A jövő már jelen van

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 55. számában (2002. november 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

Ott, ahol sok pénz van a fejlesztésekre, és elég sok ember dolgozik a vállalati hálózatban ahhoz, hogy a munkájuk hatékonyabbá tételével a költségmegtakarítások igen jelentősek lehessenek, szinte sci-fibe illő megoldásokkal állnak már elő.

A nagy norvég telekommunikációs cég, a Telenor (magyar érdekeltségei a Pannon GSM és a Nextra idehaza is igen jól ismertek) szakemberei úgy döntöttek, hogy az új irodaközpontjukba ki-ki legfeljebb egy nem túl nagy és szabványosított méretű dobozban vihet át holmikat, gyakorlatilag minden korábbi felszerelést a régi irodákban hagytak. Ebből ugyan még nem következett, de mégis ezt tették, hogy "ejtették" a PC-ket, s ezeket laptopokkal, hordozható számítógépekkel váltották fel, amelyek bárhonnan elérhetik a hálózatot. Ennek érdekében létrehozták a vezeték nélküli belső hálózatot (WLAN), amely önmagában lehetővé tette volna a papír nélküli iroda létrehozását. Mivel azonban vannak még a világnak olyan részei, ahol a papírdokumentumok használatát fontosnak tartják, s egyéb praktikus megfontolásokból is szükség van a nyomtatásra, bevezették a mobil nyomtatási megoldásokat (mindig ott nyomtathatok, ahol vagyok, mert a rendszer tudja, hogy hol vagyok). Emellett létrehoztak egy központi digitális archívumot is, ahonnan a dokumentumok bármikor kikérhetők.

A hatalmas épületegyüttesben 6000 munkahely van, de 7500 alkalmazott dolgozik ott. A különbség abból adódik, hogy a házban senkinek sincs álladó helye. Csak az egyes funkcionális egységek kapnak irodai területeket. Aki bejön dolgozni, keres magának egy asztalt, felcsatlakozik a rendszerre (vezetékkel vagy anélkül), és már dolgozhat is. Itt a főnökök a döntési kompetenciájukban és feladataikban különböznek a beosztottaiktól, s nem drágán berendezett irodáikkal tűnnek ki. De nem jön be mindig mindenki, mert vagy ügyfélnél tárgyal, vagy otthon dolgozik. Oslo körzetében ugyanis működik az a rádióhullámú szolgáltatás, amellyel bárhonnan, otthonról, a fjordokban, egy kis szigeten lévő hétvégi házból, autóból, hajóból, azaz bárhonnan elérhető a WLAN. Méghozzá nem is akárhogyan. Mivel egyszerű bejelentkezéssel fel lehet kapcsolódni a rendszerre, amely elég okos hozzá, hogy az adott felhasználó összes személyes beállítását is megjegyezze, éppen azokat az erőforrásokat fogja rendelkezésre bocsátani, amelyek szükségesek, így a munka otthon, vagy bárhol pontosan ott folytatható, ahol az irodában vagy az ügyfélnél abbamaradt.

E megoldás biztonságát ugyanaz a rendszer szavatolja, függetlenül a felhasználó tartózkodási helyétől. Ráadásul nem pusztán az alkalmazottaknak ad bejárást a rendszerbe, hanem az ügyfeleknek is. A külsősök vagy regisztráltatják magukat, s akkor (persze a vendégeknek járó jogosultsági szinten) hozzákapcsolódhatnak a hálózathoz és használhatják erőforrásait, vagy egy belsős kiegészíti a bejelentkezést saját azonosítójával, jelezve, hogy aki most belép, az ő vendége.

A hálózatot sokféleképpen el lehet érni, ezért a mobil- és vezeték nélküli telefonrendszereket integrálták a hagyományos telefonközpontokkal, s egységesített hang-, SMS- és e-mail-szolgáltatást vezettek be. Emellett központilag tudják szinkronizálni a PDA-kat (a kéziszámítógépeket és digitális asszisztenseket) is.

Az eredmény óriási mértékű rugalmasság lett, amely sokkal átláthatóbb szervezetet, pontosan követhető folyamatokat és felelősséget hoz létre. Az alkalmazottak nagyon célirányosan működnek, hiszen nem is találkoznak, ha nem muszáj. Tevékenységük megszervezésében pedig hatalmas szabadságot kaptak, ami a korábbiaknál lényegesen nagyobb munkakedvben és elégedettségben nyilvánul meg.

A Telenor azonban nemcsak saját gondjainak megoldására vagy kérkedésből építette fel a fornebu-i központot. Az itt létrehozott rendszer - amelynek központjában úgynevezett virtuális magánhálózat áll - ugyanis lemásolható és skálázható. Így az ilyen jellegű komplex megoldások értékesítése egyre fontosabb árucikk lesz a telekomüzletben. Már csak azért is, mert pusztán az északi régió országaiban egymillió laptopot használnak, s öt év múlva a számuk hatmillióra fog emelkedni.

A Telenor júniusi kutatásai szerint a dolgozók 100 százaléka tapasztalt nagyobb rugalmasságot, amikor vezeték nélküli rendszerben dolgozott; 65 százalékuk állította, hogy informális munkakörnyezet jött létre; a megkérdezettek 81 százaléka szerint könnyű a hálózatot használni; 76 százalékuk érezte úgy, hogy sokkal hatékonyabban tud dolgozni, mint korábban; 39 százalékuk szerint munkájuk a vezeték nélküli környezetben eredményesebb lett; időt takarított meg a 75 százalékuk; 37 százalékuk gyorsabban válaszol az e-mailjeire, és 87 százalék érzi úgy, hogy a vezeték nélküli hálózat további értéket tesz hozzá a munkájához.

A 137 ezer négyzetméter irodaterületű high tech palota Fornebu-ban 4,4 milliárd norvég koronájába, nagyjából 150 milliárd forintjába került a Telenornak.

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére