Gazdagodó háztartások

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 9. számában (1998. november 1.)

Azóta, hogy Magyarországon valóban a piacgazdaság korát éljük, konyháink óriási átalakuláson mentek át. Némi túlzással talán azt is mondhatnánk, hogy a konyha az elmúlt években a lakás egyik legattraktívabb helyiségévé vált. A látogatók elől évtizedeken, sőt évszázadokon át rejtegetett helyiség mind gyakrabban vendégcsalogató centrum.

Felmérések szerint a konyha az a helyiség, amire az utóbbi időben a legtöbbet költjük, hiszen egy-egy szebb konyhabútor ára vetekszik a nappalik berendezésével, a háztartási gépek – ezek között is különösen a beépíthető változatok – ára pedig lassacskán a csillagokig ér. Aki teheti, minél szebb és tökéletesebb konyhát szeretne, ám sokakat ér csalódás, amikor számba veszik a kiadásokat és az elért eredményt. Gyakran ugyanis hiába állnak a konyhában a drágábbnál drágább gépek és eszközök, alig használjuk ki azok tudását, így idővel egyik-másik szinte csak díszként szolgál.

A márkák átlagos ismertsége
Spontán márkaismertség (1. említés) % Spontán márkaismertség (összes említés) % Támogatott márkaismertség %
Zanussi/Lehel 46 Zanussi/Lehel 73 Zanussi/Lehel 94
Hajdu 19 Hajdu 54 Hajdu 91
Whirlpool 7 Whirlpool 23 Whirlpool 77
Bosch 4 Gorenje 17 Gorenje 71
Gorenje 4 Siemens 10 Elin 64
  Samsung 64
  Siemens 64
Megjegyzés: A megkérdezettek elsőként a hazai gyártókat említették.
Forrás: GfK Hungária

Recept csalódás ellen

A csalódásokat elkerülendő mindenképp érdemes figyelembe venni néhány alapvető szempontot. A konyha tervezésénél nem árt a főzés technológiai sorrendjét alapul venni, amit a gépek elhelyezésével ugyancsak érdemes követni. Tekintettel kell lenni a berendezések ajtajainak, fedeleinek nyithatóságára, arra, hogy egy-egy masina energia-, víz- vagy olajfelhasználása ne gátolja később a használhatóságot. Nem mellékes, hogy milyenek a család szokásai, hány főt kell kiszolgálnia/ellátnia a gépeknek, konyhai eszközöknek. Emellett érdemes átgondolni, valóban szükség van-e az új csodamasina extra szolgáltatásaira, ki tudja-e a család használni azokat, vagy inkább egyszerűbb, ám családi konyhába jobban illeszkedő berendezést vegyenek.

Minden 16. megkérdezett szeretné háztartása felszereltségét javítani – amibe értelemszerűen a háztartási nagygépek is beletartoznak. A piac azonban ellentmondásos képet mutat. A választékbővülés és az újabb márkák megjelenésének ellenére a háztartások márkaválasztási preferenciájában továbbra is a hazai gyártók és a hagyományos márkák állnak az első helyeken.

Az elektromos háztartási nagygépek első generációit már csaknem mindenki ismeri: jóformán valamennyi háztartásban – 96 százalékban – van hűtőgép. Ez a kutatók szerint az alapvető szükségleteken kívül azzal magyarázható, hogy volt és van hazai gyártó. A hazai főzési szokásokhoz alkalmazkodva, illetve a gázvezetékes területek növekedésével párhuzamosan az otthonok 81 százalékában van gáztűzhely. Emiatt kevés az elektromos tűzhely, arányuk mindössze tíz százalék, bár lassan növekvő tendenciát mutat. (Az elektromos/gáz kombinált tűzhelyek aránya még ennél is kisebb, mindössze kétszázalékos.)

Jórészt az 1980-as évek végi utazási könnyítéseknek köszönhetően, az úgynevezett bevásárlóturizmus hatására fagyasztószekrénnyel, illetve hűtőládával a háztartások 61 százaléka rendelkezik. Ugyanakkor fokozatosan csökken az egyszerre, egy helyütt fagyasztót és hűtőszekrényt is használók száma.

Veterán gépek

A tartós fogyasztási cikkek átlagos életkora jóval meghaladja a tíz évet. A háztartások mintegy felében még mindig hagyományos, keverőtárcsás mosógéppel mosnak, s főképp emiatt a háztartások 40 százalékában van centrifuga is. Az otthonok több mint felében azonban már automata mosógépet használnak.

A napi életvitelhez nem feltétlenül szükséges termékek viszont alapvetően a magasabb jövedelmű háztartásokban fordulnak elő. Kivétel ez alól a mikrohullámú sütő, ami a háztartások 32 százalékában van. Ezek a kisgépek egyébként szinte státusszimbólumként jelentek meg a magyar otthonokban, később azonban – nem utolsósorban az egyre alacsonyabb árak miatt – széles körben elterjedtek.

Az ellátottsági mutatók tekintetében sereghajtók a mosogató- és a ruhaszárító gépek – arányuk mindössze 1 százalék –, igaz, egészen a közelmúltig szinte ismeretlenek voltak a hazai piacon. Ennél valamivel jobb a helyzet a pára-, szagelszívó berendezések esetében, ezeket a háztartások 9 százaléka használja. Elterjedésüket elősegítheti a beépített készülékek és az amerikai típusú konyhák divatja.

A leginkább preferált márkák sorrendje
A válaszadók százalékában
Hűtőgép Automata mosógép Mosogatógép Mikrohullámú sütő Tűzhely
Zanussi/Lehel 77 Hajdu 44 Whirlpool 33 Whirlpool 29 Karancs 37
Whirlpool 35 Whirlpool 38 Siemens 16 Samsung 21 Mora 15
Gorenje 18 Zanussi 19 Bosch 14 Moulinex 17 Whirlpool 14
Bosch 11 Bosch 14 Zanussi 13 Elin 15 Vesta 11
Siemens 8 Siemens 12 Elin 7 Siemens 15 Siemens 9
  Gorenje 7  
  Hajdu 7  
Forrás: GfK Hungária

Előnyben a hazai

Az említett háztartási gépek döntő többsége a hazai, illetve a magyar piacon már huzamosabb idő óta jelen levő gyártmányok közül kerülnek ki. Kiemelkedően magas a Zanussi/Lehel és a Hajdu márkák előfordulása a háztartásokban, és említésre méltó a Samsung és a Whirlpool termékek jelenléte is. A hűtőknél például 77, a fagyasztók csoportjában 64 százalékos a Zanussi/Lehel készülékek aránya. A főként Ausztriából behozott Gorenje márkájú fagyasztók az otthonok 16 százalékában működnek.

Valamivel színesebb a paletta mosógépeket illetően, ahol a Whirlpool – erőteljes reklám- és marketingkampányának köszönhetően – az elöltöltős mosógépek piacának immár egyötödét tudhatja magáénak, a szag- és páraelszívók eladásaiból pedig övé a piac egynegyede. A mikrohullámú sütők terén a márka 15 százalékot hódított meg, minden ötödik vásárló pedig Samsung terméket választ magának (ez a dél-koreai cég egykori reklámkampányának, illetve szolid árainak egyaránt köszönhető). A Moulinex 10, a Goldstar 7, a Daewoo 5, a Siemens pedig 4 százalékkal részesedik a mikrohullámú sütők magyarországi piacából.

A hagyományos német minőséget képviselő Bosch és Siemens termékek főként a szag- és páraelszívók, valamint az elöltöltős automata mosógépek piacán népszerűek. Az utóbbiak tekintetében a Bosch piaci részesedése 4, a Siemensé 7 százalék.

Egyre keresettebb márka az olcsó Elin, amely főként a kiegészítő háztartási gépek árucsoportjaiban vívott ki magának jelentős részesedést. (Két évvel ezelőtt Elin szag- és páraelszívót használt a háztartások 5, mikrohullámú sütőből pedig 8 százaléka.)

A háztartások gépesítettségének mértéke
Termék 1995 adatok %-ban 1997 adatok %-ban
Hűtőgépek 97 96
Fagyasztók (szekrény/láda) 63 61
Keverőtárcsás mosógép 47 45
Felültöltős mosógép (automata) 40 40
Elöltöltős mosógép (automata) 8 14
Páraelszívó 4 9
Szárítógép 0,5 1
Gáztűzhely 59* 81
Elektromos tűzhely 7* 10
Gáz-elektromos kombinált tűzhely 3* 2
Mosogatógép 1* 1
Mikrohullámú sütő n. a. 32
* 1996. évi adatok
Forrás: GfK Hungária

Változó vásárlói szokások

A kereskedelem koncentrálódása – ha nem is a napi fogyasztási cikkeknél tapasztalható ütemben – jellemző a háztartási gépek és a szórakoztatóelektronikai cikkek piacára is. A GfK Hungária fogyasztói felmérése szerint minden harmadik terméket szaküzletben, minden ötödiket általános áruházban, bevásárlóközpontban, illetve nagykereskedelmi egységekben vesznek meg a vásárlók. A fogyasztói elképzeléseket összegző előrejelzések szerint azonban a jövőben már minden 2.-3. beszerzésre valamely bevásárlóközpontban kerül sor.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. november 1.) vegye figyelembe!