Magyarországon jószerivel csak akkor kezdtek bakelitlemezgyár építésbe, amikor már érezni lehetett a CD-k előretörését. A múlt évtizedben elkövetett baklövés is hozzájárulhatott ahhoz, hogy nem lettünk hanghordozógyártó nagyhatalom. A könnyű és komolyzenei piac azonban ettől függetlenül is szép eredményeket ért el.
Magyarországon Dorog volt a bakelitlemezek őshazája. Ma Székesfehérvár a korszerű hanghordozók, a CD-k egyetlen kibocsátója. A multiknak mindig van annyi tőkéjük, hogy komplett gyárakat adjanak át, nálunk inkább csak eladnak, vagy másokkal gyártatnak. Kompakt lemezek természetesen nem csupán a Fejér megyei székhelyen, hanem irodákban, garázsokban és szobákban is készülnek, minthogy a cd-technika és a cd-írás is szélsebesen fejlődik. Mindemellett mostanában a már nem annyira csillogó, fekete lemezek is megint kelendőek: egyre több diszkóban hallani ezekről lejátszott zenét. Akkor is így van ez, ha sokan elismerik: már nem olyan sima a fekete korong karrierje, mint a hatvanas-hetvenes években volt. A CD-k fémes, sokak szerint művi hangzásával ellentétben a bakelitről élethűbbnek hangzik a muzsika, ezért egyes külföldi kiadók ismét megjelentetik a régi-új lemezeket.
Kalózdallamok Változó sikerrel folyik a kalózok elleni harc. A MAHASZ 1990-es megalakulása előtt soha nem látott virágkorát élte a kazettahamisítás. Ennek több oka volt. A Hungaroton annak idején erősen megszűrte a behozott külföldi előadókat és együtteseket. A kínálat tehát nem volt teljes, s mint mindig a hiánygazdálkodásban, itt is jól éltek az ügyeskedők. A külföldről származó CD-kről kiváló minőségű kazettafelvételeket lehetett nagy mennyiségben a piacra dobni. Ezek a hamisítványok adták le az egész kínálat 80-90 százalékát. A rendőrség, valamint a vám- és pénzügyőrség azonban mindent bevetett, s mára visszaszorultak a fekete" kiadványok. Ebben sokat segített, hogy bedugult az egyik legnagyobb illegális kazetta- és CD-forrás: a korszerű jogi háttér megteremtése után a lengyelországi hatóságok is a tettek mezejére léptek. Ám alig szusszanhatott a törvényes magyarországi forgalmazói kör, új hamisítók tűntek föl: Romániából és Bulgáriából jelenleg is szakadatlanul hozzák be az eredetire sokszor nagyon hasonlító kiadványokat. A két balkáni államban több mint százmillió hamisított CD-t gyártanak évente. A MAHASZ és más szervezetek hoszszú lobbyzása 1993-ban hozta meg a gyümölcsét, legalábbis ami a szerzői jogvédelmet illeti. Bűncselekményként akkor került be a Btk.-ba a szerzői és szomszédos jogok megsértése. Ez azért volt óriási jelentőségű, mert a honi hanglemezpiacon dúló kalózkodás már régen túl volt azon a szinten, amit még polgári eszközökkel lehetett kezelni. A hatályos jogszabály szerint most alapesetben két évig terjedő börtönnel büntetik a hamisítványok forgalmazóját, akit közérdekű munkavégzésre is kötelezhetnek vagy pénzbüntetésre ítélhetnek. Súlyosabb ügyeknél öt-hét évig terjedő büntetést is kiszabhatnak. Szakértők azonban azt is megjegyzik, hogy hiába illeti meg oltalom ötven esztendőre a műveket, ez a biztonság csak az 1974 után keletkezett szerzeményekre vonatkozik. |
A multikat nem érinti érzékenyen a technológiaváltás. A mindenkori legújabb technológia és technika nyomán keletkező nyereségük sokszorosa az elavult technológia és technika miatt fölöslegessé vált lemezhalmokból származó veszteségnek. Ugyanez érvényes a hanghordozókat megszólaltató technikákra is. Tíz évvel ezelőtt a Hungaroton egymaga árválkodott a magyar hanglemezkiadói és más hanghordozói piacon. Tarsolyában persze nemcsak a kiadói jogok, hanem a dorogi üzem tulajdonjoga is ott lapult. Az évtized végén ez a mamut és a környezete is alaposan átalakult. A Hungarotonon belül repedeztek a falak, megjelentek az úgynevezett lebelek, vagyis a nagy nemzetközi kiadók, mellettük pedig szárnyat bontottak a kisebb magántársaságok is.
A kilencvenes évek elején tűntek föl a multik, hátuk mögött a több évtizedes marketingtapasztalattal és az igen masszív bankokkal. Gyorsan fel is vásárolták az akkor még erejük teljében lévő kiadókat. Az EMI szemet vetett a Quintre, a Warner a Magneotonra, a Polygram pedig a Zebrára. Mindegyik célba ért. Érdekes a Sony és a BMG példája, ők ugyanis nem közösködtek, meggyőző és mozdítható tőkéjük révén maguk alapítottak itteni céget vagy képviseletet. A tőlünk nyugatabbra fekvő országoktól eltérően Magyarországon az öt nagyhoz nem tartozó, úgynevezett független kiadók is viszonylag jól és nyereségesen működnek. Tulajdonképpen idesorolható a Hungaroton is, a maga hatalmas archívumával. Ez a gyűjtemény nagy érték, különösen fontos például az egyedülálló klasszikus zenei részleg. Az összes Magyarországon kiadott CD és kazetta 12 százalékán a magyar klasszikusok illetve a külföldi klasszikusok, magyar zenekari felvételei hallhatók. Ez európai összehasonlításban is magas arány. Az állam is támogatja a magyar klasszikus szerzemények publikálását. Tavaly a Polygram központi forrásból kapott pénzt az új hazai klasszikus zenei fölvételekhez.
A függetlenek között kell említeni a Record Expresst, amely inkább a szórakoztató diszkó és techno irányába fordult, vagy a HMK kiadót, amely külföldi független cégek kiadványait hozza be Magyarországra. Jellemző a Rózsa Records pályafutása is. Ez sokban hasonlít a nyugati történetekhez. Ott az általános gyakorlat szerint létrejön egy kis kiadó, amelyiknek kezdetben sok energiája, ideje van arra, hogy felfedezze a tehetségeket és bejuttassa őket a piacra. Idővel azonban a multik is fölfigyelnek az illető énekesre vagy zenekarra, s az rövid időn belül kiköt a hálójukban. A Rózsa Records továbbra is önálló előkészítő" tevékenységet folytat, de a kereskedői munkát már a Warner végzi.
A Hungaroton íve ugyancsak egyéni. A cég megsínylette a piacosodást, a privatizáció hullámai olykor átcsaptak a feje felett. Elhagyták a művészek, hosszú ideig szinte csak az archívumból élt, tulajdonosváltások és egyéb hátráltató tényezők miatt igencsak nehezen kerekedett ki a gödörből". A magánosítás befejeztével sok művész visszatért és projekteket igyekeznek beindítani.
A hanghordozók piacán most jelen lévők zöme (kivéve persze a multikat) a nyolcvanas években kapaszkodott meg, amikor még nem kellett oly hatalmas összeg a vállalkozás elindításához. Ha ügyesen forgatták a pénzüket és jól eltalálták a kiadványokat, akkor igen komoly tőkét kovácsolhattak ebből. Muzinger Ágnes, a MAHASZ ügyvezető igazgatója szerint a multik térnyerése az úgynevezett magyar kiadás előnyére is szolgál, hiszen rengeteg hazai kiadvány jelenik meg a nagyok pénzén. Nálunk az összes kiadvány 30 százaléka magyar könnyű-és klasszikus zene, s ez nem lebecsülendő arány. Nyugat-Európában a saját zene ennél kisebb részt képvisel. A teljes igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a jó eredményhez az ismeretlen piacra dobott magyar klasszikus zenei tár is jelentősen hozzájárult. Ezt leszámítva a hazai zenét tartalmazó lemezek legfeljebb 10-15 százalékban részesednek az összes kiadásból. Az ügyvezető igazgató szerint Magyarországon az európai tendenciák érvényesülése várható, sőt részben már most is ez figyelhető meg. A tőkeszegény kiadók előbb-utóbb közvetett vagy közvetlen módon az óriások ernyője alá kerülnek. Minthogy tőkét bevonni, hitelhez jutni még mindig igen kockázatos, nem is nagyon van más kiút a kicsik előtt, mint az alkalmazkodás a nagyok által diktált feltételekhez.
A MAHASZ-tag* kiadók sorrendje 1996-os piaci részesedésük alapján |
|
---|---|
1. | EMI-Quint |
2. | Warner Music |
3. | PolyGram |
4. | BMG |
5. | Reader's Digest |
6. | Record Express |
7. | Sony Music |
8. | Hungaroton-Gong |
9. | Magyar Zeneklub |
10. | HMK Music |
11. | Pop System |
12. | Juventus-Balaton |
13. | Balanster-GO |
14. | VTCD |
* A Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (a részesedés mértékét belső információnak tekintik) Forrás: MAHASZ |
A MAHASZ 1990-ben alakult: most húsz tagja van, aki számít, mind csatlakozott. A szövetség eleinte az érdekvédelemre összpontosított. Ma azonban nemcsak pénznyelő, hanem pénztermelővé nőtte ki magát - állítja a vezető. Utóbbi címet" a jogdíjak beszedésével érdemelte ki. Négy éve a hangfelvételek másodlagos felhasználása után (rádiók, televíziók, diszkók, éttermek stb.) gyűjti be a jogdíjakat. Ezenkívül a tévéműsorokhoz ad megbízást és a Szonda Ipsos által készített slágerlistára is ajánlja a popzenei számokat.
Magyarországi hanghordozópiac 1997 | ||
---|---|---|
Darabszám | ||
Szóló | Vinyl | |
MC | 12 277 | |
CD | 186 009 | |
Album | LP | 15 844 |
MC | 4 484 683 | |
CD | 3 056 165 | |
Video | 31 366 | |
Egyéb | 36 789 | |
Összesen | 7 823 133 | |
Hazai | 3 385 067 | |
Külföldi | 3 492 173 | |
Klasszikus | 945 893 |
Igen kényes terület a rádiókkal-televíziókkal kötött szerződés. A kereskedelmi rádiók és tévék elburjánzásával új helyzet állt elő, és ezzel egyfajta gazdagabb jövőkép ígérkezett - legalábbis ezt lehetett hinni két-három évvel ezelőtt. A több rádió- és tévéadó-csatorna azonban nem hozott nagyságrendileg több jogdíjbevételt. A gazdaság ugyanis még nem lódult meg annyira, hogy a reklámkiadásokon ez érezhető lenne. Sőt. Inkább a torta továbbszeletéséről van szó, vagyis több helyről kell hozzávetőleg ugyanannyi pénzt beszedni.
Érték forintban - adó nélküli nagykereskedelmi ár alapján |
||
---|---|---|
Szóló | Vinyl | |
MC | 3 974 000 | |
CD | 104 544 | |
Album | LP | 7 931 000 |
MC | 2 831 710 | |
CD | 4 233 085 | |
Video | 63 291 000 | |
Egyéb | 82 721 | |
Összesen | 7 327 256 000 | |
Összesen Kiskereskedelmi átadási ár alapján |
11 906 791 000 | |
Hazai | 2 436 387 000 | |
Külföldi | 4 008 908 000 | |
Klasszikus | 881 962 000 |
A MAHASZ szerződést köt a rádiókkal-tévékkel. Ennek lényege, hogy az adott intézménynek az összes reklámbevétel egy bizonyos százalékát kell kifizetnie. Négy évvel ezelőtt ez két százalék volt. 2000-ig pedig négy százalékra kúszik föl. A nemzetközi gyakorlat nem egységes. Vannak olyan országok, ahol hozzánk hasonlóan a reklámbevételeket veszik alapul, van olyan is, ahol viszont percdíjat fizettetnek. Ez Magyarországon azért nehezen alkalmazható, mert a rádiók, beleértve a legnagyobbakat is, nem rendelkeznek olyan adatbázissal, hogy pontosan követni tudnák az egyes dalok hosszát. A számítógépes háttér megteremtése már elkezdődött, két-három éven belül ezen a téren is felzárkózás várható.
A kiadók és a rádiók kapcsolatából kiveszőben van a korábban elterjedt promóciós elem. Néhány éve a kísérletezés jegyében a kiadók ingyen adták át az új lemezek egy részét, ám ma már élesedett a rádiók küzdelme, s legtöbbjük csak a biztos sikerembereket és együtteseket részesíti előnyben.
Hangkazetták Dorogon 1995-ben fejeződött be a fekete lemezek gyártása. A Hungaroton privatizációját követően hangkazettákat állítanak elő, évente körülbelül kétmilliót, ám ez a lehetséges kapacitásnak csak 70-75 százaléka. A kazettákat az import alapanyagból, világszabványnak megfelelő módon, korszerű technológiával készítik. A Hungarotonon kívül a Record Express és egy budaörsi vállalkozás állít elő hangkazettákat. A székesfehérvári Videotonban a nyolcvanas évek végétől gyártanak kompakt lemezeket. Kezdetben holland-magyar vegyes vállalatként működött az üzem, ahol két év alatt futott föl a termelés a 4-5 millió darab/év szintre. Most némileg többet, 5-6 millió darabot gyártanak, de már tisztán magyar tulajdonban, miután a holland partner kiszállt az üzletből. Az első időszakban a termelés 80 százalékát külföldön értékesítették, ám a magyar piac fellendülése miatt az itthon eladott CD-k aránya körülbelül ötven százalékra fejlődött. |