Mozgás, hobbi, passzió?

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. augusztus 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 64. számában (2003. augusztus 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás
A szabadidős sportok világméretű hódítása a kocogással kezdődött. A lista egyre bővül, a régebben felkapott sportoktól - golf, vitorlázás, tenisz, szörf - egészen a legfrissebb extrémekig, a jet-skiig, a sky-boardig.

Szabadidős sportok a szabad ég alatt

Az elmúlt két évtizedben világjelenséggé vált, hogy mind többen szánnak időt a rendszeres testmozgásra és a szabadidős sporttevékenységre. Napjainkban a húszon felüliek és elsősorban a szellemi munkát végzők körében a sport a napi tevékenység szerves részévé vált. Megfelelő fizikai kondícióval könnyebb megfelelni a munkahelyi kihívásoknak, arról nem beszélve, hogy a jó helyről származó diplomák és ajánlólevelek mellett jó pontnak számít a fitt, megnyerő külső is. Tetszik, nem tetszik: az ezredforduló szépségideálja a sportos, de nőies nő és az izmos, de nem "izomagyú" férfiember. Így hát mind többen edzik magukat, hódolnak valamilyen sportnak.

Az "örömsportok" iránt hazánkban is egyre nagyobb az érdeklődés - ezek között több olyan van, ami csak tavasztól őszig űzhető, illetve amelyek gyakorlására az év másik felében korlátozottak a lehetőségek.

Elitklub

A golf nem csupán játék, hanem életstílus is - állítják azok, akik ezt a sportot űzik. Egy klubhoz tartozni valóban más, mint néha lejárni ütögetni egy kicsit. A természetben eltöltött aktív kikapcsolódásnak ez a formája erős koncentrálást, emellett fegyelmet, s nem utolsósorban udvariasságot kíván.

Magyarországon hét golfpálya van: Máriavölgyben, Tatán, Bükfürdőn, Kisorosziban, Gödön, Hencsén és Szentlőrincen. Mindegyik klubformában működik. Ezenkívül vannak gyakorlópályák, ahol a mozdulatokat lehet elsajátítani. Bárki kipróbálhatja ügyességét a Lupa-szigeten, a Hajógyári-szigeten, Diósdon vagy Adyligeten.

- A golf nem csak az "elit" és a hatvanon túliak sportja - vélekedik dr. Hegedűs Gábor, a Petneházy Golf Klub vezetője, az egyik legismertebb golfoktató és többszörös magyar bajnok. Bárki játszhatja együtt: unokák és nagypapák, férfiak és hölgyek, különböző tudásszintű kezdő és profi játékosok.

A golfozás igen kifinomult technikát és ismeretet kíván meg, éppen ezért a kezdők eleinte rá sem léphetnek a gyepre - csak elméleti és gyakorlati képzés után mehetnek a pályára. Aki viszont a tanulóidő után levizsgázik, és megkapja a "pályaérettségi" engedélyt, akár versenyeken is indulhat.

Az alaptanfolyam - ütőbérlettel és gyakorlólabdákkal együtt - már 29 500 forintért elvégezhető. A gyakorlópályán ütőt és labdát 1400 forintért lehet bérelni, ez az összeg a minigolfot is tartalmazza. Egy 18 lyukú golfpálya napi díja 6-15 ezer forint között mozog, éves bérletet 150-300 ezer forintért lehet vásárolni. Egyes klubok részvényeket bocsátanak ki, amelyek ára - részvénycsomagtól függően - a klubtagsággal együtt 300 ezer forinttól 1,5 millió forintig terjed.

A felszerelés nem olcsó, de mindenki eldöntheti, mennyi pénzt szán rá. Egy golfütő 10-15 ezer forintba kerül. Aki komolyabban űzi ezt a sportot, annak már komplett készlete van - a 14 ütőből álló felszerelés ára, amihez csinos táska is társul, 100 ezer forintnál kezdődik. A szaküzletekben használt félkészletet is árulnak, a hét ütőből álló felszerelés 50-150 ezer forintot kóstál. Egy doboz golyó ára 1000-4000 forint között mozog. Az ismert és divatos golfmárkák a Titleist, a Footjoy, a Callaway, a Taylor Made és a Cobra.

A megfelelő mozgáshoz - és a gyep védelméhez - elengedhetetlen a jó golfcipő, ilyet 15 és 50 ezer forint között kínálnak, többségét egyéves garanciával. A pályán természetesen nem lehet farmerben és ujjatlan trikóban megjelenni. Az ide illő sportöltözet tartozéka a galléros póló, illetve a bermuda- vagy a hosszúnadrág.

Magyarországon jelenleg öt-hatezren hódolnak a "golyósportnak", a golfozók fele hazánkban dolgozó külföldi. Hegedűs Gábor szerint a hét pályára elosztva ezt a létszámot nyugodtan ki lehetne tenni a "megtelt" táblát. Annál inkább, mert az érdeklődők száma évről évre növekszik.

Kurinka László, vállalkozó

Azonnal megérintett, amint először megláttam - mondta a jet-skiről. Nem csak vezetni, de mindent tudni is akart róla. A szervizelést és a szerelést Európa több iskolájában tanulta meg. Hazatérte után, 2001-ben társával megalapította a Jet Line magánvállalkozást. A Szigetszentmiklóstól 500 méterre fekvő tízhektáros magántónál jet-ski klub, üzlet és szerviz működik. * Vállalkozása szempontjából szerencsésnek nevezte, hogy egyre többen engedhetik meg maguknak ezt a hobbit, amelyben véleménye szerint az is közrejátszik, hogy már 400-500 ezer forintért hozzá lehet jutni egy használt vízi robogóhoz. Õ maga csupán kedvtelésből száguldozik, bár egyszer indult egy amatőr futamon, ahol negyedik helyezést ért el. * Talán kevesen tudják, hogy vízminőséget illetően a jet-ski-tavak a legtisztábbak. Ez annak köszönhető, hogy a robogó turbinája állandóan pumpálja a vizet, és azt oxigénnel frissíti fel - árulta el a vállalkozó.

Exkluzív tömegsport

Hasonlóan a többi hajdani elitsporthoz, a tenisz környékére is "beszabadultak" az egyszerűbb halandók, ám a fehér sportot bizonyos mértékig még mindig körüllengi az exkluzivitás légköre.

Magyarországon a becslések szerint 100 ezren teniszeznek. Több száz klub, szakosztály, illetve üzleti vállalkozás kapcsolódik a sportághoz, mintegy 3 ezer pályát tartanak fenn, a választék tehát bőséges.

A tenisz népszerűsége abban rejlik - állítják a rajongói -, hogy lehet kettesben vagy négyesben is játszani, mindenki megtalálhatja a maga fizikai állóképességének, korának, játéktudásának, társadalmi igényeinek megfelelő partnerét, de választhatja a legrugalmasabb megoldást is, amikor a túloldalról egy edző adogatja a labdát.

A tenisznél nem a felszerelés követeli a legnagyobb kiadást - bár az sem olcsó -, hanem a pályahasználat. A pályadíj 1000-1500 forint óránként, az edzőtől vett óra további 1500 forint körüli összegbe kerül.

A közepes árfekvésű, komplett felszerelés 100 ezer forintnál kezdődik, ám a divatos márkákért, mint a Prince vagy a Wilson, ennél többet kell leszurkolni. Van, aki kihasználja a korszerű anyagok magas élettartamát, s évekig nem cseréli le az ütőjét, mások szezononként újat vásárolnak.

Hájos László, a Magyar Mezőgazdaság Kft. ügyvezető igazgatója

A véletlennek köszönheti, hogy kapcsolatba került a tenisszel. Szolnokon dolgozott, amikor egyszer - immár 25 éve - betévedt egy teniszpályára, és rögtön beleszeretett ebbe a sportba. Forró Tamással azóta is rendszeresen, hetente lejárnak a Tabáni Tenisz Klubba, amely a társasági élet egyik központja, politikusok, menedzserek látogatják. Bár meglehetősen későn, harmincéves korában vett először kézbe ütőt, s nem űzi versenyszerűen a teniszt, eddig öt alkalommal nyerte meg az újságírók világbajnokságát. * - Aki egyszer elkezdi, az nem tudja abbahagyni. Ebben a sportágban nem lehet kiöregedni, a nyolcvan éven felüliek is aktívan teniszeznek. Ennek köszönhetően egészségesek, jó a szellemi tűrő-, illetve fizikai állóképességük - tette hozzá az igazgató.

Égi suhanás

Az utóbbi években a vitorlázórepülés is bekerült a hazai hobbisportok közé. Korhatár nincs, 15 éves kortól bárki repülhet, miután letette a vizsgát, és megszerezte a felszálláshoz szükséges szakszolgálati engedélyt. Hónapok telnek el, amíg a jelöltből pilóta válik, s ebbe csaknem százezer forintot kell belefektetnie. A kezdő tanfolyamokon az alapismeretekre tanítják meg a pilótajelölteket, az első felszállásig 3-4 hónap alatt lehet eljutni.

Aki mindezen túl van, akár saját vitorlázó repülőgépet is vásárolhat. A használt gépek hazai piacán egy még használható, egyszerűbb gyakorló "égi taligáért" is elkérnek 2-3 millió forintot, miközben a teljesítményrepülésre alkalmas speciális versenygépek akár több tízmillió forintba is belekerülnek. A felszereléshez tartozik a pilóta hevedere (10-40 ezer forint), a sisak, az ajánlott mentőernyő és a hasznos műszerek. Mindezek ára - márkától függően - akár több százezer forint is lehet.

A vízen siklás ára

Jet-ski (Ft)

Álló jet-ski

Ülő jet-ski

Új

1 500 000-3 000 000

2 000 000-4 500 000

Használt

500 000-1 300 000

500 000-2 900 000

Hajóbérlet (Ft/nap)

Balaton

15 000-55 000

 

Adria

35 000-150 000

 

Távolban egy fehér vitorla

A vízi sportok királynője kétségtelenül a vitorlázás, amely egyben a balatoni társasági élet része is. A művészeken, politikuson kívül az üzleti élet vezetőit, a fiatal "self made" üzletembereket is megfertőzte ez a sport. Szakavatottak szerint a vitorlázás megfelelő szabadidős tevékenység a menedzserek számára. A hajón ugyanis mindig van feladat, ami szellemileg és fizikailag egyaránt leköti a stresszben szenvedő hajóst.

Magyarországon az egyetlen komoly vitorlázási lehetőséget a Balaton kínálja. Évszaktól függően mindig van elég szél a tó vize felett, a nyári csúcsszezonban elsősorban a kora reggelek és a késő délutánok kedvezőek. A Fertő tó alacsony vízállása, a Velencei- és a Tisza-tó pedig kis mérete miatt nem számít ideális terepnek a vitorlázáshoz.

Ez a sport elsősorban azoknak nyújt élvezetet, akik önállóan képesek irányítani a hajót. Újabban divattá vált az is, hogy a külföldre ruccanó tehetősebbek profi hajóssal, úgynevezett skipperrel vágnak neki a kalandnak, akit gyakran Magyarországról visznek magukkal. Nem az ár miatt, sokkal inkább azért, mert honfitársukban jobban megbíznak, és nyelvi nehézségek sem adódnak.

A Mahart a közelmúltban felújította, modernizálta a magyar tenger partján található valamennyi vitorláskikötőt, emellett az egykori, saját stéggel, mólóval rendelkező vállalati üdülőkben is kialakultak a vitorlásbázisok - ilyen például a Club Tihany, a Club Kenese és a Club Marina.

A vitorlázáshoz elengedhetetlen a hajóvezetői engedély, s itt is érvényes a gépjárművezetés alapszabálya: a vízi járműveket sem lehet "ittas" állapotban kormányozni. A legénységnek nagyfokú odafigyelésre, fegyelmezettségre van szüksége, elég egy kisebb hiba, s máris baleset következhet be.

A balatoni vitorlások skálája igen széles: a régi mahagónihajóktól a kis kalózokon át a tőkesúlyos, óriás kajütös "jachtokig" terjed. Mivel a vitorlás fenntartása nem olcsó mulatság, és sokaknak nincs hajóvezetői ismerete sem, egyre népszerűbb szolgáltatás a hajók bérbeadása. A hajókat kapitánnyal együtt lehet kibérelni a Balatoni Hajózási Rt.-nél. Erre egyébként az Adrián is van lehetőség, amelynek hullámait a magyar vitorlástulajdonosok mind nagyobb része próbálja ki.

A kezdők általában a tavakon sajátítják el a "vitorlázótudomány" alapjait, csak később merészkednek ki a tengerre. A balatoni tanfolyamok ára mintegy 60 ezer forint, erre jön a vizsga díja. A sikeres vizsgázó olyan jogosítványt kap, amellyel Európa összes taván vitorlázhat. A hajó bérleti díja itthon - a vitorlás nagyságától függően - egy napra 6000-9000, egy hétre 36 000-90 000 ezer forint.

Hullámlovasok

A klasszikusnak számító vízisízés és szörfözés mellett egyre népszerűbb sport a wakeboard. Leginkább a snowboardhoz lehetne hasonlítani, azzal a különbséggel, hogy ezt vízen használják. Motorcsónak, esetleg jet-ski vagy "kábelpálya" szükséges a vontatásához. Az "őrület" öt-hat éve kezdett igazán elterjedni Magyarországon, és évről évre egyre többen válnak a sportág szerelmeseivé - avat be a részletekbe Galgóczy Ferenc, a T and T Sport Kft. kereskedelmi igazgatója.

A hazai kábelpályákon - a Balatonon két helyen és a fővároshoz közeli Dunaharasztiban s nemsokára a budapesti Hajógyári-szigeten is - bárki kipróbálhatja ezt az extrém sportot, szükség esetén oktatók segítségével néhány alapfogást is elsajátíthat.

A szörfözés mellett nemrég megjelent a kite boardozás is. A kite-szörf két fő elemből áll: a felfújható bordázattal rendelkező, úgynevezett "tube ernyő"-ből - amit egy 30 méter hosszú zsinórzattal a levegőbe eresztenek, és különböző köteleket mozgatva irányítják -, és a kite boardból, ami a wakeboardnál hosszabb, de egy szörfdeszkánál lényegesen rövidebb. Miután az ernyőt a levegőbe eresztik, csak kapaszkodni kell a kötelekbe, és megállni a deszkán, a többi "megy magától".

Wakeboardozni és vízisízni is költséges dolog. Annak ellenére, hogy egyre több használt felszerelés jelenik meg a piacon, aminek a vételára már alacsonyabb, számolni kell a cseppet sem elhanyagolható vontatási költséggel. Ez a hajó vagy jet-ski esetében tetemes üzemanyag-mennyiséget és egyéb (például tárolási) költséget, a kábelpályán pedig a különböző bérletek vételárát jelenti.

A szörfözés már nem számít a kiváltságosok sportjának. Igaz, hogy az új felszerelések ára 200 ezer forinttól indul, de használt cikként akár 25 ezer forintért is beszerezhető a deszka és a vitorla. Egy új kite-szörfért minden tartozékkal együtt megközelítőleg 300 ezer forintot kell leszurkolni, míg a használt felszerelések ára ennek az összegnek a fele. A T and T több piacvezető - mint például az F2, AHD, BIC vagy a TIGA - márka hazai forgalmazója. Két kiskereskedelmi üzletében valamennyi márka megvásárolható, sőt ha valaki megunta, kinőtte korábbi szörfjét, wakeboardját vagy esetleg kite-felszerelését, akkor az új termék vételárába történő beszámítással megválhat ezektől.

Száguldás, jet-ski, szerelem...

A nyári vízparti élmények felsorolása nem lenne teljes, ha nem esne szó a vízi robogókról, hiszen robogózni nemcsak az utakon, hanem a víz hátán is lehet. Az utóbbi években mind népszerűbb lett a jet-ski. - Magyarországon körülbelül ötszázan tartanak ilyen járművet, a tavakon pedig van mód a bérletre is - mondja Zilahi Attila, a Trinexus Vízisport Kft. munkatársa.

A jet-ski mind a férfiak, mind a nők körében igen népszerű, igaz, kissé helyhez kötött időtöltés. Míg a jármű szárazföldi "testvérére" bárhol fel lehet pattanni, addig a jet-skivel csak a bányatavakon - például a Budakalász melletti Omszki-tavon -, valamint a Duna és a Tisza kijelölt folyószakaszain - például a Rómaifürdő fölött, az Ipoly torkolatánál vagy Érd alatt Százhalombattánál - lehet kipróbálni a száguldás örömét. Magánterületen, kisebb tavakon minden különösebb előkészület nélkül használhatók ezek a masinák, a Dunán azonban már kishajó-vezetői engedélyre is szükség van.

Ez a passzió meglehetősen drága. Egy jet-ski ára kétmillió forintnál kezdődik, és elérheti a 4-4,5 millió forintot is - elsősorban a jól kereső vállalkozók, menedzserek és cégvezetők engedhetik meg maguknak, hogy saját járművel hódoljanak szenvedélyüknek.

A motorok hengerűrtartalma 750 és 1500 köbcentiméter közötti, az előbbiek lassúbbak, utóbbiak pedig agresszívebbek. Az országban csak az erre szakosodott, négy-öt márkaképviseletnél lehet megvásárolni a Sea-Doo, a Kawasaki és a Yamaha márkájú vízi robogókat.

Sokan vannak, akik nem akarnak jet-skit vásárolni, ám szeretnék kipróbálni ezt a hóbortot. Ennek sincs akadálya, számos olyan üdülőkomplexum van az országban - például Dunaharasztiban az Univerzum -, ahol a nyaralók megtanulhatnak jet-skizni. A vízi robogó bérleti díja tíz percre körülbelül 3000 forint, s az összeg az oktatás díját is tartalmazza.

A kiadások fokozhatók: az elengedhetetlen speciális öltözéket, a neoprén ruhát - amely megvéd a hideg víztől, esésnél pedig csillapítja a fájdalmat - 15-100 ezer forintért, míg a mentőmellényt 15-50 ezer forint közötti áron kínálják a szaküzletek.

Vigyázat, hamisítják!

Tíz világmárka képviselői 1994-ben megalapították a Márkavédők Egyesületét. Az egyesület nem hatóság, csupán arra van lehetősége, hogy a vám- és pénzügyőrséggel, a rendőri szervekkel és a fogyasztóvédelmi felügyelettel együttműködve, szakértőkkel segítse a hatósági akciókat. Tevékenységüknek köszönhetően több millió forint értékű hamisított terméket koboztak már el, a legtöbb Kínából és Törökországból származott. * Gyakori módszer a no name termékek behozatala, majd látszólag márkás portékává "alakítása" filmnyomással. Az ilyen termékek forgalmazása a márkatulajdonosoknak anyagi kárt okoz, emellett presztízsveszteség is számukra, mivel silány anyagból készült, igénytelen kivitelű termék viseli a Kappa, Fishbone vagy Nike márkanevet. * Amelyik márka tulajdonosa jó marketingmunkát folytat, és áldoz a reklámra, annak termékei hamarosan visszaköszönnek a legális és az illegális elárusítóhelyek polcairól. Egyben azonban biztosak lehetünk: a piacon kapható 3000 forintos "márkás" cipő nem a márkatulajdonos műhelyében készült.

Újdonságok profiknak

A sport és activ wear célú textíliák használata mára a férfi- és női konfekció klasszikus területeit messze túllépte, a sporttermékek iránti kereslet nemzetközi statisztikai adatok szerint vezető helyet foglal el. Szakemberek szerint a jó sportruházat az alapanyagoknál kezdődik, mivel többféle szempontnak is meg kell felelniük. Az öltözetnek a mozgás során megfelelő komfortérzetet kell nyújtania, segítenie kell viselőjét a jó teljesítmény elérésében, és természetesen esztétikusnak, könnyen kezelhetőnek, forma- és színtartónak kell lennie. Olyan alapanyag nincs - állítják a gyártók -, amely önmagában minden követelménynek tökéletesen megfelel. Általában dominál a pamut, míg a kiegészítő szálak lehetnek poliészter, poliamid vagy egyéb, a speciális funkcióhoz kifejlesztett szintetikus szálak - ilyenek felhasználásával készülnek a speciális, légáteresztő, hőszigetelő, vízlepergető vagy elasztikus anyagok.

A sportruházati iparág a Forma-1-hez hasonló titoktartással fejleszti ki az egyes profi sportágakhoz a speciális anyagokat, majd ezek kedvező tulajdonságaik révén, lassanként megjelennek a szabadidős, hobbi- és sportruházatban, a tömeggyártásban is. A korszerű termékek széles körű felhasználását természetesen jelentősen befolyásolja a vevők árérzékenysége, így ezek késéssel, esetleg "megszelídülve" jelennek meg az üzletekben.

Márkák és árak

Van, aki úgy kezd el sportolni, hogy először megveszi a szükséges ruházatot, míg mások a sportág megkedvelése, gyakorlása során érzik úgy, hogy a meglévőnél színvonalasabb öltözéket kell beszerezniük. Előbb-utóbb mindenki rájön, hogy megfelelő ruhában könnyebb a mozgás, és jobb a közérzet is.

A sportruházati termékek tipikus márkatermékek, így a márka szerepe és ismertsége meghatározó az árszint szempontjából. A márkák tekintetében a piac markánsan két részre szakadt. Az egyik az úgynevezett no name, azaz névtelen cikkek nagy tömegű, heterogén, alacsony árszintű csoportja. Ezek lehetnek igen gyenge, de jobb minőségű áruk is, a vevő gyakorlatilag mindig zsákbamacskát vesz. Legfeljebb a beszerzési hely és az ár orientálhatja, de egy kétezer forintos pólótól semmiképp sem várható csoda...

A márkázott termékek piacán ismert és kevésbé ismert versenytársak vetélkednek a vevők kegyeiért. A márkákra jellemző bizonyos minőség, ezzel együtt az egyes márkák között jelentős minőségi eltérések lehetnek. Az ilyen termékek ára lényegesen magasabb a névtelen társaikénál, de a skála önmagában is széles: a pénzben kifejeződő különbség az ismertség, a funkcióbeli eltérések, a high tech anyagok és a gyártás során alkalmazott technológiák függvénye.

A minőség az adott kategóriában többnyire megfelel az árnak. A feltörekvő, de a már bevezetett márkákat forgalmazó cégnek is rengeteget kell tennie azért, hogy minél szélesebb vásárlói kört hódítson meg. Kitartó reklámra és marketingtevékenységre van szükség a fogyasztó meggyőzéséhez, hiszen a szabadidős sportokhoz használható márkatermékek minősége nem különbözik jelentősen egymástól. A reklám pedig invesztíció, amit csak igen tőkeerős cégek engedhetnek meg maguknak.

A vásárlókért folytatott verseny miatt a nagy múltú márkák és a közelmúltban ismertté vált cégek egyaránt megpróbálják maximálisan kiszolgálni a különböző fogyasztói rétegeket.

Teniszező cégvezetők

A Cégvezetők Klubja ebben az évben is megrendezi országos teniszversenyét, amire ezúttal augusztus 29-31. között Tatán, az Olimpiai Edzőtábor területén kerül sor. Az immár hagyományosnak mondható Cégvezető Kupa Országos Teniszversenyre női és férfi egyéni, valamint férfi páros kategóriában lehet jelentkezni. A verseny hangulatát a szervezők neszmélyi borospince-látogatással, tatai városnézéssel és tekepartival kívánják fokozni. Ami a díjakat illeti, támogatóink utazási lehetőségeket, értékes tárgyjutalmakat, valamint különféle szolgáltatásokat ajánlottak fel. A kupával kapcsolatos bővebb felvilágosítás a 202-2199/183-as telefonszámon kérhető.

Támogatóink: a Borsodi Sörgyár Rt., a Csiki-Bege Kereskedelmi Kft., a Danubiana Design Irodabútor Stúdió, a Danubius Hotels Rt., az Ego Sport Kft., az Ekotéka Szakkönyvesbolt, a Hilltop Neszmély Borhotel és Étterem, az L & H Sport Bt., az Intersí Kft., a Mega Kft., az Opel Sztráda M3, a Thermal Hotel Helia, a Salgótarjáni Öblösüveggyártó és Forgalmazó Rt. és a 2 Face Kft.

Úri passzió?

Mondd meg, mit sportolsz, megmondom ki vagy! - szól az új keletű mondás. A lista egyre bővül, a régebben felkapott sportoktól egészen a legfrissebb extrémekig terjed.

Amerikai és nyugat-európai cégek egyre több energiát fektetnek abba, hogy alkalmazottaik szabadidejét intézményesítsék, rábírják őket a testmozgásra. A vezető menedzserektől elvárják, hogy ebben is élenjárjanak. Esetükben nem csak arról van szó, hogy szabadidejük jelentős részét aktív pihenéssel töltsék, hanem arról is, hogy a választott sport sokat segíthet az üzleti kapcsolatok ápolásában. Hegedűs Miklós szociológus szerint a fiatalosság mint értékrend mára társadalomszervező erővé vált, amit a vállalatoknak figyelembe kell venniük, ha hatékonyan kívánnak működni.

Az egészséges test mániája a tengerentúlról gyűrűzött be. A múlt századi szigorú angol college-okban sportolásra kötelezték a diákokat, amivel elejét vették annak, hogy a tanulók más módon vezessék le agresszivitásukat. Magyarországon sem csak mostanában virágzanak a menedzsersportok, angol mintára már a XX. század elején is jegyeztek polgári sportköröket.

A testmozgás mára óriási üzletággá nőtte ki magát, elég csak arra gondolni, mennyibe kerül egy teniszütő, vagy hogy egy hagyományos sportcipő ára a hazai átlagkeresetnek a negyedét teszi ki.

A "sportőrület" valamilyen szinten - korra, nemre és rangra való tekintet nélkül - szinte mindenkit megérintett. Az ember korántsem érte el teljesítőképességének határait, emberöltőnként változnak, tágulnak a lehetőségek. Minél többen döntenek úgy, hogy felgyorsult világunkban időt és energiát szakítanak a sportosabb, mozgásban gazdag életre - véli a szociológus -, annál inkább meghosszabbodhat az egyes társadalmi csoportok átlagos életkora.

Szűcs István, a Kiskegyed szerkesztője

Hogy miért szörf? Mert süt a nap, hűs a víz, szépek a vitorlák, és gyönyörű a természet - mondja Szűcs István, aki immár közel két évtizede hódol kedvenc hobbijának. * - Az ember előbb kétségbeesetten kapaszkodik - emlékszik vissza a kezdetekre -, de miután megtanulja a technikát, egyre magabiztosabban szelídíti meg a természeti elemeket, és zabolázza meg az imbolygó vízi alkalmatosságot. Érdemes néhány órát venni oktatótól, elsajátítani az alapfogalmat és -mozdulatokat. A testtartás a legfontosabb, mert ha rosszul rögzül, derékfájás lesz a vége. Aztán már csak gyakorolni kell, előbb kisebb szélben, aztán már nagyobban is talpon (deszkán) marad az ember. Én például nem szeretek birkózni az elemekkel, pedig a vérbeli szörfösök szerint az az igazi. A magamfajta strandszörfös (beach-surf) a szép csendes időt és a napsütést kedveli

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. augusztus 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére