Kézi készülékek piaca

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 1. számában (1998. március 1.)

A handsetek, kézi készülékek kiagyalóinak fizetsége az a kábító érzés, ami hatalmába keríti a vásárlót, amikor ilyen kis ketyerét akar venni. Elképesztő a választék. Csak az a kérdés, hogy könnyebbet, kisebbet vagy erősebbet akar-e magának az ember. Ezt a hármat ugyanis mindegyik gyártó "tudja", s ma már az árakban sincs nagy különbség.

Az évi 45-50 millió darabos handsetpiac fejlődési irányairól megoszlanak a vélemények. Azt sokan jósolják, hogy az idei, de még inkább a jövő év áttörés lesz a GSM-kategóriában. Egyre több gyártó már idén kínál mind a 900-as, mind az 1800-as frekvencián használható készüléket. Az Ericsson februárban nyitotta meg kampányát. A Motorola már bevezette saját kétsávos darabjait és azt ígéri, hogy idén minden, általa forgalmazott készüléket alkalmassá tesz erre. Európai szakemberek szerint földrészünkön az összes GSM-készülék egytizede még 1998 végéig kétsávos lesz. (Már az úgynevezett háromsávos – 900/1800/1900-Mhz-es – készülék is létezik, de még túl drága ahhoz, hogy megkezdődjön tömeges elterjedése.)

PC-t helyettesít

Nem kell viszont várni a személyi számítógépként is használható dobozkákra. Ezekre természetesen nem olyan nagy az igény, de elismertségük – a maga egyelőre még szűk piacán – fokozatosan növekszik. A Nokia kommunikátora (Nokia 9000 Kommunikátor) például tavaly elnyerte az InfoVision-díjat, később a Popular Science szaklap által adományozott Legújabb Újdonság címet is.

A szakértők úgy vélik, hogy az eddigieknél is fontosabb lesz az alacsony ár, a forma, illetve a funkcióválasztásban érzékelhető különbség. A mobilt használó magánszemélyek mellett eddig jelentéktelen volt a vállalati felhasználók köre. Ez most növekedni fog. Egyre több cég ismeri fel ugyanis, hogy a költségeit úgy csökkentheti, ha az alkalmazottak telefonálásának ellenőrzését egyedi számrendszerrel oldja meg. Elképzelhető, hogy egyazon SIM-kártyán két külön számot vezetnek be, két külön számlával.

Határt szab a távolság

A méretharc bizonyosan mérséklődni fog. Bár idén további zsugorodásra lehet számítani, már most világos, hogy a cégek a különböző előfizetői csoportoknak különböző nagyságú csodaszereket ajánlanak. Optimálisnak mondják, ha a fül és a száj közötti távolságnál nem lesz kisebb a legapróbb darab sem. Henri Escola, a Nortel fejlesztési igazgatója szerint a legkisebb és legkönnyebb, mint két vezérelv, lassacskán kimegy a divatból. Európában bizonyosan. Itt ugyanis a szolgáltató határozza meg, hogy milyen – általában a vevőkörnek megfelelő – funkciókat épít be a készülékbe, vagyis már nem a vevőre bízzák, hogy milyen készüléket választ. Másrészt a vállalati felhasználók esetében – a takarékosság miatt – immár nem a legfelsőbb vezetés, hanem az informatikai illetve a beszerzési részleg vezetői döntik el, hogy milyen készüléket vásároljanak.

A szolgáltatók csak akkor helyeslik a gyártók fejlesztéseit, ha garantálható, hogy növekedni fog a forgalmazott idő, amin ők nyernek.

Külön megcélzott réteg a fiatalság, az idősek, illetve a nők. Ez nemcsak a funkciócsomagokra, hanem a külsőségekre is vonatkozik. Az idősödők (főleg Észak-Európában) speciális kiviteleket követelnek, az elektronikus banki szolgáltatásokat rendszeresen használó juppik megint másra vevők. A gyártók és a szolgáltatók újabban a banki ügyleteket saját kézi készülékeikről irányítókat is csoportosítják. Teljesen különálló társaság az internetezőké, ezt a réteget még nem sikerült megfelelően kimunkált ajánlati csomagokkal bombázni, bár a tendenciákat figyelve erre sem kell sokat várni.

A chipek egyre kifinomultabbak, mind több digitális jelet képesek továbbítani, s emiatt kevesebb kell belőlük egy készüléken belül. A feszültségük is egyre alacsonyabb, ez lefaragja a felhasznált energiát, a méreteket és ezáltal a készülékárakat is.

Színes mobil dikta-telefon

A múlt év vége óta kapható a hazai piacon a Siemens új dikta-telefonja, ami színes kijelzős S10-es. Listaára nettó 80-90 ezer forint között van. A készülék elsősorban az üzleti életben alkalmatos jószág. A világszenzációnak számító színes kijelzővel sokkal egyszerűbb a menüsor kezelése. Ötsoros, magyar feliratozású, 97x54 képpontos kijelzőn soronként 60 karakter jeleníthető meg. A tárolt telefonszámokhoz külön csengetési dallam rendelhető, amelynek alapján felismerhető a hívó fél. A kisméretű 1800 mAh-s lítiumion-akkumulátor 100 óra készenléti időt ad, és beépített a memo funkciója 20 másodpercnyi szöveg rögzítésére, amivel a beszélgetésből adatokat rögzíthetünk.

Kikapcsolt állapotában pedig 20 másodpercig diktafonként is használható. A telefon segítségével lehetséges fax- és adatátvitel, SMS- (Short Message System) üzenet küldése, valamint vétele.

Voice diary

A mobiltelefonhoz hasonló szerkezetű készüléket a vakoknak és gyengénlátóknak fejlesztették ki. A 8 megabájtnyi beépített memóriával rendelkező készülék minden funkciója hanggal működik. Ez tulajdonképpen digitális magnó, amellyel a látók által ismert menedzserkalkulátorok funkciói érhetők el. A segédeszköz használati utasítása is meghallgatható, ami jelentősen megkönnyíti az alkalmazást.

Beszélgetések rögzítésére is használható. A jegyzetfüzet funkcióval 15 percben a fontosabb emlékeztetők rögzíthetők. A megfelelő gomb megnyomásával a készülék elmondja a pontos időt és a dátumot. Hangfelismerő szolgáltatásával be- és felhívható egy adott telefonszám. Telefonszámok mellett azonban személyi adatok is rögzíthetők. Kalkulátorként használva a gép hangosan számol, és hangosan mondja a műveleteket is. A készülék soros porton keresztül PC-hez is kapcsolható. A készülék magyar származású fejlesztője révén elkészült a magyar nyelvű szoftver is. Ha a hazai forgalmazó megkapja a társadalombiztosítástól kért támogatást, akkor a 60 000 forintos ár helyett a felhasználó 9000 forintért juthat hozzá.

Kalózok a feketelistán Becslések szerint a távközlési cégeket a különböző visszaélések miatt évente 3-5 milliárd dolláros veszteség éri. Ettől azonban szerintük nem félni kell, hanem sok-sok pénzt áldozni a lehetőségek csökkentésére. Ennek egyik módja a feketelista. Minden szolgáltató – vezetékes és mobil – vezet feketelistát. Ezeken a lopott, illetve letiltott készülékek szerepelnek. Vezetékesek esetében a vonallopásos esetek, illetve a krónikus nemfizetők szerepelnek a "rosszak" között. A GSM-szolgáltatók nemzetközi szervezete (GSM MoU Assosiation) központi azonosító bankot hozott létre (CEIR), ebben most körülbelül ötvenezer "rosszalkodó" készüléket tartanak nyilván. A tiltás ily módon a központhoz csatlakozott 12 országban lehetetlenné teszi a visszaélést. A CEIR-nek van másik adatbázisa is, amit fehérlistának neveznek. Ez az összes, típusjóváhagyással bíró készülék adatait tartalmazza, tehát azok a masinák is elnémulnak, amelyeket a lopás után átkódoltak. A fehérlista legalább akkora mint a fekete, és a figyelmetlen honpolgárok miatt igen erőteljesen gyarapszik. A szolgáltatók természetesen egyre nagyobb gondot fordítanak a vásárlás előtti azonosításra. A Pannon – több európai ország gyakorlatát követve – tavaly ősztől a személyi igazolványon kívül már a bankkártya, az útlevél és a jogosítvány közül legalább kettőt kér. Ha csak egy van, akkor még szigorúbb a cég: kereseti kimutatást vagy három hónapnál nem régebbi kifizetett közüzemi számlát szab feltételül. Ha se bankkártya, se útlevél, se jogosítvány nincs, akkor kézfizető kezest lehet igénybe venni, akinek viszont mindhárommal kell rendelkeznie. A már meglévő ügyfeleknek nem lehet tartozása a Pannonnal szemben, ha mégis van, akkor annak kiegyenlítéséig nem vehet új készüléket. A távközlési szolgáltatók nem kérkednek vele, de köztudott, hogy sok veszteségük van a belső visszaélések miatt. A mobilos cégeket ért károkat külön nemzetközi csapat vizsgálja a nemzetközi szövetségen belül. Vezetőjük szerint a belső lopások egyötödét a főnökség követi el. A szakértő négy módszert ajánl ezek megelőzésére, illetve felfedésére: a) folyamatosan figyeljék és kategorizálják a cég számára legérzékenyebb beosztású vezetőket (informatika, K+F, pénzügyek, vevőszolgálat), b) hatékony elrettentő rendszert dolgozzanak ki, c) úgy osszák szét a vezetői feladatokat, hogy azokat csak mindegyik funkció teljesítésekor lehessen százszázalékosan elvégezni, vagyis mintha kirakós játékot játszanának, d) ne tanítsanak meg minden műszaki részletet a főnököknek.Cz. A.

 

Veszélyek (a szolgáltató számára)
1. Átutalásos fizetés az előfizetéses kártyáknál
2. Vonallopás barangoláskor
3. SIM-kártya másolása
4. Saját alkalmazott visszaélése
5. Kódlopás
6. Nem megfelelő lopás- vagy rendellenesség-érzékelő rendszer
7. Készüléklopás szállításkor

 

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. március 1.) vegye figyelembe!