Ez is Amerika

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. december 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 32. számában (2000. december 1.)

Míg tizenöt-húsz éve csupán néhány szerencsés kutató és kalandvágyó turista ismerkedhetett meg az amerikai kontinens déli felével, addig az utóbbi években egyre többen fedezik fel ezt a történelmi látnivalókkal és természeti csodákkal teletűzdelt földrészt.

Közép- és Dél-Amerika még napjainkban is az ellentmondások, az európai ember számára a mesék és a csodák világát idézi. Nincs még egy olyan hely, ahol, mint itt, a legkezdetlegesebb ősélet és a legmagasabb fokú civilizáció, a még érintetlen területek és a rohamosan fejlődő és változó tájak, az örök hó, a gleccserek, a végtelen síkságok, az áthatolhatatlan őserdő, az élettelen sivatagok, az óriási folyamok, az ultramodern metropolisok és a világtól elzárt haciendák együtt és egy helyen láthatók lennének. Ehhez a népek sokszínűsége társul: indiánok, afro-amerikaiak, ázsiaiak, európaiak, meszticek, mulattok élnek itt mérhetetlen gazdagságban és elképzelhetetlen nyomorban.

Utazási irodák tucatjai kínálják a pihentető, egzotikus és kalandos programokat. A turistautak időtartama egy-három hét között ingadozik, s talán ma már nincs olyan hely a dél-amerikai vidékeken, ahova ne juthatna el a magyar utazó.

Üzleti utak, üzleti kapcsolatok

Dél-Amerika és Magyarország között a kereskedelmi és üzleti kapcsolatok már a rendszerváltozás előtt is jelentősek voltak. A térséggel – döntően Brazíliával, Mexikóval és Argentínával – a kétoldalú forgalom napjainkra megközelítette a 600 millió dollárt. A kereskedelmi szerződések elősegítették a kereskedelmi és üzleti kapcsolatok élénkülését, a kölcsönös tőkebefektetéseket. Dél-Amerikából több áru és szolgáltatás érkezik Magyarországra, mint amennyi kiáramlik, de egyre több magyar üzletember és vállalkozó próbálkozik "megvetni a lábát" ebben a régióban.

Mátay András, a Rio Grande Brazil-Magyar Utazási Iroda tulajdonosa több mint tíz éve szervez üzleti és turistautakat Közép- és Dél-Amerikába. Tapasztalatai szerint a legkedveltebb üzleti útirány Brazília. Elsősorban az idegenforgalom, az élelmiszeripar és az alkatrészgyártás terén vannak jelentős előrelépések. A másik fontos célország Argentína, ahol az élelmiszer- és a bőripar terén, valamint a vegyesvállalatok területén tapasztalható kedvező előremozdulás. Chilével is kecsegtetően alakulnak a gazdasági kapcsolatok a gyógyszergyártás, a szolgáltatások és az informatika területén. Peru, Bolívia, Venezuela és Magyarország között az üzleti kapcsolatok jelenleg többnyire a turizmusra korlátozódnak.

A Rio Grande többfajta üzleti utat szervez. Ezek egyik típusa az, amikor bizonyos témakörre, célcsoportra felfűzve hirdetnek meg egy-egy célutat. Megszervezik az utazást, a szállást, a programot, az üzletember-találkozókat, a helyi kamarák képviselőivel való találkozásokat, s kielégítik az extra igényeket is. Ezek az utak általában 10-14 naposak, és a hivatalos program általában kiegészül egy néhány napos családi vakációval is.

Gyakran előfordul, hogy hazai üzletemberek jelentkeznek be meghatározott útra, meghatározott céllal. Ebben az esetben is biztosítja az iroda az utazással kapcsolatos teljes szervizt. Amennyiben az utasok igénylik, az iroda kiegészítő találkozókat is megszervez, hogy utazó partnereik minél több információval felvértezve tudjanak megfontolt üzleti döntéseket hozni a Magyarországtól több mint 14-20 óra repülőútra található országokban.

Egyre többen keresik fel a dél-amerikai kontinenst pihenés, kikapcsolódás céljából is. Brazília az idén nem csupán az ezredfordulót ünnepli, hanem a gyarmatosítás 500 éves jubileumát is. Elsősorban a középkorosztály kedveli ezeket a tartalmas és nem túl olcsó túrákat, de – igény szerint – lehet választani kaland-, dzsungel- és seniortúrákat vagy éppen hátizsákos barangolást.

All inclusive

Az Atlasz World Utazási Iroda Közép- és Dél-Amerikába egyaránt szervez utakat. Dr. Bottyán Éva igazgató szerint az ezredvégi árak nem magasabbak annál, amiket karácsony és újév között kínálni szoktak, illetve annál, ami a dollár erősödéséből adódik. Ez az időszak egyébként is "felemelt helyáras", az utazás ilyenkor 20-30 százalékkal többe kerül, mint máskor. 1999-ben ugyanis mindenki akkora csodát és olyan forgalmat várt, hogy az árak a csillagos égig emelkedtek.

Akik az idén télen indulnak az amerikai kontinens déli és középső felére, forró szilveszterre vágynak, és mellékesen megünneplik az igazi ezredfordulót is. Az igazgatónő szerint ebben a térségben nem tulajdonítanak a szilveszternek akkora jelentőséget, mint nálunk. Természetesen van ünnepi vacsora, színvonalas program és koccintás, de éjjel két-három óra körül elcsendesedik az élet, nincs reggelig tartó vigalom.

Az Atlasz Worldnél turista- és üzleti utak esetében is az "all inclusive" ajánlatok a legnépszerűbbek. Ez a csomag az útiköltségen és a biztosításon kívül gyakorlatilag mindent tartalmaz: a transzferek, a reggeli, az ebéd, a vacsora, a napközbeni falatozás, az üdítők és a belföldi alkoholos italok korlátlan fogyasztása, a sportfelszerelések használata, a napközbeni és esti szórakoztató programok egyaránt benne foglaltatnak a szállás árában.

Mexikóban igen kedvelt üzleti útirány a Yucatán-félsziget. Itt ugyanis a minden kényelemmel ellátott szállodák mellett korszerű konferenciatermek is épültek. Magyarországról elsősorban nagy gyógyszergyárak, biztosítótársaságok és egyéb multinacionális cégek szerveznek ide ösztönző-, illetve jutalomutakat munkatársaiknak. Egyre gyakrabban rendeznek itt nemzetközi és világkonferenciákat, amelyeken részt vesznek az adott szakterület magyar képviselői is.

A régióba irányuló üzleti és turistautak időtartama 7-14 nap. A tapasztalatok szerint a klíma, a táj, a szolgáltatások, a hangulat olyan, hogy hét nap után is kisimulva, pihenten érkezik haza az, aki az amerikai kontinensnek ezt a felét választotta úti célként.

A HASZNOS ÚTITÁRS Minél messzebb van tőlünk egy ország, általában annál kevesebbet tudunk róla. Hisz a napi politikában, tudósításokban is leginkább csak akkor szerepelnek ezek a térségek, ha természeti katasztrófákról, államcsínyekről, katonai puccsokról, esetleg világraszóló sportteljesítményekről érkeznek hírek. Akár szervezett, akár egyénileg kialakított útra indulunk, nem árt, ha kicsit "ráhangolódunk" a túrára. Ez történhet szájhagyomány útján, az egyre népszerűbb internet segítségével, de útikönyvet is vásárolhatunk. Számtalan útikönyv közül választhatunk. Talán a legkedveltebbek a Berlitz és a Poliglott zsebkönyvek. Elsősorban kis méretük miatt, hiszen nem mindegy, hogy az ember egész nap mekkora könyvet cipel magával. Ezekben a zsebkönyvekben a rövid történelmi, földrajzi és gazdasági áttekintés és a látnivalók rövid bemutatása mellett az ünnepekről, a vásárlásról, a helyi szokásokról, a szálláslehetőségekről, a konyháról és egyéb praktikus dolgokról is lehet tájékozódni. Aki több érdekességre is kíváncsi, az kutassa fel a részletesebb Panoráma útikönyveket, olvassa el a térségben járt vadászok és kutatók lebilincselő történeteit.

Poggyásztippek

Az utazáshoz sok minden mellett bőröndre, táskára is szükség van. Ma már számtalan lehetőség közül választhatunk, ízlésünk, ruhatárunk, kedvünk szerint. Az Aranypók Rt. húsz szaküzletben forgalmaz bőrdíszmű termékeket. Évente 400 millió forint e termékcsoport forgalma, ami az összforgalom közel 12 százaléka – mondta Sudár Imréné termékmenedzser.

A bőröndök két jellegzetes formában, puha – textil – és kemény – ABS – kivitelben készülnek. A termékek mindkét kategóriában három méretben készülnek: 60, 70 és 75 cm-es oldalhosszúsággal. Néhány évvel ezelőtt még a kemény bőröndök voltak a népszerűbbek. Ezekhez egy úgynevezett fedélzeti és egy diplomatatáska, más néven kazetta is tartozhat. Így teljes a készlet. Három éve megfordult a trend, a kereslet a puha bőröndök irányába tolódott el. Ezek a kemény típusokkal megegyező méretben készülnek, természetesen kézitáskával és kabintáskával kiegészítve.

Az utazás eme fontos kellékeinél a praktikum háttérbe szorítja a divatszempontokat. A vásárlók általában családi bőröndöket keresnek, így az egyszerű, elegáns formák, díszítésmentes modellek, és a zöld, fekete és sötétkék színek vezetik a "toplistát" mindkét kategóriában. Természetesen lehet kapni igazi női koffereket, piros vagy bézs színekben, piperetáskával kiegészítve, textilből kockás változatokban is.

Az Aranypók kizárólagosan forgalmazza az indonéz származású, President márkanevű úti termékcsalád kemény és puha változatait. A kínálatban folyamatosan megtalálható a teljes termékcsalád, így az utazógarnitúra évente akár újabb darabokkal is bővíthető. A saját márka mellett néhány üzletben a Samsonite márkatermékek is kaphatók.

Aki szívesebben utazik sport- vagy utazótáskával, annak is van miből válogatnia. Ugyancsak az Aranypók forgalmazza a David Joy márkájú utazótáska-kollekciót, amely két méretben, zöld, fekete, sötétkék, illetve bézs színben kapható. Az úti készletekhez igény szerint kapható retikül, autóstáska, pénztárca, irattárca és egyéb apróbb kiegészítő is.

Táskák és árak
Termék 60 cm-es 70 cm-es 75 cm-es
Bőrönd, President, puha 6 800 Ft 7 800 Ft 8 800 Ft
Bőrönd, President, kemény 11 500 Ft 18 500 Ft 20 500 Ft
Bőrönd, Samsonite 22 000 Ft 25 000 Ft 32 000 Ft
Útitáska, kicsi 2 600 Ft    
Útitáska, nagy 3 300 Ft    

Ponchóban vagy öltönyben?

Egy új országba érkezve az elsők között az emberek öltözködése ötlik az ember szemébe. Így van ez Közép- és Dél-Amerikában is. A repülőgépből kiszállva azonnal érzékelhető, hogy egy másik kontinensre érkeztünk. Természetesen nem mindegy, hogy melyik ország volt a célállomás, mert az egyes régiók éghajlata és az emberek temperamentuma, mentalitása is lényeges eltéréseket mutat.

A brazil férfiak öltözködését a lezserség jellemzi. Aki egy kisebb vállalkozást keres fel, ne lepődjön meg, ha a tulajdonos, a cégvezető rövidnadrágban és papucsban fogadja. Minél nagyobb a cég, minél komolyabb a vállalkozás, annál nagyobb a megjelenés jelentősége. Rövidnadrág helyett hosszút vesznek, póló helyett a kihajtott galléros vagy a rövid ujjú ing a szokásos viselet. Nyakkendőt csak ünnepi alkalmakra kötnek, kivéve a bankok, minisztériumok és főhatóságok dolgozóit. Ide a helybeliek is megfelelő eleganciával érkeznek. Mivel a brazil menedzserek nagy része az Egyesült Államokban végezte tanulmányait, a hivatalok világában a szolid hivatali elegancia mellett a harsányabb amerikai stílus is felfedezhető.

NÁSZÚTON PERUBAN Gyermekkorom óta vonzott Dél- és Közép-Amerika, amit Molnár Gábor könyveiből ismertem meg. Felnőttként a nászutamon jutottam el először erre a földrészre, Perut jártuk be egy hónap alatt repülővel, vonattal, helyi busszal, hátizsákkal, kalandvággyal telve. Lima, a Machu Pichu, a Titicaca-tó, a dzsungel és sok minden várt ránk, amit a könyvekből már ismertünk, olyan csodák és találkozások, amiket csak élőben lehet igazán megismerni és élvezni. Az ilyen típusú utazást azoknak ajánlom, akikben nagyobb az ismeretlen utáni vágy, mint a kényelem és az európai értelemben vett civilizáció iránti igény. Egy ilyen utat nagyon alaposan és körültekintően kell megszervezni, a szokásosnál sokkal több előkészítést kíván, ám rengeteg kellemes és váratlan élményt is tartogat az utazó számára. Bár azóta többször jártam a Földnek ezen a részén, családostól és üzleti úton egyaránt, Dél- és Közép-Amerika mégis minden alkalommal rabul ejt természeti csodáival, zenéjével, az emberek vendégszeretetével, semmihez sem hasonlítható hangulatával. Mudráninecz Éva, a Go & See Repülőjegyügynökség ügyvezetője

A nők Brazíliában a franciás stílust kedvelik. Az üzleti életben is megengedhető a könnyű nyári ruha, elegáns szandállal vagy körömcipővel, ám a "komoly" állásokhoz a hagyományos kosztümös megjelenés tartozik. A harisnya azonban nem feltétlen kelléke az elegáns megjelenésnek.

Peruban és Bolíviában a hűvösebb éghajlat miatt az utcán és a hivatalban sem "vetkőznek neki" úgy az emberek, de az üzleti megbeszéléseken a partnerek itt is gyakran jelennek meg nyakkendő nélkül.

Argentínába érkezvén az ember az utcaképet nézve Európában érzi magát. A hölgyek és urak munka közben és szabadidejükben is hasonlóan öltözködnek, mint az öreg kontinensen.

Mexikó a ponchók és a nagy kalapok hazája. Az itt lakók nagyon büszkék őseikre és múltjukra, így öltözködésükben lépten-nyomon fellelhetők az azték, a mexikói és a maja motívumok. Mexikó, mint igazi közép-amerikai ország, afféle átmenet a brazil lezserség és az argentin visszafogottság között. Bár az öltözködés lezser, de rövidnadrágban és papucsban nem mutatkoznak az üzleti világban. A hölgyek hivatali viselete a kosztüm, amihez harisnyát is hordanak. A mexikói öltözködésen is érezhető az európai szemnek kicsit harsány, néha túl élénk amerikai hatás.

Szervezett utak árai
Ország Időtartam Irányárak

Bali

14 éjszaka

98 000-257 600 Ft-ig

Dominika

7 éjszaka

131 900-269 900 Ft-ig

Kuba

7 éjszaka

152 000-394 000 Ft-ig

Mexikói

7 éjszaka

134 800-526 600 Ft-ig

Mexikó körút

16 nap (repülővel)

569 000 Ft

Brazil körút

9 nap (repülővel )

469 000 Ft-tól

Peru-Bolívia

13 nap

425 000 Ft-tól

Chile

10 nap

458 000 Ft-tól

Argentína

10 nap

390 000 Ft-tól

Túlélőtúrák

10 nap túra+utazás

600 000 Ft-tól

Megjegyzés: A kinttartózkodás költségei nagyban függnek attól, hogy a felkínált szolgáltatásokat milyen "mélységben" veszik igénybe az utasok. A sima apartmantól az all inclusive luxusszolgáltatásig számtalan módozat közül lehet választani. Nem mindegy, hogy a kint töltött időt egy helyen, vagy jövés-menéssel, esetleg üzleti megbeszélésekkel töltik.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. december 1.) vegye figyelembe!