Nehéz a választás

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 3. számában (1998. május 1.)

Az elmúlt évben alaposan megkeverték a lízingszabályokat. Ezért ma annak, aki nem készpénzért szeretne autót, gépet, miegymást vásárolni, először a "melyik konstrukciót válasszam" kérdésre kell választ találnia. Az operatív lízing vagy tartós bérlet (bármilyen megoldásban ajánlják is azt) a költségleírás miatt, kizárólag a társaságok számára előnyös. Pedig a szabályozóváltozás előtt a magánügyfelek körében a pénzügyi lízing is kedvelt forma volt. A lízingtársaságok ugyanis azonnal visszaigényelhették az általános forgalmi adót (a teljes vételár 20 százaléka), a kocsit pedig gyorsítottan, három év alatt amortizálhatták, vagyis számolhatták el költségként. A pénzügyi lízinget akkoriban a bankhitelnél is olcsóbban kínálhatták. Ez persze már a múlté.

Ajánlatos tájékozódni

A magánszemélyeknek ma is ajánlott pénzügyi lízing terhei megegyeznek a bankhitelével. A konstrukció a polgároknak mégis hátrányosabb, mivel lízing esetén az autó a futamidő végéig a finanszírozóé marad. A pénzintézetek ezzel szemben csak zálogjogot kötnek ki. Magánszemélynek tehát esetleg akkor érdemes lízingelni a gépkocsit, ha a jogi oldalon elszenvedett hátrányt az alacsonyabb költségek ellensúlyozzák.

Az autóvételt finanszírozók kiválasztásának fő szempontja nyilvánvalóan a költség. Ennek tükrében meglepő, hogy szemérmetlenül magas árat kérő finanszírozók is számtalan üzletet kötnek. Ennek oka az lehet, hogy a vásárlók egy része minden utánajárás nélkül elfogadja az első (például a márkakereskedő által ajánlott), megoldást, ha cserébe gyors ügyintézést ígérnek. Vásárlás előtt tehát érdemes körülnézni a piacon.

Az ajánlatok legegyszerűbben az úgynevezett teljes hiteldíjmutató segítségével vethetők össze. A lízingcégek egy része azonban – az átmeneti szabályokra hivatkozva – az idén még nem hozza nyilvánosságra ezt az adatot. A számítást ilyenkor úgy érdemes elvégezni, hogy megvizsgáljuk: a teljes vételárhoz képest mennyibe kerül majd a kiszemelt autó és hogy mit mikor kell kifizetni. Az óvadék például annak ellenére is azonnali teher, ha a futamidő végén visszajár.

Ha túl jó, akkor kétes

A lízingbevevő a kétes ügyleteket csak akkor kerülheti el, ha ellenőrizhető, jó hírű céggel köt üzletet. Garanciát adhat például a magyar lízingszövetségi tagság. A tartós bérletnél az sem árt, ha meggyőződünk arról, hogy partnerünk tőkeerős, gazdálkodása stabil. Nagy valószínűséggel ilyenek a pénzintézeti hátterű vállalkozások. Fő szabály: ha egy ajánlat kiugróan jobb a piacon található összes többi megoldásnál, joggal gyanítható, hogy valami nem stimmel.

Nehezebb helyzetben van az, aki nem autót szeretne lízingelni. Habár az évről évre megjelenő lizingévkönyvekben szereplő adatok szerint jó néhány cégnél a lízingelt eszközök majd' fele gép, berendezés, elektronika vagy éppen ingatlan, mégsem könnyű ilyen szerződés aláírásáig eljutni. A statisztikákat ugyanis egy-egy nagyobb ügylet, esetleg több különféle eszköz csomagként kezelése eltorzítja. A magyar sajátosságoknak megfelelően lízingszerződéshez (a bankhitelhez hasonlóan) az a cég juthat könnyedén, amely tulajdonképpen nem is szorulna külső finanszírozóra.

A gépek, berendezések, számítástechnikai eszközök, valamint az ingatlanok lízingelésénél ugyanazon követelmények érvényesülnek, mint a hitelnyújtásnál. A lízingcég számára a finanszírozás fedezete – maga a kihelyezett eszköz. Ha ez nehezen értékesíthető – például a gyorsan avuló számítástechnika vagy a speciális, csak bizonyos tevékenységre használható eszköz –, akkor a lízingcégek, saját biztonságuk érdekében kemény feltételeket szabnak. Vagy nem vállalkoznak a finanszírozásra, vagy magas kockázati felárat számítanak, ami – még a költségelszámolási lehetőségeket is figyelembe véve – jelentősen megdrágítja az ügyletet.

A teherautók, haszonjárművek esetében például (amelyek amúgy a dinamikusan növekvő gépkocsilízing kategóriába tartoznak) a legnagyobb gond az, hogy – a személyautóktól eltérően – ezen a területen nincs a jármű élettartamátől függő, kimunkált értéktáblázat.

Szerencsére a problémák egy része ezeknél a nehezen lízingelhető eszközöknél is megoldódni látszik. Ez annak köszönhető, hogy a hazai piacon is mind több jelentős, nemzetközi tapasztalatokkal és kapcsolatrendszerrel bíró vállalkozás jelent meg. Az ilyen cégeknek az eszközök értékelésére saját, jól bevált normáik vannak. Az értékesítési lehetőségek pedig az ügyletek nemzetközi, adminisztratív akadályainak lebontásával mindenképpen javulnak.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 1.) vegye figyelembe!