Reformra vár a Beva

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. június 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 15. számában (1999. június 1.)

A Befektetővédelmi Alap (Beva) akkor került a figyelem középpontjába, amikor a tavaly nyár végi, őszi tőzsdei árfolyamzuhanások közepette több brókercég is fizetésképtelenné vált és csődbe ment. Azóta is folyamatos vitatéma a szakmában a Beva működése, mert a csődbe ment cégek helyett fizetők úgy érzik, rosszul járnak.

A Bevának idén áprilisban a tömeges csődök következtében kiürült a kasszája, ezért pótbefizetést kellett elrendelnie, hogy a hoppon maradt kisbefektetők hozzájuthassanak a pénzükhöz. A tagoknak az elrendelhető legnagyobb mértékű pótbefizetést kell teljesíteniük, azaz az éves alapdíjuk (legfeljebb 2 millió forint) háromszorosát. A Beva összesen 490 millió forintot számláz ki (a csődbe ment cégeknek is), és ebből várhatóan 420-450 millió forint körüli összeg folyik be. Júliusban egyébként esedékes lesz az összesen 140 millió forintos rendes éves tagdíj is. A pénzek együttesen sem tudják betömni azt a kárt, amit a csődbe ment brókercégek okoztak a Beva kasszájában.

Arra azonban elég lesz a pénz, hogy a Globex Értékpapír Rt., a CB Bróker és az Égszi Börze ügyfeleit kártalanítsák, és elkezdődhet a LaSalle károsultjainak kifizetése is. A Pannon Bróker s a DD-Nex ügyfeleinek egyelőre várniuk kell a pénzükre.

Április óta a CB Bróker, az Égszi-Börze és a Globex Értékpapír Rt. mintegy 2500 ügyfele áll sorba összesen 200 millió forintért, ehhez jön a LaSalle 250-300 millió forintos követelésállománya és a Pannonbróker mintegy 300 millió forintja. Az alap tavaly csupán egy ügy, az Allied Investment lezárására 100 millió forintot költött. Az alapnak kölcsönt kellene felvennie a kifizetések biztosítására, azonban a kormányzat semmilyen hajlandóságot nem mutat arra, hogy a kisbefektetők segítségére siessen, és legalább garanciát vállaljon egy esetleges hitel felvételekor.

Míg a bankbetéteket biztosító Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) esetében az állam az OBA által felvett hitelre készfizető kezességet vállal, ha kiürül a kassza, a Bevánál ezt a törvény nem írja elő. A kormányzat azzal hárítja el a válaszadást, hogy jelenleg folyik a tőkepiaci szabályok átfogó módosítása, és azon belül kell megoldani a kisbefektetők hangsúlyosabb védelmét. Borókai Gábor, a kormány szóvivője azt elismerte, hogy a kormány felügyelete alá tartozó felügyeletnek is van politikai felelőssége, ám szerinte a kormány ezen a téren megtette a szükséges lépéseket, amikor vezetőváltást hajtott végre az ÁPTF élén.

Tisztességesek tiltakozása

A Bevát az 1997. január 1-jén hatályba lépett értékpapírtörvény hozta létre. Minden olyan befektetési szolgáltató a tagja, amely a felügyelet engedélye alapján bizományosi, kereskedelmi tevékenységet, portfóliókezelést, értékpapír-letéti kezelést és -őrzést, értékpapírszámla-vezetést vagy ügyfélszámla-vezetést folytathat.

A Beva a tagok által befizetett díjbefizetések és egyéb bevételek felhasználásával nyújt biztosítást akkor, ha a cég nem tudja a befektetőt időben kifizetni. A tagok csatlakozási díja jegyzett tőkéjük 0,5 százaléka, ezenkívül éves díjat is fizetnek, amit az értékpapír-forgalom, az ügyfelek tulajdonában levő értékpapírportfólió- és értékpapírletét-állomány éves átlagos értékének arányában fizetnek. Ezenkívül a felügyelet a bírságok 80 százalékát is átutalja a Bevának.

Jelenleg a Beva egymillió forintig fizet kártalanítást. Azonban csak azoknak, akik követeléséről a brókercégnél nyilvántartást vezettek. Ha valakinek nem tartották nyilván a befektetéseit, akkor a befektető polgári peres eljárásban próbálhatja meg érvényesíteni a követelését, ám erre az esélye gyakorlatilag a nullával egyenlő.

A Beva létrehozása ellen többen tiltakoztak, mert úgy vélik, ebben az esetben a tisztességes brókercég fizet a csalók helyett. A brókercég ugyanis elvileg csak a saját vagyonát tudja elbukni, a befektető pénzéhez elvileg nem nyúlhat hozzá, azaz ilyen bukás csak akkor következhet be, ha a brókercég törvénytelenséget követ el.

Más vélemények szerint a fő probléma az, hogy az alap 1997-es létrehozása óta nem volt idő arra, hogy feltöltődjék, ezért okoz problémát az indulás után szinte azonnal bekövetkezett tömeges csődhullám, ami normális esetben igen ritkán (több tízévente egyszer) következhet be.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. június 1.) vegye figyelembe!