A haszonjárművek eladói is jó évet zártak 1998-ban. Hatalmas fellendülés volt tapasztalható a piacon, s a növekedés nemcsak százalékokban, hanem az eladott mennyiséget tekintve is látványos. A haszonjárműveket egyébként a szakma két kategóriára osztja: 3,5 tonna össz-súlynál kisebbekre és ennél nagyobbakra. Egy dologban most mindkét kategória megegyezik: 1998-ban jóval népszerűbbek voltak, mint az előző évben. Az eladott autók száma sosem látott magasságba szökött, bár a kereskedők véleménye szerint ez csak '98-ban volt így, és a következő években lassul majd a növekedés.
A 3,5 tonna össztömeg alatti haszonjárművekből 1998-ban másfélszer annyi fogyott, mint '97-ben; egészen pontosan 45,5 százalékkal több. A személyautókból kialakított áruszállítók (Opel Combo, VW Caddy és kategóriatársaik) kevésbé voltak népszerűek, ebből a kategóriából ötezer darabnál kevesebbet adtak el a kereskedők, míg a dobozos és platós kisteherautókból (Ford Transit, Mercedes Vito, FIAT Ducato stb.) háromszor annyit, vagyis a kisáruszállítók túlnyomó része ebből a csoportból került ki. Ezek az autók a kisvállalkozások tipikus járművei: személyautóra szóló jogosítvánnyal is vezethetők, de komoly mennyiségű rakományt képesek szállítani. Áruk is viszonylag kedvező – egy jobban felszerelt középkategóriájú autó áráért már elvihetők –, kezelésük egyszerű, üzemeltetésük olcsó.
A Toyota tavaly is, idén is listavezető volt a 3,5 tonna alatti kategóriában; kisáruszállítójuk, a Hiace népszerű a piacon, és bár a cég egyéb haszonjárműveket is kínál, ez a modell vezeti a márka eladási listáját. A Volkswagen – '97-ben harmadik helyen állt a listán – tavaly a második helyre tornászta fel magát. Látványosan javított eladásain a Nissan, teljesíményével a harmadik helyre került. A Ford tartotta a negyedik helyet, a Transit folyamatosan slágernek számít – sőt a jelek szerint egyre inkább. A FIAT '97-ben nem szerepelt az első öt között, tavaly azonban bejutott ebbe a csoportba, a Mazda viszont hetedik lett, ami önmagában nem rossz eredmény, de a tavalyelőtti második helyhez képest már igen.
Ha csak a százalékokat nézzük, akkor a Daewoo fejlődött a leglátványosabban: a '98-as évben megháromszorozták haszonjármű-eladásaikat. Tavaly dobták piacra a Lengyelországban gyártott Daewoo FSO modelleket, amelyek a piac legolcsóbb autói közé tartoznak. Az alacsony ár azonban önmagában nagyon kevés, legalábbis ezt bizonyítja a GAZ példája; annak ellenére, hogy az orosz teherautót szinte ingyen adták, eladásaik látványosan csökkentek. Rosszul sikerült az üzlet a Daciának (1 darab eladott haszonjármű) és a Subarunak is (tavalyelőtt 4, tavaly 3 eladás), de a Seat sem örülhet (1 százalék forgalomcsökkenés). Mindössze 45 autót adott el a Tata; az indiai haszonjármű évek óta nem tud megkapaszkodni a magyar piacon, bár a cég sokat remélt a '98 második felében bemutatott négykerék-hajtású, dupla kabinos pickuptól, hiszen '97-ben mindössze 9 autót vásároltak tőlük.
Meglepően népszerűek voltak '98-ban a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók. Ebben a súlycsoportban a kereskedők másfélszeresére növelték eladásaikat: tavaly 48,2 százalékkal több nagy haszonjármű fogyott, mint az azt megelőző évben. Mindössze egyetlen csoportban került padlóra az értékesítés, a 3,5-5 tonna közötti osztályban alig adtak el autót. A kereskedők szerint ez egyébként is kegyvesztett méretcsoport, hiszen ezek a járművek egy kisvállalkozónak már túl nagyok, profi szállítmányozónak viszont aprók és rosszul kihasználhatók. Annál népszerűbbek voltak viszont az 5,1-10 tonna közti össztömegű teherautók (Daewoo Avia, Iveco 75 stb.), az összesen eladott 3547 nagy teherautóból 1536 ebbe a kategóriába tartozik. Hasonlóan nagy volt a kereslet a legnagyobbak között is: a 15 tonnánál nagyobb járművekből tavaly 1379 darab kelt el, amiben komoly tétel a Hungarocamion Rt. bevásárlása. A cég 600 darab kamiont vásárolt a Volvótól, bár ennek körülbelül csak a felét vették át tavaly. A fennmaradó részt az idén szállítják a svédek.
| Teherautó-eladások Magyarországon | ||
|---|---|---|
| Márka | Eladások 1998-ban (db) | Eladások 1997-ben (db) |
| 3,5 tonna alatt | ||
| Toyota | 2 890 | 1 831 |
| Volkswagen | 2 276 | 1 672 |
| Nissan | 2 064 | 1 508 |
| Ford | 1 981 | 1 372 |
| Peugeot | 1 871 | 1 140 |
| FIAT | 1 733 | 936 |
| Mazda | 1 606 | 1 436 |
| Mitsubishi | 1 379 | 1 029 |
| Mercedes | 1 215 | 969 |
| Opel | 1 176 | 979 |
| Citroën | 1 071 | 828 |
| Daewoo | 962 | 326 |
| Renault | 874 | 417 |
| 3,5 tonna | ||
| Hyundai | 14 | 27 |
| Iveco | 173 | 112 |
| Renault | 6 | 6 |
| 3,51-5 tonna között | ||
| Daewoo | 0 | 261 |
| Iveco | 23 | 48 |
| Mercedes | 3 | 7 |
| 5,1-10 tonna között | ||
| Daewoo | 448 | 62 |
| DAF | 46 | 11 |
| Iveco | 451 | 148 |
| GAZ | 32 | 132 |
| MAN | 101 | 41 |
| Mercedes | 274 | 133 |
| Nissan | 30 | 21 |
| Renault | 154 | 126 |
| Volvo | 0 | 2 |
| 10,1-15 tonna között | ||
| DAF | 34 | 17 |
| Iveco | 41 | 29 |
| Mercedes | 128 | 51 |
| Nissan | 0 | 6 |
| MAN | 21 | 4 |
| Renault | 33 | 16 |
| 15 tonna fölött | ||
| DAF | 124 | 89 |
| Iveco | 158 | 73 |
| MAN | 122 | 68 |
| Mercedes | 119 | 163 |
| Renault | 247 | 139 |
| Scania | 128 | 103 |
| Skoda-Liaz | 116 | – |
| Tatra | 17 | – |
| Volvo | 366 | 91 |