A többség a kisebbség pártján

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 33. számában (2001. január 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

 

A fejlett országoktól eltérően a magyar gépjárműpiacra az alacsonyabb kategóriákba tartozó személyautók iránti élénk kereslet a jellemző. Az elmúlt kilenc év értékesítési adatait vizsgálva egyértelműen kiderül: a kiskategóriás modelleken kívül mára minden más osztály forgalma kisebb-nagyobb mértékben csökkent, ami jelzi, hogy egyelőre véges a fizetőképes kereslet.

Az alsó középkategóriás modellek vásárlása kilenc év alatt a felére olvadt, a középosztályba sorolható méretű és felszereltségű autók forgalma ennél kisebb mértékben csökkent, s ugyanez vonatkozik a felső szegmens autóira is. Az újonnan megjelent minivan kategória viszont rendkívül kelendő, az egyterűek osztályában viszont inkább értékesítéscsökkenés, mintsem növekedés mutatható ki (miközben a világban ez a kategória fejlődik a legdinamikusabban). A sportrégiók változatlanok, a terepjárók iránti vágy pedig az utóbbi öt évben kismértékben fokozódott, de a piaci arány még így is alatta marad az 1992-es szintnek.

Vesztesek és nyertesek

A személyautók értékesítése az 1995-ös megtorpanás óta töretlenül fejlődik, bár tavaly kisebb volt a lendület, mint 1999-ben. Így is körülbelül 134 ezer új személykocsival gyarapodott az ország 2000-ben a tavalyelőtti 129 ezerrel szemben. Ha ebben az ütemben bővül a gépkocsiállomány, 2005-re 2,9 millió személyautó futhat útjainkon.

A múlt év első tíz hónapjában a középkategóriában majdnem 14 százalékkal esett vissza az új autók értékesítése. Az alsó középkategóriában ezzel szemben közel 2 százalékos a forgalombővülés. A kiskocsik iránti kereslet 2,36 százalékkal mérséklődött, a mini osztályban pedig már majdnem 10 százalékos a piacszűkülés. Az összpiac alakulását tekintve a Ford veszítette el a legtöbb vásárlót 2000-ben: tíz hónap alatt közel 20 százalékkal kevesebb fogyott ebből az amerikai-német márkából, mint egy évvel korábban. A piac másik nagy vesztese a "mi autónkat" gyártó Suzuki, amelynek forgalma 11 százalékkal esett vissza. Előretört viszont a Citroën (mintegy 55 százalékkal), a Renault (45,5) és a Peugeot (29), valamint a Skoda is növelni tudta eladásait majdnem 14 százalékkal.

Magas az átlagéletkor

A személyautó-állomány átlagéletkora sajnos alig változott, s jelenleg még mindig 11 év felett van. A Ladák száma továbbra is magas (14,6 százalék), és a Trabant is elkoptathatatlannak tűnik (10,3 százalék). Növeli a kocsipark értékét viszont, hogy az Opel aránya már a tíz százalékhoz közelít (9,5), ettől a Volkswagen alig valamivel marad el (7,3), sőt, a Skoda is beleerősített - köszönhetően az új modelleknek (6,9).

Noha 1997 óta az infláció meghaladta az 50 százalékot, e trendet a gépkocsik ára mérsékelten követte. Mi több, például a VW Polo alig 25 százalékkal drágult ez idő alatt, a Passat még ennél is kisebb mértékben, a Golf pedig mindössze 10 százalékkal. Egyébként ha ár-összehasonlítást végzünk, meglepő eredményt kapunk arról, hogy valójában miként is változott két kiválasztott modell ára 1997 óta. Ha az 1997-es modellévbe tartozó, 1,4 literes, 60 lóerős Trend Golf III-ast vesszük alapul, könnyen megállapítható: a 2000-es modellév extrákkal szériában felszerelt 1,4 literes, 75 "lovas" Golf IV-es alapváltozatának ára - a megfelelő árfolyam-korrekciók után - nemhogy nőtt, hanem egyenesen (relatíve) háromszázezer forinttal csökkent! A Passat esetében még ennél is elképesztőbb a helyzet, hiszen az 1997-es és a 2001-es modellév két azonos felszereltségű modellje között az árkülönbség (nem tévedés) mínusz 1,152 millió forint!

Az ország egyfajta fizetőképességi térképe az autóértékesítési adatok alapján is megrajzolható, bár mint a példa mutatja, ez erőteljesen eltér a hivatalos statisztika jövedelmi kimutatásaitól. Például a prémium szegmensbe tartozó Audi forgalmát nézve kiderül: a keleti "szegény" régióhoz tartozó Borsodban, Hajdú-Biharban és Szabolcsban összesen 65 kocsi talált gazdára a 19 megyében és Budapesten eladott 807 darabból a múlt év első háromnegyedében. Sőt, valamennyi márka eladási adatait figyelembe véve (a fővárost nem számítva) Szabolcs-Szatmár-Bereg megye a negyedik helyen végzett a maga 3158 darabos értékesítésével a megyék versenyében.

Értékesített kiskocsik száma
Modell

1999

%

2000*

%

Változás (%)

SUZUKI Swift

25 296

54,14

19 695

43,17

-22,14

SKODA Felicia, Fabia

3 759

8,05

4 573

10,02

21,65

PEUGEOT 106, 206

2 596

5,56

4 263

9,35

64,21

FIAT Uno, Punto, Palio W.

2 631

5,63

4 093

8,97

55,57

VW Polo, Classic, Variant

3 506

7,50

3 437

7,53

-1,97

SEAT Ibiza, Cordoba

2 262

4,84

2 364

5,18

4,51

RENAULT Clio

1 235

2,64

2 192

4,81

77,49

TOYOTA Yaris

1 612

3,45

1 968

4,31

22,08

OPEL Corsa

2 353

5,04

1 656

3,63

-29,62

CITROËN Saxo

375

0,80

647

1,42

72,53

FORD Fiesta

444

0,95

358

0,78

-19,37

NISSAN Micra

370

0,79

250

0,55

-32,43

Egyéb

282

0,60

121

0,27

-57,09

Kiskocsi kategória összesen

46 721

 

45 617

 

-2,36

* Január-október.
Forrás: Variánpress

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére