A forint árfolyamának alakulása az ország exportfüggősége miatt a gazdaság különösen fontos tényezője. A pénzügyi egyensúly nemkülönben fontos tényező. Szerzőink az évtized folyamán bekövetkezett árfolyam-változásokat elemzik, és megvizsgálják, hogy milyen árfolyam-intézkedések milyen következményekkel várhatók a következő néhány évben.
A valutaárfolyam fő funkciója, hogy a világgazdaságban bekövetkező változásokat közvetítse a belgazdaság szereplőinek. Elméleti feltevések szerint az árfolyam a paritás (egyensúlyi érték) körül ingadozik. Ez a viszonylag zárt, kis külkereskedelmi forgalommal rendelkező országok esetén fenntartható elméletnek tűnt, ezzel szemben a tőkepiaci műveletek liberalizálásával, valamint az országok gazdaságának növekvő nyitottságával a spekuláció szerepe egyre nagyobb lett az árfolyam megállapításában. Ennek figyelembevételével a paritás kategóriája is folyamatosan változott az elmúlt évtizedekben. A gyakorlatban a valuta hivatalos és piaci árfolyamát szokás megkülönböztetni. Az előbbi deklarált árfolyam (vagy árfolyamrendszer), míg az utóbbi a kereslet-kínálat hatására alakul ki. Hazai tapasztalatokból is tudjuk, hogy a két árfolyam gyakran eltér egymástól (a kiigazítást esetenként a feketepénzváltók oldják meg).
Az adott valuta lehet alul-, illetve felülértékelt is attól függően, hogy a kialakult piaci árfolyam mellett hogyan értékeljük az illető ország teljesítményét. A valuta iránti kereslet-kínálat (főleg kisebb országokban, illetve ahol a devizapiac forgalma korlátozott) által kialakított árfolyam nem mindig felel meg a vizsgált ország gazdasági fejlettségének, belső árarányainak. Ebből a szempontból alulértékelt lehet egy ország fizetőeszköze, ha más országokkal összevetve sokkal olcsóbban szerezhetők be az adott országból a különféle javak és szolgáltatások. Így a helyes valutaárfolyamot gyakran a vásárlóerő-paritással hozzák kapcsolatba. Az alulértékeltség a hazai pénz felértékelésével, a felülértékeltség a hazai pénz leértékelésével csökkenthető vagy szüntethető meg. A valutáját felértékelő ország versenyképessége romlik, mert a hazai árak változatlansága esetén külföldi valutában kifejezett exportárai emelkednek, az importért belföldön fizetendő árak viszont csökkennek az egyéb devizában kifejezett árak változatlansága esetén. A felértékelést – az előbbi hatás miatt, átmenetileg – a külföld által közvetített (importált) infláció korlátozásának eszközeként alkalmazzák. Eszerint a hazai piacra termelők helyzete romlik az importverseny miatt, miközben az exportálók is veszteségeket szenvednek (a költségek növekedését nem tükrözik az exportbevételek).
A leértékelés hatására először megdrágul az import hazai pénzben, a külföldi pénzben kifejezett exportárak csökkenhetnek, de hazai pénzben nőhetnek. A leértékelést – az előbbi hatások miatt, átmenetileg – exportösztönző, illetve importkorlátozó (a fizetési mérleg passzívumát csökkentő) eszközként alkalmazzák, ugyanakkor a tapasztalatok szerint a leértékelés egy idő után egyértelműen megnöveli a hazai inflációs rátát; ezenkívül jótékony hatása a külgazdasági mérlegre csak késéssel jelentkezik. Ha a leértékelő országnak nincsenek exportálható árui vagy kihasználatlan kapacitásai, akkor a belső ellátás romlik, az exportbevételnek nincs belső árufedezete, ennek következményként is nő az infláció, tehát a leértékelés kedvező hatása nem marad tartós. Másrészt a leértékelés hatása függ attól is, hogy milyen az export importtartalma. Ha ez alacsony, akkor a leértékelés (ceteris paribus – minden egyéb tényezőt változatlannak tekintve) valóban külgazdasági expanziót vált ki. Szélesebb értelemben vizsgálva a kérdést, a folyó fizetési mérleg egyéb tételeit is bekapcsolhatjuk az elemzésbe. Leértékelés esetén olcsóbbá válik az ország a turisták számára (s a hazai polgárok számára drágul a külföld), vagyis az idegenforgalmi egyenleg devizában javulhat (amennyiben persze a szolgáltatások színvonala megfelelő és vannak kihasználatlan kapacitások). Ezzel egyidejűleg ugyancsak olcsóbbá válhatnak a hazai szállítmányozók, ami a fuvardíjakat mérsékelheti. Az ellenkező oldalon jelennek meg a külföldiek osztalékai, amelyek leértékelődnek, vagyis a devizában kimutatott profitráta csökken (ez tőkekiáramlást okozhat), igaz, olcsóbbá és így kívánatosabbá válnak a hazai vállalatok, illetve befektetések a külföldiek számára.
A valutakosár változásai | |
---|---|
1991. december 8-áig | az előző év külkereskedelmi áruforgalmának deviza-összetétele alapján (1991 márciusáig 11 deviza, utána 9 deviza alapján); |
1991. december 9-étől | 50-50 százalékban USA-dollár és ecu; |
1993. augusztus 2-ától | 50-50 százalékban USA-dollár és német márka; |
1994. május 16-ától | 70-30 százalékban ecu és USA-dollár; |
1997. január 1-jétől | 70-30 százalékban DEM és USA-dollár; |
1999. január 1-jétől | a német márka helyét átveszi az euró; |
2000. január 1-jétől | a tervek szerint a kosár megszűnik, és a jegybank a forintot az euróhoz köti. |
Forrás: MNB |
Monetáris és fiskális politika
A pénzügypolitika (mellesleg a gazdaságpolitika fundamentuma) alapvetően két ágból tevődik össze: a fiskális és monetáris politikából. A devizapolitika, mint a pénzügyi politika egyik összetevője (a monetáris politika részeként, a költségvetési politika mellett) kapcsolatot teremt a belső és a külső pénzügyi rendszer között. Az árfolyam-politika a monetáris hatóságok egyik gyakran alkalmazott eszköze, amely egy célrendszer megvalósítását segítheti. Ilyenek például a külső egyensúly, a versenyképesség javítása, a dezinfláció, a kamatprémium, illetve (ezen keresztül) a tőkebeáramlás növelése stb. Az átmeneti gazdaságokban az infláció csökkentése hangsúlyos kérdés, ugyanakkor a gazdaságpolitika a növekedést is preferálja. Mindez azonban ellentétes irányú lépéseket kíván a gazdaságpolitikai döntéshozóktól. Egyfelől reálleértékeléssel javítani lehet az exportálók helyzetét, s ezen keresztül impulzust kap a növekedés, másfelől azonban a leértékelés általában erős növelő hatást gyakorol a különböző árindexekre (azaz inflációt okozhat). Meg kell jegyezni azonban, hogy az inflációs hatás nagyban függ attól, hogy milyen az importált termékek aránya az összfogyasztáson belül, illetve hogy a hazai termelés és export mennyire importfüggő. Ezenkívül a piaci szerkezet (például a monopóliumok súlya) is hat az áremelési szándékok megvalósulására.
Célrendszerek az árfolyam-politikában | ||||
---|---|---|---|---|
Év | Célrendszerek az árfolyam-politikában | Feldolgozóipari árindex | Fogyasztói árindex | Nominális árf.szint-vált. |
1990 | Struktúraváltás, export-versenyképesség fenntartása, keresleti-kínálati viszonyok kiegyenlítése | 122,0% | 128,9% | 16,4% |
1991 | Külső egyensúly, antiinfláció, versenyképesség növelése | 132,6% | 135% | 16,4% |
1992 | Antiinfláció | 110,4% | 123% | 7,9% |
1993 | Antiinfláció, reálárfolyam szinten tartása | 111,0% | 122,5% | 10,8% |
1994 | Export-versenyképesség fenntartása, antiinfláció | 112,8% | 118,8% | 15,6% |
1995 | Antiinfláció, külső pénzügyi helyzet javítása | 126,1% | 128,2% | 26,8% |
1996 | Antiinfláció, versenyképesség szinten tartása | 122,3% | 123,6% | 19,0% |
1997 | Antiinfláció (kamatpolitika) | 117,8% | 118,3% | 15,1% |
1998 | Antiinfláció, hitelesség fenntartása | 108,6% | 114,3% | 13,8% |
1999 | Egy számjegyű infláció, a fenntartható gazdasági növekedés biztosítása és a 4 százalékosnál nagyobb reálfelértékelődés elkerülése | 103,8%* | 109,5%* | 6,7%** |
* Az előző év január-áprilisig terjedő időszakához viszonyítva. ** Az előre bejelentett leértékeléssel kalkulálva. |
Az átmenet gazdasága
Az átmeneti gazdaságok stabilizációjakor számtalan fontos tényező játszik szerepet abban, hogy milyen körülmények között folyhat le az átmenet. Ezek közül néhány: hazai és külföldi várakozások alakulása a gazdasági helyzetre vonatkozóan; a politikai rendszer stabilitása; az államháztartás helyzete; az adósságterhek szerkezete és a külgazdasági körülmények.
Az árfolyam szempontjából ezek közül az egyik legfontosabb a külföldi gazdasági szereplők Magyarország iránti viselkedése. Ha nagy változás következik be addigi tevékenységükben, akkor a jelenséget sokkhatásnak nevezzük. A külföldi sokkhatásoknak lényegében három fokozata van. Első fokozatban az úgynevezett forró tőke menekül ki az országból. Ezek azok a pénzek, amelyeket nem tartós befektetési szándékkal, hanem gyors profitszerzés reményében hoztak Magyarországra (spekulatív tőke). Ezek a tőkék tehát nem tartósan lekötött formában, hanem értékpapírokban (részvényekben, állampapírokban) jelennek meg a gazdaságban. Egy-egy rossz hír (kedvezőtlen makroökonómiai mutatók, más feltörekvő piacok bizonytalansága) hallatára ezek a befektetők megszabadulnak értékpapírjaiktól a tőzsdén vagy az OTC-piacon, majd devizakonverzióval külföldi, stabil állampapírokba fektetik a pénzt. Ugyanez történik akkor, ha valamely hasonló kockázatú országban a reálkamat hirtelen megnő.
Második lépésben, ha a kedvezőtlen gazdasági kilátások továbbra is fennállnak, akkor a külföldi működőtőke áramlási iránya is megfordul, és negatív egyenleget mutat. A működőtőke-beruházók rendszerint konvertibilis forintszámlával rendelkeznek, ezért a működőtőke kivonása a termelőüzem vevőjének megtalálása után már nem okoz különösebb problémát. Azonban ily módon lehetőség nyílik a profit repatriálására, ami szintén rontja az ország tőkemérlegét és egyben a forintárfolyamot a konverzió miatt (az eladói nyomás következtében), ha az egyszerre nagy mennyiségben történik.
Harmadik lépésben a hazai befektetők bizalma is megrendülhet, és ekkor az alternatív pénztartási módok közül a devizavásárlás és külföldi értékpapír vásárlása mellett döntenek. Ha ez a hazai egyéni és intézményi befektetők széles körére kiterjed, akkor gyakorlatilag kettős valutarendszer jöhet létre, hiszen a hazai pénz megtartása veszteségekhez vezet, és ezáltal a monetáris politika bármilyen intézkedése hatástalannak bizonyulhat. Ilyen fordult elő például 1998 nyarán Oroszországban, ahol a gazdaság teljes összeomlásától tartó külföldi befektetők rohamos gyorsasággal és nagy veszteségek árán kivonultak a tőkepiacról, amit a fizetésképtelenségtől való félelem miatt a beszállító vállalatok távolmaradása követett. A lakosság megtakarításai az árfolyam tarthatatlanságának következtében napok alatt elértéktelenedtek, és sokan még a feketepiaci árakon is dollárt vásároltak.
Annak érdekében, hogy ezeket a fokozatokat Magyarország elkerülje, a jegybanknak a hazai deviza értékállóságának megvédéséhez rendkívül fontos a devizatartalékok megfelelő szintje. Ha a befektetők nem hiszik el, hogy a jegybank elég erős a spekulációs sokkok kivédésére, akkor egyre nagyobb volumenben jelennek meg forinteladóként a devizapiacon – ezzel még nehezebb helyzet elé állítva a központi bankot.
Árfolyam-intézkedések (1989-1995. március 13.) | ||||
---|---|---|---|---|
Időpont | Árfolyam-intézkedések mértéke a valutakosárhoz képest, százalék |
A dollár | A német márka | |
hivatalos napi középárfolyama, forintban | ||||
1989. | március 21. | 5,00 | 56,95 | 30,38 |
április 14. | 6,00 | 60,43 | 32,28 | |
július 18. | –0,50 | 60,90 | 31,82 | |
július 25. | –0,10 | 60,65 | 31,84 | |
július 29. | –0,10 | 60,05 | 31,98 | |
augusztus 1. | –0,07 | 59,87 | 32,03 | |
augusztus 8. | –0,53 | 60,41 | 31,56 | |
augusztus 15. | –0,20 | 60,71 | 31,33 | |
december 15. | 10,00 | 63,26 | 36,43 | |
1990. | január 31. | 1,00 | 62,48 | 37,31 |
február 6. | 2,00 | 63,79 | 38,00 | |
február 20. | 2,00 | 64,99 | 38,81 | |
1991. | január 7. | 15,00 | 69,95 | 46,82 |
november 8. | 5,80 | 78,42 | 47,91 | |
1992. | március 16. | 1,90 | 80,60 | 48,23 |
június 24. | 1,60 | 79,09 | 50,67 | |
november 9. | 1,90 | 83,11 | 52,17 | |
1993. | február 12. | 1,90 | 86,58 | 52,52 |
március 26. | 2,90 | 88,95 | 54,25 | |
június 7. | 1,90 | 89,96 | 55,34 | |
július 9. | 3,00 | 95,23 | 55,49 | |
szeptember 29. | 4,50 | 97,00 | 60,19 | |
1994. | január 3. | 1,00 | 101,71 | 58,64 |
február 16. | 2,60 | 104,15 | 60,31 | |
május 13. | 1,00 | 103,53 | 61,90 | |
június 10. | 1,20 | 104,56 | 62,67 | |
augusztus 5. | 8,00 | 109,90 | 69,18 | |
október 11. | 1,10 | 109,03 | 70,59 | |
november 29 | 1,00 | 111,14 | 71,09 | |
1995. | január 3. | 1,40 | 112,53 | 72,20 |
február 14. | 2,00 | 113,62 | 74,66 | |
március 13. | 9,00 | 120,03 | 85,45 | |
Forrás: MNB |
A magyar árfolyamrendszer
A rendszerváltó Németh-, majd Antall-kormány megreformálásra váró külpiaci eszköztárat kapott örökségül. 1990-97 között a forint hol fel-, hol leértékelődött reálértelemben. A forint (ipari árindexszel deflált) reáleffektív árfolyamindexe alapján 1990-ben stagnálás, 1991-ben, 1993-ban, valamint 1996-ban és 1997-ben reálfelértékelődés, míg a közbenső években reálleértékelődés történt. 1991-ben a külső egyensúlyt nem árfolyamoldalról próbálták meg megteremteni, 1992-ben az antiinflációs célt a reálleértékelő árfolyam-politika nem támogatta, 1993-ban a felértékelődés segítette az inflációs szint csökkentését, de ez ellentétbe került a reálárfolyam szinten tartásával.
A külső egyensúly megőrzése érdekében 1994-95-ben alkalmasnak látszott a forint leértékelése, igaz, ez az antiinflációs céloknak ellentmondott. 1996-97-ben viszont ez utóbbi került előtérbe, s sikerült is elérni az infláció érzékelhető csökkenését. (Ezt egyedi hatások is elősegítették, például az energiaárak erőteljes mérséklődése).
A forint árfolyamát az MNB 1981 óta valutakosárhoz köti. Egészen 1995. március 15-ig a hazai árfolyam a valutakosárhoz kötött, de módosítható (adjustable peg) volt. Ez a rendszer alapvetően bizonytalanná tette a várakozásokat és így a gazdasági kalkulációt is. Ezzel szemben a monetáris hatóságok kezébe jól felhasználható eszközt adott: a le- és felértékelést. A romló kül- és belgazdasági helyzet miatt a kormány és az MNB 1995. március 16-ától a korábban eseti jelleggel végrehajtott árfolyam-kiigazítást a forint előre bejelentett és naponta végrehajtott csúszóleértékelésével (crawling peg) váltotta fel.
Az előre bejelentett csúszóleértékelés havi ütemének változása | |||
---|---|---|---|
1995. március 16-tól | 1,6 százalék | 1998. január 1-jétől | 0,9 százalék |
1995. július 1-jétől | 1,3 százalék | 1998. június 15-től | 0,8 százalék |
1996. január 1-jétől | 1,2 százalék | 1998. október 1-jétől | 0,7 százalék |
1997. április 1-jétől | 1,1 százalék | 1999. június 1-jétől | 0,5 százalék |
1997. augusztus 15-től | 1,0 százalék | 1999. október 1-jétől | 0,4 százalék |
Forrás: MNB |
Az árfolyam-politika most
Tavaly a monetáris politika fő célja továbbra is az infláció csökkentése volt annak érdekében, hogy az ország hosszú távú egyensúlyi növekedési pályára kerülhessen. Továbbra is fontos szempont volt azonban, hogy a költségvetési politika, a nominális bérek növekedési üteme, illetve a külgazdasági versenyképesség ismeretében a választott árfolyamrendszer ne váljon kétségessé. Ennek érdekében a jelentős kockázati prémiumot tartalmazó állampapírhozamokat mérsékelni, a csúszóleértékelés hitelességét növelni, a versenyszféra árait pedig az árfolyamon keresztül nominális horgonyhoz kellett kapcsolni. A jegybank árfolyam-politikai lépéseivel továbbra is követte a tényleges infláció mérséklődését.
1999-re a monetáris politikai irányelvekben az MNB a reálárfolyam túlzott felértékelődésének megakadályozását tűzte ki célul (bár magát a felértékelődést természetes folyamatnak tartotta a termelékenység növekedése miatt). Másrészt a külső adósság/ GDP-mutató szinten tartását célozta meg. A külső adósságállomány (mind a bruttó, mind a nettó) várhatóan 1999-ben mintegy 1 milliárd dollárral nő, ami a 28 milliárd dollárt meghaladó adósságállományra vetítve 3,6 százalékos növekedés. Eközben a GDP bővülése 3,5 százalék körül lesz, ezért a külső adósság/GDP-mutató várhatóan stagnál, esetleg enyhén romlik. Ugyanakkor a külső egyensúly romlása esetén az MNB határozott lépéseket ígért (például a reálkamatszint növelését). Az MNB szerint az inflációra a jegybank nem képes közvetlenül hatni, ezért az árfolyamokon keresztül (közvetetten) kísérli meg az inflációs célt elérni úgy, hogy az inflációs várakozásokat a horgonyvalutának megfelelő inflációs szinthez közelíti.
Az 1991-92-es időszakot leszámítva a költségvetési expanzió együtt járt a folyó fizetési mérleg egyenlegének romlásával, míg a költségvetés egyensúlyi helyzetének javulásakor javult a másik mérleg is. Ugyanakkor – reálértéken – a különböző deficitekhez szinte folyamatosan csökkenő kiadási oldal járult, vagyis a költségvetési deficit ingadozásait a kamatszintek ingadozásai (jelesül a költségvetés folyó kamat- és tőketörlesztései), illetve a költségvetési bevételek hullámzásai okozták.
A 90. oldalon levő ábra azt is jelzi, hogy nem feltétlenül az adott évben jelentkeznek a folyó fizetési mérleget rontó hatások, hiszen például 1997-ben növekedett a költségvetési deficit, miközben a folyó fizetési mérleg javult, majd 1998-ban a költségvetési egyenleg javulása mellett romlott a másik mérleg.
A versenypozíció alakulása
A versenypozíció javulásának egyik mutatója, hogy az exportárak növekedési üteme milyen mértékben haladja meg a belföldi értékesítési árindex dinamikáját. E mögött az a logika húzódik meg, hogy az exportálók költségszintjét elsősorban a hazai termelési költségek határozzák meg, így ha az export árindexe meghaladja a belföldi értékesítési árindexet, akkor az exportáló cégek profitja nő. Azokban az években, amelyekben a külkereskedelmi értékesítés árindexe és a belföldi értékesítés árindexe közötti rés szűkül, a versenyképesség javul. E szerint 1991-95 között az exportálók helyzete a belföldre termelőkéhez képest javult.
1993 és 1998 között ellentmondásos folyamatokat figyelhettünk meg a magyar külkereskedelem alakulásában: 1993-94-ben a külső egyensúly, ezen belül pedig különösen a külkereskedelmi mérleg jelentősen romlott. Az 1995-98-as időszakban a folyó fizetési mérleg erőteljesen javult, miközben a külkereskedelmi mérleg deficitje csak enyhén mérséklődött. 1999-ben eddig mind a folyó fizetési mérleg, mind a külkereskedelmi mérleg jelentős romlást mutat. Kérdéses tehát, hogy az elmúlt években valóban szétváltak-e bizonyos mértékig a folyó fizetési és külkereskedelmi folyamatok (és ha igen, akkor ez tartós marad-e), vagy ez csupán mérési hibákból adódik?
Nemzetközi tapasztalatok alapján a Magyarországhoz hasonló fejlettségi szinten álló országok (például Portugália, Görögország, Chile) fizetési mérlege hosszú távon deficites. A deficit nagysága összefügg az egyes országok fejlettségi szintjével: a GDP növekedésével általában a folyó fizetési mérleg hiánya csökken. Az említett országokban a deficit döntően a külkereskedelmi mérleg hiányára vezethető vissza, és megfigyelhető, hogy a két egyenleg rövid távon mind negatív, mind pozitív irányban eltérhet egymástól, de hosszú távon hozzávetőlegesen azonos irányban mozognak.
Magyarország esetében is megfigyelhetőek a fentiekhez hasonló tendenciák. Megvizsgálva a fizetési mérleg egyenlegét, valamint a vámstatisztikákból és az áruforgalmi tételekből számított külkereskedelmi egyenlegeket, levonható azt a következtetés, hogy amíg 1990-92 között az adatok divergáltak, addig 1993 és 1995 között a három egyenleg együtt mozgott. 1996-ban mindkét külkereskedelmi mérleg romlott, viszont a fizetési mérleg egyenlege viszonylag jelentős mértékben javult. A vizsgálódásnak két tárgya lehet: a fizetési és kereskedelmi mérlegek eltérésének okai (amit elsősorban a fizetési mérleggel kapcsolatban felmerülő számbavételi problémák okoznak) és a különböző kereskedelmi mérlegek inkonzisztenciája.
Magyarországon a kilencvenes évek átalakulási folyamatai azzal jártak, hogy szinte évente más és más okból jelent meg különbség a fizetési mérleg kereskedelmi sorai és a vámstatisztika fizetésigénylő tételei között, s ezek az eltérések a mérlegek egyensúlyát más-más irányba befolyásolták". Az okok közül néhány:
- 1998-99 folyamán a forint árfolyamát jelentősen befolyásolták a különböző gazdasági-politikai események. Az alábbi tényezők eltérő súllyal, de mindenképpen fontos összetevői a kialakult árfolyamnak:
- a külföldi portfólióbefektetők véleményének megváltozása (a forró tőke be- és kiáramlása),
- Magyarország beskatulyázása a kelet-európai régióba (regionális befektetések"),
- az 1998-as választások okozta bizonytalanság,
- a fellazuló fiskális politika, a romló külső egyensúlyi helyzet,
- a magas és növekvő reálkamatlábak,
- az orosz és brazil pénzügyi válságok,
- a koszovói válság.
A mind bizonytalanabbá váló külső helyzet miatt 1998 második felében az MNB rendszeresen beavatkozásra kényszerült a forint árfolyamának megvédése érdekében. Az intervencióknak hála a forint nem esett ki a sávból, ami megerősítette a befektetők bizalmát. Ugyanakkor kérdéses, hogy a forint sávon belüli mozgását mennyiben határozzák meg a külföldi spekulánsok és portfólióbefektetők.
A külföldi spekulánsok elsősorban a rövid távú garantált hozamok kiaknázását tartják vonzónak. Amikor valamely ország az azonos országkockázatú csoportból magasabb reálkamatokat határoz meg, mint a többiek, akkor a spekuláns tőke ide áramlik, amennyiben az árfolyam-politika hihető és kiszámítható, vagyis amennyiben az árfolyamok jól kalkulálhatók. A beáramló külföldi fizetőeszközt hazai pénzre váltják, s ezzel az adott pénz felértékelődik. Az állampapírpiacon megjelenő tőke a hozamokat általában lenyomja, így hamar visszaáll a kiinduló reálkamatszint. Az időben érkező spekuláns számára ez két formában hoz profitot: egyrészt nyer azon, hogy a valuta felértékelődött (amikor visszaváltja például a forintját, több dollárt kap érte), másrészt azon keres, hogy az állampapírok árfolyama emelkedik, ahogy a hozamok esnek. Vagyis minél nagyobb a külföldiek súlya az állampapírpiacon, annál inkább valószínű, hogy a sáv erősebbik végén lesz a forint, és fordítva.
A portfólióbefektetők nemcsak az állampapír-, hanem a részvénypiacon is jelentős nyomást képesek gyakorolni az értékpapírok és derivatívák áraira. Igaz ugyan, hogy az állampapír-tulajdonosok regisztrációja (és ennek következtében a külföldiek aránya) nem pontos, mégis összefüggést fedezhetünk fel például a külföldi tulajdonban levő állampapírok aránya és a forint-dollár árfolyam, illetve ez utóbbi és a BUX-index mozgása között.
(Statisztikai vizsgálatok szerint, amelynek során a forint árfolyamát 3 nappal eltoltuk (mivel a devizapiacon a tejesítési idő t+3 nap), a korrelációs együttható -0,4-nek adódott, vagyis megfigyelhető a jelzett kapcsolat (a viszonylag alacsonynak tűnő korreláció oka az, hogy az állampapírpiacon a külföldiek aránya viszonylag kicsi, illetve az adatok nem tartalmaznak minden külföldi (definíció szerint nem rezidens) tulajdonost, csak azokat, akik külföldiként vannak feltüntetve.)
Ha feltételezzük, hogy Magyarországon a részvények értékét és ezáltal a BUX-indexet a külföldiek tranzakciói határozzák meg, akkor a fenti kapcsolatot a részvénypiacon is meg lehet vizsgálni. Ennek hátterében az áll, hogy a BÉT forgalmát hozzávetőlegesen 70 százalékban a külföldi befektetők vásárlásai és eladásai adják, ami természetszerűleg devizakonverzióval járhat, ha azzal a feltételezéssel élünk, hogy például a külföldi eladókkal szemben hazai vevők vannak a piacon, ami nem jelent ellentétes irányú devizakonverziót.
(Az összefüggés statisztikai vizsgálata azt mutatja, hogy a BUX és a forintkosár-árfolyam között -0,75 a korrelációs együttható. Vagyis az árfolyam mozgását a BUX mintegy 56 százalékban magyarázza. Ez az eredmény kielégítően jó, ha meggondoljuk, hogy a fenti, úgynevezett tiszta eset az értéktőzsdéken nagyon ritkán fordul elő. Ha az árfolyamokat 5 nappal eltoljuk (a részvénypiacon a teljesítési idő t+5 nap), akkor a korrelációs együttható gyengül (-0,71), ami valószínűleg a várakozásoknak és a bankközi pénzpiac hatékonyságának tudható tudható be. A kapott korrelációs együtthatók alapján kijelenthetjük, hogy a forint árfolyamát a sávon belül a vizsgált időszakban a külföldiek értékpapír-tranzakciói nagymértékben mozgatják.)
A fizetési és külkereskedelmi mérlegek egyenlege 1990-1998 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Millió USA-dollárban | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
Fizetési mérleg egyenlege | 127 | 267 | 324 | –3455 | –3911 | –2480 | –1678 | –981 | –2298 |
Külkereskedelmi mérleg (fizetési mérleg áruforgalmi mérlege) | 348 | 189 | –48 | –3247 | –3635 | –2442 | –2645 | –1734 | –2121 |
Külkereskedelmi egyenleg (vámstatisztika) | 941 | –1195 | –373 | –3623 | –3853 | –2599 | –3064 | –2134 | –2701 |
Forrás: MNB Éves jelentések, IKIM, KSH |
Országkockázat
A feltörekvő országok állampapírpiacán a külföldi befektetők általában nagyobb hozamra tehetnek szert, mintha amerikai vagy német állampapírokat vásárolnának. Persze ez az összefüggés a tőzsdékre is igaz, de egyelőre korlátozzuk figyelmünket az állampapírokra. Ez a törvényszerűség egyszerűen abból következik, hogy például egy amerikai állampapír hozama kisebb, mint a hasonló kondíciókkal rendelkező magyar papír. Ez a különbség két összetevőre bontható:
- veszteség, amit a befektető azalatt szenved el, mialatt pénze forintban volt (tehát a kötvény futamideje alatt) a leértékelések, az inflációs különbségek, illetve az árfolyam-volatilitás miatt;
- az úgynevezett országkockázati felár (vagy röviden országkockázat), amit a befektető mint tiszta hasznot realizál.
A mikroökonómia egyik alapfeltevése a fogyasztók racionális viselkedését illetően, hogy nagyobb kockázatot csak nagyobb várható nyereség mellett vállalnak. Ez példánkban azt jelenti, hogy minél nagyobb egy ország iránt a bizonytalanság (devizaleértékelési várakozások, államháztartás labilitása), annál nagyobb lesz az említett országkockázat és ezzel együtt a kamatprémium. A kelet-közép-európai feltörekvő országok összehasonlíthatóak az országkockázat alapján. A felárak jól mozognak együtt. Ez az adat is alátámasztja azt a nézetet, miszerint a külföldi tőkeáramlás szempontjából hazánk a kelet-közép-európai régió egyik országa, amelyet a helyi anomáliáktól eltekintve a befektetők Lengyelországhoz és Csehországhoz hasonlóan kezelnek.
Az országon belül a kockázati felárnak hatása van a részvénypiacra (azaz a BUX-indexre)! Élve azzal a hipotézissel, hogy Magyarországon a külföldieknek mindegy, hogy az állampapírpiacra vagy a részvénypiacra fektetnek be, a fenti összefüggésből az következik, hogy a kamatprémium változása jelentős hatással van a tőkeáramlásra és ezen keresztül az árfolyamra a sávon belül.
Az árfolyamrendszer jövője
Az árfolyamrendszer megválasztásánál a két végpont (fix és a lebegő) között számos alternatív rendszer képzelhető el. Azokban az országokban, ahol a külkereskedelmi partnerekhez képest tartósan magasabb a belső infláció, a hazai valuta menedzselésének alapvetően négy fajtája létezik: a managed floating, az adjustable peg, a crawling peg és a valutatanács.
Elméleti megfontolások szerint az árfolyamot akkor érdemes rögzíteni két valuta között, ha a termelési tényezők mozgását jogilag és gazdaságilag nem korlátozzák, illetve ez a folyamat önmagától is végbemegy. Másik fontos kritériuma lehet az árfolyam rögzítésének, hogy a két ország minél intenzívebb árucserét tartson fenn. A legfontosabb ellenérv, hogy az árfolyamot rögzítő ország monetáris hatósága elveszíti szabadságát, és ennek következtében esetleg nem tud reagálni az országot érő külső sokkhatásokra. Megjegyzendő, hogy a rögzítés csak olyan esetben képzelhető el, ahol az inflációs ütem a külkereskedelmi kapcsolatokat folytató országok esetében huzamosabb ideig nem tér el jelentősen. Ebben az esetben a jegybanki tartalékokat minden esetben fel kell használni az árfolyam fenntartásához, illetve a gazdaságba feleslegesen bekerülő pénzmennyiséget a jegybanknak értékpapír-eladással sterilizálnia kell.
A lebegőárfolyam-rendszer mellett elsősorban az a makroökonómiai előny szól, hogy a monetáris politika képes hatékonyan beavatkozni a belföldi célok érdekében. Szerkezetátalakítást megvalósító gazdaságban tapasztalható, megnövekedett költségvetési hiteligényt ebben a rendszerben a pénzmennyiség növelésével lehet fedezni, ami azonban leértékelést és kamatemelkedést von maga után. Abban az esetben, ha a kialakult reálkamat országkockázattal növelt szintje magasabb, mint az alternatív hozamok nagysága, megindulhat a külföldi forró tőke beáramlása, ami kezdeti átalakulási szakaszban levő gazdaságnak hosszú távon nem előnyös. Egy másik ellenérv lehet a nemrég liberalizált pénzpiacokkal rendelkező országok esetében a határidős piacok hiánya, fejletlensége, ami nagymértékű árfolyam-instabilitással jár együtt. Végeredményben azt a következtetést lehet levonni, hogy egy átalakuló gazdaság számára, amely fejletlen pénzpiacokkal rendelkezik, általában nem hasznos hosszú távon a lebegő árfolyamrendszer korai bevezetése.
Egy másik módszer lehet a hazai deviza nem egy, hanem több devizához kötése. A valutakosár legfőbb előnye, hogy a valuták viszonylatában bekövetkező ingadozások megosztva jelennek meg a forint árfolyamában. Ha egy ország a valutakosár alkalmazását választja, az alábbi szempontokat kell általánosan figyelembe venni az összeállításánál.
- A valutakosár-index értéke a legközelebb álljon a megcélzott árfolyamindexhez.
- Kockázatkezelési szempontok alapján a kosár szerkezete közelítsen a fizetési tételek szerkezetéhez, hiszen e nélkül a külgazdasági szereplők keresztárfolyam-kockázatot futnának.
- Minél több valutából áll a kosár, annál kisebb a lehetősége annak, hogy az egyes valuták értékváltozása túlzottan befolyásolja az adott valuta árfolyamának alakulását.
- A nagy súlyú kosárvaluta hazájának monetáris politikáját az alkalmazó ország valamilyen mértékben adoptálja.
- A kosár összeállításához használt bázisárfolyamok eltérhetnek, ezért tisztázni kell, melyik árfolyamjegyzést használja a jegybank.
A Bretton Woods-i árfolyamrendszer összeomlása után egyre több ország kezdett el indexhez kötött árfolyamrendszert alkalmazni. Ez a tendencia az 1990-es évekre megváltozott: a valutakosárhoz (kompozit index) kötés visszaszorulóban van, és ezzel párhuzamosan terjed el a flexibilis rendszer.
Egy kis, nyitott gazdaságban a külföldi pénznem mint nominális horgonyvaluta megválasztásakor a legfontosabb szempont a külkereskedelemben, illetve pénz- és működőtőke-forgalomban uralkodó deviza. Már a '90-es évek elején felmerült egyes gazdasági elemzőkben a kérdés: mikor és milyen körülmények között válik Magyarország számára lehetővé, hogy a nemzeti valuta árfolyamát egy erős külföldi valutához, a márkához vagy a dollárhoz kössék.
A vámstatisztikai és a folyó fizetések külkereskedelmi mérlegeinek eltérései | |
---|---|
1990 | A leértékelésekre számítva késve folyt be az export ellenértéke, míg ez az importőrök esetében fordítva működött. |
1993 | A fizetési mérlegben mutatkozó jelentősebb árudeviza-forgalom azt sejteti, hogy ezek a tételek árumozgáson kívül jövedelem- és tőkemozgásokat is tartalmaztak (ami nem jelent meg a vámstatisztikákban). Az év során jelentős tőkemenekítés zajlott le, ami mindenképpen összefüggött az árfolyam- és kamatesésekkel. |
1994 | Az export árudeviza-forgalom kisebb volt, mint a nettó vámstatisztika, tehát az export ellenértéke nem jött vissza az országba, hanem külföldi bankokban maradt a vállalatok pénze. |
1995- | Az 1994-i folyamatok ellentéte jelenik meg, tehát a külkereskedelmet folytató vállalatok valószínűleg a hazai hozamemelkedés miatt abban voltak érdekeltek, hogy az export jogcíme alatt az áru valóságos értékénél magasabb érték kerüljön az országba. |
Magyarországi megfontolások
Hazánkban a külfölddel folytatott pénzügyi tranzakciók két legjelentősebb pénzneme a dollár és a márka (illetve 1999. január 1-jétől az euró). Az euróhoz történő rögzítés esetén az Európában kialakulóban levő Monetáris Unió összes valutájához képest elérhető lenne a forint árfolyamának relatív stabilitása, ami kétségtelenül előnyös lenne az EU-val kereskedelmi kapcsolatban levő hazai vállalatok és a hazánkkal külkereskedelmet lebonyolító EU-beli vállalatok számára. Hektikus piaci mozgások esetében azonban számolnunk kellene az amerikai dollár erősödő ingadozásával, ami a dollárban kereskedők számára jelentene nagyobb kockázatot.
További veszélyeket rejt magában az alkalmazott horgonyvaluta országának és Magyarország gazdaságának esetlegesen fellépő inkonzisztenciája. Ha például a horgonyként választott valuta reálértelemben felértékelődik, akkor a forint is automatikusan felértékelődik, még ha ez pénzügyi mutatókkal nincs is alátámasztva; ez pedig a nemzetközi versenypozíció, a fizetési mérleg romlásához vezethet. A rögzítés révén az adott ország kinyilvánítja, hogy feladja önálló monetáris, ezen belül árfolyam-politikáját, és a jegybank mindent annak vet alá, hogy a nemzeti valutát adott átváltási arányon tartsa.
Adódhat olyan lehetőség is, hogy a forintot csak formálisan kötik egy másik pénznemhez, de időről időre elkerülhetetlen korrekciókat hajtanak végre rajta. Ebben az esetben a horgonyvaluta nemzetgazdaságának konjunkturális ingadozásai kevésbé lennének hátrányosak azok számára, akik egy másik valutában is érdekeltek.
1990 óta jelentős fejlődés zajlott le a devizapiaci kockázatok mérséklése terén Magyarországon, de a kérdés még mindig indokolt és időszerű: mennyire képesek a keresztárfolyam-változások kockázatának kitett gazdasági szereplők kezelni a kockázatot? Annak ellenére, hogy a hazai devizapiacról hiányoznak még olyan fontos instrumentumok, mint az opció, a külkereskedelmet lebonyolító vállalatok jelentős része képes kockázatának hatékony menedzselésére. Még mindig marad azonban sok kis- és középvállalat, amelyek nem tudnak élni a piac adta lehetőségekkel, ezért amíg a külkereskedelemben részt vevők már képesek lesznek maguk fedezni kockázataikat, szükség van az állami beavatkozásra.
Lebegő árfolyamok | |
---|---|
Free float | Az árfolyam szabadon mozog, nincs beavatkozás. |
Dirty/managed float | Irányítottan szabad árfolyammozgás egy kívánt cél érdekében, például USD-euró. |
Rögzített árfolyamok | |
Adjustable peg | Rögzített, de módosítható árfolyam előre be nem jelentett kiigazításokkal. |
Crawling peg | Csúszóárfolyam beavatkozási sávokkal. |
Fix árfolyam | Rögzített árfolyam, de lehet leértékelés, a pénzpolitikák önállóak. |
Currency board | Az árfolyamot egy független bizottság (valutatanács) állapítja meg. |
Árfolyamunió | Rögzített árfolyamok vannak, de nincs leértékelés, összehangoltak a monetáris politikák. |
A sávszélesség
A jelenleg alkalmazott csúszó sávok szélességei 4,3 százaléktól (Uruguay) 30 százalékig (Izrael) terjednek. Az utóbbi szélesség már olyan nagy, hogy a sékelt kvázi lebegtetett valutának is nevezhetnénk. A jelenlegi 4,5 százalékos forintsáv meglehetősen szűknek mondható, a kialakult gyakorlatot azonban nehéz megváltoztatni, mivel egy esetleges sávszélesítés burkolt leértékelés lenne. A jegybank azért adná fel a korábbi lebegtetési sávot, mert alacsony devizatartalékai miatt nem tudná azt biztosan megtartani. A piaci szereplők monetáris politikába vetett bizalma megrendülne, és az esetlegesen kialakuló spekuláció még inkább a sáv gyengébb szélére kényszerítené a forintot, amelyet így még nehezebb lenne megvédeni. Egy sávszélesítő döntéshez tehát megfelelő okot kell találni, ami a hazai eseményektől függetlenül jön létre. Ilyen lehet például a világ valamelyik nagyhatalmának megrendülése vagy világméretű recesszió.
A sáv szűkítése sem időszerű – bár az árfolyam hosszú ideig a sáv erős szélén helyezkedett el. A vállalati szféra számára a döntés kedvező lehet, de ebben a helyzetben is a jegybank kerülhet veszélybe, ha nem képes interveniálni. Az utóbbi időben szóba került annak a lehetősége is, hogy a forintárfolyam lebegtetési sávját kiszélesítsék azzal egyidőben, hogy a valutakosárban a dollár helyét is az euró venné át (vagyis irányított lebegtetés keretében az euróhoz kötnénk a forintot). Emellett a forint előre meghatározott leértékelési ütemét is csökkentenék két lépcsőben úgy, hogy október 1-je után már csak 0,4 százalékos lesz a havi leértékelési ütem. A tervezett lépések együttese előre ki nem számítható kockázatokat rejt magában.
A versenyképességre gyakorolt hatás. A forintleértékelés havi ütemének további csökkentése elvben növeli a külföldi befektetők biztonságát, ugyanakkor a lebegtetési sáv kiszélesítése ezzel ellenkező hatást vált ki, hiszen nő a valutáris kockázat. Az ütemcsökkentés miatt az exportálók elvben a jelenleginél kevesebb forintot kapnak egységnyi valutáért, hiszen éves szinten már csak 4,9 százalékkal értékelődik le a forint a valutakosárhoz képest. Amennyiben ehhez hozzászámítjuk a világpiaci áremelkedés hatását is, akkor egy év alatt körülbelül 7 százalékkal növekszik a forintbevétel azonos exportvolumen mellett. Ha a termelői árindex ennél jobban nő, akkor a versenyképesség romlik, ha nem, akkor javul.
Ha az ütemcsökkentés mellett a sáv kiszélesítését is számításba vesszük, akkor két részre oszthatjuk a problémát. Amennyiben a forint ennek hatására erősödik, akkor az export-versenyképesség romlik (az import viszonylag olcsóvá válik). A hazai piacon ennek hatására vélhetően erősödik a verseny, ami a hazai termelőket hátrányos helyzetbe hozza. Összességében tehát romlik a külkereskedelmi mérleg, s egyes ágazatokban a hazai termelők profitja is mérséklődik, ami a GDP növekedési ütemét is csökkentheti. Ha a másik esettel számolunk, vagyis amikor a forint a sáv gyengébbik szélére kerül, akkor az export-versenyképesség javul, az import kiszorító hatása mérséklődik, vagyis a külkereskedelmi mérleg javul, igaz, ennek hatására a fogyasztói és a termelői árak emelkednek, ami növeli a termelési költségeket.
Az euróhoz való, előre adott szintű leértékelés további veszélyeket is rejt magában. Ha ugyanis a dollár-euró keresztárfolyamok változnak, akkor nincs mód ezen hatások kivédésére. Mivel az importban a dollárelszámolás aránya magasabb, mint az exportban, ezért ennek hatása nem közömbös a hazai külső egyensúly alakulására. Amennyiben az euró erősödik a dollárhoz képest, úgy a dollárimportból származó áruk a 4,9 százalékos mértéknél kisebb mértékben drágulhatnak, sőt nem kizárt, hogy nominálisan is olcsóbbá válnak.
A megtakarítások alakulása. A Nemzeti Bank egyik fontos célja a hazai megtakarítási ráta szinten tartása, esetleg növelése. Ha ugyanis a megtakarítási ráta csökkenne, akkor várhatóan növekedne a fogyasztási célú költés, ami erősen importnövelő hatású. Emellett tekintettel kell lennie arra is, hogy a devizabetétek helyett a forintmegtakarítások kerüljenek előtérbe, mert erre nagyobb ráhatása van a monetáris hatóságnak (illetve reális veszélyként kell még számításba venni azt is, hogy a hazai magánszemélyek, vállalkozások esetleg külföldre viszik megtakarításaikat). A tervezett árfolyam-politikai intézkedéseknek ezért összhangban kellene állniuk a kamatláb-politikával, amit viszont a hazai inflációs szint determinál. Mivel a világpiaci olajár-emelkedés tartósnak ígérkezik, s valószínűsíthető, hogy az élelmiszerek ára is átlagot meghaladóan emelkedik (mivel a kormányzati dotációk forrása is szűkül), ezért az inflációs ráta csökkentése nehéz lesz. Ha feltételezzük, hogy a fogyasztói árindex a 8-9 százalék közötti szintre áll be, akkor 2-3 százalékos reálkamatigény mellett az irányadó hozamoknak 10-12 százalék között kell maradniuk. Ez az adott leértékelési ütem mellett euróban számolva 5,8 százalékos hozamot eredményezne, ami kevésnek tűnik a jelenlegi 6,5-7 százalék közötti értékhez képest (ráadásul a dollár euróval szembeni erősödése esetén a dollárban kimutatott hozam még kisebb lenne, igaz, ennek fordítottja ma reálisabb feltételezés). Ha az euró-dollár árfolyam a jelenlegi 1,06-os szintről 1,12-re változna (vagyis a dollár 5,7 százalékkal gyengülne), akkor a jelzett forinthozam dollárban már 11,8 százalékos hozam lenne, amire nagyarányú spekulációs pénzbeáramlás következne be). Ennek káros hatását ismét csak sterilizációval lehetne kivédeni, ami veszteséget okoz a jegybanknak és így (az egyébként is eladósodó) költségvetésnek. A forint erősödése a folyó fizetési mérleget nemcsak a külkereskedelem egyenlegén, hanem az idegenforgalmi mérlegen keresztül is rontja (lévén, hogy drágábbá válunk a külföldieknek).
A beáramló spekulációs tőke lenyomná ugyan az állampapírok hozamát (valószínűleg 8 százalék közelébe), miközben a forint az erős tőkebeáramlás miatt felértékelődne (ez még inkább növeli a dollárban mért hozamszintet, ahogy Brazíliában és Dél-Koreában is látható), vagyis az állampapíroknál nem lenne kizárt 8 százaléknál alacsonyabb hozam sem. Ez ugyan jótékonyan hatna a vállalkozások hitelkeresletére, hiszen a betéti kamatok is követnék az állampapír-piaci tendenciát, s ha késéssel is, de a hitelkamatok is mérséklődnének. Összességében tehát felgyorsulna a GDP növekedése, javulna a folyó fizetési mérleg egyenlege, de a külkereskedelmi egyenleg erőteljesen romlana, vagyis a spekulációs (rövid távon gondolkodó) tőke finanszírozná a gazdasági növekedést, ami rendkívül veszélyes helyzetet teremtene (például egy tőkepiaci sokk esetén). Látható, hogy a sávszélesítés és a valutakosár összetételének megváltoztatása önmagában inkonzisztens eredményekhez is vezethet (vélhetően ezért kívánja az MNB a sávszélesítést elodázni).
További gondok forrása lehet az, ha az alacsony hozamszint miatt a lakosság körében a devizamegtakarítások felértékelődnek. Ha a forint a sávszélesítés hatására gyengülne, akkor a leértékelési ütem csökkentése ellenére növekedhetne a devizamegtakarítások hozama, ami a deviza felé terelné a lakossági tartalékok egy részét. Ez önmagában csökkentené az államháztartás (növekvő) hiányának fedezetére szolgáló forrásokat, ami elvben kamatemelő hatású lehet (igaz, ekkor belépnek a külföldi spekulánsok). Ha a sávszélesítés hatására a forint erősödne, akkor értelemszerűen a devizamegtakarítások forintba áramolnának, ami csökkentheti a forinthozamszinteket.
A kamatfelárak, az ország- és régiókockázat alakulása. A tervezett intézkedések miatt a valutáris kockázat várhatóan emelkedik, amennyiben a sávszélesítésre sor kerül. Ez a valutatőzsdéken menedzselhető, de kérdéses, hogy ez a befektetők számára megnyugtató-e. Ha nem, akkor elvben tőkekiáramlás sem zárható ki. A nagyobb valutáris kockázat általában magasabb kamatfelárak kialakulásával jár. És mivel várhatóan Magyarország bruttó és nettó adóssága az idén növekszik, ez további nyomást jelent a kamatfelár növekedésére. A gazdasági növekedési ütem lassulása (hasonlóan a régió többi országához) azzal járhat, hogy a régiókockázat is emelkedik (különösen, ha a koszovói válság elhúzódik). A bizonytalan EU-csatlakozási menetrend egyébként is növeli a kockázatokat, amit a NATO-tagság csak mérsékelni képes. Összességében tehát a sávszélesítés hatása inkább a kockázati felárak növekedését valószínűsíti, miközben az ez ellen ható tényezők (euróhoz rögzítés, ütemcsökkentés) mérséklő hatása bizonytalan.
Az államháztartási deficit alakulása. Első látásra úgy tűnhet, nincs sok kapcsolat az árfolyam-politika tervezett lépései és az államháztartás között, azonban ez tévedés. A növekvő államháztartási hiány, a kormányzati túlköltekezés (főleg az agrár- és a családtámogatásoknál, valamint a személyi kiadásoknál), a tb-reform halogatása (és a tb-költségvetések alultervezése) miatt a külföld bizalma nem töretlen hazánk iránt. A növekvő hiány ugyanis első lépésben nagyobb állampapír-kibocsátást követel, ami kamatnövelő hatású. Mint már láttuk, nem kizárt, hogy spekulációs tőkebeáramlás történik majd, ami csökkentheti a kialakult hozamszintet (s így enyhíthet az államháztartás finanszírozási problémáin), de más oldalról további, kényszerű elkötelezettségek oka lehet (mondván: a kamatokon megtakarítást sikerült elérni). Mivel, mint bemutattuk, a spekuláció hatása viszonylag rövid lesz, a tőke kivonulásakor sokkszerű hatásokkal is számolni lehet.
A növekvő államháztartási hiány/GDP-mutató hatása azonban máshol is megjelenik. A külföldi országminősítő intézetek árgus szemekkel figyelik ezt a mutatót, s romláskor az országkockázat növelésére figyelmeztetnek, ami a kamatfelárak növekedését eredményezheti. Ez önmagában is hozamszintnövelő tényező. Az ez esetben várhatóan tovább romló külkereskedelmi egyenleg szintén ilyen hatással jár (függetlenül a folyó fizetési mérleg hatásától).
Árfolyamrezsimek a fejlődő országokban (százalék) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Besorolás | 1976 | 1979 | 1983 | 1989 | 1997 |
Egy valutához kötött | 62,6 | 52,1 | 43,5 | 38,2 | 32,0 |
Ebből: USD-hez | 43,0 | 35,0 | 29,0 | 23,7 | 16,0 |
Indexhez kötött | 23,4 | 23,1 | 28,2 | 28,2 | 11,5 |
Ebből: SDR-hez | 10,3 | 11,1 | 11,3 | 5,3 | 1,3 |
más kompozit indexhez | 13,1 | 12,0 | 16,9 | 22,9 | 10,2 |
Flexibilis rezsimek | 14,0 | 24,8 | 28,3 | 33,6 | 56,7 |
Összesen | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Forrás: MNB Füzetek 1998/12. |