A nyugat-európai közös pénz, az euro bevezetése egyre közeleg. Az új közös pénz érinti a hazai vállalkozásokat is, függetlenül attól, van-e partnerük az érintett országok területén vagy sem. Cikkünkben az euro bevezetési folyamatáról és az ezzel kapcsolatos, a hazai vállalkozásokat érintő és érdeklő kérdésekről írunk.
Az Európai Monetáris Unió (EMU) az euro közelgő bevezetése révén hovatovább valósággá válik. Az Európai Unió 15 tagállama közül az 1992-ben megállapított maastrichti kritériumoknak az 1997-es adatok szerint több EU-tagállam sem felel meg teljes mértékben. Görögország feltehetően csak 2-3 év múlva fogja elérni a kívánt szinteket, vagyis első körben nem csatlakozik az EMU-hoz. Nagy-Britannia és Svédország egyelőre nem kíván csatlakozni, Dániában pedig népszavazás döntött az EMU-ból való kimaradás mellett. Így 11 EU-tagállam maradt, amelyek 1999. január elsején megkezdik a közös pénz, az euro bevezetését.
A közös pénz bevezetéséhez közös monetáris politika is csatlakozik, s ez szerfölött nehéz feladat. Az államok gazdaságpolitikájának egyik alappillére, egyben a szuverenitás attribútuma a monetáris politika. Márpedig a 11 tagállam monetáris politikáját, az egyes nemzetállamok kormányától és politikusaitól függetlenül, az Európai Központi Bank irányítja majd. Ez a 11 tagállam arra vállalkozik, hogy gazdaságpolitikája összehangolásával halad át a harmadik évezredbe. Ez természetesen az EMU-ban részt vevő országok társadalompolitikájára is nagy hatással lesz. A vállalkozás elképesztő. A kísérlet nem más, mint az Európai Egyesült Államok létrehozása. A folyamat a II. világháború végével kezdődött el, és a befejezése valamikor a – nem tudni mennyire távoli – jövőben várható. Az Európai Uniónak nem kell kapkodnia, nincs kényszerhelyzetben, ha valami nem sikerül elsőre, akkor kivárja, míg a gazdaság vagy a társadalom éretté válik a megvalósításra. A közös monetáris politika bevezetésére – a felkészüléstől az általánossá válásig – az uniós államok 10 évet adtak maguknak (1992-2002).
Az Európai Unió tagállamai természetesen érdekeik szerint kötik ilyen szorosra életüket egymással. Az európai államok az Egyesült Államok gazdasági és politikai hegemóniáját, Oroszország katonai potenciálját, Kína fokozatos gazdasági nagyhatalommá válását és a távol-keleti országok felemelkedését látván jutottak arra a felismerésre, hogy közösen sokkal hatékonyabban tudják képviselni gazdasági, politikai és társadalmi érdekeiket, mint egyenként, egymástól függetlenül. Közösen, a gazdasági korlátok megszüntetésével, az egységes pénz és monetáris politika bevezetésével, valamint a vele együtt járó gazdasági fejlődéssel az egyesülő tagállamok gazdasági potenciálja megerősödik. Az európai közeledés tengelye és motorja Németország és Franciaország, nélkülük a folyamat nem valósulhatna meg.
Az Európai Egyesült Államok megszületése nem törvényszerű. Vannak ellenzői, és a jövőben ezek száma – a folyamat eredményétől függően – akár nőhet is. Természetesen a közös Európa képe is elhomályosodhat, ha netán a folyamat közben a tagállamok némelyikében az életszínvonal csökken. Az életkörülmények romlásával párhuzamosan a közéletben megnövekedhet a politikai demagógia súlya, amelynek hangadói a hatalom megszerzése érdekében, a valós gazdasági és társadalmi problémákat szőnyeg alá söpörve, minden felmerülő gazdasági, társadalmi vagy politikai probléma okának a közös Európát kiálthatják ki. Erre ebben az évszázadban már sajnos több példát is megismerhettünk. Ezért mértékadó politikusi vélemények szerint is az európai egységesülő folyamatot és az emberek gazdasági békéjét a cél elérése érdekében egyensúlyban kell tartani.
Hogyan felelt meg a 11 EMU-tagállam a maastrichti kritériumoknak 1997-ben (%) | ||||
---|---|---|---|---|
EMU 11 | Infláció | Költségvetési deficit | Államadóssághiány | Kamatok |
Ausztria | 1,2 | 2,5 | 66,1 | 5,7 |
Finnország | 1,2 | 0,9 | 55,8 | 5,9 |
Írország | 1,2 | –0,9 | 66,3 | 6,3 |
Franciaország | 1,3 | 3,0 | 58,0 | 5,6 |
Luxemburg | 1,4 | –1,7 | 6,7 | – |
Belgium | 1,5 | 2,1 | 122,2 | 5,8 |
Németország | 1,5 | 2,7 | 61,3 | 5,7 |
Olaszország | 1,9 | 2,7 | 121,6 | 6,8 |
Hollandia | 1,9 | 1,4 | 72,1 | 5,6 |
Portugália | 1,9 | 2,5 | 62,0 | 6,4 |
Spanyolország | 1,9 | 2,6 | 68,3 | 6,8 |
Maastrichti krit. | 2,7 | 3,0 | 60,0 | 8,0 |
Az euro bevezetésének ütemezése
Az euro bevezetése a jelenlegi tervek szerint a következő ütemezésben történik:
1998. május 1-3.
- Az Európai Unió Bizottság ajánlása alapján, a tagállamok kormányfői és pénzügyminiszterei eldöntötték, hogy mely országok vehetnek részt a gazdasági és monetáris unió (EMU) 1999. januári startjában.
- Rövidesen megállapítják a csatlakozni kívánó országok devizáinak egymáshoz viszonyított keresztárfolyamát.
- A tagállamok küldöttségei az Európai Központi Bank vezetőségének személyi összetételéről döntöttek.
1999. január 1-jén:
- Az EMU-ba első körben bekerülő országok devizaárfolyamát visszavonhatatlanul kötik az euróhoz.
- Az euro, mint pénz, rendelkezni fog minden olyan képességgel, ami általában egy pénz létezéséhez szükséges.
- Megkezdődik az önálló és egységes monetáris politika végrehajtása az euro bevezetésében részt vevő országok számára.
- Az Európai Központi Bank elszámolásait euróban vezeti. A kormányok csak euróban bocsátanak ki értékpapírokat, államkötvényeket.
- A már meglévő értékpapírok, államkötvények árfolyamát átszámítják euróra.
- Várható, hogy rövid időn belül az összes pénzügyi tevékenység euróban fog történni.
1999. január 1-jétől 2001. december 31-ig:
- A euro bevezetésében részt vevő országokban a nemzeti pénz, a bankjegyek és érmék továbbra is használhatók törvényes fizetőeszközökként.
- Ebben az időszakban nem lesz kötelező az eurót használni.
- Ez az időszak arra szolgál, hogy a pénzügyi élet résztvevői áttérjenek nemzeti devizájukról minden tekintetben az euróra.
2002. január 1-jétől
- Az átmeneti időszak véget ér.
- Bevezetik az eurobankjegyeket és -érméket.
- Minden pénzügyi tevékenységet, beleértve a kiskereskedelmi forgalmat is, euróban kell lebonyolítani.
- A részt vevő tagállamok nemzeti bankjegyeinek és érméinek teljes megszüntetése.
A belépés feltételei
1992-ben a belgiumi Maastrichtban határozták el az Európai Unió tagállamai az egységes pénz bevezetését. A maastrichti szerződésben rögzítették az egységes pénz bevezetésének időbeli ütemezését és azokat a gazdasági kritériumokat, amelyeket a csatlakozni kívánó államoknak teljesíteniük kell.
E szerint:
- 1997-ben a részt venni kívánó országok közül a három legalacsonyabb inflációjú ország átlagánál maximum 1,5 százalékkal lehet magasabb az infláció bármely csatlakozni szándékozó országban.
- 1997-ben a hosszú távú kamatok a csatlakozni kívánó országokban nem haladhatják meg 2 százaléknál többel a legalacsonyabb hosszú távú kamattal rendelkező 3 ország átlagát.
- 1997-ben a költségvetési deficit értéke nem haladhatja meg a GDP maximum 3 százalékát.
- Az államadósság nem haladhatja meg a GDP 60 százalékát.
- Két évig folyamatosan és feszültségmentesen részt kell venni az ERM-ben.
A 15 tagú Európai Unióból 12 tagállam törekedett a maastrichti kritériumok teljesítésére, az EMU-tagság elnyerésére. A 12 tagállamból az Európai Unió Bizottságának ajánlása alapján, ha nem is tökéletesen, de 11 tagállamnak sikerült a csatlakozási feltételeket teljesíteni. A két legproblematikusabb állam Olaszország és Belgium volt. Az államadósság GDP-hez mért aránya mindkét államban 120 százalék körüli értéket ér el. Olaszországban ezenkívül külön gondot okozott a költségvetési deficit leszorítása a GDP 3 százaléka alá. A Prodi–kormánynak erőteljes megszorítások árán, de végül is sikerült a korábbi hatalmas költségvetési hiányok után elérni a szakemberek számára is hihetetlennek tűnő 2,7 százalékos szintet. E szint megtartása azonban a következő években további megszorításokat követel majd a mindenkori olasz kormánytól. Többek véleménye, hogy a 2,7 százalékos szint csak papíron létezik, és könyvelési kozmetika lehet a dologban.
Az államadósság tekintetében, ha nem is ilyen erőteljes mértékben, de problémásnak bizonyul Németország, Ausztria és Spanyolország, ahol az előrejelzések szerint 1998-ban az adósság valamelyest 60 százalék fölötti lesz. Az infláció mind a 11 tagállamban a kritériumoknak megfelelően alakul.
Az eurót bevezető államok: Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Hollandia, Belgium, Luxemburg, Írország, Ausztria, Portugália, Finnország.
Árfolyamrögzítések
A 11 csatlakozó ország 1999. január elsején visszavonhatatlanul rögzíti jelenlegi nemzeti devizájának árfolyamát az euróhoz. Jelen példánkban a márka-euro átváltási ráta legyen: 1,98486.
Ha valakinek van 1000 márkája, akkor annak az átváltása euróra és dollárra a következőképpen történik:
1. euro/DEM keresztárfolyam: 1 euro =1,98486 DEM 2. 1000 DEM átváltása euróra: 1000 DEM / 1,98486 = 503,81 euro 3. 1000 DEM euro értéke: 503,81 euro |
Az euro/dollár árfolyam a nemzetközi devizapiacokon szabadon lebeg, vagyis minden másodpercben változik. A bankok nyilván az euro/márka árfolyamát is naponta fixálni fogják, hasonlóan a dollár/márka árfolyamához, ahol a vételi és eladási árfolyamokat is megállapítják. Ezeken az árfolyamokon aztán a vállalatok adhatják-vehetik az eurót, illetve a dollárt.
1000 francia frank (FRF) átváltása márkára (DEM) a következőképpen történik 1999. január 1. után:
Euro/DEM keresztárfolyam: 1 euro = 1,98486 DEM Euro/FRF keresztárfolyam: 1 euro = 6,5205 FRF 1000 FRF átváltása euróra: 1000 FRF / 6,5205 = 153,36 euro 1000 FRF euroösszege: 153,36 euro Átváltás DEM-re: 153,36 euro x 1,98486 = 304,39 DEM 1000 FRF DEM-értéke: 304,39 DEM |
Áthúzódó devizahitelek
Az árfolyam rögzítése a devizahitelt már korábban felvevők számára következményekkel jár: azoknak a magyar vállalatoknak, amelyek német márkában vettek fel hitelt, és a hitel törlesztőrészleteit például Olaszországba irányuló exportjuk bevételeiből fedezték, eddig a német márka és az olasz líra árfolyamváltozásaiból eredő árfolyamkockázatot kellett esetleges veszteségként elkönyvelniük. Vagyis, ha az olasz líra gyengült a devizapiacokon, akkor a vállalatnak több lírát kellett adnia a hitel márkaösszegű törlesztőrészleteiért. Az árfolyamok fixálásával ez a fajta árfolyamkockázat megszűnik, és a vállalat az exportbevételeiből származó olasz líráért minden esetben ugyanannyi német márkát fog kapni. Nem lesz többé árfolyamkockázat, és ebből eredő veszteség. (Nem lesz persze árfolyamnyereség sem.) A kérdés pusztán annyi, hol fogják fixálni az olasz líra és a német márka keresztárfolyamát, és hogy ez a majdani keresztárfolyam megfelel-e a vállalat előzetes számításainak.
Azok a magyar vállalatok, amelyek német márkában vettek fel hitelt, és az Egyesült Államokba irányuló export bevételeiből fedezik a hitel törlesztőrészleteit, eddig az amerikai dollár és a német márka árfolyamváltozásaiból eredő kockázatot viselték. Az euro bevezetése után a nemzetközi devizapiacokon a részt vevő országok devizáit az euro váltja fel, és ennek megfelelően a hitel visszafizetésének árfolyamkockázatát az euro/dollár árfolyama fogja meghatározni. Az euro erősödése kedvezőtlenül, gyengülése pedig kedvezően érinti majd a hitelfelvevőket.
Az a magyar vállalat, amelyik német márkában vette fel devizahitelét, és belföldi eladásokból, vagyis forintbevételeiből kellett törlesztenie a devizahitelt, eddig a márka devizapiaci helyzetének függvényében járt jól vagy rosszul. (Ebben az esetben nem vettük számításba a forint havi leértékelését és a forint intervenciós sávon belüli helyzetét, amely nem tartozik szorosan jelen témakörhöz.) 1999 januárjától az euro és a forint árfolyammozgásai fogják meghatározni, hogy a vállalatok a felvett devizahitelek esetében milyen árfolyamrizikót futnak. Az euro erősödésével a német márka is erősödni fog, illetve fordítva, gyengülésével a német márka is gyengülni fog.
1999 januárjától 2001. december 31-ig, az átmeneti időszakban megmarad a márka, továbbra is lesz márka/forint árfolyam, ami továbbra is változik majd a bankközi devizapiacokon, továbbra is német márkában lehet majd a felvett devizahiteleket törleszteni, illetve elszámolni. A magyar vállalatok számára azonban az euro/forint árfolyam lesz az irányadó.
Vegyünk egy egyszerű példát. Adott vállalatnak 100 millió márkát kell vásárolnia forintért devizahitelének törlesztésére. 1999 januárjában 1,98486-os árfolyamon fixálják az euro/márka viszonyt. Így a 100 millió márka 50 381 387 euro lesz, és ez semmilyen körülmények között sem változik meg. A vállalatnak teljesen mindegy, hogy 100 millió márkát vagy 50 381 387 eurót vásárol forintjáért a hitel visszafizetésére, hiszen a két összeg 1999. január havától fogva megegyezik.
A magyar vállalatok, amelyek a 11 EMU-tagállam valamelyikébe fognak exportálni vagy onnan importálni, 1999-től nem futnak többé olyan árfolyamkockázatot, mint korábban.
A Magyar Nemzeti Bank az euro bevezetésével párhuzamosan megváltoztatja a jelenleg fennálló devizakosár összetételét, és a német márka helyére ugyanakkora százalékos részesedéssel (70 százalék) az euro kerül. Az 1998. május 1-3-i csúcsértekezleten a 11 tagállam előzetesen rögzítette a devizák keresztárfolyamát. Fixálják annak a 11 devizának a keresztárfolyamát, amelyek az első körben részt vesznek az euro létrehozásában. Így például a
márka/francia frank, a francia frank/belga frank, a gulden/líra stb. devizapárok mind fixált árfolyamot kaptak. Ezek a keresztárfolyamok azonban nem véglegesek, 1998 májusától decemberéig bármelyik devizára nehezedhet olyan spekulációs nyomás, amelynek következtében esetleg 1999. január elsejéig meg kell változtatni ezeket az előzetesen rögzített árfolyamokat. A május 1-3-i csúcsértekezleten a tagállamok vezetői megállapodtak abban is, hogy az előzetesen fixált keresztárfolyamokat piaci eszközökkel megvédik, vagyis ha szükséges, akkor közös intervenciót hajtanak végre a gyengélkedő deviza vagy devizák védelmében. Valószínűleg ezt nyomatékosan közölni fogják a közvéleménnyel annak reményében, hogy az ilyen kötelezettségvállalás elriasztja a spekulánsokat az 1998. május és december közötti időszakban az árfolyamok megingatásától. Mindenki kész ténynek veszi azt is, hogy 1 ecu értéke 1 euro lesz.
ECU fixing (április 27.) | |||
---|---|---|---|
Devizák | ECU fixing | ECU központi árfolyam | Százalékos eltérés a leggyengébb devizához képest |
IEP | 0,782672 | 0,796244 | 1,74 |
DKK | 7,53763 | 7,54257 | 0,07 |
FRF | 6,62471 | 6,63186 | 0,12 |
PTE | 202,461 | 202,692 | 0,12 |
ATS | 13,901 | 13,9119 | 0,09 |
DEM | 1,97569 | 1,97738 | 0,09 |
BEF | 40,7874 | 40,7844 | 0,00 |
NLG | 2,2226 | 2,22799 | 0,25 |
ESP | 167,777 | 168,22 | 0,27 |
FIM | 5,99692 | 6,0125 | 0,25 |
ITL | 1952,72 | 1957,61 | 0,26 |
GRD | 347,321 | 357,000 | 2,79 |
Az átállás
Egyelőre kérdéses, hogy az átmeneti időszakban a vállalatok milyen ütemezésben fognak átállni a nemzeti fizetőeszközről az euróra. A vállatok és a magánszemélyek igénye fogja meghatározni, hogy milyen ütemezésben állnak át a bankok.
Nézzük meg egy konkrét példán keresztül a nagyvállalatok terveit az euróra való áttérés tekintetében!
Előzetes tervek szerint a Siemens esetében az átmeneti időszakban az euro bevezetése a következő ütemezésben történik:
- 1999. január elsejétől a Siemens készen áll arra, hogy bárkivel euróban számoljon el, bárkivel euróban kössön üzletet, legyen az megrendelő, beszállító vagy egyéb kereskedelmi partner.
- 1999. október 1-jéig házon belül a német márkát teljes egészében felváltja az euro. A Siemens minden számláját, üzletét, eredményét német márka helyett euróban számolja el.
- A beszállítókkal kapcsolatosan a Siemens a "nem kényszeríteni, nem kötelezővé tenni" elvet fogja képviselni. Tehát annak ellenére, hogy "eurobázisú" vállalat lesz, nem fogja kényszeríteni beszállítóit és kereskedelmi partnereit az euróban történő fizetésre és számlázásra. Azok a vállalatok azonban, amelyek képesek lesznek euróban lebonyolítani az üzleteket, mindenképpen előnyben részesülnek. Azoknak a beszállítóknak, amelyek az "euroterületen" kívül vannak, és a fizetést továbbra is nemzeti fizetőeszközükben teljesítik, illetve kérik le, a Siemens az árfolyamkockázat csökkentése érdekében megpróbál megfelelő átváltási árfolyamokat kínálni.
- A Siemens az ügyfeleit sem fogja kényszeríteni, hogy térjenek át az euróra, hanem megadja a szabad választás lehetőségét. Ettől függetlenül a Siemens azt várja, hogy az ügyfelek többsége megfelelő ütemben áttér az euróra a német márkáról.
Legfontosabb gazdasági adatok | |||||
---|---|---|---|---|---|
Folyó áron számolt GDP (Mrd ECU, 1996) |
Egy főre eső GDP (PPS) (EU-15 = 100) |
Népesség (1996) |
Munkanélküliség % (97. dec.) |
Össztartalék (arany nélkül) (Mrd USD, 1995) |
|
Németország | 1850,0 | 108,3 | 81,8 | 10,0 | 85,0 |
Franciaország | 1217,4 | 106,2 | 58,4 | 12,2 | 34,9 |
Olaszország | 952,8 | 105,2 | 57,4 | 12,1 | 26,9 |
Spanyolország | 463,7 | 76,7 | 39,3 | 20,4 | 16,2 |
Hollandia | 308,4 | 103,6 | 15,5 | 4,6 | 33,7 |
Belgium | 208,8 | 111,4 | 10,2 | 9,0 | 34,5 |
Ausztria | 180,1 | 111,7 | 8,0 | 4,3 | 18,7 |
Finnország | 98,0 | 93,6 | 5,1 | 12,6 | 10,0 |
Portugália | 84,6 | 70,4 | 9,9 | 6,6 | 15,9 |
Írország | 51,3 | 93,8 | 3,6 | 9,8 | 8,6 |
Luxemburg | 13,4 | 165,8 | 0,4 | 3,6 | 0,1 |
Nagy-Britannia | 885,1 | 99,3 | 58,7 | 6,6 | 42,0 |
Svédország | 197,4 | 97,0 | 8,9 | 9,1 | 24,1 |
Dánia | 136,0 | 133,8 | 5,2 | 5,7 | 11,0 |
Görögország | 94,8 | 64,5 | 10,5 | – | 14,8 |
EU-15 | 6742,0 | 100,0 | 373,0 | 10,4 | – |
EU-11 | 5428,7 | – | 289,6 | – | 284,5 |
USA | 5785,0 | 140,5 | 265,3 | 4,7 | 74,8 |
Japán | 3664,2 | 115,8 | 125,4 | 3,4 | 183,3 |