Magyarország külföldi adóssága jelentősen csökkent az elmúlt években, ám az ország ma is viszonylag eladósodottnak számít. Az adósságok utáni kamatok az ország összes külföldi kiadásainak jelentős részét teszik ki, s az adósság még sokáig behatárolja a gazdaságpolitika mozgásterét. Írásunk arról ad áttekintést, hogyan alakult Magyarország külföldi adóssága, illetve külső pénzügyi egyensúlya az elmúlt években, milyen volt a közelmúltban tapasztalt tőkebeáramlásnak a szerkezete, továbbá az ország fejlődési kilátásait tekintve miféle korlát a felhalmozódott adósság.
A rendszerváltozás kezdetén Magyarország azon kevés közepesen fejlett ország közé tartozott, amely rendkívül jelentős külföldi eladósodottsága ellenére is fizető-, illetve hitelképes maradt, mivel átütemezés nélkül vészelte át a nyolcvanas évek nemzetközi adósságválságait. 1990-ben az ország bruttó, illetve nettó adósságának a GDP-hez viszonyított aránya 65, illetve 48 százalék volt, s az ilyen adósságrátájú fejlődő országok túlnyomó többsége – igaz, rendkívül súlyos megrázkódtatások után – addigra már túljutott az átütemezési tárgyalások nehezén, és esetenként jelentős adósságkönnyítést ért el. Más eladósodott kelet-európai (mai átalakuló) országok pedig már vagy folytatták az adósságcsökkentésről folyó tárgyalásokat (Lengyelország), vagy éppen készültek rá (Bulgária).
Dilemmák és fejlemények
Annak idején nemcsak a politikai pártokat, hanem a hazai és a nemzetközi szakmai közvéleményt is megosztotta a kérdés, hogy Magyarország érdekeinek inkább a külföldi adósságszolgálat további teljesítése vagy pedig adósságkönnyítés kezdeményezése felelne-e meg. Az 1990-es évek elején távolról sem volt egyértelmű a válasz. Az adósságkönnyítés (és egyben átütemezés) kezdeményezése rövid távon nyilvánvaló költségekkel járt volna (a gazdaság külső finanszírozása átmenetileg megakadt volna), ám az adósságszolgálati terhek mérséklődése számottevő előnyöket is ígért – hosszabb távon.
Végül Magyarország nem kezdeményezte adósságainak könnyítését. Ennek az akkor sokat vitatott (nem is nyilvános) döntésnek a helyessége utólag azért nem ellenőrizhető, mert nem tudjuk: ma hol tartanánk, ha a demokratikus választások eredményeként hatalomra került kormány azzal kezdte volna nemzetközi tevékenységét, hogy a hitelezők (illetve kormányaik) együttműködését keresi abban, hogy Magyarország külföldi adóssága mérséklődjék. A későbbi fejlemények fényében azonban egyértelműen állítható, hogy a döntés nem bizonyult tévesnek. Magyarország ugyanis – jelentős terheket vállalva – végül is megőrizte hitelképességét. Ha utóbb mégis fizetésképtelenségbe sodródott volna, akkor a fizetőképesség fenntartásáért hozott áldozatok tökéletesen értelmetlenné váltak volna.
Az 1990-es évtized első éveiben az ország külföldi adósságának alakulását a fizetőképesség megőrzésének szándéka határozta meg. 1991-ben a bruttó adósság 22,7 milliárd dollárra rúgott, 1992-ben kismértékű csökkenés következett be; a nettó adósság 1991-ben és 1992-ben egyaránt mérséklődött. Mire azonban egyértelművé vált volna, hogy az ország kikerült a válság környezetéből, az adósság ismét erősen növekedni kezdett: két év alatt 7 milliárd dollárral nőtt a bruttó, és több mint 5 milliárddal a nettó adósság. 1995-től – részben az adósság emelkedését megállítani hivatott stabilizációs programnak (a "Bokros-csomagnak"), részben a jelentős privatizációs bevételeknek a hatására – az ország adóssága ismét csökkenni kezdett. Magyarország külföldi nettó, majd bruttó adósságának az utóbbi években tapasztalt mérséklődése alapvetően a külföldi államadósság csökkenésének köszönhető. A devizában beérkező privatizációs bevételek az első lépésben gyarapították az MNB devizatartalékait, ezáltal pedig csökkentették a nettó államadósságot. A bruttó államadósság mérséklődéséhez akkor járultak hozzá, amikor új hitelek felvétele nélkül törlesztésre került sor.
Az 1995 utáni időszak egyik (korábbról is datálható) fejleménye a külföldi adósság szerkezetének alapvető átalakulása: a magánadósság részarányának emelkedése és az államadósság súlyának csökkenése mind a bruttó, mind pedig a nettó külföldi adósságban. Ezt a folyamatot korábban általában kedvezőnek tekintették, az újabb ázsiai valutaválságok azonban világossá tették, hogy a külföldi magánadósság szintjének, illetve részarányának gyors emelkedése is sebezhetővé teheti a nemzetgazdaságokat, s erre Magyarország esetében is gondolni kell.
A folyó fizetési mérleg
A folyó fizetési mérleg alakulása az 1990-es évek elején lényegében a nettó külföldi adósság változását követi; később azonban a kettő – a külföldi közvetlen befektetések és a privatizációs bevételeknek a hatására – elválik egymástól. 1991-ben és 1992-ben még pozitív volt a folyó fizetési mérleg: a bruttó hazai termék 0,9 százalékának megfelelő egyenleget mutatott. Ez részben a fizetőképesség megőrzésére irányuló igyekezetnek, részben spontán folyamatoknak – elsősorban a gazdasági visszaesés által kiváltott importcsökkenésnek volt a következménye. 1993-ban viszont felborult a külső egyensúly: miközben az áru- és szolgáltatáskivitel volumene 10 százalékkal visszaesett, a behozatalé (az orosz adósságtörlesztésül szolgáló hadieszközimport hatását figyelmen kívül hagyva) 12,6 százalékkal nőtt. Ráadásul az az évi számottevő burkolt tőke-, illetve jövedelemkiáramlás miatt a folyó fizetési mérleg egyenlegének romlása a kereskedelmi mérleg deficitjét is jelentősen meghaladta: a GDP-hez viszonyított hiánya több mint 9 százalékos volt. 1994-ben az import volumene mellett a kivitelé is erősen növekedett, a behozatal javára mutatkozó 2 százalékos ütemkülönbség miatt azonban a külgazdasági egyensúlyhiány tovább nőtt. A folyó fizetési mérleg GDP-hez viszonyított hiánya ekkor már 9,5 százalékot tett ki; ilyen arányú deficit – különösen a mexikói válsággal a háttérben – nem volt fenntartható. 1995-ben a stabilizációs intézkedések hatására a folyó fizetési mérleg hiánya mintegy négy százalékponttal mérséklődött, és 1996-ban az egyenleg tovább javult: a hiány a bruttó hazai termék 3,8 százalékára csökkent.
A folyó fizetési mérleg 1997-es alakulását tüzetesebben is célszerű megvizsgálni. Az elmúlt évben a folyó fizetési mérleg hiánya 981 millió dollár volt, majd' 700 millió dollárral kisebb, mint 1996-ban. Az áruforgalomhoz kapcsolódó fizetések (az árudeviza-forgalom) 1,734 milliárd dollár, a szolgáltatások és jövedelmek egyenlege pedig 243 millió dolláros hiányt mutatott; az előbbi deficit 911 millió dollárral kisebb, mint 1996-ban, az utóbbi egyenleg viszont 288 millió dolláros romlás az előző évhez képest. Az idegenforgalmi többlet további 140 millió dolláros javulását regisztrálhattuk. Mivel a bevételek zömének pénzneme – elsősorban a német márka – a dollárral szemben leértékelődött, az idegenforgalom valós teljesítménynövekedése a dollárban kimutatottat is meghaladta. Bár emellett a tőkebefektetések jövedelmeinek deficitje gyakorlatilag változatlan maradt – a hiány mindössze 14 millió dollárral, 1,419 milliárdra mérséklődött –, az egyéb folyó fizetéseknek az 1996-os 191 millió dolláros szufficit utáni 252 millió dolláros paszszívuma kedvezőtlen jelenség. Különösen nyugtalanító, hogy a technikai és kulturális szolgáltatások egyenlegében megfigyelhető hiány megnégyszereződött, és elérte a 430 millió dollárt. (Lehetséges, hogy ez a tétel burkolt jövedelemátutalást tartalmaz.)
1998 első két hónapjának vizsgálata a tavalyi tendenciák folytatódására utal: a folyó fizetési mérleg január-februári hiánya 226 millió dollárt tett ki, ami a tavalyi időarányos adatnál 271 millió dollárral kevesebb. Ez nagyrészt az áruforgalmi mérleg passzívumában mutatkozó csökkenésnek tudható be, miközben az idegenforgalmi többlet kismértékben tovább emelkedett, a technikai és kulturális szolgáltatások deficitje viszont növekvő.
Magyarország bruttó és nettó külföldi adóssága tulajdonosi hitelekkel együtt, 1990-97 (időszak vége, Mrd dollárban) |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 (A) | 1996 (B) | 1997 | |
Bruttó adósság | |||||||||
1. Államadósság | 18,21 | 19,43 | 17,77 | 20,36 | 22,45 | 23,22 | 18,47 | 18,27 | 13,79 |
1.1. Kormányzat | 0,47 | 1,51 | 1,65 | 2,01 | 2,26 | 2,03 | 2,07 | 2,14 | 2,00 |
1.2. MNB | 17,74 | 17,92 | 16,12 | 18,35 | 20,2 | 21,19 | 16,4 | 16,13 | 11,78 |
2. Magánadósság | 3,06 | 3,23 | 3,68 | 4,2 | 6,07 | 8,44 | 9,18 | 10,31 (8,92)* | 12,54 (10,85)* |
2.1. Bankok | 1,83 | 1,99 | 1,81 | 1,78 | 2,38 | 2,88 | 3,09 | 3,67** | 4,7** |
2.2. Vállalatok | 1,23 | 1,24 | 1,87 | 2,42 | 3,69 | 5,56 | 6,09 | 5,25** | 6,15** |
Összesen (1+2) | 21,27 | 22,66 | 21,44 | 24,56 | 28,52 | 31,66 | 27,65 | 28,58 | 26,33 |
Nettó adósság | |||||||||
1. Államadósság | 16,57 | 15,06 | 13,13 | 13,39 | 15,22 | 11,03 | 7,91 | 7,75 | 4,73 |
1.1. Kormányzat | 0,25 | 1,3 | 1,47 | 1,84 | 2,09 | 1,87 | 1,3 | 1,36 | 1,4 |
1.2. MNB | 16,32 | 13,76 | 11,66 | 11,55 | 13,13 | 9,16 | 6,61 | 6,39 | 3,33 |
2. Magánadósság | –0,64 | –0,51 | 0,15 | 1,53 | 3,71 | 5,79 | 6,35 | 6,48 (6,06)* | 6,43 (7,47)* |
2.1. Bankok | 0,67 | 0,59 | 0,31 | 0,45 | 1,35 | 1,96 | 1,41 | 1,96** | 2,21** |
2.2. Vállalatok | –1,31 | –1,1 | –0,16 | 1,08 | 2,36 | 3,83 | 4,94 | 4,1** | 5,26** |
Összesen (1+2) | 15,93 | 14,55 | 13,28 | 14,92 | 18,93 | 16,82 | 14,26 | 14,23 | 11,16 |
Megjegyzés: 1996-ra két adatsort közlünk: az MNB 1996. éves jelentésében szereplő adatokat (A) és az 1997. évi adatok publikálásakor közölteket (B). * Az első szám az összes magánadósság (tulajdonosi hitelekkel együtt), a zárójelben szereplő pedig a portfólió- és egyéb befektetéseknek az összege. ** A portfólió és egyéb befektetések összege |
Külföldi tőkebeáramlás
A külföldi nettó tőkebeáramlás a tavalyi évben is folytatódott. Az államadósság menedzseléséhez (így az MNB-nél levő külföldi államadósság csökkentéséhez, illetve a kormányzat külföldi hitelfelvételéhez, devizakülföldieknek történő állampapír-értékesítéshez) kapcsolódó tranzakciókat leszámítva, 1997-ben mintegy nettó 3,5 milliárd dollárnyi tőke áramlott az országba. Ez csaknem 280 millió dollárral kevesebb, mint egy évvel korábban, miközben az ÁPV Rt. privatizációs bevételei csaknem megkétszereződtek: az 1996-os 580 millió dollárról 1,063 milliárdra emelkedtek. (Az 1997-es fizetési mérlegben összesen 1,063 milliárd dollár privatizációs bevétel jelent meg az ÁPV Rt.-nél; abből 94 millió dollár közvetlen tőkebefektetésekből, 969 millió dollár pedig portfólióbefektetésekből származik. A privatizációs bevételeket növeli még további 178 millió dollár, ami a Fővárosi Önkormányzat bevétele volt.) Így a privatizációs bevételek nélkül számított nettó tőkebeáramlás 2373 millió dollár, ami az egy évvel korábbi értéknél 765 millió dollárral kevesebb. Alig csökkent azonban a magánszektorba áramlott tőke által kiváltott konverzió, hiszen a fizetési mérleg deficitje tavaly 697 millió dollárral kisebb volt.
Jelentősen megváltozott a magánszektor nettó forrásbevonásának szerkezete. (A tévedések és kihagyások egyenleget is a magánszektorba történő, máshol nem regisztrált tőkebeáramlásnak tekintjük.) A portfólió és egyéb tőketranzakciók azt mutatják, hogy a bankrendszer 1996-ban 751 millió dollárt helyezett ki külföldre, miközben a vállalatokhoz 939 millió dollárnyi tőke áramlott be. Tavaly a vállalatok nettó hitelfelvétele csekély mértékben tovább növekedett, azonban a kereskedelmi bankok is nettó tőkebevonóknak bizonyultak: a bankrendszeren keresztül 423 millió dollár érkezett az országba. Ezen tranzakciók egyenlegéből a magánszektor nettó külföldi pozíciójának majdnem 1,2 milliárd dolláros javulása adódik; a magánszektor nettó forrásbevonása hitelfelvétellel és portfólióbefektetésekkel viszont ennél számottevően kevésbé, mindössze 224 millió dollárral változott, hiszen a portfólióbefektetések növekedéséből 969 millió dollárt az ÁPV Rt. privatizációs bevételei tettek ki. (1996-ban nem volt ilyen típusú privatizációs bevétel.)
A külföldi tőkebeáramlás összetevői 1996-ban és 1997-ben (millió dollár) | ||||
---|---|---|---|---|
1996 | 1997 | Változás | ||
1 | Közvetlen tőkebefektetés, nettó | 1987 | 1653 | –334 |
2 | Az ÁPV Rt. privatizációs bevételei a közvetlen tőkebefektetéseken belül | 580 | 94 | –486 |
2/a | Az ÁPV Rt. összes privatizációs bevétele | 580 | 1063 | 483 |
3=1-2 | Közvetlen tőkebefektetés a magánszektorba | 1407 | 1559 | 152 |
4 | Kereskedelmi bankok nettó külföldi pozícióváltozása | –751 | 423 | 1174 |
5 | Vállalatok nettó külföldi pozícióváltozása | 939 | 958 | 19 |
6=4+5 | A magánszektor nettó külföldi pozícióváltozása | 188 | 1381 | 1193 |
6/a=6-(2/a-2) | A magánszektor nettó forrásbevonása hitelfelvétellel és portfólióbefektetésekkel | 188 | 412 | 224 |
7 | A magánszektor egyoldalú tőkeátutalásai (egyenleg) | 133 | 106 | –27 |
8 | Tévedések és kihagyások | 1410 | 296 | –1114 |
9=3+6/a+7+8 | Nettó külföldi forrásbeáramlás a magánszektorhoz | 3138 | 2373 | –765 |
10=2/a+9 | A magánszektor tőkebeáramlása + összes priv. | 3718 | 3436 | –282 |
11 | Bevétel | –3521 | –2638 | 883 |
11/a | A kormányzat és az MNB nettó külföldi hitelfelvétele | –176 | 230 | 406 |
11/b | Ebből: – kormányzat | –3345 | –2868 | 477 |
12 | – MNB | 23 | 11 | –12 |
13 | A korm. szektor egyoldalú tőkeátutalásai (egyenleg) | –1678 | –981 | 697 |
14=10+11+12+13 | A folyó fizetési mérleg egyenlege Devizatartalékok változása* |
–1458 | –172 | 1286 |
*A negatív előjel csökkenést jelent Forrás: MNB |
A fenntartható hiány
Az állam, vagyis a nemzeti bank és a kormányzat tranzakcióinak áttekintése azt mutatja, hogy a külföldi kötelezettségek tavaly több mint két és fél milliárd dollárral mérséklődtek. A kormányzat tartozásai 230 millió dollárral nőttek, a nemzeti bank ugyanakkor majdnem 2,9 milliárd dollárral csökkentette tartozásait; nettó visszafizetései 477 dollárral voltak kisebbek, mint 1996-ban. A devizatartalékok tavaly 172 millió dollárral csökkentek, ami mintegy 1,2 milliárd dolláros javulást eredményezett tavalyelőtthöz képest. Ez egyrészt a folyó fizetési mérleg vártnál lényegesen kedvezőbb alakulásának, másrészt pedig éppen az állam nettó visszafizetéseiben tapasztalható számottevő csökkenésnek tudható be; a kormányzati szektor egyoldalú átutalásainak mintegy felére történő mérséklődése érdemben nem változtatta meg a devizatartalékok nagyságát.
Annak ellenére, hogy Magyarország külföldi adóssága – különösen külföldi államadóssága és annak a GDP-hez viszonyított aránya – jelentősen csökkent az elmúlt években, az eladósodottság behatárolja a gazdaság és a gazdaságpolitika középtávú mozgásterét. Az ország folyó fizetési mérlegének hiányát kétféle külföldi forrás finanszírozhatja: a nettó külső adósság növekedése és a közvetlen (működő-) tőkebefektetés. A külső egyensúlyi korlátot úgy értelmezhetjük, hogy – a gazdaság külső pénzügyi megrázkódtatásait elkerülendő – célszerű megelőzni a nettó külföldi adósság GDP-hez viszonyított arányának emelkedését. Ekkor egyfelől a gazdaság várható növekedésére, másfelől a nettó működőtőke-beáramlásra vonatkozó prognózisból közvetlenül adódik, hogy az elkövetkező években nagyjából mekkora lehet a folyó fizetési mérleg hiánya.
1997 végén 25 százalék körül volt a nettó külföldi adósságnak a GDP-hez viszonyított aránya, s e ráta változatlanságához – a működőtőke beáramlását egyelőre figyelmen kívül hagyva – az szükséges, hogy a folyó fizetési mérleg hiánya ne legyen nagyobb, mint a 25 százalékos adósságrátának és a gazdasági növekedésnek a szorzata. Az elkövetkező évekre a legtöbb prognózis – így a KOPINT-DATORG előrejelzése is – 4-5 százalékos gazdasági növekedéssel számol, de az óvatosság azt kívánja, hogy e sáv alsó szélét vegyük figyelembe. Ez esetben a GDP-hez viszonyított fenntartható folyó fizetési deficit (0,25 x 4 =) 1 százalék lenne; ez pedig az 1997. évi rendkívül csekély (1 Mrd dollárnyi, a GDP 2,2 százalékát jelentő) hiány további csökkentését feltételezné.
Eddig azonban nem vettük figyelembe a nettó működőtőke-beáramlást, amelynek bruttó összege 1997-ben a GDP 4,5 százaléka, nettó értéke pedig a GDP 3,8 százaléka körül volt. A nettó működőtőke-beáramlás aránya azonban kissé mérséklődhet az elkövetkező években: egyrészt az 1997. évi bruttó beáramlás még tartalmazott privatizációs bevételeket, ezek azonban – ahogyan csökken az értékesíthető állami vagyon – idővel elapadnak. Másrészt a hazai vállalatok külföldi működőtőke-befektetései is élénkülhetnek. Ezért – óvatosan – a GDP 3-3,5 százalékára becsüljük az évi nettó működőtőke a beáramlást a következő években. Ha itt is a sáv alsó felét vesszük figyelembe, az adósságráta fenntartása (1 százalék) és a közvetlen tőkebefektetések (3 százalék) alapján nagyjából a GDP 4 százalékának megfelelő folyó fizetésimérleg-deficitet tekinthetünk biztonságosnak és középtávon fenntarthatónak. Ebből az elemzésből persze nem következik az, hogy a folyó fizetési mérleg hiánya középtávon egyetlen évben sem haladhatja meg a 4 százalékot. Csupán annyi, hogy ha a deficit egyes években ennél magasabb, akkor jobb, ha más években ennél alacsonyabb.
Az adósság változása
Hogyan változhat a fenntartható, folyó fizetésimérleg-deficiten, illetve külföldi adósságon belül az állami (kormányzati és jegybanki), valamint a nem állami (a továbbiakban: magán-) szektor részesedése? Előrebocsátjuk: a kérdés mögött nincs olyan feltevés, hogy a külföldi államadósság rossz dolog, mert költségvetési deficiteket finanszírozott, ellenben a magánadósság jó jelzőt érdemel, mert produktív befektetéseket fedezett. A nyolcvanas évek (latin-amerikai) adósságválságai világossá tették, hogy valódi krízis esetén megszűnik az állami és a magánadósság közötti határvonal (minden magánadósság államadóssággá válhat – ez elsősorban Chilében vált egyértelművé). A közelmúltban tapasztalt távol-keleti válságoknak pedig éppen az az egyik lényeges tanulsága, hogy jelentős külföldi magánadósság esetén a krízissel szemben nem ad biztosítékot a külföldi államadósság hiánya (alacsony szintje), de még a legprudensebb fiskális politika sem. A pénzügyi krízis által érintett ázsiai országok többségében a magánszektor rövid távú külföldi hitelekkel finanszírozott hosszabb távú magán- (igaz: tetemes részben ingatlan-) beruházásokat. Szó sem lehetett a korábbi pénzügyi, illetve adósságválságok elsődleges okaként emlegetett állami túlköltekezésről, illetve külföldi forrásokból történt túlfogyasztásról. Egyszerűen az történt, hogy az érintett országokban a kereskedelmi bankrendszerrel együtt értelmezett magánszektor tévesnek bizonyult döntéseket hozott akkor, amikor külföldi hiteleket vett fel, és akkor is, amikor a beruházásokról határozott. E téves döntéseket pedig a nemzetközi hitelezők és befektetők finanszírozták.
Ezek a tapasztalatok arra hívják fel a figyelmet, hogy a külföldi államadósság leszorításának (illetve magánadósságra történő lecserélésének) nincs önmagában vett értelme. Az persze igaz, hogy a külföldi államadósság – ellentétben a magánadóssággal – állami kamatkiadásokkal, vagyis folyó fiskális terhekkel jár. Csakhogy a belföldi államadósság is ugyanezzel jár.
Gondoljuk csak meg: a privatizációs folyamat lezárultával, illetve a privatizációs bevételek várható elapadásával a külföldi bruttó államadósság csökkentésének állami devizaforrásai is megszűnnek. (A félreértéseket elkerülendő: abszolút, nem pedig relatív csökkenésről van szó.) Ezután a külföldi (illetve devizában fennálló) államadósság csökkentéséhez vagy államháztartási többletre lenne szükség (ezt a lehetőséget nyugodtan kizárhatjuk), vagy pedig arra, hogy azt a belföldi (forint-) adósság növekedése finanszírozza. Az utóbbi folyamat – a devizában, illetve forintban fennálló adósság közötti konverzió – 1995 óta lényegében megszakítás nélkül zajlik, és lehetséges, hogy a tőkebeáramlás egy részének további sterilizálása folytán spontán módon folytatódik.
Olcsóbb az adósság
Gazdaságpolitikai célként azonban csak akkor lenne helyes a külföldi államadósság további csökkentését kitűzni, ha bebizonyosodna, hogy az új belföldi államadósság reálkamata, illetve lejárata (futamideje) számottevően kedvezőbb a külföldiénél. Mivel erre az elkövetkező években csekély esélyt látunk, további privatizációs bevételek híján a külföldi államadósság abszolút szintjét nem érdemes csökkenteni. A lehetséges károk nemcsak valóságos közgazdasági okokból származhatnának, hanem azok félreértéséből is. Addig ugyanis, ameddig a belföldi infláció lényegesen meghaladja a külföldi áremelkedés ütemét (s ezért a hazai nominális kamatok lényegesen magasabbak a külföldieknél), a külföldi államadósság belföldi adósságra történő konverziója akkor is megemeli a költségvetés – inflációs kompenzációt is tartalmazó – nominális kamatkiadásait, annak deficitjét és – ez a legfontosabb – az utóbbi GDP-hez mért arányát, ha a reálkamatok azonosak, és egyébként semmiféle reálváltozás nem történt. Mivel a nominális államháztartási deficit/GDP mutató emelkedését nem csupán a sajtó, a törvényhozás és a széles közvélemény azonosítja fiskális expanzióval, hanem olykor a gazdaságpolitika formálói is így járnak el, előfordulhat, hogy a külföldi államadósság csökkenése miatt bekövetkező államháztartásihiány-emelkedés természetét félreértik, és arra az állami kiadások lefaragásával és/vagy az adók emelésével reagálnak – holott erre semmi szükség sem lenne.
Összefoglalva: az elkövetkező évekre abból érdemes kiindulni, hogy a bruttó külföldi államadósság devizaösszege nagyjából az 1997. év végén mért szinten maradhat (ez mintegy 13,8 milliárd dollár, az 1997. évi GDP 30 százaléka), s rátája a következő években fokozatosan csökkenhet. A nettó külföldi államadósság azonban – a devizatartalékoknak a növekvő forgalom lebonyolításához szükséges emelkedése folytán – kissé mérséklődhet, amiből a GDP-hez viszonyított jelentősebb csökkenés következik. Mindebből az adódik, hogy a magánszektor – nagyon óvatosan – kissé emelheti (a portfólióbefektetéseket is tartalmazó) külföldi adósságának relatív mértékét a következő időszakban, mégpedig anélkül, hogy ez az ország egészének relatív eladósodottságát növelné. A folyó fizetési mérleg szerkezetére ebből az következik, hogy a deficitnek mind kisebb részét emészti majd fel a külföldi államadósság szolgálata (ez 1996-ban a GDP 2,1 százaléka, 1997-ben 1,8-1,9 százaléka volt).
Oblath Gábor – Bartha Attila