szolgáltatások fejlődését vonta maga után, részben mert a kiterjedt költségvetési ágazatokban nem érvényesültek hatékonysági követelmények, a piac nyomása, ami a létszám csökkentésére vezetett volna.
Ez a folyamat a gazdaság ágazati szerkezetét és ezzel összefüggésben a munkaerő-kereslet struktúráját gyorsan és mélyrehatóan módosította.
Hosszú statisztikai idősorok nemzetközi összehasonlító elemzése szerint a nemzetgazdaságok ágazati struktúrája a gazdasági fejlettségtől függően változik; a mezőgazdasági keresők aránya tartósan csökken, az ipari-építőipari dolgozóké hosszú időszakon át nő, majd a fejlettség magas fokán csökkenni kezd, a szolgáltatószektorban foglalkoztatottak aránya folyamatosan emelkedik; a legfejlettebb országokban már meghaladja a 70 százalékot. A fenti adatokból úgy tűnhet, hogy a magyar gazdaság a rendszerváltozás éveiben nagyot fejlődött, hiszen a szolgáltatásban dolgozók mai aránya kissé meghaladja a gazdaságilag jóval fejlettebb dél-európai országokét, sőt a mintegy háromszor fejlettebb német gazdaságot is megközelíti. Ez azonban nem a szerves fejlődés eredménye, hiszen éppen a gazdasági válság okozta az alapvető termelőágak átmeneti hanyatlását, és ezért ugrott meg hirtelen a szolgáltatásokban foglalkoztatottak aránya. Ugyanakkor a gazdasági konszolidáció egyik eredménye, hogy a fejlődés általános trendjétől eltérően, az utóbbi egy-két évben Magyarországon az iparban és építőiparban foglalkoztatottak száma és aránya emelkedik, a szolgáltatásoké pedig csökken.
A rendszerváltozás az ipari termelés belső struktúráját is mélyrehatóan módosította, amit az alkalmazottak iparágak szerinti megoszlása jól mutat. A struktúraváltozás kedvező jele a bányászat számottevő visszaszorulása és az új termékstruktúrájú gépipar nagyarányú előretörése. A gépipar, ezen belül a járműipar meghatározó szerepet játszik az Európai Unióba irányuló áruexport dinamikus növekedésében, és az egész gazdaság húzóágazatává vált. A fejlődésnek ezt az új és perspektivikus irányát a külföldi tőke beruházásai határozzák meg, amelyek összege 1998-ban már meghaladta a 18 milliárd dollárt. Nagy részét multinacionális vállalatok zöldmezős beruházásai teszik ki, amelyek – a mérlegbeszámolók szerint – nagy nyereséget érnek el, és további fejlesztésekre készülnek.
A külföldi tőke – a többi posztszocialista országhoz képest – előnyben részesítette eddig a magyarországi tőkebefektetéseket. Ezt a beruházók és a szakértők főként három tényezőnek tulajdonítják: alacsony a munkaerőköltség; a munkaerő jól képzett és teljesítőképes; viszonylag fejlett a gazdasági és kulturális infrastuktúra.
Gyakorta szóvá teszik, hogy Magyarországon a munka járulékos költségei nagyok. Kétségtelen, hogy a munkaerő teljes költségének csak 62 százaléka munkabér (pótlékokkal, kiegészítő fizetésekkel együtt), és 35 százaléka társadalombiztosítási kiadás, további 3 százaléka egyéb költség. A társadalombiztosítási járulékok hazai arányát csak Belgium és Svédország közelíti meg, ez a kiadás a legtöbb országban az alapköltség 20-22 százaléka vagy kevesebb. A magas arány összefügg azzal, hogy a széles körű egészségügyi és nyugellátás költségeit az aránytalanul kevés foglalkoztatott után lehet csak számítani. A járulékok – beleértve a munkavállalók hozzájárulását – mégsem fedezik a tb költségeit. A deficitet a költségvetésből kell fizetni. A magyar munkabér színvonala ugyanis olyan alacsony, hogy a magas járulékos költségek ellenére egy teljesített munkaóra teljes költsége az iparban, 1996-ban, mindössze 3 (három!) ecu volt, alig egytizede például a nyugati német tartományok költségszintjének. (Ezzel együtt – valamennyi más adót is hozzászámítva – Magyarországon az összes adóbevételek aránya a GDP-nek alig 40 százaléka, alacsonyabb az EU átlagánál, ami 42,5 százalék.)
A foglalkoztatottak ágazatok szerinti megoszlása Magyarországon és az Európai Unióban 1997, 1998 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ország | Időpont | Mezőgazd. | Ipar-építőip. | Szolgáltatás | Együtt |
Magyarország | 1990 | 17,5 | 36,1 | 46,4 | 100,0 |
1998 | 7,5 | 34,2 | 58,3 | 100,0 | |
EU-átlag | 1997 | 5,1 | 30,1 | 64,8 | 100,0 |
Dél-Európa | 1997 | 13,2 | 28,6 | 58,2 | 100,0 |
Németország | 1997 | 3,4 | 37,0 | 59,6 | 100,0 |
Forrás: EU Employment Rates Report, Eurostat, 1999. Table 4. alapján. Magyarország 1990. Népszámlálás 1990, 1997. A munkaerő-felmérés idősorai 1992-1998. KSH, 1999. |
A munkaerő képzettsége
Gazdasági fejlettségünket figyelembe véve Magyarország népességének iskolázottsága a nemzetközi összehasonlítás szerint kedvező.
Az előzőekben már utaltunk arra, hogy a népesség foglalkoztatottsága, ebből következően gazdasági aktivitása is, nemek, életkor és iskolázottság (szakképzettség) szerint különbözik.
A gazdasági aktivitás különbségei különösen nagyok a legfeljebb 8 általános iskolát végzettek és a magasabban iskolázott, túlnyomórészt szakképzettek között. Emellett a különböző képzettségű népesség valamennyi csoportjában nagy a gazdasági aktivitás életkor szerinti különbsége a fiatalok és az idősebbek korcsoportjaiban. A 25 éven aluliak gazdasági aktivitása az iskolázás, az 55-60 éven felülieké a korábbi nyugdíjkorhatár miatt alacsony. Az előzőekből következően a szakképzettség gyors növekedése és a nyugdíjkorhatár már folyamatban levő emelése a jövőben jelentősen növelheti a gazdasági aktivitást, illetve a munkaerő-kínálatot.
A nemzetközi összehasonlítás szerint kiemelkedően magas a magyar gazdaság felsőfokú szakember-ellátottsága, különösen "műszaki" szakemberekkel. A foglalkozás és képzettség kapcsolata csak a foglalkozások szűkebb körében nagyon szoros, többnyire jogilag is szabályozott (például orvosok, ügyvédek, bírák stb.). Más foglalkozásoknál csak az a tendencia figyelhető meg, hogy a fejlődéssel csökken az adott foglalkozást tapasztalatok alapján ellátó dolgozók, és nő a megfelelő képzettségűek, diplomások aránya. Magyarország e tekintetben is megelőzi a fejlettebb országokat.
A népesség, illetve a foglalkoztatottak iskolázottságának kedvező szintje és a szakember-ellátottság kiemelkedő színvonala ellenére a munkaerő-kereslet és -kínálat összetétele között jelentős a diszharmónia. Ez elsősorban abból ered, hogy a rendszerváltozás óta eltelt rövid idő alatt kialakult a piacgazdaság rendszere, és megváltozott a nemzetgazdaság ágazati és termékstruktúrája. A mezőgazdaságban végrehajtott sajátos privatizáció apró, életképtelen törpebirtokok tömegét hozta létre. A korábbi állami nagyipari és építőipari vállalatok többsége részekre bomlott vagy megszűnt; a jelenlegi nagyvállalatok jó része külföldi, új, zöldmezős létesítmény, amely – kevés kivétellel – az anyavállalat külföldi kutatási-fejlesztési bázisán működik. A kereskedelemben bevásárlóközpontok és új üzlethálózatok vették át a vezető szerepet. A bankok, pénzintézetek és biztosítótársaságok robbanásszerűen kiterjesztették tevékenységüket, tömegesen jöttek létre gazdasági szolgáltató vállalkozások.
Mindezzel összefüggésben teljesen átalakult a vállalatok méretstruktúrája; a működő gazdasági szervezetek mintegy négyötöde egyéni vállalkozás, és az összes foglalkoztatottak egyharmada 20 fő alatti, további harmada pedig 20 és 100 fő közötti létszámmal dolgozó szervezetben dolgozik.
Ezek a változások – a munkaerő-kereslet számottevő csökkenésén túl – mélyrehatóan módosították a kereslet szintek és szakirányok szerinti összetételét és a minőségi követelményeket. A már működő munkaerőnek, valamint az oktatásnak és szakképzésnek rendkívül nagy azonban a természetes inerciája (tehetetlenségi nyomatéka), amit a személyek és szervezetek értékrendjéből és érdekviszonyaiból eredő ellenállás nagymértékben felerősít.
Gyorsan csökkent a mezőgazdasági szakemberek, majd – a közoktatás tanulói létszámának csökkenésével összefüggésben – a pedagógusok iránti kereslet. Mérséklődött a műszaki szakmák iránti igény, különösen a nagyipar korábbi struktúrájához és technológiájához igazodó hagyományos szakmákban. Ezzel szemben intenzív és tartós kereslet mutatkozik a korszerűen képzett gazdasági szakemberek, a rövidebb idő alatt és gyakorlatiasabban képzett szakemberek iránt. Ezt jelzi, hogy a felsőoktatási intézmények, valamint az oktatási vállalkozások által szervezett kétéves tanfolyamokra a magas tandíjak ellenére tömeges volt a jelentkezés, és a végzettek nagyobb nehézségek nélkül el tudtak helyezkedni.
A fejlett magyar szakoktatási hálózat azonban a korábbi államszocialista gazdaság munkaerő-keresletéhez igazodva épült ki, amelyben a műszaki és mezőgazdasági képzésnek domináns szerepe volt. Az átalakulás éveiben az állami nagyvállalatokra épült duális szakmunkásképzés a háttérbe szorult, előretörtek a szakközépiskolák, és csaknem a kétszeresére emelkedett a felsőoktatás hallgatóinak a száma. E kiterjedt, nagy szervezet inerciájából következően azonban a szakképzés, különösen a felsőoktatás csak nagy késéssel követte a munkaerő-kereslet változásait, és jórészt a régi struktúrát reprodukálta. Mindmáig nagy az elmaradás a post-secondary képzés kialakításában, amelynek jogi kereteit is csak nemrég hozták létre. A munkaerő-kereslet és -kínálat szakmai eltérései következtében a korábbi, keresletelégtelenségen alapuló munkanélküliség fokról fokra strukturális munkanélküliséggé alakul át. Ezt a munkanélküliség adatai is jelzik.
Az ország gazdasági fejlettségéhez, illetve a jelenlegi munkaerő-kereslethez képest magas színvonalú oktatás és szakképzés által kibocsátott munkaerő-felesleg kisebbik része a munkanélküliek számát növeli. Az átalakulás kezdetétől folyamatosan nő a munkanélküliek között az iskolázottabb, szakképzett munkaerő aránya, és 1998-ban már a munkanélküliek 61 százalékát tette ki. A szakképzett munkaerő-felesleg nagyobb része nem munkanélküli lesz, hanem a már vázolt folyamat következtében elfoglalja a kevésbé képzettek munkahelyeit. Ezt mutatja, hogy az 1996. évi mikrocenzus idején a 293 ezer egyszerű foglalkozásban (segédmunkás, takarító stb.) dolgozó közül 72 ezernek szakmunkás-iskolai vagy szakiskolai végzettsége és 25 ezernek legalább érettségije volt. A 380 ezer gépkezelőből, járművezetőből 228 ezernek volt középfokú és magasabb képzettsége.
A népesség iskolázottsága 1996-ban, százalékban | ||||
---|---|---|---|---|
OECD-átlag | Európai Unió-átlag | Magyarország | ||
Mo. | OECD | |||
rangsorban | ||||
Legalább középfokon végzett | ||||
25-34 éves | 71 | 67 | 65 | 10 |
55-64 éves | 41 | 36 | 16 | 13 |
Befejezett felsőfokon képzett | ||||
25-34 éves | 23 | 21 | 15 | 12 |
55-64 éves | 12 | 11 | 10 | 9 |
Forrás: Education at a Glance Indicators, OECD 1997. - Magyarország 1996. évi mikro-cenzus. Rangsor: Európai Unió országaihoz képest. |
Korlátozott előnyök
Az ország nemzetközileg kiemelkedően magas szakember-ellátottsága virtuális előny az ország fejlődésében. Korlátozza azonban a képzés minőségének javításához szükséges erőforrásokat, valamint növeli a munkaerő-piaci egyensúly zavarait, és ezen túlmenő konfliktusokhoz is vezethet. Ebből a szempontból megtévesztő lehet a munkanélküliek között a diplomások alacsony,3,7 százalékos aránya. Ez a kis részarány is több mint 12 000 diplomás. Továbbá, a felsőfokú végzettséget egyáltalában nem igénylő foglalkozásúak között 52 ezer, nagyrészt 30-49 éves diplomás van, mintegy kétezren dolgoznak segédmunkás jellegű munkakörben, legalább 15 ezerre becsülhető a "technikus" jellegű munkakörökben dolgozó diplomások száma. Ezenkívül 37 ezer munkaképes korú diplomás nő van gyes nélkül a háztartásban, és a cenzus részletesebb adatainak hiányában csupán feltételezhető, hogy a 195 ezer nyugdíjas, járadékos és egyéb okok miatt inaktív diplomás között is szép számmal lehetnek 65 évnél fiatalabb, még munkaképes diplomások. Emellett egyes szakmákban jelentős a nem foglalkoztatott vagy nem a szakképzettségéhez közel eső területen foglalkoztatott diplomások aránya. Erre enged következtetni a pályakezdő diplomások követéses vizsgálatának próbafelvétele. Eszerint – a vizsgált szűk körben a végzés után két évvel – az okleveles agrármérnökök tíz százaléka volt munkanélküli vagy inaktív, és mindössze 23 százalékuk dolgozott a mezőgazdaságban. A középiskolai tanároknak ugyancsak tíz százaléka volt munkanélküli vagy inaktív, és 39 százalékuk dolgozott az oktatásban.
Mindezen problémák ellenére a munkáltatók általában előnyben részesítik a felvételnél a fiatalokat, miután képzettségük minden szinten és szakmában jobb, korszerűbb az idősebbekénél. Ezért azokban az ágazatokban, amelyek alkalmazotti létszáma nőtt, a 30 évnél fiatalabbak aránya gyorsan emelkedett.
Az iskolázás kiterjedése és a felvételi preferencia következtében a fiatalok munkanélkülisége ma már csekély, és inaktivitásuk sem jelentős.
Az adatok a munkaerőpiac jelenlegi és várható jövőbeni helyzetéről is többoldalú információt tartalmaznak. A fiatalok munkanélküliségét illetően előfordulhat, hogy adataink ellentmondanak a munkanélküliségi statisztikának, amely szerint a 15-19 évesek és részben a 20-24 évesek munkanélkülisége is minden országban kiugróan magas; a KSH szerint nálunk, 1999 I. negyedévében 23,5, illetve 11,2 százalék volt. A nemzetközi konvenciónak megfelelő munkanélküliségi indexek azonban könnyen félrevezethetik a számítás módszerét nem ismerőket. Valójában mindkét adat helyes, de nem ugyanazt mutatják: a mellékelt tábla a korosztály népességéhez, a szokásos index pedig az adott korosztályból gazdaságilag aktívak számához viszonyítja a munkanélküliek létszámát. Miután pedig az iskolázás kiterjedése következtében e fiatalok egyre nagyobb része eleve nem lehet gazdaságilag aktív, ezért a hagyományos munkanélküliségi ráta csökkenő, illetve marginális számú munkanélküli esetén is ijesztően magas lehet. Ezért és mivel a munkanélküliség és az inaktivitás közötti határvonal sok szempontból esetleges, a munkaerőhelyzet vizsgálatánál célszerű a munkanélküliek és az inaktívok számának és arányának együttes elemzése.
A valós helyzetet jellemző csekély munkanélküliséggel együtt is azonban e téren még sok a tennivaló. Egyrészt, mert az párosulhat jóval magasabb inaktivitási aránnyal, másrészt, mert az országos átlag területenként, illetve e népesség egyes csoportjainál szignifikánsan szóródik. A roma népesség és más különösen hátrányos csoportok körében aránytalanul sok a munkanélküli és/vagy inaktív fiatal, akiknek jövőjét elsősorban azzal alapozhatjuk meg, ha minél nagyobb része szerez legalább középfokú végzettséget, illetve szakképzettséget.
A strukturális munkanélküliség természetéből következik, hogy a munkaerő-kínálati többlet, illetve munkanélküliség ellenére a munkaerőhiány jeleivel is találkozhatunk. Kezdettől fogva hiány van idegen-, elsősorban angolnyelv-tudással rendelkező és számítógép használatában jártas munkaerőben, különösen vezető munkakörökben. Növekvő a hiány egyes szakmunkásszakmákban az ország nyugati és központi régiójában, valamint a nem fizikai munkakörök közül kórházi ápolókban. Tartós a hiány a cipőgyártásban gépkezelőkből és a konfekcióiparban varrónőkből. A munkaközvetítő irodák által regisztrált üres álláshelyek száma a korábbi 25-30 ezerről az utóbbi időben 50 ezer fölé kúszott, és ezen belül nőtt a hat hónapnál hosszabb ideje bejelentett munkahelyek száma. Egyre több az álláshirdetés is. A kereslet azonban egyelőre nagyrészt az utánpótlást, a munkaerőcserét szolgálja; a foglalkoztatottak száma csak lassan emelkedik.
A hiány egy része abból ered, hogy a munkabérekhez viszonyított magas lakbérek és utazási költségek miatt a munkaerő területi mobilitása korlátozott. Ugyanakkor egyes szakmákban, például az ápolók vagy a varrónők esetében, a rendkívül alacsony munkabérek és a kedvezőtlen munkafeltételek miatt sokan nem találják érdemesnek a munkavállalást.
A felsőfokú képesítésű szakember-ellátottság nemzetközi összehasonlítása | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ország | Időpont | Tízezer term.-ben fogl.-ra jutó műszaki | Tízezer foglalkoztatottra jutó jogász | Tízezer lakosra jutó orvos | Tízezer 5-19 éves fiatalra jutó pedagógus |
Svájc | 1990 | 434 | 34 | 38 | 1072 |
Németország | 1993 | 681 | 26 | 31 | 1109 |
Franciaország | 1990 | 499 | 14 | 41 | 1466 |
Ausztria | 1990 | 600 | 57 | – | 1042 |
Finnország | 1990 | 651 | 27 | 56 | 1261 |
Norvégia | 1990 | 495 | 24 | 34 | 1652 |
Egyesült Királyság | 1990 | 624 | 52 | 30 | 1051 |
Hollandia | 1990 | 645 | 41 | 26 | 1140 |
Átlag | 579 | 34 | 37 | 1224 | |
Magyarország | 1994 | 729 | 42 | 34 | 1000 |
Egyesült Államok | 1990 | 889 | 59 | 32 | 1143 |
Forrás: Révész András: A foglalkozási struktúrák nemzetközi összehasonlítása, 1996. június. In: Munkaerő-kereslet és -kínálat 1995-2010, I. köt. 49. old. alapján. MüM-Világbank, 1996. A Nemzetközi Foglalkozás Osztályozási Rendszer (ISCO-88, ILO, Geneva, 1990) szerint felsőfokú képzettséget igénylő foglalkozások. |
A jövő ígérete
A foglalkoztatáspolitika megalapozására, a döntések előkészítésére a fejlett országok többségében, az Európai Unió 15 tagországából 12-ben rendszeres, 10-20 éves távlatokra kiterjedő tervezési, prognosztikai munka folyik. Magyarországon a foglalkoztatáspolitikai és oktatáspolitikai világbanki hitelek egyik előfeltételének teljesítésére 1992 után kezdődött meg újra a távlati munkaerő-prognosztizálás. Ennek eredményeként 1996 végén elkészült a "Munkaerő-kereslet és -kínálat 1995-2010" című dokumentum. A prognózisok szerint a következő években munkába lépő, átlagosan 18-19 éves fiatalok száma évről évre csökken, a munkaerő-piacról kilépő idősebb korosztályok száma nő, a halandóság lassan javulni kezd. E folyamatok együttes hatásaként a 15-64 éves népesség száma 2005-ig mintegy 70 ezerrel, a következő ötéves periódusban 90 ezerrel csökken.
A 25 évesnél fiatalabbak munkaerő-kínálatát a középiskolai oktatás kiterjesztése és a megfelelő korosztályokból a felsőoktatásban részt vevők arányának növekedése tartósan tovább csökkenti. Az öregségi nyugdíjkorhatár emelkedése és a korábbi nyugdíjazás feltételeinek szigorodása jelentősen növelni fogja az ötven év felettiek, különösen a nők munkaerő-kínálatát. A 25-50 év közötti népességen belül elsősorban a nők foglalkoztatását befolyásoló intézkedésektől függ a munkavállalási hajlandóság; a gyes új rendszerének fenntartása korlátozza, a részmunkaidős foglalkoztatás kiterjesztése növeli gazdasági aktivitásukat. A fentiektől függően – a munkaerőforrások csökkenése ellenére – a munkaerő-kínálat 1999 és 2010 között 100 és 350 ezer fő közötti növekedésére lehet számítani.
A felsőfokú képzettségűek aránya egyes foglalkozási csoportokban (százalék) | |||
---|---|---|---|
Foglalkozási csoport | Magyarország | Franciaország | Olaszország |
Szellemi foglalkozásúak együtt | 35,1 | 23,0 | 14,0 |
Műszaki foglalkozásúak | 39,8 | 32,5 | – |
ebből mérnökök | 100,0 | 63,2 | 100,0 |
vezetők | 63,8 | – | – |
kutatók, fejlesztők | 54,7 | – | – |
Igazgatás, igazságszolgáltatás | – | – | – |
Gazdasági és forgalmi foglalk. | 29,4 | – | – |
ebből jogi foglalkozásúak | 100,0 | – | – |
közp. államigazg. vezetők | 84,0 | 65,2 | 61,4 |
területi államig. vezetők | 69,9 | – | – |
gazd. vez., főkönyvelők | 54,0 | 48,3 | – |
Számviteli, pénzügyi és egyéb | 13,3 | 20,8 | 6,7 |
Egészségügyi, kulturális fogl. | 65,9 | 61,2 | – |
ebből orvos, gyógyszerész | 100,0 | – | 100,0 |
felsőoktatás tanárai | 100,0 | 90,3 | 75,8 |
pedagógusok | 78,1 | – | 45,4 |
kutatók | 89,3 | – | – |
Forrás: Timár János: Munkaerő-kereslet és -kínálat 1995-2010, 57. old. In: I. m. |
A munkaerő-kereslet a gazdaságnövekedésétől és a termelékenység emelkedésétől függően változik. A következő 11 évben a bruttó társadalmi termék évi átlagos növekedése – a feltételezések szerint – legalább 2 százalék lesz, kedvező esetben elérheti az évi 4 százalékot. Feltételezhető, hogy a termelékenység és a gazdasági növekedés üteme közötti eltérés a következő években csökken, attól függően, hogy a gazdaságpolitika a lakosság jövedelmeit elsődlegesen a reálbér növekedése vagy a foglalkoztatottság kiterjesztése révén kívánja-e emelni. Mind a két alternatív gazdaságpolitikai és foglalkoztatáspolitikai irányzat elsősorban az új munkahelyek számát érinti, de nem módosítja érdemlegesen a jelenlegi munkanélküliséget. A részmunkaidős foglalkoztatás kiterjesztését is magában foglaló optimista változat a foglalkoztatottak számának mintegy 400 ezer fős növekedésével számol. Ez esetben a 15-64 éves népesség foglalkoztatottsága a jelenlegi 54 százalékról 2010-ig 61-62 százalékra emelkedne, vagyis elérheti, esetleg kissé meghaladhatja az Európai Unió jelenlegi átlagos foglalkoztatottsági rátáját. Ennek megvalósítása a munkahelyteremtést sokoldalúan támogató gazdaságpolitikai és foglalkoztatáspolitikai stratégiát igényel.
A prognózisok különböző változatai közül bármelyik is valósuljon meg, valószínűleg a munkaerő-kereslet mennyiségi kielégítése nem ütközik majd akadályokba, különösen ha a munkaerő szabadabb nemzetközi mozgásának viszonyai között racionális migrációs politika érvényesül.
Az előzőekben már bemutattuk, hogy a fiatalok jelenlegi iskolázása 20 éves életkorig máris meghaladja kissé a fejlett országokat. Ezt követően még nagy a különbség az OECD-országok javára, de a fiatal korosztályok létszámának előre látható csökkenése következtében (a szakképzés mai színvonalának és arányainak fenntartása mellett is) a következő évtized első felében a felsőoktatás hallgatóinak korosztályaiban is utolérjük vagy meghaladjuk a fejlett nyugati országok iskolázási arányait. Ebből következően bizonyosra vehető az is, hogy kedvező gazdasági növekedés esetén sem lesz nehéz az iskolázott és szakképzett munkaerő iránti kereslet kielégítése.
A munkanélküliek megoszlása iskolai végzettség szerint, 1992-1998 | |||
---|---|---|---|
Iskolai végzettség | 1992 | 1995 | 1998 |
8 osztály és kevesebb | 44,3 | 39,0 | 39,1 |
Szakmunkásiskola és szakiskola | 31,8 | 36,6 | 34,3 |
Szakközépiskola | 12,0 | 12,4 | 13,1 |
Gimnázium | 8,4 | 7,9 | 9,8 |
Felsőfok | 3,5 | 4,1 | 3,7 |
Összesen | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Forrás: Munkaerő-felmérés idősorai, 1992-1998. KSH, 1999. alapján |
Miután a legutóbbi időben meggyorsult a szakképzés, különösen a szakközépiskolai oktatás strukturális modernizációja, számítani lehet arra, hogy a munkaerő-kínálat minőségi színvonala a jövőben javul, és közelebb kerül a kereslethez.
A munkaerő-kínálat minőségének javításában a legbonyolultabb és legnehezebb feladat az oktatás és szakképzés tartalmi és módszertani, valamint szerkezeti és szervezeti modernizációja, a változásokkal szembeni inercia és ellenállás leküzdése. Egyfelől nem kevesebbről van szó, mint a porosz hagyományokon kifejlődött, tanításcentrikus és fegyelmező magyar pedagógia átformálása személyiségnevelő, egyéni képesség- és készségfejlesztő pedagógiává. Másfelől jórészt még előttünk áll az a feladat, hogy kiterjesszük az egységes és általános alapoktatás időtartamát, nagyrészt az érettségit követő időszakra helyezzük át a mainál differenciáltabb színvonalú és időtartamú szakoktatást, és ennek szintek és szakirányok szerinti szerkezetét összhangba hozzuk a munkaerő-kereslettel. Ez olyan feladatokat foglal magában mint a mai szakmunkásiskolák és szakiskolák mélyreható átalakítása és összekapcsolása a vállalatokkal és a munkaadók szervezeteivel.
A felsőoktatásban különösen nehéz feladat a post-secondary képzés mielőbbi kifejlesztése elsősorban a mai főiskolai kapacitásfelesleg bázisán, a mezőgazdasági felsőoktatás és a tanító- és tanárképzés mennyiségi csökkentése, és egészében véve a felsőoktatás mennyiségi fejlesztése helyett a képzés és nevelés minőségének a javítása.
A 15-24 éves fiatalok iskolázása és munkaerő-piaci státusa (százalék) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Életkor | OECD* | Mo. | Magyarország 1997. I. negyedévben** | 1992** | 1997 | |||
Iskolába jár | Foglalk. | Munkanélküli | Inaktív | Együtt | Összesen ezer fő | |||
15 | 93 | 97,5 | 0,0 | 0,1 | 2,4 | 100,0 | 179 | 138 |
16 | 88 | 95,1 | 0,1 | 0,4 | 4,4 | 100,0 | 190 | 144 |
17 | 79 | 92,4 | 0,6 | 1,7 | 5,3 | 100,0 | 182 | 155 |
18 | 64 | 78,4 | 8,6 | 4,0 | 9,0 | 100,0 | 151 | 162 |
19 | 47 | 56,5 | 20,7 | 7,2 | 15,6 | 100,0 | 147 | 171 |
20 | 39 | 37,6 | 33,0 | 8,5 | 20,9 | 100,0 | 142 | 178 |
21 | 33 | 29,4 | 41,6 | 8,0 | 21,3 | 100,0 | 144 | 189 |
22 | 27 | 19,1 | 50,6 | 9,9 | 20,4 | 100,0 | 144 | 181 |
23 | 21 | 22,2 | 55,8 | 6,6 | 25,4 | 100,0 | 145 | 151 |
24 | 24 | 2,9 | 63,8 | 6,6 | 26,7 | 100,0 | 138 | 146 |
Forrás: Education at a Glance OECD Indicators 1997. OECD 1997. *OECD-országok átlaga. – **KSH munkaerő-felmérés idősorai 1992-1997. KSH 1998. alapján |