Versengő irodaberendezők

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. február 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 34. számában (2001. február 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

A legtöbb vállalat már felismerte (elsősorban a hazánkban új irodakultúrát honosító multinacionális cégeknek köszönhetően), hogy a munkahelyek kialakításánál fontos szempont: a dolgozó érezze jól magát. Munka-gazdaságtani felmérések szerint a kellemes munkahelyi környezet jelentősen növeli a munka hatékonyságát is.

A nyolcvanas évek igénytelen irodája már a múlté, ma legfeljebb egy-egy állami hivatal eldugott munkahelyén találkozhatunk azokkal a fémvázas-faforgácslapos irodai egyenbútor asztalokkal, amelyek a "gyárts nagy tételben" elvnek megfelelve százezerszám kerültek ki a bútorüzemekből. Ezek ma már szinte teljesen használhatatlanok a korszerű irodában. Nem felelnek meg az eltérő funkciókból eredő speciális kívánalmaknak, s ráadásul csúnyák is.

A hazai irodaberendezési piacon jelenleg rendkívül sok szereplő versenyez a megrendelésekért. Irodaberendezőnek számítanak azok a bútorértékesítő cégek, amelyek irodabútorokat kínálnak, de azok a vállalkozások is, amelyek a tervezéstől az egyedi termékek legyártásáig vállalják egy-egy iroda teljes beépítését, felszerelését, sők azok a belsőépítészek is, akik "megálmodják" ügyfelük számára a kívánt arculatot, majd megszervezik az ehhez szükséges termékek beszerzését is.

Újabb átrendeződés előtt

Szinte lehetetlen teljes képet adni az irodabútor-piac szereplőiről - vélekedik Sándorné Istiván Rita, a Kinnarps Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Véleménye szerint a sok-sok kicsi mellett az a 4-5 cég számít a piac igazán releváns szereplőjének, amely kivétel nélkül egy-egy multinacionális cég magyarországi leányvállalata. Így a "nagyok" egy-egy pályázaton itthon is találkoznak. A nyugat-európai szűkülő piac legtöbbjüket rákényszerítette arra, hogy nyissanak kelet, így Magyarország felé is. Horváth Gabriella, a Techo Hungária Kft. lakberendezője szerint ugyanakkor a betelepülési lendület az elmúlt évben kissé megtorpant, talán amiatt is, hogy az igazán nagy projektek száma véges Magyarországon, a jelen lévő társaságok pedig már most is kiélezett versenyt folytatnak egy-egy megbízásért. A szakemberek szerint újabb átrendeződésre lehet számítani: azok a cégek szerezhetnek új megrendeléseket, amelyek a kisebb megbízásokat, az egyedi igényeket is maradéktalanul ki tudják elégíteni.

Egyre több vállalkozás tartja fontosnak, hogy ne csupán új munkahelyeket hozzon létre, hanem olyan munkakörnyezetet, ahol a munkatársak jól érzik magukat. A kellemes, meleg hangulatú terek kialakításában nemcsak a bútoroknak, hanem a szöveteknek, sőt a kiegészítőknek is meghatározó szerep jut. Nem véletlen, hogy például a Kinnarps bemutatótermében az irodabútorok mellett kortárs képzőművészek alkotásai is megtekinthetők, megrendelhetők. Ám annak a cégnek, amely e piacon akar jelentős sikert elérni, specializálódnia kell az irodai területre.

Választéknövelő modulrendszer

Egy új iroda megtervezése összetett feladat, szakembert igényel, olyat, aki az adott cég bútorkínálatát hasznos ötletekkel, egyedi megoldásokkal képes ötvözni. Az általános trend szerint tervezéssel és gyártással foglalkozó társaság értékesítési-tervezési csoportja maximum 10 fős. A 4-5 értékesítő mellett 2-3 tervező dolgozik. Munkájukat ma már számos korszerű építészeti, berendezési szoftver segíti, amelyekkel akár háromdimenziós látványterveket is létrehozhatnak.

Az elkészült tervezeteknek azonban csak a töredéke hasznosul. Sándorné Istiván Rita szerint általában nincs lehetőség az adott térre illesztett terveket később más helyszínre átültetni. Ugyanakkor az sem volna szerencsés, ha az ügyfél az általa valamely okból elutasított megoldással egy másik helyen találkozna.

A legtöbb "utcáról betérő" megrendelő pontosan nem tudja, hogy mit is szeretne. Így az sem baj, ha a tervező jártas például ügyvitelszervezésben is.

Új kívánalom, hogy egy-egy cég valamennyi munkahelye azonos arculatú legyen. Ezt szem előtt tartva is mód van a helynek és a funkciónak megfelelő ergonomikus iroda kialakítására - mondják a szakma képviselői.

A nagyobb irodai projekteknél nem ritka, hogy a beruházó saját belsőépítészt foglalkoztat, akinek az elképzeléseihez keres beruházó partnert.

A tervező és gyártó közötti munkakapcsolat általában régi. A multinacionális cégek irodaberuházásainál komoly előny, ha az adott vállalat korábban már dolgozott a megrendelőnek. A magyar piacra belépő irodaberendezők szinte kivétel nélkül ügyeltek arra is, hogy munkatársaik között legyen olyan személy, akinek neve van a szakmában.

Az irodafejlesztési projekteknél fontos, hogy a gyártók teljesen egyedi termékeket is gyorsan tudjanak elkészíteni, beépíteni. Derűs jövőjük tehát azoknak lehet, akiknek van gyártóbázisuk. Az elmúlt években kialakult bútormodulrendszernek köszönhető, hogy az irodabútorok gyorsan, egyedi igényeknek megfelelően, számtalan variációban helyezhetők el. Horváth Gabriella szerint a Techo prágai gyártóbázisáról az alaptermékek 4 hét alatt érkeznek meg, a speciális kérések teljesítése, illetve az ülőbútorok leszállítása 6-8 hét, vagyis az elképzelésektől a megvalósításig egy negyedévre van szükség - ez a határidő komplett irodaházak berendezésére is áll.

Nem népszerű az egyterű

Az irodabútor-iparban dolgozó világcégek termékei nem tartoznak az olcsó árucikkek közé. Ugyanakkor mind többen ismerik fel azt, hogy megtérülő beruházás az olcsón kapható, ám hamar cserére szoruló irodabútorok helyett garantáltan jó terméket - ha az egyszeri kiadás magasabb is - beszerezni. A Techo Hungária fémvázas bútorai speciális vasalattal készülnek, ami ellenállóbbá teszi őket. A Kinnarps pedig valamennyi forgalmazott termékére 5 éves garanciát ad. A svéd vállalat a kisebb vállalkozások megnyerése érdekében 36 hónapos részletfizetési lehetőséget kínál.

A szakemberek egyöntetű véleménye szerint hazánkban nem igazán terjedt el az - úgynevezett amerikai - egyterű irodatípus. Horváth Gabriella szerint az európai emberekhez hasonlóan a magyarok is idegenkednek az ilyen irodáktól, noha a gyártók ma már itt is megpróbálják kialakítani a dolgozók privátszféráját: különböző magasságú válaszfalakat, a zajterhelés csökkentésére hangelnyelő szőnyegeket és álmennyezeteket építenek be. Magyarországon azonban számos iroda még olyan régi épületben található, ahol nincs is mód a terek egybenyitására.

TERJESZKEDŐ NAGYOK A Kinnarps Hungary Kft. svéd anyavállalata 60 évvel ezelőtt alakult meg. Svédország első, Európa ötödik legjelentősebb irodabútor-gyártó vállalata jelenleg harminc országban van jelen. Magyarországra két évvel ezelőtt jöttek, bútoraikat, megoldásaikat először az Office Depot hálózatában értékesítették. Tavaly május óta két önálló bemutatótermük van. A Techo Hungária Kft. anyavállalata Csehországban alakult meg, jelenleg is Prágában van a gyártóbázisa. A céget egy angol befektetési alap tőkéjéből fejlesztik, céljuk mind több országra kiterjeszteni tevékenységüket. Magyarországon másfél éve működnek.

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. február 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére