Ügyviteli megoldások

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 36. számában (2001. április 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

Hazánkban a kisebb cégeknél egyelőre inkább csak az alapvető ügyviteli feladatok elektronikussá tétele hódít. A papíralapú ügyviteli folyamatokat egyre több cég cseréli le a lényegesen egyszerűbb számítógépes megoldásokra.

Az alapvető adminisztratív feladatok ellátásán túl a közép- és nagyvállalatok zöme már valamilyen integrált ügyviteli vagy vállalatirányítási rendszert is használ. Az ügyvitel gépesítésének legkézzelfoghatóbb előnye, hogy az adatok gyors és gazdaságos feldolgozását teszi lehetővé, nagy adatmennyiségekben is gyors kereshetőséget ér el, valamint mindig naprakész információkat szolgáltat. A törvények előírásainak való megfelelés alapvető követelmény minden számítógépes ügyviteli rendszerrel szemben. Az új vagy módosított törvények rendelkezéseinek átvezetése nem mindig zökkenőmentes. Például legutóbb a számviteli törvény jelentősebb módosítása volt az elektronikus ügyviteli megoldásokat kínáló cégek - talán a 2000. évvel kapcsolatos sorba rendezési problémával vetekedő - próbatétele.

Egy rendszer melletti döntésnél és bevezetésnél nagyon fontos szempont a járulékos költségek feltérképezése, nagy meglepetéseket okozhat, ha valaki csak a licencdíjak összehasonlítása alapján válogat. Csak olyan cég termékével érdemes foglalkozni, amely jogszabálykövetést is vállal, s ebben már jelentős különbségek mutatkoznak a szolgáltatók között. Van, amelyik ezt ingyenesen teszi, de a többség rendszeres díj fejében vállalja az ilyen irányú frissítéseket.

Egyfajta jövőbemutató újdonságként már a hazai fejlesztők repertoárjában is megjelentek az interneten, illetve intraneten használható, böngészőalapú alkalmazások, amelyek közös jellemzője a nagy rugalmasság. Ez a fejlődési irány kikerülhetetlennek látszik az elektronikus kereskedelem térhódításával, és az erre felkészített szoftvereket használó vállalkozások számára nagyban megkönnyítheti a nemzetközi piacok felé történő nyitást, főleg akkor, ha alkalmas más rendszerekkel való kapcsolódásra.

Kicsik és közepesek

A kis- és középvállalkozások körében elsősorban a legalapvetőbb ügyviteli programok terjedtek el. A február elején rendezett - mára már hagyományosnak tekinthető - Számvitel 2001 szoftverbörze jó alkalmat kínált az elsősorban hazai fejlesztésű ügyviteli rendszerek áttekintésére. A szakkiállítás tizedik éve próbál hathatós segítséget nyújtani a hagyományos megoldásokat korszerűsíteni, lecserélni vágyóknak. Manapság már több tucat cég foglalkozik elsősorban kis- és középvállalatok számviteli feladatainak elektronikus platformra helyezésével, és ezen a területen nagy sikerrel vehetik fel a küzdelmet a multinacionális ellenfelekkel szemben is. A néhány éve még szinte csak DOS-os programokat felvonultató cégek kínálata mára alaposan "kiszínesedett", a piac majdnem minden résztvevője megjelent grafikus kezelőfelülettel ellátott Windows operációs rendszerre fejlesztett alkalmazásával. Ennek azonban számos hátulütője is lehet. Ha a felhasználói interfész megtervezése nem kellő szakértelemmel történt, jelentősen megnövekedhet az adatbevitel ideje, az elavultnak számító, de rendkívül hatékony DOS-os megoldásokhoz képest. Ráadásul a "fejlődéssel" párhuzamosan ugrásszerűen megnőtt az alkalmazások hardverigénye is. Amíg a közelmúlt programjai még fennakadásmentesen futtathatók voltak például egy 386-os számítógépen, a maiak szinte kivétel nélkül megkövetelik a lényegesen gyorsabb és drágább konfigurációkat. A szoftverbörze tízéves története során számos cég megfordult már a kiállítók között, mára főleg a valóban ügyviteli szoftverekkel foglalkozó cégek bemutatkozó terepe lett, s leginkább a kis- és középvállalkozásokat célba vevő termékeké.

Piaci szereplők

A piacon 1989 óta jelen lévő Nexon Kft. először a bérügyvitel területére szakosodott, bérszámfejtő, munkaügyi valamint az ezekhez kapcsolódó szolgáltatásokkal - tudtuk meg Ocskay Szilárd ügyvezető igazgatótól. "Ez a tevékenységünk azóta jelentősen kibővült, elsősorban a szorosan a területhez kapcsolódó humánerőforrás-gazdálkodással, illetve a munkaidő-nyilvántartó programokkal, és szolgáltatásokkal. Ez egészen odáig terjed, hogy saját szoftvereink segítségével vállaljuk cégek bérszámfejtését is. A bérügyvitel területén piacvezetők vagyunk, a magyar munkavállalók egyharmadát, egynegyedét a mi rendszereink igénybevételével számfejtik, ez több mint egymillió munkavállalót jelent. Saját tevékenységben körülbelül húszezer ember bérszámfejtését végezzük el" - mondta el a cégvezető. A Nexon saját fejlesztésű alkalmazásai közül kiemelkedő BERENC-en kívül a Best!HR nevű amerikai-német koprodukcióban fejlesztett erőforrás-gazdálkodási szoftver honosításával és értékesítésével is foglalkozik.

A Kulcs-Soft Kft. kereskedelmi vezetője, Szakmáry Ádám is a kis- és középvállalatokat jelölte meg célcsoportként. A cég nemrégiben mutatta be új, kettős könyvviteli, valamint pénztárkezelői programját, amelyek szervesen illeszkednek a készletnyilvántartó és számlázóprogramokhoz. Az ügyfelek leginkább a könnyű kezelhetőséget szokták kiemelni előnyként, amihez fontos támogatást nyújtanak az alkalmazásokhoz adott részletes kézikönyvek - ismertette Szakmáry Ádám.

Az amúgy világszerte vezetőnek számító alkalmazásszállítót, a német eredetű multinacionális SAP-ot ugyan elsősorban a nagyvállalati ügyfelek között érdemes majd részletezni, de tény, hogy nemrégiben az óriáscég is belépett a kis- és középvállalatok kegyeiért folyó versengésbe. Kulcsrakész SAP nevű termékük a nagyvállalatok számára készített R/3-mas rendszerük középvállalatokra paraméterezett, előre beállított verziója, amellyel a cégek pénzügyi-számviteli, kontrolling, eszköz- és anyaggazdálkodás, szervizmenedzsment és értékesítési folyamatainak támogatását biztosítják.

A középtől feljebb

Ha egy kicsit feljebb lépünk a közepes vagy középnagy cégek birodalmába, már más piaci szereplőkkel találkozunk. A rEvolution Software integrált rendszerek üzletág-igazgatója, Szalóki László már a nagyvállalatok információéhségével bíró kis- és középvállalatokat jelölte meg fő célcsoportként. "A rEvolution 10 éve jelent meg az ügyviteli piacon, már akkor windowsos rendszerrel, ami elég kuriózumnak számított, hiszen az operációs rendszer akkor még csak a 3.1-es verziónál tartott. Azóta is ezen a platformon fejlesztünk, értékesítünk és támogatunk ügyviteli rendszereket. A cég mára 50 fős vállalattá nőtte ki magát, teljesen elkülönülnek a különböző területek: fejlesztés, értékesítés, bevezetés és paraméterezés mind külön divízió. Jelen pillanatban három piaci szegmensben vannak ügyviteli megoldásaink. A SOHO-piacra (az angol small office home office kategóriát jobb híján fordítsuk kisvállalkozásnak) egyfelhasználós alkalmazást kínálunk, több mint 5000 példányt sikerült már ebből értékesíteni, ezen a területen cégünk piacvezető. Az integrált rendszeri területre két terméket is kínál a cégünk, az Iroda++ integrált kereskedelmi és számviteli rendszer, ami magyar kis- és középvállalatok számára jelenthet megoldást. Egy éve pedig megjelentünk a piacon a Zenit-rendszerünkkel, ami az Iroda++ alappillérre építkezett, és sokkal korszerűbb, robusztusabb háttérrel bír, a MS SQL-es adatmotorjával, többrétegű fejlesztési technológiával készült el. Ennek eredményeként sokkal nagyobb adatmennyiség kezelésére alkalmas, akár többmilliós tételszámot is képes kezelni, ellentétben a kisebbik rendszer néhány százezres korlátjával. Több telephelyen lévő ügyfelek kiszolgálására is alkalmas, a magyar közép- és nagyvállalati szférának, illetve akár a multinacionális cégek hazai leányvállalatainak is tökéletes, integrált megoldást nyújt. Egy évvel ezelőtt CRM-rendszerek (Customer Relationship Management - ügyfélkapcsolat menedzsment) területén is lépett a cégünk, Goldmine néven kis-, középvállalatok számára kínálunk e területen megoldást" - mondta el Szalóki. "Általában egy szoftvercéget azon mérnek le, hogy ő maga mivel dolgozik. Mi a saját ügyviteli rendszerünkön könyvelünk és számlázunk, minden adatfeldolgozás ezen történik, az ügyfelek kiszolgálása, supportja (támogatása) is. Így az ügyfelekkel kapcsolatban lévő kollégáink gyakorlatilag saját tapasztalataikat is át tudják adni" - mondta el Szalóki, aki cége sikerének titkát a felkészültségében látja: "Olyan technológiai hátteret képviselünk, ami ma Magyarországon szinte egyedülálló: több telephelyes rendszerek, interneten keresztüli elérés, illetve ASP-technológiára is fel vannak készítve termékeink".

Fontos a magyarítás

Természetesen nemcsak hazai fejlesztésekkel célozzák meg a piacot, találkozhatunk külföldi termékek "magyarításával" is, ami nem csupán az alkalmazás szövegeinek lefordítását öleli fel, hanem a magyar jogrendszerre való adaptálását is. Ilyen például a német EBS Software magyarországi leányvállalata által kínált 'ntire Integrált Ügyviteli és Üzemgazdasági Rendszer, ami Kornis Ferenc tanácsadó elmondása szerint "a közép és közepesnél nagyobb vállalatokat célozza meg. A cég 1994 óta van jelen a magyar piacon, magyarítottuk, illetve adaptáltuk a magyar pénzügyi, számviteli jog, vám- és egyéb szabályoknak megfelelően. Elsősorban a nagyon erős kontrollingmodullal emelkedünk ki vetélytársaink közül. Másik nagy előnyünk, hogy a rendszerünk tudásban körülbelül SAP-szintű, árban viszont olcsóbb, kezelésében pedig sokkal egyszerűbb. A rendszer annyira nyitott, hogy alapfunkciók beállításán kívül szinte korlátlan paraméterezhetőség jellemzi, így minden felhasználó saját igényei szerint testreszabhatja."

"A Scala 1993 óta van jelen a magyar piacon, messze megelőzve ezzel vetélytársait. Az anyacég 1978-ban alakult Svédországban, mára a budapesti központnak fontos szerepe van az egységes világcég irányításában is. Jelenleg piacvezetők vagyunk itthon. Integrált ügyviteli rendszereket forgalmazunk, e-businesses megoldásunk van, és jelentésszerkesztő információs rendszereket is forgalmazunk. Célcsoportunkba tartoznak a középvállalatok, természetesen ez a hazai szintre utal, hiszen egészen mást jelent ez a kifejezés például Nyugat-Európában" - mondta Kori Andrea marketingmenedzser. "35 alkalmazottat foglalkoztatunk, közel 200 hazai ügyfelünk van, jellemzően multinacionális cégek magyarországi leányvállalatai, illetve hazai közép- és nagyvállalatok közül kerülnek ki. Az elmúlt év során vezettük be azt a termékünket, aminek segítségével már az ügyfelek egyedi igényeinek kielégítésére is mód nyílik, akár saját maguk is testreszabhatják az alkalmazást. Nagy erőssége a cégnek, hogy dolgozói egy december végi felmérés alapján átlagosan négy éve dolgoznak a vállalatnál, ami az IT-iparágban kiemelkedőnek számít" - hangsúlyozta a marketingvezető.

Az integrált vállalatirányítási rendszerek (ERP - Enterprise Resource Planning) elterjedése Magyarországon is egyre jelentősebb. Az ERP tulajdonképpen egy próbálkozás a vállalat összes operációjának integrált kezelésére. Ellentétben tehát a sok helyen még ma is szokásos különálló alkalmazások segítségével menedzselt raktározás, beszerzés és hasonló üzleti folyamatok egyenkénti kezelésével, az ERP összefogja és egy nagy közös adatbázisban tárolja ezeknek a tevékenységeknek az adatait.

A magyar piac még messze van az USA-ban és Nyugat-Európában már megfigyelhető telítődéstől. Miközben arrafelé már egyre inkább az ERP-t felváltó, interneten keresztüli felhasználást lehetővé tevő e-ERP-t emlegetik, itthon még csak gyerekcipőben jár a vállalatok üzleti folyamatainak átszervezése. Ennek köszönhetően "odaát" az üzleti tranzakciók nagy része már átkerülhet a világhálóra, és a cégen belüli használat helyét átveszi a vállalatközi (B2B - Business-to-business) rendszerek igénybevétele és az elektronikus ügyfélkapcsolat-menedzsment (CRM).

Az ERP ősének a 70-es években létrejött rendszerek tekinthetők. Miközben a mai értelemben vett ERP csupán az utóbbi években lett népszerű, MPR (Material Requirements Planning - Anyagszükséglet-tervezés), illetve MPR II (Manufacturing Resource Planning - Gyártási erőforrás-tervezés) néven gyakorlatilag már körülbelül 25 éve működnek hasonló rendszerek. Néhány évvel ezelőtt még reális alternatívaként merülhetett fel a saját vállalatirányítási rendszer elkészíttetése, mára a csomagszoftverek szinte kizárólagos szereplővé léptek elő. Ennek oka leginkább a saját programozók és egyéb technikai támogatást végzők magas bérköltségében keresendő. Hasonlóan fontos szempont az informatikai részleg gazdasági szakértelmének hiánya, ami megakadályozza egy valóban hatékony üzletmenet kialakítását, hiszen az ERP bevezetése az üzleti folyamatok korszerűsítését is magával vonja.

A piacvezető szállítók

Az ERP világpiac domináns szereplője, a német SAP AG R/3 nevű termékével Magyarországon is uralja a piacot. A Kulcsrakész nevű megoldásuk "apja" nagyvállalatok számára nyújt integrált és versenytársaihoz képest kevésbé testreszabott (kvázi dobozolt) vállalatirányítási rendszert.

A németországi Walldorfban 1972-ben alapított SAP AG mára nem csupán Európa, de a világ egyik legnagyobb független szoftvergyártójává nőtte ki magát, amely több mint száz országban van már jelen, és korábban büszkén hirdette magáról, hogy az üzemgazdasági alkalmazások szegmensében piacvezető is. Az informatikai óriáscég 1989 óta működik a magyar piacon is, 1996-ban saját képviseleti irodája nyílt, ám az önálló leányvállalat, a SAP Hungary Kft. csak 1998. január 1-jén alakult meg. A komoly referenciákat magáénak tudó SAP a közvetlen szoftvereladás mellett tanácsadásból és oktatásból szerzi bevételét.

A SAP AG-t Németországban és New Yorkban is jegyzik az értéktőzsdén. Az induláskori sikereit leginkább annak köszönheti, hogy 1972-ben a legtöbb rendszer még nem volt valós idejű, így sokan kételkedtek, vajon lehet-e olyan rendszert készíteni, amely valamennyi vállalati folyamatot lefedi, és az adatokat csak egyszer kell rögzíteni. A SAP termékeinek nevében az r betű egyébként mindmáig a realtime-ra, a valósidejűségre utal. Az integráltság alapját adó egységes adatbázis elképzelés óriási sikert hozott az alapítóknak, akik közül többen még ma is vezetik a céget. A SAP-pal szemben megfogalmazott kritika szerint a rendszer bonyolult, a cégnél ezt inkább úgy mondják: funkciógazdag. A SAP-filozófia szerint a rendszer általánosan használható, nem egyedi igényeknek megfelelően fejlesztett, hanem olyan szabványosított megoldás, amely képes együtt fejlődni a vállalatokkal. A SAP azt is szereti hangsúlyozni, hogy általában a versenyszférában mindenütt erősebbek, mint az állami megrendelések területén.

Megatrendek

"A Megatrend 1986 óta van piacon. Alapjában véve stratégiánk azóta sem változott, vállalatirányítási rendszerekkel foglalkozunk - mutatta be cégét Kajati László marketingigazgató -, ez persze akkoriban teljesen mást jelentett - a magyarországi középvállalatok és a nagyvállalatok alsó harmada a mi célcsoportunk. 2 és 50 milliárd közötti éves forgalmú cégek tartoznak a közvetlen célcsoportunkba, de azért van egy 230 milliárdos ügyfelünk is. Gazdálkodástámogató informatikai rendszereket szállítunk, ezen belül a saját fejlesztésű szoftverrészt, az Infosyst. Ezek elsősorban ügyviteli rendszerek, de az ügyvitelbe már a termelésirányítás is beletartozik, másrészről teljes körű szolgáltatást adunk hozzá, például az Oracle vagy saját fejlesztésű döntéstámogató rendszereket, komplett szolgáltatáscsomagot. Foglalkozunk az infrastruktúrával is. Ez tipikusan a hardver és a hálózati berendezések, ahogy a szakma emlegeti, a "vas", amit mi teszünk rendszereink alá. Ennek a jelentősége egészen háttérbe szorult manapság, de a komplett szolgáltatáshoz hozzátartozik, így a vastól a tervezésen keresztül a tanácsadásig és a szoftverig egy vertikumot próbálunk nyújtani, ami valójában egy komplett vállalatirányítási megoldást ad ki a végén. 50 fős fejlesztőgárdánk van, ennek köszönhetően jelenleg verhetetlenek vagyunk a kategóriában azzal, hogy bármely igényt ki tudunk elégíteni. Többféle kódban dolgozunk, illeszkedünk meglévő rendszerekre, rugalmasak vagyunk. A csomagban gondolkodó Oracle-t, a SAP-ot és a hasonló gigászokat az egyedi fejlesztésekkel tudjuk legyőzni. A másik nagy előnyünk a jó értelemben vett magyarságunk. Egyszerűen arról van szó, hogy kis hazánk kis nyűgjeit a rendszereink ki tudják szolgálni. Például tavaly ilyen volt legutóbb a számviteli törvény változása, illetve ennek kihatásai a magyar VIR, pénzügyi rendszerekre. A magyarországi heurisztikus szabályozásváltozások kezelésére alkalmas a rendszer. Mindez "a nagyok" rendszereinek töredékébe kerül."

Oracle-alkalmazások

A kaliforniai Oracle Corporation a világ legnagyobb adatbázis-szállítója, a világ második legnagyobb szoftvercége, a hazai ERP-piac harmadik legnagyobb szereplője. Vezetője Larry Ellison, bár Magyarországon jóval kevésbé ismert, mint az örök vetélytárs Bill Gates, a Microsoft-főnök, noha egy rövid időre vagyonosabb embernek számított a cégrészesedések értékelése alapján. A pletykák szerint a cég Redwood Shores-i központjában annyian dolgoznak, hogy a regionális rádióadók közlekedési dugó veszélyére figyelmeztetnek, amikor a cég munkatársainak lejár a munkaideje.

Az Oracle Corporation 1993-ban alapította meg száz százalékban birtokolt magyarországi leányvállalatát, az Oracle Hungary Kft.-t. A társaság sem pusztán közvetlen értékesítéssel, de oktatással, konzultációval és terméktámogatással is foglalkozik.

Az Oracle különböző részlegei közül sokáig a legdinamikusabban az Applications (alkalmazások) részleg fejlődött, amely pénzügyi, számviteli, termelésirányító, emberi erőforrás és logisztikai modulokat szállít.

Az Oracle nagy súlyt fektet a kutatás-fejlesztésre, 1979-ben kifejlesztette az első relációs adatbázis szoftvert, illetve az azóta nemzetközi szabványként is elfogadott SQL nyelvet. 1983-ban az Oracle hozta létre az első olyan adatbázis-kezelő szoftvert, amely egyaránt futtatható volt személyi számítógépeken, központi számítógépeken és minigépeken. Az utóbbi években tapasztalható, minden képzeletet felülmúló tőzsdei áremelkedés a bizonyítéka annak, hogy az internet világban is sikerült vezető szerepet kivívniuk, a cég gyakorlatilag valamennyi termékét az e-businessben is elérhetővé teszi.

Az Oracle Applications integrált, nyitott modulokat kínál a pénzügyi alkalmazások mellett humánpolitikai, logisztikai, valamint termelésirányítási területen.

Rendszerintegrátorok

A vállalatirányítási rendszerek piacát vizsgálva, még egy szereplőcsoportot kell megemlíteni, a független rendszerintegrátorokat. Természetesen a bemutatott szoftvercégek maguk is vállalják rendszereik bevezetését, de a (legalábbis a hazai) rendszerintegrátorok általában valamivel olcsóbbak, és az ügyfelek abban is bízhatnak, hogy függetlenségük folytán valóban a cég igényeinek leginkább megfelelő rendszerre tesznek javaslatot.

A vállalati folyamatok informatikai leképezésének igen széles spektrumát tekintettük át. Ezekben a rendszerekben leginkább az alapvető, valamennyi gazdálkodóegység életében felmerülő problémákra keres IT-megoldást, de nem szabad megfeledkezni olyan korántsem mellékes körülményekről, mint a cégek életében ugyan társaságspecifikus (ám létfontosságú) feladatok. Ilyen lehet például az ügyfélkapcsolat-kezelés, vagy ugyanígy a bevezetés alapvető feltétele az infrastrukturális megalapozás (például a hardverigények felmérése). Ma már vannak olyan modern megoldások, amelyek éppen azt akarják bebizonyítani, hogy a magas szintű vállalati informatika megvásárlása, bevezetése egyáltalán nem feltétele a modern vállalati működésnek, mert mindezt egyfajta szolgáltatásként független cégektől is lehet igényelni.

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. április 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére