Kézbesítés két és négy keréken

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. október 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 8. számában (1998. október 1.)

A levelek és egyéb küldemények az esetek többségében leggyorsabban akkor jutnak célba, ha a feladó valamelyik futárcég szolgáltatását veszi igénybe. Londonban 117 futárszolgálat működik, Budapesten 16. Elvileg tehát nem telített még a piac.

Koltovári István e tekintetben mindenképpen az optimisták közé tartozik. Jelenleg két futárcége is működik, egy harmadik pedig rövidesen megalakul. A Runner, valamint a Másik Kft. tulajdonos ügyvezetője azért alapított azonos profilban egyszerre több vállalkozást is, mert harminc futárnál többet egy-egy szolgálatnál nem lehet megfelelően irányítani, és az sem mellékes, hogy miközben az ügyfél válogat, nagyobb az esélye, hogy mégis mindig valamelyik cégére esik a választása.

A szállításra felvehető küldemények nagyságát nem korlátozzák, egyetlen feltétel, hogy motorkerékpáron szállítható terjedelmű és formájú legyen. A szolgáltatás megrendelői között a legtöbb cég a bank-, a bróker-, valamint reklámszakmából kerül ki, de tipográfusok, fogorvosok, fogtechnikusok is gyakran vesznek igénybe futárokat. A Runner és a Másik Kft. futárai általában két órán belül vállalják a küldemények célba juttatását, de kizárólag Budapest területén dolgoznak.

A Motorexpressz 1990 óta teljesít futárszolgálatot. Húsz motoros futárjukkal mintegy 150 stabil megrendelő mellett számtalan alkalmi partnert is kiszolgálnak. Jellemzően reklámcégekkel, autókereskedésekkel, tévétársaságokkal, újságokkal, kórházakkal dolgoznak együtt, nagyon sok utazási és ügyvédi iroda is igénybe veszi szolgáltatásaikat, úgyhogy nagyon széles a küldemények skálája is. Leggyakrabban borítékba helyezett iratokat, nyomdakész filmeket, különböző kazettákat, számítógépes lemezeket szállítanak, de nemegyszer otthon felejtett szemüveg, lakáskulcs, forgalmi engedély a küldemény. A Motorexpressz minden küldeményt felvesz, ami biztonságosan szállítható motorkerékpáron. Egy futár naponta átlagosan 15 megbízást képes teljesíteni.

A futárszolgálatok közötti versenyből Bálint László cégvezető szerint azok kerülnek ki győztesen, akik árban és gyorsaságban a legjobbak, de a cégek választásaiban az sem elhanyagolható szempont, hogy milyen a velük közvetlen kapcsolatba kerülő futárok magatartása.

A küldeményekért természetesen felelősséget vállalnak, ha esetleg probléma merül fel, rendezik a kárt, de minden futárban tudatosítják, hogy a rájuk bízott küldemény nemegyszer pótolhatatlan.

Bálint László becslése szerint a cégek mintegy 30 százaléka még nem találkozott a szolgáltatással, a feladat tehát az, hogy velük is megismertessék a küldeményeknek ezt a kényelmes, hatékony továbbítási módját.

Öt évvel ezelőtt, öccsével kettesben alakította meg a Hajtás Pajtás biciklis futárszolgálatot Tóth Zoltán. A munka döcögve indult. Először a Paller és Társa Fordítóiroda vette igénybe szolgáltatásukat, és ők mindenütt, ahová csak küldeményt vittek, szórólapot is hagytak. Így azután fokozatosan bővült az ügyfélkörük. Ma már 45-en vannak, egy-egy futár naponta 10-13 fuvart teljesít. Súlytól függetlenül minden küldeményt elvisznek, ami irdatlan méretű hátizsákjukba belefér. Kétszáz céggel van szerződésük. Igaz, bankok, biztosítók, kormány- és állami hivatalok nem dolgoztatnak velük, de a reklámszakmából ők is megszereztek egy nagyobb szeletet. Tóth Zoltán szerint nem számít, hogy náluk a gépi erőt fizikai helyettesíti, hiszen a gyorsaság nem kizárólag ettől függ. Fontos, hogy miként szervezik a munkát. Nem várnak be például egyszerre nyolc-tíz csomagot, hanem legfeljebb kettőt-hármat visznek egy zsákban, ami máris gyorsítja egy-egy küldemény célba jutását.

Nem kimondottan motoros, pláne nem biciklis futárcég, de mivel tevékenységi körébe önálló üzletágként szerepel a belföldi futárszolgálat és házhoz szállítás, mindenképpen említésre méltó az In Time Nemzetközi Szállítmányozási és Futárszolgálati Kft. Az In Time Kft. 12 éves gyakorlattal működtet belföldi gyűjtő- és terítőhálózatot, mely havonta 10-15 ezer küldeményt továbbít. Futáraik rendelkeznek a szükséges engedélyekkel, biztosításokkal, és munkájukra a cég garanciát vállal. Bagi Istvánné üzletág-igazgató tájékoztatása szerint szolgáltatási díjaik a továbbítandó küldemények számának, nagyságának és úti céljának függvényében változnak, de szükség esetén egyedi kalkulációt is készítenek. A megbízások teljesítését Budapesten belül és Budapest-vidék viszonylatban 24, vidék-vidék útvonalon 48 órán belül vállalják. A feladható küldemények körmérete legfeljebb 200, hossza pedig 250 centiméter lehet.

A futárszolgálatok között megint csak más kategóriát képvisel a Royal Expressz. A 100 százalékosan magyar vállalat nemzetközi futárszolgálat. Budapesten és az ország területén is létezik azonban egy belföldi szolgáltatásuk, amelynek révén azonnali, 24 és 48 órán belüli szállítást vállalnak ügyfeleik részére. Az árak természetesen a gyorsaságtól függően változnak. A legdrágább, azonnali szolgáltatás 40 forintos kilométerdíj fejében vehető igénybe, de az oda-vissza megtett út hoszszát kell megszorozni a forintöszszeggel. Az a megrendelő jó szervezőkészségét dicséri, ha a visszaútra is tud küldeményt biztosítani – magyarázza Ujváry Miklós értékesítési vezető.

Legnagyobb konkurensüknek Ujváry Miklós a DHL-t tekinti, másodikként a TNT-vel kell felvenniük a versenyt, a UPS-szel pedig szinte fej fej mellett haladnak. A jövőre nézve ugyanakkor biztatónak tartja, hogy évente 20-25 százalékos forgalomnövekedést tudtak produkálni, ami nem túl dinamikus, de stabil emelkedés.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. október 1.) vegye figyelembe!