A nyolcvanas évek végén egyre több elismert textilipari szakembertől lehetett hallani, hogy az ágazat megmaradását a profilszűkítés, a fejlesztések támogatása és a saját anyagos export alapozhatja meg. A kicsi, de boldog" textilipar képe azonban csak most körvonalazódik.
Az elmúlt tíz-tizenöt év a textil- és a textilruházati ipar számára súlyos veszteségeket hozott. Az időközben végrehajtott karcsúsítás azonban nem volt kiszámítható mértékű és nem vezetett megnyugtató eredményre. A nyolcvanas években a magyar textil- és ruházati ipart a KGST-szállítások éltették. Az ágazat stratégiailag fontos szektor volt, mert a keleti kereskedelemben kialakult passzívumot a textilipar rövid idő alatt képes volt szállításaival kiegyenlíteni. Az ágazat formális és informális segítségben egyaránt részesült (termelési kooperációk, vegyes vállalatok engedélyezése, beruházások támogatása). A textiliparénál gyorsabb átfutási idő gyakorlatilag egyetlen szóba jöhető (gépipar, élelmiszeripar) ágazatnál sem volt elképzelhető, és ez némileg magyarázza a tömeges gyártás fenntartását is.
Változó környezetben
A két könnyűipari ágazat közül a textilipar helyzete már a piacváltás előtt jóval kedvezőtlenebb volt, mint a ruházati iparé. A textíliák előállítása anyag-, eszköz- és energiaigényes tevékenység, legalábbis a konfekcionáláshoz viszonyítva. A textiliparban a sokat emlegetett és hibáztatott rekonstrukciós program keretében megvalósított beruházások, illetve azok hiányosságai inkább konzerválták az ágazat lemaradását, mintsem segítették volna fejlődését. A hazai konfekcióipari textíliák (alapanyagok, fonalak, szövetek) a legjobb esetben is csak a közepesnél valamivel jobb minőséget képviseltek, ezért a hazai gyártók közötti vertikális kapcsolatok sem jöttek/jöhettek létre. A termelési kapcsolatokból jelentkező piaci vagy költségelőny lényegében sohasem játszott szerepet az ágazat tevékenységében.
A ruházati ipar részben a hiányos alapanyagháttér, részben a nagymértékű exportkényszer miatt a nyolcvanas években főleg bérmunkát vállalt. Már az előző évtizedben is a ruházati ipari bérmunka adta az ágazat fejlett országokba tartó exportjának 60-65 százalékát.
A nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek elején bekövetkezett változások (a keleti piacok összeomlása, az import liberalizációja) leginkább a textilipari vállalatoknak okozott súlyos problémát, bár a ruházati ipari üzemek többségénél is jelentős gondok keletkeztek. A textiliparban csaknem teljes ágazatok eltűntek (gyapjú-, selyemipar), mert termékeik eladhatatlanná váltak, és sem a hazai, sem az európai piacon nem tűnt esély az eladások növelésére. A vállalatok igen nagy hányada került a felszámolás szélére, és sok közülük meg is szűnt.
Az ágazati privatizáció sem mondható sikeresnek, jóllehet vannak e megállapításnak ellentmondó példák (Cantoni, Coats, Lurotex, Tolnatex). Összességében azonban a korábbi nagy kapacitásoknak csak a töredékét sikerült külföldi befektetőknek értékesíteni. A birtokba került hazai magántőke gondjai éppen azok, amelyek miatt a külföldiek nem vállalták a nagyobb arányú tőkebefektetést: a gyártóeszközök elavultak, az új berendezések telepítése pedig túl költséges, és megtérülésük is bizonytalan, mert a térségben meglehetősen éles verseny uralkodik a textíliák piacán (is).
A ruházati ipar jobb helyzetből vágott neki a kilencvenes évek küzdelmeinek. A bérmunka alapozta meg a tisztes megélhetést azok számára, akik már régebbi kapcsolatokkal rendelkeztek, de sok új, bérmunkába lépőnek is lehetővé tették a fennmaradást.
A textil- és a ruházati ipar termelése és értékesítése (1985 = 100%) | ||||
---|---|---|---|---|
Év | Termelés | Értékesítés | ||
belföldre | exportra | összesen | ||
1990 | 70,3 | 68,9 | 82,3 | 71,9 |
1991 | 52,1 | 48,6 | 63,9 | 52,5 |
1992 | 44,2 | 37,7 | 70,6 | 46,0 |
1993 | 45,3 | 36,0 | 79,0 | 47,2 |
1994 | 47,2 | 33,8 | 90,8 | 49,0 |
1995 | 44,9 | 29,5 | 91,2 | 46,1 |
1996 | 43,3 | 27,1 | 94,7 | 45,4 |
1997 | 44,3 | 26,9 | 98,3 | 46,3 |
Forrás: KSH, 1997 |
Versenyképes telephely
A Társulási Megállapodás Interim Megállapodásának 1992-es életbelépésével a bérmunkára azonnal eltörölték a közösségi vámokat, ami Magyarországot ettől kezdve kifejezetten versenyképessé tette a régióban. A bérmunka későbbi gyors növekedéséhez az ország politikai és gazdasági biztonsága is hozzájárult. A vállalati csődök, felszámolások ugyan ezt az ágazatot sem kerülték el, de a termelés visszaesése nem volt olyan drámai, mint a textiliparban, és a bérmunka révén a ruházati szektor sikeres exportágazat maradt. A magyar textil- és ruházati ipar termékeinek majd' 60 százaléka a külpiacokra kerül, elsősorban az Unió piacaira, és legfőképpen bérmunka-konstrukció keretében. A hazai piacokon ennek megfelelően zömében importáruk találhatók, a verseny tehát nagy, s a hazai vállalatok üzleti esélyei a magyar piacon nem túl rózsásak.
A textil- és ruházati ipar súlya az ipari termelésen belül 1990 és 1997 között mintegy felére esett. Ez a tény önmagában nem kedvezőtlen, hiszen a világ fejlett országaiban a textil- és textilruházati ipar nem tartozik sem a nagy jelentőségű, sem a stratégiai szempontból fejlesztendő ágazatok közé. Viszont munkahelyteremtő képessége miatt bizonyos védelemben, támogatásban részesül.
Az 1994. évi ágazati adatok azt mutatják, hogy a piacváltás, a vállalati csődök, felszámolások zöme után és a privatizáció időszakában a textil- és ruházati iparban a vállalkozások között már a kis- és a középvállalatok, vagyis a legfeljebb 300 főt foglalkoztató cégek voltak túlsúlyban. Az árbevétel nagyobbik hányadát azonban továbbra is a nagyvállalati kör termelte meg.
Siker az exportban
1997-ig a vállalati szervezeti összetételben két említésre méltó változás történt: növekedett az igazán kis- és a közepesnél nagyobb vállalkozások száma. Ez a tendencia arra utal, hogy a textil- és ruházati iparban a fejlett országokéhoz hasonló szervezeti struktúra van kialakulóban, és a hatékony nagyvállalati szervezetek mellett formálódik a rugalmas kisvállalati hálózat is.
Az árbevétel alakulása, illetve szervezeti nagyság szerinti megoszlása alapján az is látható, hogy a legnagyobb volumenű növekedés a 100-500 fő közötti vállalkozások értékesítésében volt, abban a méretkategóriában, ahol a külföldi tulajdon jelentős.
Az 1990-1997 közötti termelési és értékesítési adatok arról tanúskodnak, hogy bár a termelés kevesebb mint a fele az 1985-ös szintnek, az export kezdi megközelíteni a bázisévi mennyiséget. Következésképpen a belföldi értékesítés a korábbiaknak mintegy negyede. A legtöbb stabilizálódott vállalat az exportot favorizálja vagy eleve bérmunkát vállal. Igaz e megállapítás a Magyar Selyemipar Vállalat szentgotthárdi gyárából alakult Lurotex Textilipari Kft.-re is. A cég az olasz Radici-csoport többségi tulajdonába került, fő tevékenysége a selyem- és a selyemtípusú szövetgyártás. A kft. 1993-ban alakult 1,39 milliárd forintos tőkével. A társaság 1993 óta 250 millió forintot költött beruházásokra. Termelésük kilencven százaléka bérmunkában exportra készül, 80 százalékban az olasz piacra, Németországba a kivitel 4 százaléka irányul. A cég 1997. évi árbevétele már meghaladta az egymilliárd forintot.
A 100 százalékban német tulajdonban levő Tolnatext Fonalfeldolgozó és Műszaki Szövetgyártó Kft. a szintetikus szálak úgynevezett terjedelmesítését, festését és a műszaki szövetek szövését végzi, szintén bérmunkában.
A ruhaipari vállalatok közül a korábban igen jó hírnévnek örvendő Hódiköt Rt., amely többségi magyar magántulajdonban van, szintén 95 százalékban exportra termel. A síkhurkolt, gépi felsőruházati termékek jól eladhatók a nyugat-európai piacokon. A jelenleg 450 főt foglalkoztató cég termékkínálata a drágább minőség középszintjét képviseli, így a távol-keleti konkurenciától is védve van.
A textilipari kisvállalatoknak kínálhat újabb piaci lehetőséget a magyar piacon mind aktívabb német Rösch, amely műszaki és ruházati textíliákat gyárt. A cég bérmunka-megrendeléssel alapozta meg magyarországi üzletét a Habselyem Kötöttárugyárral, majd 1991-ben Kecskeméten saját vállalatot alapított hatmillió márkás beruházással. A gyár 1996 óta működik, 1998-ban forgalma már meghaladta az egymilliárd forintot. A Rösch-csoport textil- és ruházati családi vállalkozás, az orvosi, a sport- és az úgynevezett gore-tex textíliáit Rökona márkanéven gyártja, de készít különféle anyagokat nagy autógyárak számára is. Kecskeméti beruházásuktól azt várják, hogy a keleti piacbővítéshez nyisson kaput. Eddig az alapanyagot Németországból kapták, és csak konfekcionálták, de amint lehetséges lesz, szeretnének magyar beszállítókat találni. Ezután az itt gyártott termékeket saját kereskedői hálózaton keresztül értékesítenék. A dolgozók száma Magyarországon jelenleg 170, de körülbelül 200-ra tervezik bővíteni.
A sikeres cégek számbavétele szerencsére folytatható: idehaza kevéssé ismert, hogy a kizárólag exportra dolgozó bajai Duna Kötöttárugyár olyan neves cégeknek gyárt pamutpólókat, mint a Levi's, a Russel és a Nike. Ez utóbbinál például az 51 beszállító közül az ötödik helyre tornázta fel magát. A cég a következő három-négy évben évente hárommillió dolláros beruházást és saját kollekció-összeállítását tervezi Danube Knitwear néven.
A textil- és textilruházati ipar súlya az iparon belül | ||||
---|---|---|---|---|
1990 | 1995 | 1996 | 1997 | |
Ipar | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Feldolgozóipar | 85,0 | 85,7 | 85,6 | 87,1 |
Textil- és ruházati ipar | 6,3 | 4,6 | 4,3 | 3,9 |
Forrás: KSH, 1997 (a táblázat adatai a bőr- és szőrmeruházati cikkeket is tartalmazzák) |
Gondok idehaza
Miközben a hazai cégek a külpiacokon próbálnak szerencsét, addig a magyarországi fogyasztásban a hazai gyártású termékek aránya egyre csökken. A KSH statisztikái szerint 1997-ben csaknem negyedével nőtt a textilfélék importja. Leginkább a fejlődő országokból érkező szállítások bővültek, de számottevően gyarapodott a fejlett és a közép-kelet-európai országokból érkező áruk mennyisége is. A kivitel növekedése ugyanakkor összességében nem érte el a 20 százalékot, a mérleg tehát negatív.
Érdemes megemlíteni, hogy a kivitelen belül, a bérmunka mellett, jelentős a vámszabad területi export is. Igaz, hogy ez a forma nemcsak a textiliparra, hanem az egész iparra jellemzővé vált az utóbbi években. A teljes, 1997. évi kivitel elemzése azt mutatja, hogy az exportban a bérmunkából származó termékek aránya 21 százalék, a vámszabad területi termelésé 35, vagyis a magyar exportnak több mint a fele a hagyományostól eltérő, különleges konstrukcióban készül. A textíliák területén ez az előny szerényebb, a vámszabad területi és a bérmunkából származó kivitel aránya a textíliáknál 25 százalék körüli.
A hazai gyártóknak jelenleg két igen nagy gondja van: az egyik a feketekereskedelem, a másik a saját kollekció kialakítása. A kiskereskedelem éves árbevétele 1997-ben 2949 milliárd forint volt, ami csaknem 14 százalékkal volt több, mint 1996-ban. Változatlan áron számolva azonban a mennyiség két százalékkal csökkent. A legerőteljesebben – mintegy 5 százalékkal – a ruházati és textilipari termékek forgalma volt kisebb, ami egyértelműen a lakosság jövedelmi szintjének stagnálására és a feketekereskedelem további virágzására utal. Elemzők szerint ezen – a jogszabályi megszorítások, vámellenőrzések mellett – csak úgy lehet javítani, ha a vásárlók az olcsó termékek helyett a megbízható minőséget helyezik előtérbe. Ahhoz viszont, hogy ez bekövetkezzék, érezhető reálbér-növekedésre lenne szükség.
Az úgynevezett saját anyagos kollekció kialakítására, a piacra jutás feltételeinek megteremtésére a hazai kisvállalatoknak saját erőből nincs lehetőségük. Ezt a szűk keresztmetszetet próbálta feloldani az ITD-Hungary az EU PHARE keretből, a ruházati ipar fejlesztésére szánt 600 ezer ecu-s programjával. A Fashion made in Hungary" program védjegy alatt két termék- és exportfejlesztési program valósult meg: a PILOT felsőruházati fejlesztési program (1993-1996), valamint a Női kötött felsőruházati fejlesztési program 1997 májusától. A program vissza nem térítendő forrásai fejlesztési esélyegyenlőséget teremtenek, legalábbis az elvek szintjén. A pénzt pályázat útján lehetett elnyerni, de csak olyan vállalatok kaphatták meg, amelyek már amúgy is jó helyzetben voltak, csak az utolsó lökés hiányzott a sikerhez. A programokhoz 21 cég csatlakozott. A cél önálló design megteremtése, a marketingtevékenység fejlesztése volt. Az első program sikeresnek bizonyult, az önálló arculattal rendelkező vállalatok a különféle szakvásárokon sikeresen szerepeltek, és megrendelésekhez jutottak.
Textil- és textilruházati ipari vállalkozások, 1994 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Létszámcsoport | 21-50 | 51-100 | 101-300 | 301-500 | 501-1000 | 1000 fölött |
Vállalatok száma | 265 | 185 | 219 | 43 | 33 | 16 |
Árbevétel (M Ft) | 5574 | 10 814 | 39 185 | 18 654 | 23 149 | 24 576 |
Fogalkoztatottak száma | 8482 | 13 587 | 38 080 | 16 483 | 21 846 | 27069 |
Megoszlás: | ||||||
– váll. száma alapján | 34,8 | 24,3 | 28,8 | 5,6 | 4,3 | 2,1 |
– árbevétel alapján | 4,6 | 8,9 | 32,1 | 15,3 | 18,9 | 20,2 |
– foglalkoztatottak alapján | 6,8 | 10,8 | 30,3 | 13,1 | 17,4 | 21,6 |
Forrás: KSH, 1994 |
Textil- és textilruházati vállalkozások, 1997 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Létszámcsoport | 21-50 | 51-100 | 101-300 | 301-500 | 501-1000 | 1000 fölött |
Vállalatok száma | 309 | 182 | 202 | 52 | 31 | 12 |
Árbevétel (M Ft) | 11 284 | 21 020 | 73 233 | 37 536 | 39 930 | 33 340 |
Fogalkoztatottak száma | 8 873 | 13 083 | 34 761 | 19 944 | 21 524 | 19 915 |
Megoszlás: | ||||||
– váll. száma alapján | 39,2 | 23,1 | 25,6 | 6,6 | 3,9 | 1,5 |
– árbevétel alapján | 5,2 | 9,7 | 33,8 | 17,4 | 4,6 | 15,4 |
– foglalkoztatottak alapján | 7,5 | 11,1 | 29,4 | 16,3 | 18,2 | 17,7 |
Forrás: KSH, 1997 |