Ki mint veti ágyát....

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. február 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 58. számában (2003. február 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás
Ki mint veti ágyát, úgy alussza álmát - tartja a népi bölcsesség. Szorongásokkal, kihívásokkal teli, stresszel terhes világunkban az alvás fontos szerepet játszik életünkben. A nyugodt pihenésben azonban a jól vetett ágyon kívül még számos más tényező is közrejátszik. A jóalvóknak - állítják a szakemberek - rendezett az életmódjuk.

A pihentető alvás kellékei

Néha úgy összetorlódnak a teendőink, hogy szeretnénk magunkat megkettőzni, versenyt futunk az idővel, a határidők szorításában kifacsarjuk a szervezetünket, sajnáljuk az időt, amit alvással kell tölteni. Aztán egy idő után rosszalvókká válunk. Az életmód, a munkából fakadó - különösen a menedzserekre, üzletemberekre, vállalkozókra jellemző - szorongás tartósan megzavarhatja éjszakai pihenésünket.

Még az alváskutatók sem tudnak pontos választ adni arra, hogy miért is alszunk. A szervezetnek szüksége van az újraépítkezésre, a regenerálódásra. Az agyban lévő alvásközpontok egyfajta biológiai óraként működnek, amelyek a pihenés és az ébrenlét időzítéséért felelősek. Estére elfáradunk, figyelmünk, koncentrálóképességünk csökken. Hiába is próbálunk éjjel dolgozni vagy tanulni, egy idő után azt vesszük észre, hogy bambán bámuljuk a komputer képernyőjét. Az információtömeg elsajátítása messze nem olyan hatékony, mint nappal.

mit rejtenek az álmok?

Álmaink olykor meseszerű, olykor rémisztő történeteire kétkedve fogadunk el racionális magyarázatot. Az álomfejtők szerint viszont kusza álmainkból jól lehet következtetni szorongásaink, félelmeink valódi, mélyen gyökerező okaira. Ma már komoly pszichológiai tanulmányok foglalkoznak az álom megfejtésével. Freud és Jung óta az álomfejtés szerves részévé vált a pszichoterápiának. A pszichológusok szerint az álmokból ébrenléti állapotunkra, testünk, szellemünk harmóniájára vagy diszharmóniájára lehet következtetni. Másfelől az álmok segítenek elmélyülni önmagunk megismerésében. Nézzünk néhány példát a hitelesség igénye nélkül. * Ajtó: ha álmunkban ajtót látunk, az nyitottságot jelent a külvilág felé. Ha kinyílik, erősen vágyunk arra, hogy magunkhoz ragadjuk a kezdeményezést, és ezért készek vagyunk veszélynek is kitenni magunkat. A zárt ajtó azt jelenti, félünk elkötelezni magunkat egy kapcsolatban. * Könny: elfojtott reményeinket, vágyainkat jelzi. Ha álmunkban sírunk, mások megértésére, támogatására vágyunk. * Kalap: a társadalmi életre utal. Ha viseljük, azt szeretnénk, hogy elismertek legyünk. Ha másvalaki viseli, várható, hogy elfojtott önállóságunk fellázad...

Baglyok és pacsirták

- Az alvás bizonyos fázisaiban hormonokat termel a szervezet, ilyenkor töltődnek fel az adrenalin- és energiaraktárak. Hormonok, enzimek termelődnek, amelyeknek alapvető szerepük lesz a másnapi teljesítményünkben, koncentrálóképességünkben - mondja dr. Szakács Zoltán neurológus. - Az alvásigény egyénenként különböző, és nemcsak az évek múlásával, hanem napról napra is változhat. Ha valami zavar lép fel környezetünkben, ha túlhajszoljuk magunkat, ha munkahelyi problémák adódnak, akkor nem tudunk elaludni, álmatlanul forgolódunk vagy korán ébredünk, és másnap hullafáradtnak érezzük magunkat. Zavarokat okozhat az attól való félelem is, hogy "ha nem alszom, másnap alulteljesítek". A bennünket foglalkoztató gondokat este zsilipszerűen le kell zárni.

Hogy mennyi az optimális alvásidő, az személyenként változó: átlagosan öt-hat-hét óra. A vállalkozók körében elterjedt szemlélet - a "minél kevesebbet alszom, annál többet tudok dolgozni és természetesen keresni" - hosszú távon megbosszulja magát. Kinek-kinek ki kell tapasztalnia, hogy tudatában legyen: minimálisan mennyi alvásidőre van szüksége. Vannak bagoly- és vannak pacsirtatípusú emberek, azaz későn fekvők és korán kelők. Bármelyikbe tartozunk, éjféltájban - mondják a szakemberek - tanácsos lefeküdni. Ugyanis az alvás első ciklusában, a mélyalvásban a szervezet hormonokat termel. Ha lerövidül a mélyalvás ideje, másnap hiányozni fog az a hormonmennyiség, amely ez alatt termelődött volna. Az alvásdeficittől a következő napon fáradtak leszünk.

Az alváskutatók szerint a családi békének is fontos szerepe van az alvásban. A konfliktusokkal terhes párkapcsolat megzavarhatja az éjszakai nyugalmat, sőt potenciagondokat is okozhat. A nyugodt alvás érdekében étkezési szokásainkra is figyelni kell. Nem szabad túlzásba vinni a késő esti kiadós üzleti, baráti vacsorákat, mert megterhelik a gyomrot, s az emésztés hatalmas energiákat von el a szervezettől.

fitoterápia

Kamilla- vagy hársfavirág forrázata kellemesen pihentető hatású. Éjszakára vegyünk be két evőkanálnyit. Hatásos még álmatlanságra a levendula vagy a citromfű forrázata. Néhány csepp levendula-illóolajjal készített forró fürdő segít az ellazulásban. * Alvászavar esetén galagonyavirág, macskagyökér, komló, citromfű és édeskömény keverékét forrázzuk le 2 deci vízzel, majd húsz perc állás után szűrjük le. Naponta kétszer, háromszor igyunk meg belőle egy evőkanálnyit étkezés után.

Mitől pihentető az alvás?

A pszichológusok szerint a nyugodt pihenés feltétele, hogy stresszmentesítsük magunkat. Napirendünkbe délután beiktathatunk valamilyen testmozgást (lehet ez úszás, torna, futógép vagy bicikli), de annak időpontja ne tolódjon ki este nyolc óra utánra. Ezzel leadhatjuk a napi stresszből ránk rakódó terheket.

Estére félre kell tenni a gyötrő gondokat, szabaduljunk meg a napközben felgyülemlett feszültségektől, lazítsuk el a testünket. Kerüljük a késő esti komoly vitákat, a megerőltető beszélgetéseket. Az egész napi rohanás után végezzünk valami megnyugtató tevékenységet. Tegyünk egy kiadós esti sétát, hallgassunk kellemes zenét, olvasgassunk, vegyünk egy jó forró fürdőt. A lefekvést megelőzően végzett relaxáló gyakorlatok is segítenek a feszültségek oldásában, de megkérhetjük társunkat: masszírozzon meg bennünket. A mézzel ízesített gyógyteák - mint a csipkebogyóból, kamillából vagy fahéjból készültek -, valamint a tej és tejtermékek, melyek triptofánt (ez egy természetes alvásinduktor) tartalmaznak, ugyancsak jótékony hatást fejtenek ki.

Alvásszakértők szerint befolyásolja az alvást az ágy, de még az ágynemű is. A jól megválasztott fekhely nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy kipihenten, frissen ébredjünk másnap. A kereskedelemben az egyszerű heverőtől a kihúzható kanapén, a francia-, a baldachinos ágyon, az állítható magasságú, különböző szögben dönthető különleges betétekkel ellátott, lámpákkal, asztalkákkal felszerelt ágyig szinte minden kapható. A már megszokott rugós matracok mellett az utóbbi években egyre nagyobb teret hódítanak a biomatracok és bioágyrendszerek. Az alváskultúrával foglalkozó szakemberek szerint azonban sem a túl puha, sem a túl kemény fekhely nem egészséges. Ideálisnak a gerincet megfelelően alátámasztó rugalmas ágyat tartják.

rosszalvóknak

Ha nem tudunk aludni, hagyjuk el a hálószobát, foglaljuk el magunkat máshol valamilyen csendes tevékenységgel, de ott ne aludjunk el. Ha ránk jön az álmosság, térjünk vissza a hálószobába. Ismételjük ezt annyiszor, ahányszor csak szükséges! * Keljünk ugyanabban az időben mindennap, még hétvégén is! * Csak alvásra és szerelemre használjuk a hálószobát!

Személyre szabott ágy

Igen kedveltek még mindig a "kétéltű" fekvőhelyek, amelyek többszemélyes szófaként (kanapé) és kétszemélyes ágyként is használhatók. Elsősorban olyan lakásokba való, ahol nincs külön hálószoba. Az új generációs bútorok közül népszerűek a speciális Demko Feder termékek, amelyek három részből - tartókeret, léces betét, biomatrac - állnak. A belső dinamikusan mozgó ágybetétrendszer felveszi és megtámasztja a test alakját, ezáltal a gerinctartó izmok el tudnak lazulni, nyugodt, egészséges pihenést nyújtanak. Azok számára ajánlják, akiknek nagyon kevés idejük van pihenésre, alvásra, munkájukból adódóan egész nap stressznek vannak kitéve, ami előbb-utóbb gerincproblémákhoz vezet.

Ezek az ágybetétek egyébként bármilyen - stíl, antik, rokokó, barokk - stílusú ágyban elhelyezhetők. Olyan tartóléckerettel is lehet találkozni, amelyen kis motoros szerkentyűvel lehet beállítani a fejrész magasságát. Az ilyen termékek nem olcsók, mivel a minőséget meg kell fizetni.

A Demko komplett szolgáltatást nyújt, személyre szabott ágyat kínál. A mintaboltokban számítógépes program rögzíti a tesztágyon fekvő leendő vásárló testsúlyát, fekvési szokásait, egészségi állapotát, életkorát, komfortigényét. Majd az adatokat kiértékelve, a személyes tulajdonságok figyelembevételével tervezi meg az ágyat, s kínálja - 60 és 250 ezer forint között - a vásárló anyagi lehetőségeit is figyelembe véve a biofekhelyet.

Az áruházakban és szakboltokban egyébként minden korosztály talál ízlésének és pénztárcájának megfelelő ágyat. Van olyan komplex ágyrendszer, ahol a kívánt keménységet például rugalmas gumitömbök segítségével lehet beállítani. Aki ilyenen alszik, állítja: ideális alátámasztást kap a teste. A high-tech stílusra fogékony fiatalok körében kedveltek - nem utolsósorban elérhető áruk miatt - a Boni Bútorstúdió komplett hálószobabútorai. A fóliázott, laminált lapok - a fém és fa szellemes kombinációja - könnyen összeszerelhetők és kényelmesek is. Mindenki maga állíthatja össze álmai hálószobáját, amely a legjobban megfelel életstílusának.

tanácsok a jó alváshoz

Kávét, teát, kólát, kakaót, csokoládét, valamint olyan gyógyszereket, amelyek koffeint tartalmaznak, elalvás előtt 3-4 órával már ne fogyasszunk! * A nikotin, de a nikotin megvonása is megzavarhatja az éjszakai pihenést. Leszokásban lévő dohányosok, ha egyszer túlesnek az elvonás okozta álmatlanság tünetein, gyorsabban fognak elaludni, és kevesebbszer ébrednek fel éjszaka. * Az alkohol csökkenti az agy aktivitását. Egy lefekvés előtti szíverősítő az éjszaka folyamán ébredésekhez, rémálmokhoz és kora reggeli fejfájáshoz vezethet. Ezért a lefekvést megelőző 4-6 órában lehetőleg kerüljük az alkoholtartalmú italok fogyasztását. * A rendszeres testmozgás segíti a jó alvást, de a lefekvés előtti hat órában már kerüljük a megerőltető testmozgást.

...ameddig a takaród ér!

Az elmúlt években tért hódítottak a természetes anyagokból, különféle gyapjúból, gyapjúkeverékből gyártott puha, szőrmehatású ágyneműk, amelyekhez nem kell védőhuzat. Hihetetlen, de nem piszkolódnak, hónapokig használhatók mosás nélkül. Ezeket a termékeket allergiás betegeknek nem ajánlják az orvosok. De ők kárpótolhatják magukat, hiszen bőséges a kínálat műszálas ágyneműből, habszivacs matracokból, a különféle antibakteriális alapanyagból készült termékekből.

A paplan kiválasztásánál a szépség mellett nem árt a praktikumot is szem előtt tartani. A steppelt takarónak sok fajtája létezik: téli, nyári és olyan, amelyik bármely évszakban használható. A pehelypaplanok semmit nem vesztettek népszerűségükből. A kacsa- és libapihéből készült pehelypaplanok és -párnák magas minőséget képviselnek, ezért a legdrágább kategóriába tartoznak. Olcsóbbak a műszálas szintetikus - poliészter vagy a szintepon - ágytakarók. Jó hőszigetelők, és többségük mosógépben is mosható. A pihe és toll keverékéből készült párnákat azok vásárolják, akik szeretik a keményebb fejalátétet.

Kedveltek a százszázalékos pamut, illetve pamut-gyapjú keverésű wellness termékek is. És lehet kapni különféle magvakkal (cseresznyemag, tönköly, köles) töltött párnákat, amelyek a forgalmazók szerint segítik testünk egészséges energiaáramlását. A gömbölyű felületű kis magocskák a fej és a nyak alatt tökéletesen idomulnak a testhez, és masszírozó hatást fejtenek ki.

Igazi újdonságszámba mennek a Billerbeck Silvertex alapanyagból készült paplanok, párnák, matrachuzatok, amelyek antibakteriális hatásuk mellett védelmet nyújtanak például az elektroszmog, a mobiltelefonok kisugárzása, egyáltalán, az elektromágneses hullámok ellen.

Vége-hossza nincs a különlegességeknek. A fizikoterápiás ergotext lepedőt például reumás panaszokra ajánlják. A textilanyagra galvanizált réz finom, sűrű hálót képez, és visszaadja a test által leadott hő harminc százalékát, emellett árnyékoló hatása is van, visszaveri a nagy frekvenciájú elektromágneses hullámokat.

A gyapjú-, a bárány-, teve- és lámaszőr takarók alatt élmény az alvás, vallják azok, akik ilyennel takaróznak. Finom tapintásuk mellett főként jó szellőzésüket dicsérik. Mások a Billerbeck márkás, töltött paplanaira esküsznek. Ha vásárlásra szánjuk magunkat, érdemes alaposan körülnézni. A lényeg, hogy olyat válasszunk, amely minden szempontból kielégíti igényünket.

Ujvári László, a BRFK Közlekedésrendészetének járőre

Állítja, hogy amióta megvette a bioágybetétet, kipihentebben ébred. - Több műszakban dolgozom. Keveset alszom, előfordul, hogy csak három-négy órát - mondja a fiatal rendőr. - Napjában számtalan balesetet, tragédiát látok, szükségem van rá, hogy testileg, szellemileg kipihenjem magam. Szeretem a természetes anyagokat, ezért is vettem biomatracot és hozzá gyapjúból készült takarót, párnát és derékaljat. Talán hihetetlennek tűnik, de amióta ebben alszom, pihenten, frissen ébredek. Mintha csak hat vagy nyolc órát aludtam volna.

Fények, színek, térrendezés

A lakberendezők szerint a világításnak is passzolnia kell a hálószobához. A túl erős fény például igen zavaró lehet. A szaküzletekben, áruházakban óriási a választék a variálható hangulat- és állólámpákból, gyógyhatású kristálylámpákból. A színek is hatással vannak ránk, így kiválasztásuk sem egyszerű. A legkellemesebb hatásúak a lágy pasztell színárnyalatok, amelyek nyugalmat sugároznak a hálószobában. Bár akadnak, akik a hálóban sem idegenkednek a friss színektől, erőteljes mintáktól. A finom, könnyű függönyök, lágy esésű sötétítők, puha padló- és faliszőnyegek, falborítások, gyapjútakarók elnyelik a külső zajokat, és intim hangulatot teremtenek a hálószobában.

A feng shui a térrendezés több száz éves ősi kínai művészete. Napjainkban is egyre nagyobb teret hódít. Elméletét felhasználva - állítják a szakértők - olyan lakókörnyezetet lehet kialakítani, amelyben jól érezzük magunkat, fel tudunk töltődni. Szilvásy Judit tanácsadó szerint a bútorok elhelyezésének elve nyolcvan százalékban a józan paraszti ész diktálta módon zajlik, húsz százalékban megtartotta titokzatosságát. A feng shui különféle mérésekkel számítja ki, hova kell tenni a lakásban, hálószobában a bútorokat, a különböző tárgyakat. Az ágyak elhelyezése nagyon fontos - mondja a szakember -, mert akkor tudunk a munkahelyünkön jól teljesíteni, ha otthonunkban kipihenjük magunkat.

Így például az ágy fejének nem szabad közvetlenül a hálószobaajtó mellett lennie, mert az rossz alvást eredményez. Mi több, az ilyen helyzetben alvó pár kapcsolata elveszíti a stabilitását. Az ágyat úgy sem szabad a bejárattal szemben elhelyezni, hogy akár a fej, akár a lábak közvetlenül az ajtó felé nézzenek, mert nem tudjuk magunkat igazán kipihenni. Fekhelyünket ne tegyük közvetlenül fedetlen, mennyezetből kiálló gerenda alá, mert a gerenda - mint választó - elhidegíti egymástól a párokat. A legoptimálisabb elhelyezés, ha a szobaajtóhoz képest átlósan szemben, a legtávolabbi helyre állítjuk az ágyunkat úgy, hogy a fejünk mögött fal legyen, s az ágyból rálássunk az ajtóra. A fekhely három oldalról legyen körbejárható, így a benne alvók ki- és bejárása egymástól független. A falra tolt, sarokba állított ágy azt jelenti, hogy mindenfajta párkapcsolatot elutasítunk, szívesebben vagyunk egyedül.

A feng shui az ágyat körülvevő dísztárgyaknak is jelentőséget tulajdonít. Az ágy fölött lévő polc például pszichés fejfájást okozhat, mivel tudat alatt bennünk motoszkál, vajon nem esik-e fejünkre alvás közben.

A harmonikus alvást segítik a természetes - pamut, len - anyagok. A pasztellszínek nyugtatóan hatnak pihenésünkre. A meleg színek, mint a barackvirág, a sárga, a narancssárga meleggé, a hideg színek, mint amilyen például a kék, rideggé teszik a környezetet. Ha azt szeretnénk, hogy kellemes legyen a párkapcsolatunk, jó legyen a szexuális életünk, akkor lehetőleg kerüljük a kék színt a hálószobában. A feng shui szerint harci jeleneteket ábrázoló képek vitatkozásra ingerelnek partnerünkkel, ezért inkább kellemes tájképeket, csendéletet ábrázoló képek kerüljenek a falra. Sokan kedvelik a hálószobában a tükröt, de kevesen tudják, hogy a rosszul elhelyezett üvegfelületek nyugtalanná tehetik alvásunkat. A szakemberek azt tanácsolják, hogy azt a tükröt, amiben látjuk magunkat az ágyból, lefekvés előtt takarjuk le.

Lóth Attiláné, a Matáv titkárnője

Korábban versenyszerűen kézilabdázott, ízületi problémái már akkor jelentkeztek. Az időjárás-változást mindig megérezte, éjszakánként nem tudott aludni a fájdalomtól. Számtalan átvirrasztott éjszaka után egy ismerőse ajánlotta figyelmébe a Swissana terméket. * - Magamnak és a férjemnek láma-bárány, a gyerekeknek báránygarnitúrát, takarót, párnát és derékaljat vásároltam. Lekopogom: azóta nyugodtak az éjszakáim. A gyapjút átjárja a levegő, nem izzadunk bele. Termosztatikus hatása révén nyáron hűvös, télen meleg. Hűt és fűt, kiegyenlíti a testhőmérsékletet, nem takaróznak ki éjszaka a gyerekek, mert nincs alatta melegük, és így ritkábban is betegszenek meg

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. február 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére