Irodai módi

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. június 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 62. számában (2003. június 1.)
Az ápolt külső önbizalmat ad, az elegancia tükrözi a jó ízlést. A jólöltözöttség ma már számtalan munkahelyen követelmény. A munkaadó-tulajdonos meghatározhatja, mit viselhetünk és mit nem. Az elegáns megjelenés elsősorban igényességünk, persze pénztárcánk fokmérője is. A túlöltözöttség visszatetsző, az alulöltözöttség pedig sokszor hozzá nem értésről árulkodik, de esetenként egyenesen sértő is lehet a partnerrel szemben. Ám aggodalomra semmi ok: az alkalomhoz, egyéniségünkhöz illő öltözködést meg lehet tanulni.

Mitől ízléses, divatos és kényelmes a viselet?

Az embert olykor elönti a düh, ha vásárolni indul. A butikok fogasain többnyire topok, zsebkendőnyi miniszoknyák lógnak, feszülő sztreccsnadrágok kínálják magukat. Néhány éve még az extravagánsabb polgár is melltartónak titulálta volna azt a viseletet, amely ma teljesen elfogadottá vált az utcai divatszínpadon.

A divatszakma képviselői szerint mindenkinek alaposan ismernie kell önmagát ahhoz, hogy ízlésesen tudjon öltözködni a munkahelyén és a magánéletben. Tisztában kell lennie alkati adottságaival, azzal, mely ruhák előnyösek, és melyek előnytelenek a számára, milyen szín áll jól stb. Figyelembe kell venni azt is, hogy az ember milyen területen dolgozik, kikkel találkozik a munkája során.

A visszafogott elegancia

Vámos Magda, a divat prominens hazai képviselője szerint mind a férfiaknak, mind a nőknek azt a fajta mérsékelt eleganciát érdemes kiválasztaniuk a változó divatból, amely minden alkalomra megfelelő. A hölgyek számára a legalkalmasabb viselet a kosztüm. A kabátka követheti a divat változásait: lehet hosszabb vagy rövidebb. A klasszikus hosszúságú – csípő vonaláig érő – kosztümfelsőhöz térd közeli hosszúságú szoknya vagy nadrág illik, míg a hétnyolcados és a kilenctizedes kabát a rövidebb, térd feletti szoknyával mutat jól, a midi- és hosszú szoknyát a derékvonalat eltakaró felsővel viselik.

A kiegészítőknek – ékszerek, bizsuk, sálak – fontos szerepük van, számos variációs lehetőséget kínálnak. Az üzletasszonyoknak például sokszor gondot okoz, hogy a délelőtti tárgyalás után már nincs idő átöltözni az esti banketthez vagy üzleti vacsorához. Egy egyszerű fekete ruha (kosztüm) sállal, lánccal, kitűzővel azonnal alkalmi jellegűvé alakítható.

A férfiaknál az öltöny tölti be ezt a szerepet. A fiatalabb menedzserek, üzletkötők viselhetnek blézert (önálló zakót), pepita nadrágot inggel, nyakkendővel, sőt a blézerhez még nem koptatott farmert is felvehetnek. Ismét divatba jöttek a csíkos öltönyök, ingek, nyakkendők, ámbár kialakult ízlésvilággal kell rendelkeznie annak, aki ezekből választ.

A pöttyös, a törökmintás nyakkendő a nőknél is divatos. Nagyon nőies tud lenni egy angolos nadrágkosztümben, nyakkendővel megjelenő hölgy. Egy biztos: a ruhának akkor lesz sikeres a viselője, ha magabiztos fellépéssel hordja.

Hogy ki mennyit mutat meg magából, az már intelligencia kérdése. Az elegáns öltözék tükrözi az egyéni jó ízlést. Viszont – figyelmeztetnek a szakemberek – nem mind elegáns, ami luxus. Másfelől nem feltétlenül szükséges, hogy valakinek sok holmi legyen a ruhatárában, de ami van, az kényelmet, eleganciát tükrözzön.

A szakemberek nem véletlenül hangsúlyozzák oly gyakran az összhang fontosságát az öltözködés kapcsán. A ruhának harmonizálnia kell a cipővel, a zoknival, a retiküllel. Kimondottan rossz ízlésre vall például, ha valaki nyáron fekete retiküllel jár, de legalább ilyen elrettentő látványt nyújt egy elegáns ruhához felvett félretaposott cipő. Mindazon túl hiába van valakin szép cipő, ruha, harisnya, ha zsíros, korpás a haja, nem megfelelő a frizurája, vagy rikító, alkalomhoz nem illő a sminkje: nem lesz megnyerő a külseje.

A lábbeli sok mindent elárul viselőjéről. Egy visszafogott fekete, sötétkék vagy szürke sima bőrcipőt szinte bárhová fel lehet venni. Arra kell ügyelni, hogy a színe összhangban legyen a retiküllel. Az sem elegáns, ha az iratok, okmányok tárolására szolgáló bőr aktatáska hajóbőrönd méretű, mint ahogy az sem, ha túlságosan ki van tömve.

Munkahelyi divat

A hivatalban, az üzleti életben, a köztisztviselői körben a visszafogott, de meggyőzően elegáns stílus az elfogadott. Az ilyen helyeken dolgozók öltözködése nem magánügy, mivel nap mint nap találkoznak ügyfelekkel, üzleti partnerekkel. Az általánosan elfogadott viselet hölgyeknél nyáron a világos, télen a sötétebb színű klasszikus kosztüm, nadrágkosztüm vagy az egybeszabott ruha. Nem illik a munkahelyre felvenni farmert, strandruhát, rövidnadrágot. A mély dekoltázs vagy – fehérnemű nélküli – átlátszó blúz sem ajánlott viselet, sőt egyes vállalatoknál tiltják is.

A férfiak zakó, hosszú ujjú ing, nyakkendő nélkül nyáron sem jelenhetnek meg a hivatalban, bár néhol, ha nagyon meleg van, már megengedik a rövid ujjú ing viseletét. A zokninak a nadrág színével kell harmonizálnia. Fehér zoknit illetlenség viselni a hivatalban.

Munkahelyenként más és más szabály, előírás vonatkozik az öltözködésre. Szoknyánál általában a térd közeli, úgynevezett Dior-hossz az elfogadott. Van például olyan önkormányzat, ahol megtiltották a közalkalmazottaknak a miniszoknya viselését.

Halász Éva öltözéktervező

– Az elmúlt években sokat javult mind a hölgyek, mind a férfiak toalettje – mondja az öltözéktervező. – Szerencsére kimentek a divatból az estélyeken, fogadásokon viselt habos-babos, lurex és csillogó ruhák, helyüket átvette az elegáns, egyszerű vonalvezetésű, egyedi, exkluzívabb – például kétszínű, fényes taft – anyagokból készült öltözetek. Divat a klasszikus fekete ruha, a koktélruha, a komplé blézerrel és a hosszú nagyestélyi. Az estélyinek nem kell feltétlenül feketének lennie, éppúgy divatos a bordó és annak különféle árnyalatai. Sajnos Magyarországon csak kevesek engedhetik meg maguknak, hogy a különböző alkalmakra más-más ruhát vegyenek fel. * A korábbi évektől eltérően a meghívókon meghatározzák: milyen jellegű öltözékben kell megjelenni. Erre főként azért van szükség, hogy az illető ne legyen sem alul-, sem túlöltözött. * Halász Éva úgy tapasztalja, még mindig nincsenek teljesen tisztában az emberek az öltözködési stílussal, mivel a rendszerváltozás előtt nem volt követendő előírás az alkalmi megjelenésre, s a kínálat sem volt megfelelő. Tisztában kell lenni például olyan alapvető szabályokkal, hogy ha a férfi frakkban jelenik meg, akkor a vele érkező hölgynek kisestélyiben illik érkeznie, a szmoking „párja" pedig a nagyestélyi. A hölgy ruhája bármilyen színű lehet, apró rafinériára vall, ha az harmonizál a partner nyakkendőjének színével. Amennyiben a meghívóban sötét öltöny szerepel, a partner koktélruhája lehet világosabb árnyalatú is. * A nyári alkalmi ruhák muszlinból, levegős anyagokból készülnek, jelenleg a világos, barack vagy ekrü színek divatosak. Télen, az évszaknak megfelelően inkább sötétebb színű ruhákban illik megjelenni. A kivágott estélyi ruhákhoz vállra teríthető stóla, kiskabát vagy boleró ajánlható.

A tradíciók jegyében

A multinacionális cégeknél régóta a szokásjog szabja meg, ki hogyan jelenjen meg az irodában. Aki nincs tisztában az ilyen elvárásokkal, az általában már az állásinterjúnál sem jut tovább. A műköröm például nem elegáns, néhány munkaadó/tulajdonos nem nézi jó szemmel, a titkárnőknek pedig nehézséget okoz a gépírásnál, számítógép használatánál. Sok helyütt előírják a testszínű harisnya és a zárt orrú cipő viseletét. Az ékszerviselet terén a kisméretű bizsu, kisebb fülbevaló, finom lánc, esetleg egy-két gyűrű a megengedett.

A külföldi cégeknél már a munkaköri leírásban is benne foglaltatik, mit viselhetnek a munkatársak, és segítenek is az illő viselet kiválasztásában. A cég iránti lojalitáshoz tartozik minden, ami az alkalmazottak nyilvánossággal való kapcsolatában megjelenik. Mi több, a külső megjelenés látható jegyei – szemüveg, hajviselet, kézelőgomb, karóra – is meghatározóak az illetőről, illetve vele kapcsolatban a cégéről kialakult képet illetően.

A topmenedzsereknek, vállalkozóknak, üzletembereknek, bankároknak, politikusoknak a társadalomban betöltött közéleti szerepük, gazdasági életben elfoglalt pozíciójuk és kapcsolataik miatt kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a választékos öltözködésre. Örök szabály, hogy az üzleti tárgyalásokon szolid, visszafogott eleganciával kell megjelenni.

Az üzletemberek és -asszonyok ruhatárában elengedhetetlen egy sötét – kék vagy szürke – árnyalatú öltöny, illetve kosztüm. Az elmúlt években elfogadott lett a nadrágkosztüm is, amelynek viseletét hosszú ideig tiltották a bankszektorban és a hivatalokban – mondja a Silhouette Design Stúdió divattervezője, V. Kovács Judit. A szakember szerint érdemes egy alapruhatárat felépíteni, amelyet később bővíteni lehet. Ez állhat egy blézerből, két aljból, egy egyszínű és egy lehetőleg apró mintás blúzból, mert a nagyon karakteres minta elvonhatja a partner figyelmét a tárgyalás témájáról.

A hölgyeknél elfogadott viselet a póló, ami ha finom viszkóz vagy gyapjú alapanyagból készült, egy elegánsabb kosztümhöz is viselhető. Visszatért a hatvanas évek twinsett divatja: az azonos színű, ujjatlan, háromnegyedes vagy hosszú ujjú póló kardigánnal.

A Silhouette formaruhákat is tervez, illetve gyárt cégeknek, bankoknak, szállodáknak, biztosítótársaságoknak és mobiltávközlési vállalatoknak – például a Pannon GSM-nek. – A vállalatok pályázatokat írnak ki, amiben a többi között jelzik: hány főt szeretnének felöltöztetni, s a formaruhának milyen árkategóriába kell beleférnie – mondja a divattervező. Ha a cégnek saját színvilága van, akkor ennek figyelembevételével tervezik meg a formaruhát.

A másik lehetőség, hogy a megrendelő megnézi a gyártó által ajánlott minőséget, megfelel-e a munkahely színvonalának, s ha igen, akkor a dolgozók a részükre megállapított összeg erejéig vásárolhatnak kosztümöt, szoknyát, blúzt, kötényt, mellényt stb.

Úri sikk

A férfidivatban végérvényesen az ötvenes években alakultak ki a mai formák. Az éppen aktuális divatot a fazon, a szín, az alapanyag mutatja meg. A férfiöltözetet a klasszikus öltöny, a nyakkendő és a hosszú ujjú ing alkotja, változó az öltöny reverjének mérete, a gombok száma és elhelyezkedése, a nadrág bősége, illetve hogy van-e rajta hajtóka. A divatot főként az ingek és a nyakkendők változása tükrözi. * Tradicionális iskolának a lezserebb angol és a karcsúsított vonalvezetésű modelleket készítő délolasz szabóságok számítanak. A két iskola stílusát kombinálja a többi európai úri szabóság az egyes országok sajátosságainak és ízlésvilágának megfelelően. A designerdivatot mindig egy-egy nagy, nemzetközileg elismert név – például Armani, Versace – fémjelzi. Ezekben a műhelyekben készülnek a divattrendeket alakító modellek. A modern konfekció a tradíció és a designer finom ötvözete. Ezt a stílust a kényelmes vonalak, az igényes anyagok, a tökéletes kidolgozás és a korszerű divatelemek jellemzik. René Lazard, Hugo Boss, Bäumler garantálják a minőséget és a sikket. Tetőtől talpig felöltöztetik, megfizethető áron, személyiségükhöz illő stílusban.  

Formaruhák, egyenviseletek

A formaruha fazonban és színben lehet divatos, de nem követheti az aktuális divattrendet. Elsődleges szempont, hogy kényelmes legyen, hiszen napi nyolc-tíz órát viselik a dolgozók.

A munkáltatók a jobb minőségű, egészséges, természetes alapanyagokat igénylik. Igaz viszont, hogy számos cég igyekszik spórolni a munkaruhán, a dolgozóknak olykor két évig is kell hordaniuk azt az öltözetet, amelyre a KERMI fél év garanciát vállal.

Az elmúlt években fejlődő üzletággá vált a formaruha-tervezés, cégöltöztetés. A General Electric, a Flextronics, a Sága Food, a hévízi Európa Hotel dolgozói a Ferr-Tipp Kft. ruháit viselik. Az öltözeteket a funkcionális és a divatszempontokat figyelembe véve tervezik. Megrendelésre dolgoznak, de árusítanak késztermékeket is.

Az ár változó. Egy jó minőségű öltözet, amely nem használódik el fél éven belül, ötezer forintnál kezdődik, s elérheti a százezres nagyságrendet is, mondja Mihalkó Lajos ügyvezető igazgató.

A nagykanizsai cég tavalyi forgalma 750 millió forint volt, az öt-hat százalékos nyereséget jónak tartják. Az igazgató úgy látja: a piacon sok a gyártó, a kelleténél több a varroda, de kevesen vannak olyanok, amelyek gyorsan tudnak reagálni a nagyvállalatok igényére. Az üzletág jövedelmező, de törekedni kell a hatékonyságra. A multik ugyanis szűkmarkúbbak, mint egy közepes vagy kisebb vállalkozás, alaposabban megnézik, mire költik a pénzt.

Mihalkó szerint az Európai Unióba történő belépés után a magyar gyártóknak is meg kell majd küzdeniük a kínai és távol-keleti dömpingáruval. Az uniós cégek ugyanis most is a Távol-Keleten, Marokkóban és Kínában gyártatják termékeiket, majd azokhoz hozzáadják a nevüket, attól lesz az áru német vagy francia. Nincs olyan gyártó, amelyikkel a magyarok fel tudnák venni a versenyt, ezért meg kell találni azokat a piaci szegmenseket, ahová érdemes betörni.

Mit, hol vásároljunk?

Először is el kell dönteni, hogy mit akarunk viselni, mennyi pénzt szánunk rá, majd fel kell deríteni, hogy hol vásároljunk. A méretre készíttetett ruházat tökéletessé teszi az alakot, de előfordulhat, hogy mire elkészül, a megrendelő néhány kilóval többet nyom. A molettebb, soványabb vagy az átlagosnál magasabb termetűeknek a szalonokban alakra igazítják a konfekcióméretet.

A nők általában hamarabb elcsábulnak, mint a férfiak. Összevissza vásárolnak, s csak későn veszik észre, hogy a ruha nem passzol a meglévő holmikhoz. Ezért arra intenek a divat szakemberei, hogy átgondoltan, a kényelmet szem előtt tartva, a minőségre törekedve vásároljunk.

A rendszerváltozás után ugrásszerűen megnőtt a ruházati ágazatban működő vállalkozások, társaságok, kisvállalkozások száma. Az Öltönyház széles modellválasztékában hétköznapi és alkalmi együtteseket, szmokingokat kínál a férfinem minden korosztálya számára. Olcsóbb és drágább öltönyök, nadrágok, felsőkabátok egyaránt megtalálhatók jó minőségben, angolos eleganciával és divatos fazonokban. Mivel egy helyen van a gyártás és az értékesítés, az üzlet folyamatosan követni tudja a vásárlók igényeit, gyorsan képes reagálni az ízlés- és igénybeli változásokra.

Veszprémi Balázs, az Extreme Kommunikációs Ügynökség rendezvénymenedzsere

Az ügynökség protokoll, promóciós rendezvényeket, konferenciákat szervez ügyfelei – például a Shell, a Tefal, a Kereskedelmi és Hitelbank, a Bosch és a Matáv – részére. * A vállalkozások számára ma már fontos az arculattervezés, s ennek részeként a személyes megjelenés, hiszen ez is része üzletfilozófiájuknak – mondja a rendezvénymenedzser. Ezért az ügynökség nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a kívánt egységes arculat visszaköszönjön a rendezvényeken. A személyzetet formaruhába öltöztetjük, aminek jelentős szerepe van a kommunikációban: ők találkoznak először a vendégekkel, az általuk viselt formaruhák színösszeállításáról pedig mindenkinek a rendezvényt jegyző cég jut az eszébe. A divatos, diszkréten logózott piros-szürke ruhában, blúzban megjelenő hölgyek és urak láttán például a hazai távközlési vállalatról kialakult kép erősödhet meg.

Frakk, cilinder, sétapálca

Az úri viseletben a századelőn a frakk és a zsakett volt az általános alkalmi öltözék. A harmincas években a mulatókban, nagyobb bálokon természetes volt, hogy az urak szmokingban, frakkban, cilinderrel a fejükön, sétapálcával a kezükben jelentek meg. A második világháború után polgári csökevénynek számított volna az úri viselet. Így maradt a fekete alkalmi öltöny egy egyszerű nyakkendővel.

Mára a divat örök körforgásával újra a romantika felé fordult – mondja Bajzik Erika viselettervező. Ismét kedvelt a zsakett szürke vagy fekete színben a hozzá illő, különleges mellénnyel, s immár a frakkot is bátran választják kiemelkedő alkalmakra a férfiak. Azok pedig, akik még tartanak a kíváncsi tekintetektől, inkább a szmoking mellett döntenek.

De nem csupán divatról van szó. Az üzleti és vállalkozói szférában kötelező a jólöltözöttség a különböző rendezvényeken, fogadásokon. Az öltözetet a parti jellege, időpontja és a meghívóban feltüntetett megjelenés – frakkban vagy szmokingban – határozza meg. Szerencsére van választék, a férfidivatházakban készen kaphatók, egyes szalonokban pedig méretre is készülnek az alkalmi viseletek. Ezekhez többféle kiegészítőt kínálnak: glaszékesztyűt, fehér selyemsálat, pelerin jellegű felöltőket, sőt, cilinder és sétabot is beszerezhető.

A tervezőnő szerint a közízlés, az öltözködni vágyás nagyon lassan változik. A férfiaknak – bár sokkal választékosabban, igényesebben öltöznek, mint akár 20 évvel ezelőtt – még van mit bepótolniuk. Például a színek bátrabb, de összehangolt viseletét, a fazonok alakhoz és az aktuális divathoz illő, merészebb választását. Nem feledve persze, hogy az elsődleges szempont mindig az: kinek mi áll jól, s ahhoz lehet igazítani a mindenkori divatot. Az idén a klasszikus, a magasabban záródó, inggallérszerű megoldással készült, három-négy gombos, háromrészes, mellényes – csíkos öltönyök – a divatosak.

A Kempinski Hotel Zilli márkaüzletére olykor a külföldiek is rácsodálkoznak, pedig tradicionálisan francia műhelyről van szó. Akad itt öltöny, zakó, nadrág, felöltő, ing, nyakkendő, sál és krokodilbőrből készült öv. Igény szerint méretre készítést is vállalnak, a vevő kiválasztja Budapesten a fazont és az anyagot, méretet vesznek róla, és pár hét múlva Párizsból megérkezik a kész ruha.

Igaz, az árak borsosak, egy nyakkendő például 25 ezer, egy zakó 180 ezer forintba kerül. A végösszeg fazontól, anyagtól és az igazítás mértékétől függ.

A Nervesa férfidivatüzlet – úri szabóság – az olasz hagyományokat képviseli. A kényelmes, könnyű ruhák alkalmazkodnak viselőjük mozgásához. Főként bankemberek, menedzserek, politikusok kedvenc vásárlóhelye. A kiszolgálás a patinás klubéletre emlékeztető hangulatban zajlik.

Az árak itt sem alacsonyak, a zakók 100, az öltönyök 150 ezer forintnál kezdődnek. De a vevők közül sokan állítják: az a drága, ami nem éri meg az árát. A termékekhez szerviz is kapcsolódik. Ruházatot méretre is készítenek, törzsvásárlóik méreteit nyilvántartják, legközelebb csak a fazont és az anyagot kell kiválasztani. A ruhák „utógondozását" is vállalják, például kijavítják, ha kiégett, vagy eltávolíthatatlan folt esett rajta.

Zoób Kati divattervező merész, nőies kollekciókat kínál a 35-55 éves korosztályú, korszerű öltözködési igényekkel fellépő, jól szituált hölgyeknek a MOM parkban, a Hotel Meridienben és a Rózsakert bevásárlóközpontban lévő üzleteiben. A Katti Zoob-termékek egyedi tervezésű, kisszériás luxuskonfekciók, elegáns, jó minőségű alapanyagból készült, a dinamikus dolgozó nő ruhatárába kívánkozó, változatos trendhez illeszkedő nappali viseletek, együttesek.

Szalonjában a vásárló a tervezővel konzultálva együttesen választja ki az alapanyagot, illetve ily módon alakítják ki a megjelenésének személyes arculatát is. Az öltözetek alapanyagtól és fazontól függően 150-400 ezer forintba kerülnek, a kosztümök, koktél- és nappali ruhák ára 80-200 ezer forint között mozog.

Foglalkoznak vállalati és ügyfélszolgálati formaruhák tervezésével és gyártásával is. A divattervezőnő készítette például a Pécsi Tudományegyetem diplomaosztó díszruháit és a Magyar Rádió gyermekkórusának fellépőruháit.

Az Orlando Collections Kft. ruhái az MTV és az RTL Klub műsorvezetőin láthatók. A középvezetői réteg öltöztetésére szakosodtak, jó minőségű közép-árkategóriás női ruházatot, blúzokat, kiegészítőket gyártanak. Egy kosztüm 45 ezer forintba kerül, ha pedig méretre készítik, akkor 75-80 ezerbe.

Nagy Ágota, a társaság egyik tulajdonosa úgy látja, jelenleg az olcsóbb és az exkluzív ruhaneműk iránt van igazán kereslet. Az embereknek kevesebb a pénze, de akinek van, az a minőségi termékeket vásárolja.

Egymillió forintos ing

Az olasz divattervezők olyan inget fejlesztettek ki a lusta férfiaknak, illetve a házimunkát nem kedvelő feleségeknek, amit nem kell vasalni, sőt önmaga gyűri fel az ujját is. A terméket kidolgozó firenzei Corpo Nove divatház szerint a ruhanemű minden utazó álma. Az ing különleges tulajdonságai annak „emlékezőtehetségéből" fakadnak. Az ing szálait nitinolból és nejlonból szőtték. Úgy alkották meg, hogy ha egy bizonyos fokra felmelegítik – mondjuk hajszárítóval -, akkor visszaugrik eredeti állapotába, így nem kell vasalni. Az ujját pedig úgy tervezték, hogy ha a szoba vagy a környezet hőmérséklete pár fokkal emelkedik, akkor az ujjai feltekerednek, így szellőztetvén viselőjét. * A „csoda" elterjedésének csupán egyetlen akadálya van, hogy az ára csekély 3750 dollár (közel egymillió forint).

Divattanácsadás

A Schiffer Miklós nevével fémjelzett René Lazard ruházati márkaüzlet igény szerint öltözködési tanácsot is ad magánszemélyeknek és cégeknek. A résztvevők csoportos foglalkozások, tréningek keretében sajátítják el az öltözködés fortélyait, megtanulhatják, mitől válik kifogástalanná a megjelenésük, mit illik felvenni, hogy jól érezzék magukat öltözékükben.

Vannak olyan stúdiók is, ahol az érdeklődők nemcsak ruhatáruk kialakításához kapnak segítséget, hanem testreszabott életvitelmodell birtokába is juthatnak. A szakemberek szerint napjaink topmenedzserei egyre inkább igénylik, hogy magukat és környezetüket hozzáigazítsák megváltozott életvitelükhöz. Ehhez nyújtanak segítséget a változásra kész, megújulni kívánó ügyfél számára.

Kiválogatják például a ruhatárukból az egyéniségükhöz illő ruhadarabokat, tanácsot adnak, hol szerezzék be a velük társítható holmikat. Az elfoglalt üzletemberek és üzletasszonyok ezzel rengeteg időt takaríthatnak meg, nem kell nyakukba venni a várost, könnyen megtalálják a beszerzési forrást.

Az alapszolgáltatás 50 ezer forinttól kezdődik, s aszerint változik, hogy milyen körre terjed ki. A csoportos tréningeket többnyire multinacionális cégek veszik igénybe középvezetőik, ügyfélszolgálattal foglalkozó munkatársaik számára.

Nem utolsósorban: smink

A jó megjelenéshez hozzátartozik a frizura, az ápolt haj, az ápolt kéz, az alkalomhoz illő – nappali vagy alkalmi – arckikészítés. A jó smink kiemeli az arc jó tulajdonságait, ám mindenkinek tudnia kell, mi áll jól neki. A divatszakma képviselői szerint az is nagyon lényeges, hogy mindenkinek legyen saját illata, parfümje, amelyet szintén az alkalomhoz illően kell kiválasztani. Nappal, munkahelyen csak visszafogott, diszkrét illatot szabad használni.

A legtöbb munkahelyen általános előírás az úgynevezett kendőző – nem feltűnő – smink. Aki nem ért a szépítőszerek harmonikus kiválasztásához, az kozmetikussal készíttethet egy úgynevezett tanító sminkelést, vagy kikérheti szakértő tanácsát. Általános szabály, hogy az arcra, szempillára, szemhéjra felvitt festékeknek harmonizálniuk kell a szem és a ruha színével, míg a rúzsnak a körömlakkal kell összhangban lennie.

A divat első számú parancsa, hogy érezzük jól magunkat a viselt ruhában. Nincs stílustalanabb nő annál, mint aki bizonytalannak érzi magát a ruhájában.

(Coco Chanel)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. június 1.) vegye figyelembe!