PHARE-pénzek bősége

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 12. számában (1999. március 1.)

Évek óta a bőség ejti zavarba azokat, akik az uniós csatlakozás előkészítésére felhasználható támogatásokért felelnek. A legnagyobb fejtörést talán a PHARE-pénzek okozzák. Hazánk fogadóképessége ugyanis végesnek tűnik, messze elmarad attól, amit kívánatosnak nevezhetnénk.

A korábbi években megítélt PHARE-pénzek ésszerű, programszerű elköltése jócskán elhúzódik, sok a késlekedés, s ez veszélyeztetheti az ország uniós csatlakozásának folyamatát, véli Boros Imre is. A PHARE-pénzeket felügyelő tárca nélküli miniszter szerint az uniós csatlakozás folyamatát is kedvezőtlenül befolyásolhatja a segélykeret nem teljes kihasználása.

Pályázatok kellenek!

Az idén mindenesetre pályázatot kell benyújtani az 1996-ban és az 1997-ben megítélt PHARE-pénzekre, s időszerű elkezdeni az 1998-as pénzek felhasználásának előkészítését. Az EU ugyanis az ezredfordulótól két új segélyprogrammal is támogatja a csatlakozási felkészülést, de ahhoz, hogy Magyarország a jelenleg rendelkezésre álló pénzek akár többszörösét is elnyerhesse, újfent értékelhető pályaműveket kellene beadni. Az eddig történtek azonban nem kecsegtetnek sok jóval: mivel az 1995-ös PHARE-keretet sem sikerült felhasználni, és hozzávetőleg 10 millió ecu, azaz 2,5 milliárd forint került vissza az Unióhoz, kérdés, hogyan sikerül megbirkózni a támogatási keretekkel.

A Magyarországnak megítélt támogatásokból most mindenesetre 110 millió ecu, azaz 65 milliárd forint vár – igaz, az idei kerettel együtt – gazdára. (A programok korábban készültek, ezért az adatokat ecuben adják meg. A felhasználáskor az ecut nyilván át kell számítani euróra.) Az 1996-os keretre ez év szeptember 30-áig kell beadni a pályázatokat, az 1997-es pénzekre pedig ez év decemberéig. Ráadásul még az 1998-as pályázatokat is be kell gyűjteni, illetve szorgalmazni, hogy minél többen éljenek a lehetőséggel.

Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke úgy véli, nem a költekezési kedv hiányával van gond, inkább a saját rész hiánya szab gátat a támogatási keretek felhasználásának. Általános szabály szerint ugyanis a PHARE egy-egy projekt megvalósításához csupán – mondjuk így – félpénzt ad, a költség másik részét a magyar félnek kell állnia. Csakhogy a másik felerész fedezete gyakorta hiányzik.

Az 1998-as PHARE Nemzeti Program mindenesetre már Magyarország uniós csatlakozásának közelségét jelzi, állítja Boros Imre, aki jelentős előrelépésnek tartja, hogy az idei költségvetés készítése során egyúttal a korábbi esztendők PHARE-programjainak megvalósításához is hozzátettek 60-70 milliárd forintot.

Az 1999-es költségvetésben levő PHARE-támogatások és a hozzájuk kapcsolódó társfinanszírozás (millió forint)
Intézmény Projekt PHARE-támogatás Társfinanszírozás Állami támogatás
Miniszterelnöki Hivatal modernizációs program stratégiai mendzsmentje 579 572
Belügyminisztérium COP 98 2756 4472 1716
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium agrárgazdasági nyilvántartás 776,8 776,8
intézményfejlesztés 3502,2 3502,2
PHARE-iroda működési költsége 85 85
PHARE CBC-támogatással fedezett kiadásai 695 695
PHARE CBC-segéllyel fedezett kiadásai 5555 5555
Gazdasági Minisztérium energetikai PHARE 388,1 388,1
ITD Hungary által kezelt PHARE 390,2 390,2
ÁPV Rt. által kezelt PHARE 4421,7 4421,7
turizmusfejlesztés 32 32
Környezetvédelmi Minisztérium környezetvédelmi PHARE-program 2823,4 2823,4
PHARE-segély 823 823
Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium MÁV modernizációs program 5358 5358
Külügyminisztérium PHARE-segélyprogramok 5358,2 5358,2
Szociális és Családügyi Minisztérium PHARE-programokhoz hozzájárulás 405,2 449,3 344,1
Egészségügyi Minisztérium PHARE-programokhoz hozzájárulás 300 310 10
Forrás: A Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetése

Ellenőrző ügynökségek

A hazai döntéshozók persze már ennél messzebb járnak – legalábbis az elhatározásokban. A Kormányzati Ellenőrzési Iroda (KEI) ugyanis afféle kifizető ügynökségek révén akarja ellenőrizni az uniós csatlakozás után az EU-ból érkező strukturális, kohéziós és mezőgazdasági pénzek felhasználását. Az ellenőrzést már azelőtt megkezdik, mielőtt valamely gazdálkodónak folyósítanák az elnyert támogatásokat. Az úgynevezett monitoringbizottságok azonban már most is nyomon követik a PHARE-pénzek felhasználását. Arról egyelőre nem tudni, hogy mindez majd az ezredfordulón megnyíló, akár előcsatlakozási támogatásnak is nevezhető pénzekre is vonatkozik-e.

Ami biztos: az EU úgynevezett SAPARD-programja 2000. január 1-jétől kiegészítő forrásként a csatlakozásra váró országok agrár- és vidékfejlesztését hivatott segíteni. (A támogatásra esélyes területek közé tartozik a szakképzés, a talajjavítás, a parcellázás, a földnyilvántartás korszerűsítése, a falu- és vidékfejlesztés, a vízgazdálkodás, az erdészet, az agrár környezetvédelem, az állat- és növény-egészségügyi ellenőrzés javítása s egyebek mellett az alternatív vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítése is.) A pályázatokat ez év nyaráig várják Brüsszelben, ahol szeptemberben adnak választ azokra. E keretből a csatlakozás időpontjáig számíthatunk évi 50 millió ecu, vagyis 12-13 milliárd forint támogatásra. A SAPARD-pénzek felhasználásához azonban a magyar kormánynak hét évre szóló nemzeti vidékfejlesztési programot kell produkálnia.

A másik új forrás az ISPA-alap lehet, amely összesen 7 milliárd ecut szán a csatlakozni kívánó országokra. A keretből évente 1 milliárd osztható szét. Erre a pénzre azok tarthatnak számot, akik a környezetvédelem és a közlekedés EU-harmonizációjára készítettek értékelhető projekteket. Ahhoz, hogy a tagjelölt országok pályázhassanak a két új strukturális, illetve kohéziós alap pénzeire, alapfeltétel az úgynevezett csatlakozási partnerségi státus elnyerése.

PHARE-történet Az Európai Közösségek Tanácsa 1989 végén dolgozta ki Poland and Hungary – Assistance for the Reconstruction of the Economy elnevezésű, PHARE néven rövidített programját, amelynek részletes végrehajtási szabályzatát 1990-ben fogadták el, majd többször módosították. A PHARE-program keretében Magyarország 1990-1998 között mintegy 800 millió ecu vissza nem térítendő támogatásban részesült, tudtuk meg Balogh Ottótól, a Területfejlesztési PHARE Programirányító Iroda igazgatójától. A gazdaságfejlesztés és a szerkezetátalakítás területén a legnagyobb súllyal a privatizáció és az ehhez kapcsolódó vállalati szerkezetátalakítás támogatása szerepelt, jórészt szakértői segítség, kisebb mértékben kedvezményes pénzügyi konstrukciók révén, beruházások támogatásaként. Jelentős támogatást kapott például az országos infrastruktúrafejlesztés – egyebek mellett a magyar-szlovén vasútvonal újjáépítésének finanszírozása –, de az intézményrendszerek fejlesztésére szolgáló TEMPUS vagy a szakképzési rendszer korszerűsítését szolgáló LEONARDO program is idesorolható. További támogatási formaként 1995-től nyílt lehetőség a határ menti együttműködési (CBC = cross border cooperation) programok megvalósítására. Ennek keretében főként az EU-tag Ausztria és Magyarország határ menti megyéinek fejlesztése, a gazdasági együttműködés feltételeinek javítása, s a helyi infrastruktúra fejlesztése kap támogatást, de programok valósulnak meg a magyar-román és a magyar-szlovén határ menti régiókban is. A közösségi támogatás az egyes projektek költségének legfeljebb 85 százaléka. A kedvezményezett országok támogatást kérhetnek előkészítő jellegű tanulmányokra és szakértői segítségnyújtásra is. Az utóbbi esetekben a közösségi támogatás elérheti a költségek 100 százalékát. Az Európai Bizottság nem tartja alkalmasnak bizonyos projektek PHARE-forrásokból való finanszírozását, ha azok nem szolgálják közvetlenül az európai integrációs felkészülést, vagy a beruházás értéke nem éri el a 2 millió ecut, azaz a valamivel több mint félmilliárd forintot.

Teljesíthető feltételek

Az EU strukturális alapjaiból – a SAPARD idesorolható – egyébként általában azok a régiók részesülhetnek, ahol az egy főre jutó bruttó hazai termék, azaz a GDP nem éri el az EU átlagának 75 százalékát, míg a kohéziós alap – ebbe a kategóriába tartozik az ISPA – azon államok támogatására szolgál, ahol ez a mutató a közösségi átlag 90 százaléka alatti. E két feltételt pedig Magyarország ma még mindenképp teljesíti.

Spanyol példa A nyolcvanas években a spanyol kormány gazdasági prioritásai között az új munkahelyek teremtését megelőzte az infláció mérséklése és a gazdaság modernizálása, ami az elavult termelőberendezésekkel vagy gazdaságtalanul működő vállalatok bezárásával járt. Mindkét gazdaságpolitikai cél fontos eleme volt az európai közösségi tagságra való felkészülésnek. A munkahelyek számának növekedése, a munkanélküliek számának átmeneti csökkenése csak 1986 után, a nemzetközi gazdasági élet megélénkülését és Spanyolország EK-csatlakozását követően következett be. Az aktív lakosság számának növekedése mellett az 1985-ös 21,5 százalékos munkanélküliség 1990-re 16,3 százalékra mérséklődött. A tartósan magas munkanélküliségen és az azt kiváltó okokon azonban még a csatlakozás utáni növekedési periódus sem tudott hosszabb távon változtatni. Az 1986-91 közötti foglalkoztatottságbővülés elsősorban a szolgáltató és ipari szektorban ment végbe. Az európai recesszió nyomán azonban 1992-től ismét 20 százalék fölé ugrott a spanyol munkanélküliségi ráta. Spanyolország versenyképességi előnyei hagyományosan a fejlett európai országokénál alacsonyabb munkaerőköltségeken alapultak. Ez nemcsak a bérekben, hanem a termékegységre eső munkaerőköltségben is megnyilvánult. A csatlakozás után azonban a bérek reálértékben is ismét folyamatosan nőttek (bár kisebb mértékben, mint a '70-es évek végén), a peseta felértékelt volt, a termelékenység ugyanakkor csökkent, így a termékegységre jutó munkaerőköltség is a közösségi trendeket meghaladó mértékben növekedésnek indult (az 1987-1992 közötti 77-ről 93 százalékra, ha az EK-átlagot 100 százaléknak tekintjük). A munkaerőpiac reformjára, rugalmasabbá tételére a kormány már a '80-as évek közepétől lépéseket tett. A legfontosabb a határozott időre szóló szerződések engedélyezése volt 1984-ben. Ennek eredményeként 1993-ban már az összes szerződés egyharmada ilyen volt, ami az EU-átlag majdnem háromszorosa. A spanyol kormány 1994 januárjától újabb munkaerő-piaci reformcsomagot léptetett érvénybe újfajta, átmeneti időre szóló szerződéstípusokkal, és jelentősen megkönnyítette a vállalatok számára az elbocsátásokat. A hosszú távú munkanélküliség csökkentésére 1995 elejétől újabb eszközökkel ösztönözték a vállalatokat. A spanyol kormány foglalkoztatási politikájának fontos részei az átképzési programok, amelyek finanszírozása növekvő állami hozzájárulással történik. Erre a célra 1983-ban 8 milliárd pesetát, 1986-ban 105 milliárd pesetát fordított a kormány; 1986-tól ennek jelentős része az EU Szociális Alapjától származott. Az oktatás színvonala Spanyolországban hagyományosan alacsonyabb volt, mint sok más európai országban. 1970-ben még a 24 év alattiak 60, 1987-ben már 79,6 százaléka vett részt oktatásban. 1992 óta az iskolakötelezettség 16 éves korig tart. A szakközépiskolások aránya a '80-as években jelentősen emelkedett, majd stabilizálódott. A középiskolások egyharmada vesz részt ilyen képzésben, ami alacsonyabb, mint a francia, német, holland vagy dán arány. A közép- és felső szintű oktatásban részt vevők aránya jelentősen nőtt (az egyetemi hallgatók száma 1974-ben 360 ezer, 1994-ben másfél millió volt). 1980-ról 1991-re 8,5 százalékról 5,3 százalékra csökkent az analfabéták száma, az EU-csatlakozás után nőttek az oktatásra fordított állami kiadások. 1985-ben a GDP 3,7 százalékát, 1991-ben már 4,1 százalékát fordították oktatásra (az EU-átlag 5,5 százalék). Az oktatásban igen nagy jelentősége van az EU különféle programjainak és transzfereinek. A közösségi programok közül a legfontosabb az ERASMUS és a LINGUA, amikben 1990-94 között összesen ötvenezer spanyol diák vett részt. Az újabb LEONARDO programra szánt 620 millió ecuből 1995-99 között 12 százalék Spanyolország részesedése. A környezetvédelem terén is nyilvánvalóvá vált az elmaradás az uniós szinttől. Az EU-joggal összhangban módosították a szabályozást, új törvényeket iktattak be (pl. a veszélyes hulladékokról, a tengerpart védelméről, a víztisztításról). A főbb problémák (a levegő, a vizek és a talaj szennyezettsége, sivatagosodás, természetvédelem) tekintetében eltérő az egyes régiók helyzete, így más a helyi önkormányzatok szerepe és a kiadások szerkezete is. A régiók szigorúbb normákat is alkalmazhatnak, mint a nemzeti szabályozás. Spanyolországban 1987-1992 között a közberuházások a környezetvédelem terén több mint duplájára emelkedtek, amihez hozzájárultak az EU strukturális alapjainak juttatásai is: a Regionális Alap juttatásainak átlagosan 10 százalékát, a Kohéziós Alap juttatásainak pedig 40 százalékát környezetvédelemre fordították. Ezenkívül más EU-programokból is (LIFE, ENVIREG, LEADER stb.) kap az ország környezetvédelmi pénzeket. Az állami környezetvédelmi kiadások a csatlakozás előtt a GDP kb. 0,4 százalékát tették ki, a '90-es évek elején pedig 1 százalékát. Nőtt a védett területek, nemzeti parkok száma is (1985-ben 375 ezer hektár, 1994-ben már 2,8 millió hektár). Éltető Andrea
 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. március 1.) vegye figyelembe!