Virtuális bolthálózat, internetes vásárlás

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 80. számában (2004. december 1.)
Hamarosan végleg elfelejthető a hosszas sorban állás és a fárasztó, időpocsékoló áruházi séta. Otthoni karosszékünkből ma már ugyanis egy gombnyomással szinte bármit megvehetünk, több száz webáruház kínálja portékáját. Az e-boltokban élelmiszert, könyvet, elektronikai, híradás-technikai cikkeket, szoftvereket, szolgáltatásokat, bútort, ékszert, gépkocsit, szépségápolási termékeket, színház-, mozi- vagy éppen repülőjegyet rendelhetünk. Mindez persze csak annak jelent "szép, új világot", aki nem szeret beleszagolni a könyvesboltok sajátos illatába, megtapintani, felpróbálni a kívánt ruhadarabot, vagy még megvétele előtt belehallgatni a legújabb zenei CD-be.

Annak ellenére, hogy ma már világosan látszanak az újfajta értékesítési mód előnyei és hátrányai, s a fogyasztók kezdik megismerni, milyen szolgáltatásokat nyújtanak számukra az e-boltok, a webáruházak, Magyarországon ma még nagyon kevesen vásárolnak interneten keresztül. Az újdonság, az ismeretlentől való félelem, a bizalmatlanság és a világhálóhoz való hozzáférés korlátja az, ami elsősorban visszatartja a hazai vásárlót a webáruházakban való keresgéléstől.

A magyar elektronikus kiskereskedelem általános színvonala – részben a néhány évvel ezelőtt elfogadott elektronikus kereskedelemről szóló 2001. évi CVIII. törvénynek, részben a piac természetes fejlődésének köszönhetően – érzékelhetően javult az elmúlt években. Ma már szinte nincs olyan termék, amely ne lenne elérhető az interneten. A kínálatot több száz elektronikus üzlet milliós nagyságrendű áruválasztéka biztosítja. Az interneten néhány kattintással elintézhető akár a havi nagybevásárlás anélkül, hogy órákig járkálnánk egy áruházban. A webes vásárlók pont a kényelem miatt választják a vásárlásnak ezt az új keletű formáját.

Az internetes vásárlás múltja és jelene

Az internetes vásárlások számát tekintve Magyarországnak még bőven van mit behoznia a fejlettebb országokhoz képest. 2002-ben 4,5 milliárdos forgalmat bonyolítottak le a hazai e-boltok, ez a szám 2003-ra elérte a 6milliárdot, de még ez sem éri el a kiskereskedelmi forgalom egy százalékát. Pedig az internetes vásárlás nem jár nagyobb kockázattal, mint a hagyományos vásárlás, legtöbbször ugyanis a postásnak kell a megrendelt áru vagy szolgáltatás ellenértékét kifizetni. Az internetes marketinggel foglalkozó szakemberek arra számítanak, hogy a következő években egyre többen választják a vásárlás eme módját. Várható, hogy növekedni fog az internetes adásvétel aránya, ugyanis az a generáció, amely a 90-es években végzett az egyetemeken, már jelentős vásárlóerővel bír, az ő számukra természetes és divatos is a világhálós árurendelés.

Több száz e-bolt, milliós árukínálat

Bár az internetfelhasználók többsége a világhálót ma még elsősorban a vásárlás előtti tájékozódásra használja, Magyarországon már jelenleg is több száz elektronikus bolt várja milliós árukészlettel és javuló színvonalú szolgáltatásokkal a vásárlást karosszékből lebonyolítani szándékozókat. Egy, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium megbízásából tavaly készült felmérés szerint a bankkártyás fizetésre egyelőre csak minden tizedik e-bolt ad lehetőséget, a termékválaszték ugyanakkor érzékelhetően bővült, de tovább javult a virtuális üzletek tájékoztatási és szolgáltatási színvonala is.

A legtöbb hazai e-bolt számítástechnikai eszközt kínál, forgalmaz könyveket, illetve zenei és filmes kiadványokat. A legnépesebb termékkategória a könyveké, második a zenei CD-k és filmek csoportja, míg a harmadik helyen a számítástechnikai eszközök szerepelnek.

Az üzletek kisebb hányada nyújt állandó kedvezményeket, nagyobb részük időszakos árkedvezménnyel csalogatja vásárlóit. Az e-boltokban a postai szállítás a leggyakoribb, a futárszolgálat és a bolti kiszállítás ritkábban vehető igénybe. A legelterjedtebb fizetési mód a készpénzes utánvétel, míg bankkártyával egyelőre csak a boltok alig egytizedében fizethetünk, igaz, ezt a módozatot bizalmatlanság okán maguk a vevők sem szívesen választják.

Még nem húzóágazat az e-kereskedelem

Amíg az USA-ban immár húzóágazatnak számít, Nyugat-Európában nemrég indult komolyabb növekedésnek, hazánkban pedig csak pár éve indult be a fogyasztói elektronikus kereskedelem, amely jellemzően a kereskedő internetes honlapján, virtuális üzletében zajlik.

A virtuális boltban történő vásárlás leginkább a csomagküldő szolgálatoktól, katalógus-áruházaktól való megrendeléshez hasonlítható: a kuncsaft kiválasztja a kívánt árucikket, annak választható paramétereit, mennyiségét, és egy kattintással elküldi megrendelését a kereskedőnek.

Valóságos és virtuális áruházak

Ismert áruházláncok és szupermarketek egyre-másra nyitják áruházaikat az interneten is. A kezdeti stádiumban az internetet csak reklámcélokra használták, azért, hogy vásárlókat csalogassanak a fizikai áruházba, mára azonban ezeken az oldalakon lehet rendelni és fizetni is. A világ legnagyobb áruházai (Wal-Mart, Nordstrom – USA, Marks & Spencer – UK, Le Redoute – Franciaország, Jusco – Japán, Lottle and Hyundai – Korea) már létrehozták internetes oldalaikat, és a legtöbbjükben elérhető a boltban kapható valamennyi termék.

Az on-line áruházak alaptípusai

Az on-line áruházak két csoportja:

– a csak saját terméket áruló boltok és

– a több cég termékét a vásárra vivő áruházak.

Az on-line áruházakat további három alcsoportra oszthatjuk:

Szakboltok

Az első a szakboltok csoportja. Ezek egy termékcsoport összes gyártóját felsorakoztatják (pl. CD- vagy szivarbolt), és legtöbbször nem rendelkeznek saját raktárral.

Megastore

A második csoport az on-line megastore-ok csoportja. A mindennapi életben a megastore-ok sikere a magas forgalmon, az árleszállításokon és a gyors és rugalmas beszállítói láncon múlik, mert csak így tudják az árakat és a termékválasztékot a fogyasztói igényekhez igazítani. A vásárlói szokásokat folyamatosan vizsgálják. A bejövő megrendelést elektronikusan elküldik a gyártók felé, akik ezután sokszor maguk juttatják el a kívánt terméket a fogyasztóhoz. On-line megastore-t könnyen létrehozhat olyan cég is, aki korábban nem üzemeltetett a "valós világban" áruházat.

Webügynök

Meg kell említeni még egy áruháztípust, a webügynököket. A webügynökök kívülről megastore-nak látszanak, pedig csak a könnyen elérhető információból fakadó előnyt használják ki. Ezek a rendszerek automatikusan begyűjtik az on-line boltok kínálati árait, és kiválasztják a legalacsonyabbat. A vásárló csak az ügynök által ajánlott, a legalacsonyabbnál némileg magasabb árat látja. Vásárlás esetén az ügynök automatikusan továbbítja a megrendelést az eredeti eladóhoz a vásárló adataival.

Biztonságos-e az internetes vásárlás?

Az internetes vásárlás – hasonlóan bármelyik bolti vásárláshoz, katalógusból történő rendeléshez vagy bolhapiaci alkudozáshoz – bizonyos alapvető biztonsági szabályok betartásával és a józan ítélőképesség használatával biztonságos. A kulcs e szabályok ismerete:

1. Meg kell győződni arról, hogy valóban az a termék kell nekünk, olyan állapotban és olyan feltételekkel, amilyennek a termékleírás és a fénykép mutatja. Érdemes minden fontos kérdést a telefonos ügyfélszolgálaton vagy e-mailen keresztül megtudakolni.

Fontos tisztázni továbbá, hogy ki fizeti a szállítási, utánvét- és egyéb költségeket, és ezek összege mekkora lesz. Ezek ismeretében előre megbecsülhető a termék teljes ára.

2. El kell olvasni az eladó visszajelzési mutatóit és a szöveges tapasztalatokat. Amennyiben az eladó negatív visszajelzéseket kapott, meg kell nézni, hogy nem fenyeget-e bennünket is ugyanaz a veszély. Nem árt óvatosnak lenni. Amennyiben az eladó korábban rosszhiszeműen lépett fel a vevővel szemben, nekünk nem ettől az eladótól kell vásárolnunk. Amennyiben viszont az eladónak sok, különböző felhasználótól származó pozitív visszajelzése van, az megerősíthet bennünket vásárlási szándékunkban.

3. Érdemes kérdezni az eladótól, nem árt megismerni, hogy mi következik az internetes aukciót követően. Hogyan, mikor, miként kapjuk meg az árut, milyen fizetési módozatok között választhatunk, védenek-e garanciális szabályok stb.

4. Olyan szállítási és fizetési módszert érdemes választani, amelyet a legbiztonságosabbnak tartunk. Nem minősül túlzott óvatosságnak, ha az áru kézhezvételét követően, utánvétellel fizetünk.

Az on-line vásárlás előnyei

Az on-line áruházak a világháló által nyújtott lehetőségeket használják ki, amelyek mind a vásárlók, mind az eladók számára számos előnyt rejtenek magukban. Ilyen előny például az eladó számára, hogy nem kell bolthelyiséget fenntartania, így ezzel kapcsolatos költségei nem merülnek fel, a vásárló szempontjából pedig a helytől és nyitva tartási időtől független, kényelmes vásárlási lehetőség.

A vevői igények szerint árcsökkentéssel kell kompenzálni az internetes vásárlás hátrányait és kockázatait. A felhasználók sokkal nagyobb – 20-25%-os – árcsökkentést várnak el az on-line áruházaktól, aminek egyébként a legtöbb kereskedő nem tud megfelelni. Az elektronikus kereskedelem iránt érdeklődők az internetes vásárlás egyik legnagyobb előnyének az egy helyről beszerezhető termékinformációkat tartják. Jelenleg az egyik legnagyobb problémát talán a megrendelt áruk házhoz szállítása jelenti. Még akkor is, ha aznap kiszállítják az árut, a megrendelő kénytelen hosszabb ideig otthon tartózkodni, ha szeretné átvenni a terméket.

Magyarországon az internetezők az alábbi szempontokat tartják a legfontosabbnak a biztonságon kívül:

– árkedvezmények,

– gyorsaság,

– kényelem,

– széles körű termékinformációk,

– 24 órás elérhetőség.

Az internetes vásárlás folyamata

A virtuális üzletek termékkínálata változatos képet mutat. Ma már szinte nincs olyan termékkategória, amely ne lenne megtalálható az interneten. Érdeklődési körünknek megfelelően vásárolhatunk szinte bármit, a kínálatot több száz elektronikus üzlet milliós nagyságrendű áruválasztéka biztosítja. A legtöbb e-bolt számítástechnikai eszközöket kínál, sok forgalmaz könyveket, illetve zenei és filmes kiadványokat, jó néhány szórakoztató elektronikát, szabadidős, irodai cikkeket, élelmiszereket. A legnépesebb termékkategória a könyveké, második a zenei CD-k és filmek csoportja, míg a harmadik helyen a számítástechnikai eszközök szerepelnek.

A hazai on-line boltok kínálata gyakorlatilag a hagyományos áruházakban kapható legtöbb termékkörre kiterjed.

A termékkínálatot jellemzi, hogy az on-line értékesítésben rejlő lehetőségeket kihasználva, a hagyományos üzlettel rendelkező vállalatok közel egyharmada az interneten a hagyományos áruházában meg nem található termékeket is értékesíti.

Az elektronikus boltokban történő vásárlás – akárcsak a telefonos rendelés – a termék kiválasztását és megrendelését, a kiszállítást és az áru átvételét foglalja magába. Ebben a folyamatban a vásárló és a kereskedő, illetve a kereskedővel kapcsolatban lévő egyéb piaci szereplők – mint például futárszolgálat, posta, bank – vesznek részt.

A vásárlás lépései

Az elektronikus vásárlás jobb megértéséhez elengedhetetlenül szükséges a vásárlás folyamatának ismerete, annál is inkább, mert a világhálón több mint 1 millió elektronikus áruházat találhatunk. A vásárlás a vevő szempontjából az alábbi lépésekből áll:

– előzetes szükségletek meghatározása,

– a követelményeknek megfelelő tárgy keresése,

– a lehetséges választások összehasonlítása különböző szempontok alapján (ár, specifikációk, szállítási határidő, egyéb feltételek),

– a megrendelés feladása,

– a számla kifizetése,

– a leszállított áru átvétele, vizsgálata, kipróbálása,

– a szállítóval való kapcsolatfelvétel utólagos szolgáltatások (garancia, szerviz, támogatás) igénybevétele miatt, esetleg az áru visszaküldése.

Szerződéskötés on-line vásárlás esetén

Internetes vásárlás során az eladó és a vásárló nincs közvetlen kapcsolatban egymással, a termékek megrendeléséről szóló szerződés távol lévő felek között jön létre. A szerződéskötés folyamata az alábbi szakaszokra bontható:

A bolt ajánlata vagy felhívása

A vásárlás első lépése a bolt kínálatának, katalógusának böngészése. Abolt katalógusa minősülhet a kereskedőre nézve kötelező érvényű ajánlatnak, illetve lehet kizárólag felhívás, amely nem köti a kereskedőt.

Kötelező érvényűek a kereskedőre nézve a katalógusban megjelenített termékek és árak abban az esetben, ha a katalógusban található termékek nevét, árát és mennyiségét egyértelműen megjelölik, és a bolt nem kötötte ki, hogy csak tájékoztató jellegűek a leírtak. Az e-boltok katalógusai ajánlatnak minősülnek, vagyis az ott leírtak a kereskedőkre kötelező érvényűek.

Megrendelés

A megrendelés elküldésével jön létre a szerződéses kapcsolat a kereskedő és a vásárló között. A vásárló a megrendelését gyakorlatilag nem vonhatja vissza -kivéve, ha a kereskedő erre lehetőséget biztosít -, viszont indoklás nélkül visszaszolgáltathatja a megvásárolt terméket a vásárlást követő 8 napon belül.

Visszaigazolás

A megrendelésről a kereskedőnek visszaigazolást kell küldenie. A vásárló elállhat a szerződéstől, ha 48 órán belül nem érkezik meg a bolt visszaigazolása.

Bolt és termék hirdetése

Az on-line boltok fizikai megjelenés hiányában hirdetésekkel és egyéb marketingeszközökkel csábítják a vásárlókat honlapjukra. A vásárlók tájékoztatása a szolgáltatók számára már nem csupán a termékek bemutatását jelenti, az üzletek többsége súgóval, üzletszabályzattal, hasznos tudnivalókkal igyekszik megkönnyíteni az eligazodást a vásárlás feltételei, költségei között, szinte mindenhol van telefonos vagy e-mailes ügyfélszolgálat. Az e-boltok nagy mennyiségű információt közölnek a katalógusaikban szereplő termékekről. A legtöbb helyen szerepel szöveges leírás, fénykép, technikai ismertető, így az üzletek segítséget nyújtanak a vásárlást megelőző információgyűjtésben is.

Tájékozódás

A vásárló informálódik az igényeit kielégítő áruk köréről, a számba vehető megoldásokról a gyártók, forgalmazók honlapjain, internetes portálokon, fórumokon.

Boltok keresése

A vásárló ezek után felkutatja a kívánt terméket forgalmazó e-boltokat, és megismerkedik a boltok feltételeivel.

Termék és bolt kiválasztása

Miután a vásárló eldöntötte, hogy melyik e-boltban kíván vásárolni, kiválasztja a megrendelni kívánt termékeket, és azokat behelyezi a bevásárlókosárba. Az on-line boltoknál fellelhető kosár a hagyományos bevásárlókocsi elvén működik, vagyis a vevő a katalógust böngészve kiválaszthatja, hogy mely termékekből hány darab kerüljön a kosárba. A kosárból a termékeket tetszőlegesen ki is lehet venni.

Megrendelés

A termékek kiválasztása után következik a bevásárlókosárba tett áruk megrendelése. A megrendelésnél a szállítási, számlázási adatokat kell megadni, valamint – amennyiben erre lehetőség van – ki kell választani a szállítás és fizetés módját. Az adatok megadása után a vásárlónak el kell küldenie a megrendelést.

Sok esetben a vásárlók számára felkínálják a regisztráció lehetőségét, melynek segítségével a következő vásárlás esetén nem kell az adatokat újra begépelni, illetve egyes boltoknál a törzsvásárlói kedvezményekre így válik jogosulttá a vásárló.

Fizetés

Amennyiben a vásárló előzetes fizetési módot választ – például bankkártyás fizetést -, úgy a fizetés a megrendeléssel egy időben, a szállítás előtt történik.

Visszaigazolás

A vásárló megrendelését a boltnak vissza kell igazolnia. Amennyiben a visszaigazolás 48 órán belül nem jut el a vásárlóhoz, a vásárló elállhat a megrendeléstől.

További egyeztetés

Előfordulhat, hogy a megrendelést követően a kereskedő telefonon vagy e-mailben megkeresi a vásárlót, a megrendeléssel kapcsolatos további egyeztetés céljából (például pontos szállítási időpont kitűzése).

Teljesítés, szállítás

A kereskedők ezek után összeállítják a megrendelt termékekből a csomagot, és intézkednek a szállításról. A szállítás többféleképpen történhet, a legtöbb esetben a Magyar Posta kézbesíti a terméket.

Az e-boltok túlnyomó többsége elsősorban a postai kiszállítást preferálja, a rugalmasabb, de költségesebb futárszolgálat-szolgáltatás az üzletek harmadánál érhető el. Az esetek harmadában van lehetőség a boltban történő áruátvételre.

Sok bolt a költségeket beépíti az árba, ingyenes szállítást vállal, vagy bizonyos nagyságú vásárlás felett eltekint a szállítási, csomagolási költségtől.

Célszerű munkahelyi címet adni, hogy napközben kiszállíthassák a terméket.

Normál postai csomagot a Magyar Posta csak hétköznap, munkaidőben szállít házhoz. Az esti órákban és hétvégén a posta és a futárszolgálatok is csak magasabb díjszabás mellett vállalják a kiszállítást, ezért, ha megoldható, érdemes a munkahelyre kérni a szállítást.

Átvétel, fizetés

A termék kiszállításakor a vásárló átveszi a csomagot, és utánvétel esetén átadja a teljes vételárat a szállítónak.

Vásárlómegtartás

A tranzakciót követően a boltok érdeke, hogy a vevő elégedettségét tovább növeljék és további vásárlásra ösztönözzék. Ennek érdekében több bolt törzsvásárlói rendszert alkalmaz, vagy az érdeklődőket folyamatosan értesíti az akciókról, újdonságokról.

A személyes adatok kezeléséről, az adatvédelemről is olvashatunk az e-boltok portáljain.

Kedvezmények

Az e-boltok egy része kedvezményekkel próbálja vásárlásra ösztönözni a látogatókat. A hazai vásárlói igények ellenére a boltok csak kis hányada csábít vásárlásra állandó kedvezménnyel, inkább időszakos árleszállítással próbálják vevőkörüket kiépíteni. Egyes boltok a vásárlás összegétől teszik függővé a kedvezmény mértékét, esetleg bizonyos összeghatár felett a kiszállítás ingyenes.

Fogyasztóvédelem

A fogyasztók védelméről szóló jogszabályok – 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről, és a 17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet a távollevők között kötött szerződésekről – az on-line vásárlásra ugyanúgy vonatkoznak, mint a hagyományos kereskedelemre. A jótállási, garanciális és egyéb fogyasztóvédelmi jogok természetesen on-line vásárlás esetén is megilletik a vásárlót.

Meg nem rendelt termék

A vásárlónak az általa meg nem rendelt termékeket nem kell kifizetnie, a kereskedő nem vélelmezheti a vásárló hallgatólagos belegyezését valamely termék megrendelésére.

Elállás a megrendeléstől

Amennyiben a bolt a megrendelés viszszaigazolását 48 órán belül nem juttatja el a vásárlóhoz, a vásárló dönthet úgy, hogy mégsem kéri a termékeket.

Elállás a vásárlástól

A vásárló a megrendelt terméket a termék átvételétől számított 8 munkanapon belül visszaszolgáltathatja a kereskedőnek, a kereskedő pedig köteles a termék árát harminc napon belül visszatéríteni. A vásárlástól való elállást a vevőnek nem kell indokolnia. A termék visszaszolgáltatásának díját és a termék nem rendeltetésszerű használatából eredő károkat a vásárlónak kell állnia.

Mire figyeljünk a vásárláskor?

On-line vásárlásnál – akárcsak a hagyományos üzletekben történő vásárlásnál – érdemes odafigyelni néhány dologra, ez megkímélheti a vásárlót az esetleges kellemetlenségektől. Az alábbi szempontokat érdemes figyelembe venni.

Nézzük meg a bolt adatait, elérhetőségét – a hagyományos, fizikai jelenléttel rendelkező boltok esetén nem kérdéses, de az internetes boltoknál kiemelt jelentősége van a boltot üzemeltető cég ismeretének. Fenntartással kezeljük azokat a boltokat, ahol nem adják meg ezeket az adatokat.

Olvassuk el az üzletszabályzatot – az interneten közzétett üzletszabályzatok általában rövidek, és leírják a vásárlás legfontosabb feltételeit (például fizetési és szállítási kondíciók).

Rendelés előtt tájékozódjunk a szállítási és fizetési feltételekről. A termékek kiválasztása előtt vessünk egy pillantást a szállítási és fizetési feltételekre, nehogy a megrendelni kívánt termékek kiválasztása után derüljön ki, hogy a szállítási határidő vagy a fizetési mód nem megfelelő.

Győződjünk meg személyes adataink védelméről. Nézzük meg, hogy az e-bolt rendelkezik-e adatvédelmi szabályzattal, vagy üzletszabályzata kitér-e a személyes adatok védelmére. Legyünk óvatosak személyes adataink megadásánál, bankkártyánk számát vagy egyéb érzékeny adatot csak akkor adjunk meg, ha meggyőződtünk arról, hogy a bolt megfelelően kezeli azokat.

Mielőtt rendelésünket véglegesítjük, győződjünk meg arról, hogy a kívánt árucikket valóban megfelelő áron kínálja-e a bolt. Az internetes vásárlás nem feltétlenül olcsóbb. A kiválasztott termékek árán túl, házhoz szállítás esetén jelentkezhet szállítási és csomagolási költség is. A boltok ezt sokszor egy meghatározott összeghatár felett átvállalják, azonban nem minden esetben. Olvassuk el, hogy a termékek árán túl milyen díjtételek terhelik a vásárlást.

A másodlagos költségek (jellemzően szállítás és csomagolás, esetenként biztosítás) drágíthatják az árat, a számítógép és az internetkapcsolat is pénzbe kerül. Akiszállításkor várni kell a kézbesítőt.

Őrizzük meg a rendelés adatait! Mentsük le gépünkre, vagy nyomtassuk ki a rendelés összesített adatait tartalmazó oldalakat, hogy ha később szükség lesz rá – például nem kapjuk meg az összes terméket -, tudjunk mire hivatkozni!

Az eladó kötelezettsége

A kereskedőnek közzé kell tennie az alapvető adatait (például név, cím, e-mail cím stb.), illetve azt az elérhetőséget, ahol a vásárló kifogásait érvényesíti. Tájékoztatnia kell a vevőket a termékek ellenértékéről, fizetési és szállítási feltételeiről, az elállás jogáról, a jótállás és szavatosság érvényesítésének módjáról. Tájékoztatást kell nyújtani az általános szerződési feltételekről, amit elérhetővé kell tenni a vásárló számára a megrendelés elküldését megelőzően is. A kereskedőnek a vásárló megrendelését vissza kell jeleznie, a visszaigazolásnak a megrendelést követő 48 órán belül el kell jutnia a vásárlóhoz.

Fogalmak az e-kereskedelemmel kapcsolatban

* E-bolt * Termékek értékesítésével foglalkozó internetes honlap. Az e-boltokban a vásárlás teljes folyamata az információnyújtástól a termék megrendeléséig az interneten keresztül valósul meg. * Kosár * Az internetes kosár lényegét tekintve hasonló a hagyományos bevásárlókosárhoz: on-line vásárlás során a kiválasztott termékeket lehet beletenni és kivenni belőle. A kosár folyamatosan jelzi a vásárló számára, hogy mit, milyen mennyiségben és milyen összegben válogatott öszsze a termékek böngészése során, a vásárlás végén a kosárban található termékek alapján történik a megrendelés. * Off-line háttérrel rendelkező e-bolt * Az on-line boltokat két csoportra oszthatjuk aszerint, hogy rendelkeznek-e hagyományos üzlettel, illetve kereskedelmi háttérrel. Az off-line háttérrel rendelkező e-bolt kategóriába azok az e-boltok tartoznak, amelyek hagyományos, off-line áruházi jelenléttel és kereskedelmi háttérrel rendelkeznek. * Tisztán internetes boltok * Ide azok az üzletek tartoznak, amelyek kizárólag az interneten értékesítik termékeiket, hagyományos üzlettel nem rendelkeznek. uÖnálló e-bolt * Az e-boltokat feloszthatjuk aszerint is, hogy önállóan értékesítenek az interneten, vagy bevásárlóközponton keresztül kínálják termékeiket. Az önálló, független e-boltok kizárólag saját termékeiket kínálják on-line áruházukban. * Elektronikus bevásárlóközpont * Ebbe a kategóriába azok az on-line áruházak tartoznak, amelyek több kereskedő számára biztosítanak internetes értékesítési felületet. * Hírlevél * A boltok gyakran kínálják fel a vásárlóknak, hogy e-mailen rendszeresen tájékoztatják őket új termékeikről, akcióikról. * Hűségprogram * Több bolt is kedvezményeket biztosít gyakori vásárlóinak, törzsvásárlóinak. A vevők hűségpontokat, lojalitáspontokat gyűjthetnek, amiket később termékek vásárlására fordíthatnak, máshol a vásárlók a boltnál elköltött összeg alapján különböző árkedvezményekre jogosultak. * Kívánságlista * Néhány e-bolt oldalán a vásárlók a termékeket a kosáron kívül saját kívánságlistájukra is helyezhetik. A kívánságlistába tett termékek adatait a bolt tárolja, így később bármikor megrendelhetők. * Regisztráció * Számos e-boltnál alkalmazott megoldás, melynek lényege, hogy a vásárló csak egyszer adja meg adatait (szállítási, számlázási adatok, beállítások stb.), ami után kap egy azonosítót és egy jelszót. További vásárlások során pedig elég megadnia ezt az azonosító-jelszó párost. * Rendeléskövetés * A rendelés állapotának nyomon követésével a vásárló megtudhatja, hogy a feladott rendelése megérkezett-e az ügyfélszolgálathoz, a termék raktáron van-e, mikor szállítják. * Termékfigyelés * A boltok egy része a vásárló által megadott feltételek alapján értesítést küld új termékeiről.

Információgyűjtés az interneten

* Számos honlap van, amelyen nem lehet rendelést leadni, de a termék- és árinformációk begyűjthetők. Egyes honlapok kizárólag a gyártók vagy a kereskedők adatait, elérhetőségét tartalmazzák, máshol szöveges és képi leírások is találhatók a termékekről. Számos honlapon a termékek ára, vagy akár a raktárkészlet nagysága is megtalálható

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. december 1.) vegye figyelembe!