A kisvállalkozások helyzete és növekedése meghatározó a nemzetgazdaság jövője szempontjából – vallják egyes politikusok. Mások szerint e vállalkozói rétegtől nem remélhető, hogy a fellendülés motorjává váljon. A Kisvállalkozásfejlesztési Intézet vizsgálatai e dilemma eldöntéséhez kínálnak adalékot.
A magyar gazdaságban 1997 volt a fordulat éve. Tavaly hosszú idő óta először nőtt a GDP, az ipari termelés, az export, nőttek a beruházások. A költségvetési és külgazdasági egyensúly megőrzése mellett további növekedésre van kilátás. A növekedés hordozói területileg Budapesten és környékén, valamint az Észak-Dunántúlon működő, főként a gépiparban, ezen belül a híradás-technikai, autóipari ágazatban tevékenykedő multinacionális nagyvállalatok. Nincsenek többen tucatnyinál.
Alapos kikérdezés
A Kisvállalkozásfejlesztési Intézet tavaly ősszel és az idén tavasszal kétezer kis- és közepes vállalkozásra kiterjedő, reprezentatív mintán alapuló kérdőíves konjunktúravizsgálatot végzett. A kérdőív néhány alapinformáción (a vállalkozás alapításának éve, a vállalkozás jogi formája, tulajdonosi szerkezete, fő tevékenysége, a fő- és mellékfoglalkozású alkalmazottak, a segítő családtagok száma, az első számú vezető foglalkozásának jellege stb.) kívül olyan kérdéseket tartalmazott, amelyekre a kérdezettek helyzetük szubjektív értékelése alapján válaszoltak. A válaszok a gazdaság állapotának és kilátásainak, valamint a válaszoló saját vállalkozásának rövid távú perspektívájára vonatkoztak, és érintették a rendelésállományt, a bevételt, a nyereséget, a likviditást. E vizsgálatok támpontot adtak annak feltérképezéséhez, hogy a kis- és közepes vállalkozások mely csoportjai voltak képesek bekapcsolódni a kibontakozó konjunktúrába és melyek látszanak leszakadni.
A vállalkozások egy részének értékesítési lehetőségei jók, bevételük és kapacitáskihasználásuk növekvő, létszámbővítést és jelentősebb beruházást terveznek, eredményességük, likviditásuk, készleteik állománya megfelelő, a vállalkozásukból kivehető személyes jövedelem is magasabb, mint az előző évben. Ebben a csoportban a kérdezettek vállalkozásuk helyzetét mindent egybevetve jónak, kilátásaikat derűlátóan értékelték. A vállalkozások másik csoportja viszont gazdálkodásának mindezen tényezőit rossznak, romlónak minősítette, helyzetét és kilátásait pedig borúlátóan ítélte meg.
Míg a gazdaság egészének és kilátásainak megítélése 1997 végéhez képest jelentősen javult, addig a vállalkozások a saját helyzetüket és kilátásaikat továbbra is a tavalyival azonosan értékelték. A gazdaság állapotáról a vállalkozóknak általában változékony és ingatag, a tömegkommunikáció által formált véleménye van, saját vállalkozásuk helyzetéről tapasztalati tudásuk. A gazdaság helyzetének és a közeljövő kilátásainak értékelése a fellendülés szempontjából sem egyformán fontos. A fellendülésnek ugyanis a gazdaság állapotáról alkotott mégoly kedvező vélemény sem indikátora. Az igazán fontos kérdés az, hogy a vállalkozók az éppen fennálló állapot javulását várják-e vagy sem. Pótlólagos keresletet ugyanis a derűlátó várakozások teremtenek.
Állandóságot mutat azok aránya is, akik helyzetüket jónak és a közeljövőt illetően nem romlónak, illetve helyzetüket rossznak látják és nem javulónak várják. Mindkét felmérésben a két csoport egyaránt 15-15 százalékos részarányt képviselt. Vagyis elmozdulást e tekintetben sem tapasztaltunk a két vizsgálat között eltelt fél esztendőben.
Eltérő megítélés
A növekedés a legszűkebb értelemben valamilyen teljesítménymutató: az üzleti forgalom, az árbevétel vagy a hozzáadott érték emelkedése. A teljesítménynövekedés tartósságának azonban feltétele a rendelkezésre álló erőforrások bővítése. A vállalkozások növekedése a vállalkozás megkezdése előtti helyzettől a szervezeti és politikai hálózatépítésig, a vállalatbirodalmak létrejöttéig bezárólag különböző szakaszokból áll. Egy-egy növekedési szakaszt hasonló piaci viselkedés, hasonló szervezeti és vezetési problémák jellemeznek, de a szakaszok minőségileg mások. Kritikusak azok a döntések, amelyek az egyes szakaszok elhagyásához szükségesek. Tartalmuk az, hogy a vállalkozó vállalja-e a növekedést, vagy inkább megakasztja azt, és tevékenységét alacsonyabb szinten állandósítja. A vállalkozás növekedése ugyanis nemcsak a megbízható munkaerő és a működéshez szükséges tőkemennyiség, valamint a vállalkozás infrastruktúrája tekintetében támaszt többletigényeket, hanem a vállalkozás működtetéséhez szükséges szakismeretekben is. A kockázatok helyes értékeléséhez, a szervezet, a működés pontos áttekintéséhez, a sikeres vezetéshez, menedzseléshez több és korszerűbb ismeretre, felkészült(ebb) szellemi bázisra van (lehet) szükség. Egyáltalán nem nyilvánvaló tehát, hogy a vállalkozó a növekedés mellett dönt, új munkaerőt alkalmaz, tőkét fektet a vállalkozásába. Laky Teréz szociológus szerint egyenesen illúzió abban reménykedni, hogy a mikrovállalkozások tömegesen kis- és középvállalatokká fejlődnek, megoldva a munkanélküliség és a gazdasági növekedés problémáit. Szerinte a mikro- és kisvállalkozások, valamint a közepes vállalkozások másként születnek, más méretű piacon működnek és másfajta törvényszerűségeknek alávetve gyarapodnak. a mikrovállalkozásoknál nagyobb vállalkozások létrehozásához tőke kell, a hazai kis- és középvállalatok zöme azonban nem új tőkebefektetés, hanem az állami és szövetkezeti szektor széthullásának eredménye. A létrejött új vállalkozások zömét pedig tőke nélkül alapították: olyan tevékenységeket végeznek, amihez nem kell tőke, vagy elég a minimális befektetés. Ezek a vállalkozók emellett többnyire egyedül, legfeljebb családi segítséggel dolgoznak. Jellemzőjük az is, hogy tradicionális életviteli mintákat követnek, amikor nem fejlesztésre, hanem megélhetésre, fogyasztásra és családi felhalmozásra törekszenek. Alapvető sajátosságuk a háztartás és a vállalkozás egymásra épülése. Mindezek az alkalmazott nélküli, mikrovállalkozói státus tömeges megváltoztatása, növekedése ellen szólnak.
Lassú fejlődés
Tavalyi vizsgálatunkban a vállalkozások 14 százaléka tervezett létszámbővítést és 47 százaléka valamilyen, a vállalkozás szempontjából jelentősnek minősített beruházást. Idén ezek az arányok 11 és 48 százalék voltak. E két mutató alapján három kategóriát különítettünk el. Növekvőnek azokat a vállalkozásokat neveztük, amelyek vállalkozásuk méretéhez képest jelentős beruházást, valamint a foglalkoztatás bővítését is tervezték. Az inkább növekvők kategóriájába vagy a létszámbővítést, vagy a jelentősebb beruházást tervezők soroltattak. Végül a nem növekvők közé a sem létszámbővítést, sem beruházást nem tervezők kerültek. A tavalyi és idei vizsgálatban ezek a mutatók az alábbi táblázat szerint alakultak.
Feltűnő a vállalkozások kategóriák közti eloszlásának aránytalansága, kicsi a növekvők, nagy a nem növekvők aránya. A két felmérés között eltelt fél év alatt a növekvő vállalkozások aránya némileg emelkedett, az inkább növekvőké csökkent, a nem növekvőké pedig változatlan maradt. Az eltérés azonban a statisztikai hibahatáron belül van, vagyis a két minta nem tükröz ebben a tekintetben sem számottevő eltérést.
A vállalkozások megoszlása a növekedéshez való viszonyuk szerint | ||||
---|---|---|---|---|
1997 | 1997 (%) | 1998 | 1998 (%) | |
Növekvő | 169 | 8,7 | 207 | 10,5 |
Inkább növekvő | 827 | 42,4 | 797 | 40,6 |
Nem növekvő | 955 | 48,9 | 961 | 48,9 |
Összesen | 1951 | 100,0 | 1965 | 100,0 |
Rugalmas munkaerő-politika
A továbbiakban az új adatfelvétel eredményeit ismertetjük. Mielőtt azonban erre rátérnénk, megjegyezzük, hogy a nem növekvők között nagy számban találunk olyan vállalkozásokat, amelyek munkaerő-piaci aktivitása jelentős. Laki Mihály közgazdász kimutatta, hogy a beruházások elkerülésére vagy halasztására azok a számottevő teljesítménytartalékok adnak módot, amelyek rugalmas munkaerő-politika mellett mozgósíthatók. Vagyis a vállalkozások növekedhetnek beruházás nélkül is többletmunkára vagy alvállalkozói, szakértői hálózatokra alapozva. Vizsgálatunk kimutatta, hogy a vállalkozások több mint negyede rendszeresen foglalkoztat mellékfoglalkozású alkalmazottakat, családtagokat és más vállalkozókat is. Ezek figyelembevételével a vállalkozások 15 százaléka kategóriát vált, alkalmazott nélküli vállalkozásból mikrovállalkozássá, mikrovállalkozásból kisvállalkozássá válik. Többségük, 48,4 százalékuk a nem növekvők, 45,3 százalékuk az inkább növekvők közé tartozik, és csak 6,2 százalékuk a növekvő vállalkozás.
A három csoport markánsan eltérően ítéli meg a gazdaság helyzetét 1998-ban és kilátásait a következő fél esztendőben, valamint saját vállalkozásuk mindent egybevetve értékelt helyzetét és kilátásait, továbbá annak különböző összetevőit is. A következő táblázat részletesen és összefoglalóan mutatja, hogy a vállalkozások növekedéshez való viszonya függvényében miként térnek el egymástól a vállalkozói értékelések, vélemények.
A táblázat bal oszlopában a kérdőív kérdései szerepelnek rövidített formában. A kérdések az alábbi sémát követik: Várhatóan hogy alakul 1998-ban az előző évhez képest a vállalkozás árbevétele? Nő, változatlan marad, vagy csökken? A kérdőívek feldolgozása során az egyes kérdésekre adott nő", jó", javuló" válaszok és az ugyanezen kérdésekre adott csökken", rossz", romlik" válaszok százalékos arányának különbségét értékeltük. (Például a növekvő vállalkozók 68 százaléka javuló, 6 százaléka romló várakozásokkal tekint az 1998-as évi árbevételére. A két érték különbsége 62. Ezt a számot szerepeltettük a táblázatban.) Ha a különbség pozitív, akkor a jó", javuló" válaszok aránya meghaladta a rossz", romlik" válaszokét. Ha a különbség negatív, akkor éppen fordítva, akkor a rossz", romlik" válaszok aránya volt nagyobb. A számok nagysága is kifejező, a kérdések pontértékeinek értelmes összehasonlítását teszi lehetővé. Az utolsó oszlopban a legjobb és a legrosszabb értékelést adó csoportok, vagyis a legnagyobb és legkisebb értékek különbsége szerepel távolság" fejléc alatt. ez a szám kérdésenként más és más, attól függően, hogy a különböző vállalkozói csoportok értékelései mennyire esnek egybe vagy távol egymástól. Ebben az oszlopban minél nagyobb pozitív szám szerepel, annál nagyobb a távolság a legjobb és legrosszabb értékelést adó vállalkozói kategóriák között. A táblázat sorait a távolság" oszlopban szereplő értékek nagysága szerint rendeztük sorba.
A vállalkozók helyzetértékelései a növekedéshez való viszonyuk alapján | ||||
---|---|---|---|---|
Növekvő | Inkább növekvő | Nem növekvő | Távolság | |
Árbevétel alakulása idén | 62,0 | 11,4 | –22,0 | 84,0 |
A vállalkozás saját helyzetének megítélése jelenleg | 37,3 | 7,1 | –17,6 | 54,9 |
Kapacitásainak kihasználtsága | 39,8 | 5,4 | –14,6 | 54,3 |
A vállalkozás kilátásai a következő fél évben | 43,5 | 21,7 | –1,1 | 44,5 |
Értékesítési lehetőségei jelenleg | 32,9 | 14,0 | –10,7 | 43,6 |
A vállalkozásból kivehető jövedelem idén | 20,0 | 5,6 | –14,1 | 34,1 |
Eredményesség alakulása idén | 85,5 | 76,6 | 56,0 | 29,5 |
Vett már igénybe bankhitelt | 39,9 | 25,6 | 13,2 | 26,6 |
Eredményesség értékelése tavaly | 69,3 | 59,4 | 46,6 | 22,7 |
A gazdaság általános megítélése jelenleg | –9,5 | –19,7 | –32,0 | 22,5 |
Saját előállítású készlet állományának értékelése | 34,4 | 21,2 | 15,6 | 18,8 |
A gazdaság kilátásai a következő fél évben | 35,3 | 29,0 | 17,5 | 17,8 |
Fizetőképesség értékelése a következő fél évben | 16,7 | 9,9 | 1,8 | 14,9 |
Vásárolt készlet állományának értékelése | 52,4 | 45,8 | 41,4 | 11,0 |
Fizetőképesség alakulása jelenleg | 68,9 | 64,9 | 65,4 | 3,5 |
Átlag | 41,9 | 25,2 | 9,7 |
Válságban levő vállalkozások
A nem növekvők értékesítési lehetőségeinek, kapacitáskihasználtságának, várható árbevételének, fizetőképességének, a vállalkozásból bármilyen címen, tehát költségágon is kivehető jövedelmének stb. értékelése egyaránt negatív, vagyis ezek a vállalkozások nemcsak nem növekednek, hanem egyenesen zsugorodni látszanak, mindenesetre válságban lehetnek. a növekvőknél ezek a tényezők mind pozitív előjelűek, vagyis a növekvő vállalkozások prosperálnak. Egészében a növekvők pontértékei minden kérdésben magasabbak, vagyis jobb", javuló", kevésbé rossz", kevésbé romló" válaszokat adtak, mint az inkább növekvők és a nem növekvők.
A vállalkozások válságba, általában nehéz gazdasági helyzetbe egyrészt a környezet hirtelen változása, másrészt a vállalkozás hibás lépései következtében kerülhetnek. A kisvállalkozások gazdasági környezete a kilencvenes években drámai mértékben és gyorsasággal változott meg. túl az alapintézmények, a tulajdoni rendszer és a koordináció, a bürokratikus, illetve piaci koordináció arányának változásán, itt most két tényezőt emelünk ki: a piacot, vagyis a fogyasztókat, a partnereket, a versenytársakat és a szabályozást, ami a politika, illetve a gazdaságirányítás, valamint a vállalkozások közötti kapcsolatot közvetíti.
Egészen röviden a jól ismert tények: a kilencvenes években a vállalkozások, a piaci szereplők száma háromszorosára nőtt, 1996-ban már meghaladta az egymilliót, amelynek több mint 99 százaléka kisvállalkozás. Ez a vállalkozói robbanás a partnerkapcsolatok hatalmas mértékű átrendeződésével járt. Nem csak arról a jól ismert tényről van szó, hogy a korábban létezett beszállítói kapcsolatokat a válságos helyzetbe került nagyvállalatok az elsők között építették le, válságba sodorva ezzel korábbi beszállítóikat is. Hanem arról, hogy a kisvállalkozások szaporodásához példátlan mértékű szervezeti decentralizáció is hozzájárult. A korábban vállalaton belüli kapcsolatok vállalatköziekké alakultak, mert a közepes és nagyvállalatok – karcsúsításuk és belső elszámolási rendszerük ésszerűsítése során – gyakran leépítették a termelési folyamathoz közvetlenül nem kapcsolódó kiszolgáló-, szolgáltatórészlegeket, amelyek így önálló vállalkozásokká váltak. Hasonló történt számtalan személyi és üzleti szolgáltatást végző kis- és középvállalatnál is. A taxisvállalatok, a fodrászszövetkezetek, a biztosítótársaságok tömegesen teremtették a kisvállalkozásokat, mert egyéni vállalkozói igazolványokat váltattak ki alkalmazottaikkal. Így jártak sokan a könyvelők, az orvosok közül, és így jártak a közvélemény-kutató intézetek kérdezőbiztosai is. A kényszervállalkozók egy részének – mert róluk van szó – egykori vállalata adott munkát, de sokuknak nem, ők egyszerűen munkanélküliekké váltak, és emiatt, valamint a vállalkozások intenzív propagálása, kedvezményezett adózása miatt lettek vállalkozókká. Az új vállalkozóknak nemcsak megrendelőkre, de beszállítókra és szolgáltatókra, legalábbis könyvelőre is szükségük volt, ami a vállalkozások kapcsolathálóit ki-, illetve újraalakította. Ezzel párhuzamosan a kisvállalkozások éles versenyhelyzetbe kerültek. A piacon levők hatalmas konkurenciával találták magukat szembe. Végül: míg a versenytársak száma szaporodott, a lakossági kereslet visszaesett a munkanélküliség növekedése, a reálbérek, a reáljövedelmek, a lakossági fogyasztás csökkenése miatt. Mindezt a vállalkozások számára elérhető külső források fokozatos csökkenése, az önfinanszírozás erősödése kísérte. Emellett – különösen 1995 után – a kisvállalkozások adókedvezményei megszűntek, sőt költségvetési elvonásaik növekedtek, a vállalkozásoknál maradó felhasználható jövedelem pedig csökkent.
Tehát a vállalkozások környezetében bőségesen megvoltak azok az elemek, amelyek tömegesen válságot generálhattak. Ehhez pedig hozzájárultak azok a hibák is, amelyeket maguk a vállalkozók követtek el az elemi vállalkozói és gazdasági ismeretek hiánya következtében, de megemlíthetjük az új vállalkozókat jellemző rövid távú szemléletet és fogyasztói mentalitást, amely megnehezítette az új kisvállalkozások stabilizálódását.
A kisvállalkozások banki hiteleinek nagysága és aránya | |||||
---|---|---|---|---|---|
1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | |
Kisvállalkozások hitelei (Mrd Ft) | 85,7 | 89,2 | 71,1 | 62,9 | 64,7 |
Vállalkozói hitelek (Mrd Ft) | 761,9 | 875,5 | 982,6 | 1260,1 | 1766,3 |
Kisvállalkozások hitelei (%) | 11,2 | 10,2 | 7,2 | 5,0 | 3,7 |
Forrás: MNB |
Van még esély?
Mindezzel együtt is kérdéses, vajon a nem növekvő, válságos helyzetűnek tűnő vállalkozásokra úgy kell-e tekintenünk, mint amelyek szükségképpen tönkremennek és felszámolják tevékenységüket? Vagy esetleg új erőre kapva felzárkózhatnak a prosperáló vállalkozásokhoz? Ezekre a kérdésekre csak korlátozott érvényű válaszok adhatók, mert nem tudjuk bemutatni a vállalkozókat teljes életterükben, hanem csak életterük egy-egy olyan szegmensében, amely véletlenül a látóterünkbe került. Adataink ugyanis nem vállalkozókról és háztartásokról, hanem vállalkozásokról vannak.
Jól ismert, hogy a vállalati növekedés egyik útja a meglevő vállalkozás vagy vállalkozások mellett új cég(ek) alapítása vagy más cégek felvásárlása, ami egyebek között módot ad a hasznok és a terhek cégek közti átcsoportosítására. Tudunk arról, hogy egy-egy sikeres vállalkozó útját adósságokkal megterhelt, veszteséges, kiürített vállalkozások kísérik, amelyek jogilag vagy megszűnnek, vagy nem, attól függően, hogy bizonyos tranzakciókhoz szükség van-e még rájuk. Tóth István János közgazdász, kutató becslése szerint 1993 és 1996 között a létező vállalkozások tulajdonosainak mintegy 10 százaléka alapított új vállalkozást, természetesen nem feltétlenül destruktív célzattal, hanem például a különböző tevékenységek világos szétválasztása vagy külső tőke bevonása végett. Mindenesetre egy-egy vállalkozás válságos helyzete nem biztos, hogy az, aminek látszik, hanem lehet például valamely prosperáló cégcsoport teherviselő tagja is.
Másrészt nemcsak cégcsoportokon, de a háztartásokon belül sem tudjuk kívülről megítélni egy-egy vállalkozás jelentőségét, a vállalkozói jövedelem szerepét a család, a háztartás összes jövedelmében, az erőforrások áramlását a vállalkozás és a háztartás között, a vállalkozás szerepét a háztartás fogyasztási stratégiájában. A vállalkozók a zsugorításban ugyanolyan leleményesnek bizonyultak, mint a terjeszkedésben. A létrehozott termelő- és szolgáltatókapacitások, a vállalkozás működtetését szolgáló pénzalapok a piaci kockázat növekedésének időszakában újból a háztartási vagyon elemeivé válva a háztartás tagjainak fogyasztását, fogyasztási célú megtakarítását szolgálhatták" – írta Laki Mihály. Vagyis a látszat itt is csalhat, és ezek a példák óvatosságra intenek abban a tekintetben, hogy akár adóbevallásokból, akár egyéb vizsgálatokból származó adatokat túlbecsüljünk és messzemenő következtetésekre ragadtassuk magunkat. Bizonyos tehát, hogy a válságos helyzetű vállalkozások aránya kisebb annál, mint amit akár az adóbevallás, akár a kérdőíves felmérés mutat. Ugyanakkor persze nem tagadható, hogy vállalkozások nagy számban vannak válságos helyzetben.
Nem utolsósorban az említettek miatt a vállalkozások hosszú időn keresztül képesek nem jövedelmezően működni, vegetálni anélkül, hogy megszűnnének. Sőt az esetek nagy részében a vállalkozások megszűnése sem bukás, nem a vállalkozás kudarcának beismerése. A vállalkozások megszűnésének mintegy 70 százaléka lehet bukás, a többi átalakulás, pályamódosítás, visszavonulás vagy egyéb, sokszor egyéni élethelyzetből – de nem piaci kudarcból – fakadó ok" – állapítja meg a BKE Szociológiai Kutató Csoportja és a KSH egy közös kutatásában.
Belföldre, exportra
Vizsgáljuk meg, hogy mi jellemzi a növekvő és nem növekvő vállalkozásokat, mindenekelőtt piacaikat: azt, hogy értékesítésük milyen százalékos arányban oszlik meg belföldi vállalkozások (gazdasági társaságok, egyéni vállalkozások, szövetkezetek), közcélú szervezetek (önkormányzat, iskola, hivatalok, kórház, alapítvány, közhasznú társaság stb.), a lakosság (magánszemélyek) és a külföldi vevők között, vagyis értékesítésük mekkora hányadát exportálták.
A növekvő és nem növekvő vállalkozások domináns piacai mások: a nem növekvő vállalkozások jellemzően a lakosságnak értékesítenek, a növekvők túlnyomóan más belföldi vállalkozásoknak, valamint jóval nagyobb arányban közcélú szervezeteknek és külföldi vevőknek. Egyszóval a növekvő vállalkozások jobban integrálódtak a gazdaságba. Emellett a növekvők piacai koncentráltabbak: valamivel nagyobb arányban értékesítik termelésük, szolgáltatásuk túlnyomó részét egyetlen partnerüknek, ami egyszerre teremt biztosabb piacot és kiszolgáltatottságot.
A növekvő vállalkozások a kereskedelemben és a feldolgozóiparban, a nem növekvők a kereskedelemben és a szolgáltatások ágazatban a legnagyobb arányúak. Bár mindhárom csoportban a belföldi magánszemélyek tulajdona a domináns, a növekvő vállalkozásoktól a nem növekvők felé haladva nő a belföldi magánszemélyek tulajdonában álló és csökken a külföldi tulajdonú vállalkozások aránya. A belföldi társasági tulajdonú vállalkozások mindhárom csoportban nagyjából azonos arányban fordulnak elő. A növekvők jellemzően társas vállalkozások, a nem növekvők többsége egyéni vállalkozás.
A növekvő vállalkozások mind létszám, mind árbevétel szerint nagyobbak, mint az inkább növekvők és nem növekvők. Egyébként tavalyi konjunktúravizsgálatunk igazolta, az idei pedig megerősítette, hogy a kisvállalkozások különbözősége létszámnagyság szerint ragadható meg a legjobban. a kisebb vállalkozásoktól a nagyobbak felé haladva a vállalkozások helyzete javul, és ez jövőképükben is tükröződik. A tavalyi felméréshez képest mind az alkalmazott nélküli vállalkozások, mind a mikrovállalkozások önértékelése romlott, a kis- és közepes vállalkozásoké javult. A csoportok közti különbségek határozottan növekedtek. A növekvők között tehát több a kis- és a közepes vállalkozás, míg a nem növekvők között a mikrovállalkozások és alkalmazott nélküli vállalkozások súlya túlnyomó. Vagyis a nagyobb vállalkozások között nagyobb a növekvők aránya és fordítva.
Számít az előélet
Áttérve a vállalkozások jellemzőiről a vállalkozók jellemzőire: a növekvő vállalkozások vezetői jellemzően férfiak és középkorúak (leginkább 1951-70 között születtek), a nem növekvők vezetői között nagyobb arányban találunk nőket, valamint idősebb (1950 előtt született) és fiatalabb (1971 után született) korosztályúakat. a növekvő vállalkozások tulajdonosainak foglalkozási karrierje, korábbi munkaszervezeti pozíciója is eltérő. Akik jelenlegi vállalkozásuk indítása előtt munkaszervezeten kívül álltak (tanulók, háztartásbeliek, munkanélküliek), azok a növekvők között kisebb arányban fordulnak elő, mint a nem növekvők között. A növekvő vállalkozásokat nagyobb arányban működtetik olyan vállalkozók, akik vagy magasabb iskolai végzettséget igénylő munkaköröket láttak el, és/vagy vezető beosztást töltöttek be. A növekvő vállalkozások tulajdonosai korábban leggyakrabban felsőfokú végzettségű alkalmazottak voltak, míg a nem növekvőké szakmunkások. A növekvő vállalkozások között lényegesen nagyobb a korábban valamilyen vezető beosztást betöltött vállalkozók aránya is.
Nem csak az európai uniós versenyképesség szempontjából kulcskérdés, hogy a kisvállalatok megfelelő adaptációs képességgel rendelkeznek-e, és hogy környezetük elősegíti-e azok kifejlesztését. A vállalkozásfejlesztési szervezetek ebben a tekintetben ma még nem játszanak kulcsszerepet. A vállalkozók töredéke – mintánk szerint 5,5 százaléka – fordult hozzájuk tanácsért, és kevesebb mint felük kapott érdemleges segítséget.
A gazdaságpolitika sokat tehetne azért, hogy a kisvállalkozások működési feltételei javuljanak. a kisvállalkozások legnagyobb csoportjait érintené a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése, amiről ugyan sok szó esik, de aminek érdekében kevés történik. Másrészt a kisvállalkozások versenyhátrányának kiegyenlítése, mérséklése terén is sok tennivaló akadhatna. Egy kutatás a közelmúltban kimutatta, hogy a 350 legnagyobb bevételű vállalat, az összes nagybank és a minisztériumok, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt., valamint a parlamenti frakciók egyetlen nagy hálózatnak tekinthetők, a cégek csaknem 90 százaléka összefüggő kapcsolatrendszerben vesz részt. Ennek kapcsán a szerző, Vedres Balázs kutató joggal tette szóvá, hogy a szabad verseny atomizált, elkülönült szereplőkből építkező absztrakt közgazdasági fogalmát valóban érdemes volna újragondolni." A kisvállalkozások versenyhátrányainak két területét említjük meg. Az egyik a hitelezés. A mikro- és kisvállalkozások idegen forrásai között a bankhitelek csekély és csökkenő szerepet játszanak. Miközben a vállalkozói hitelek állománya emelkedett, a kisvállalkozások hitelállománya 1994 óta reálértéken csökkent. Emellett a kisvállalkozások hitelei a vállalkozói hitelekhez mérten arányaikban is egyre kisebbek.
Méretre szabott kedvezmények
Vizsgálatunk nem mond ellent az országos adatoknak. Mintánkban a vállalkozásoknak csak alig több mint negyede vett már igénybe bankhitelt. Ezen belül az alkalmazott nélküli vállalkozások 8, a mikrovállalkozások 20, a kisvállalkozások 42, és a közepes és nagyvállalkozások 58 százaléka.
A másik terület a különböző adókedvezmények ügye. Az adókedvezmények címzettjei 1992 és 1996 között megváltoztak. 1992-ben a kisebb vállalkozások voltak preferáltabbak, 1994 után azonban az adókedvezmények nagy és növekvő mértékben a nagyvállalatoknál koncentrálódtak. Bizonyos adókedvezmények kifejezetten a nagyvállalatokra szabottak. 1996-ban a közepes és nagyvállalatok kapták az adókedvezmények több mint 90 százalékát.
Fontos lenne tehát a kisvállalkozások versenyhátrányának csökkentése a hitelezésben és az adórendszerben. A kisvállalkozások hasznára válna például a befektetésekhez kapcsolódó adókedvezmények olyan átalakítása, amelyet nagyobb mértékben igénybe tudnának venni. Emellett azoknak a spontán folyamatoknak szabályozott mederbe terelése, amelyek során a kisvállalkozások hátrányos helyzetbe kerülnek a nagyobb vállalatokkal szemben, sokat javíthatna a kisvállalkozások helyzetén. Ez a vállalkozásfejlesztési célokat szolgáló alapok és célelőirányzatok elosztását, illetve a közbeszerzési eljárásokat érintené. Ugyanakkor a kis- és középvállalkozások meglehetősen áttekinthetetlen pénzügyi támogatási rendszerét egyszerűsíteni kellene. Hatékonyabb módszerekkel, esetleg megemelt támogatási alapokkal a kisvállalkozók is eredményesebben munkálkodhatnának.
A vállalkozások értékesítési piacai a vállalkozók növekedéshez való viszonya alapján (%) | ||||
---|---|---|---|---|
Növekvő | Inkább növekvő | Nem növekvő | Átlag | |
Lakosság | 28,5 | 41,2 | 57,4 | 48,0 |
Belföldi vállalkozás | 58,2 | 49,7 | 36,4 | 43,9 |
Közcélú szervezet | 6,0 | 5,9 | 4,6 | 5,3 |
Export | 7,3 | 3,2 | 1,6 | 2,8 |
Összesen | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |