Tartós stresszben

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 27. számában (2000. július 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

Legfőbb kincsünk az egészség, szoktuk mondani, aztán szépen megfeledkezünk róla. Sokan élnek napi hajszában, sürgető feladatok béklyójában, szorongató stresszben, nem figyelve a test és a lélek jelzéseire. Pedig nemcsak a vállalkozást, de az egészséget is menedzselni lehet. Hogy miként, abban dr. Ormay István belgyógyász-pszichiáter főorvos segít olvasóinknak.

Amint egy gépkocsi elindulásához nem elég a motor alapjárata, azt fel is kell pörgetni, ehhez hasonlatos a stressz is, amely a szervezet egyfajta alkalmazkodási reakciója. Felkészít a veszély elleni küzdelemre vagy az attól való menekülésre. A stressz az élet velejárója, s önmagában nem rossz, sőt cselekvésre inspirál. Mégis kellemetlen jelenségként, betegséghordozóként emlegetik, mert azzá válhat, ha a stresszreakció túl sokszor fordul elő, vagy túl hosszú ideig tart. Selye János orvosprofesszor, aki az ötvenes években vezette be a fogalmat a tudományba, megkülönböztette a stresszt annak káros változatától, a distressztől. A mindennapi szóhasználatban azonban az egyszerűbb kifejezés terjedt el. A stressz, amelyből bőven kijut a ma emberének. Kivált, ha éppen menedzser. Aki tárgyal, irányít, határidőket tart be, jogszabályokhoz igazodik, kockáztat, felelősséget vállal, emberekkel foglalkozik...

Segítő önismeret

Az egyik ember kerüli a túlzott ingereket, inkább visszahúzódik. A másik viszont kifejezetten keresi a kihívásokat, az öröm- és feszültségforrásokat. Alighanem ez utóbbi való inkább menedzsernek. Ám senki sem hajszolhatja a végletekig a kihívásokat. Az autóhasonlatnál maradva, mindenkinek van egy optimális fordulatszáma, ezen hozható ki belőle a legjobb teljesítmény. Ha tartósan efölött pörög a "motor", akkor előbb-utóbb jelentkeznek a kimerültség jelei: egyre rosszabbul érzi magát, nem tud már dolgozni, lazítani, pihenni, aludni sem. Gyűlnek a testi panaszok: a fej-, hát-, gerinc- és gyomorfájdalmak, a végtagzsibbadás, a székletürítési gondok. Ha a figyelmeztető tünetek ellenére tovább pörög a "motor", akkor súlyosan károsodhat az emberi szervezet.

A stressztűrő képesség egyénenként változó, az öröklött adottságok és a tanult magatartás ötvözete, ami nagymértékben fejleszthető. Ki-ki felmérheti, mennyi terhelést bír, mikor kezd el szorongani, izzadni a tenyere, remegni a keze, s hebegni, amikor beszélnie kell. Nagy segítség, ha valaki tisztában van a saját képességeivel és korlátaival. Ennek ismeretében már valamelyest tudja irányítani a dolgokat úgy, hogy csak a feltétlenül fontos feladatokat vállalja. Ha ez nem lehetséges, akkor legalább arra kell törekednie, hogy legyen ideje a feltöltődésre, a regenerálódásra. Ehhez mindenekelőtt a gondolatok "átformálására" van szükség. Olyan szemlélet kialakulására, amely szerint nemcsak a vállalkozás érdekében kell megtennünk mindent, hanem a húzómotorért, saját magunkért is. Úgy kell menedzselni az életet, az egészséget, miként a céget.

Étrendi tudnivalók

Helyes táplálkozás és mozgás, a káros szenvedélyek lehetőség szerinti kerülése vagy legalábbis minimalizálása - ezek a stressz káros következményei, az úgynevezett stresszbetegségek elleni legfőbb védekezési formák. A "felpörgetett" létformához - mint amilyen a menedzsereké - javasolt a döntően szénhidrátban dús étrend. Lehet ez a legegyszerűbb növényi eredetű táplálék, például rizs, amelyből könnyen felszabadul a tápérték, ugyanakkor rostot is tartalmaz. Az összetett szénhidrátok legjobb forrásai a gabonafélék (a barnább típusú, de nem a malátával sötétre színezett kenyerek), valamint a zöldségek és a gyümölcsök. Ezekből ugyancsak nyerhetők rostok, vitaminok és nyomelemek. Egyszerű szénhidrát (cukor) fogyasztása azonban csak mérsékelten ajánlott. A nehéz, zsíros ételek helyett előnyösebbek a könnyű, növényi zsiradékkal készültek. Fontosak még a fehérjék: a húsok és tejtermékek közül a soványabbak. A konyhasó köztudottan emeli a vérnyomást (jobb a tengeri só, de csak módjával), a gyomrot irritáló erős fűszereket pedig ésszerű felváltani azok nagy választékban kapható, gyomorkímélő "társaival".

A táplálkozási szakemberek szerint a "keveset, de többfélét" elv betartásával a szervezet hozzájut minden szükséges tápanyaghoz. Ám a kelleténél kevesebbet fogyasztunk zöldségből és gyümölcsből, ráadásul ezek értékei részben elvesznek a nem megfelelő kemizálás, valamint a modern ipari feldolgozás során. Egyre népszerűbbek a vegyszerektől mentes bioélelmiszerek (Magyarországon a Biokultúra Egyesület által minősített termékek a hivatalosan elfogadottak), igaz, a "hagyományosaknál" 30-40 százalékkal drágábbak, viszont egészségesebbek.

Még a változatosan táplálkozó emberek esetében is előfordulhat, hogy valamilyen élelmiszer-kiegészítőre szorulnak. Bőven van miből választani, akár tízezer forintot is el lehet költeni havonta vitamin- és ásványianyag-készítményekre, roborálószerekre. Tanácsosabb azonban, ha a kezelőorvos dönti el, hogy kinek, miből, mennyire van szüksége. A túlzott önvitaminozás súlyos mérgezést, vese- és májkárosodást okozhat, az egészség látszatát nyújtó szteroidtartalmú "izomnövesztők" kikezdhetik az egész szervezetet, tönkretehetik az immunrendszert.

A menedzser mindig siet valahova, mégsem végez igazi fiziológiás mozgást. Márpedig ez a jó emésztéshez nélkülözhetetlen. A rostok segítik a bélműködést, viszont rendkívül nedvszívóak. Ezért nem szabad megfeledkezni a napi, körülbelül 2 liter folyadék (ivóvíz, ásványvíz, gyümölcslé) fogyasztásáról. Az energiaitalok nem célszerűek, mert többnyire koffeintartalmúak, ebből pedig jut a szervezetbe épp elég. Napi 1-2 kávé még nem emeli a vérnyomást - ami egyébként stresszhelyzetben amúgy is magas -, de ennél több már igen. Felgyorsítja a szívműködést, ritmuszavart okozhat. Szerencsésebb lenne napközben átváltani a teára, melynek élénkítő hatása lassabban alakul ki, mint a kávéé, de tartósabb. Visszatérni a régi polgári szokásokhoz - amihez az angolok oly kiválóan értenek -, a napi hajtás közben meg-megállni 5-10 nyugodt percre. Visszafogni a ritmust, kifújni a levegőt, összeszedni a gondolatokat. Teázás és pár falat majszolgatása közben figyelni a test és a lélek jelzéseire.

Lazítás és mozgás

Időből sosincs elég, mégis be kell iktatni a napirendbe a rendszeres lazítást és testmozgást. Ennek formáját ki-ki kedve, tehetsége és természete szerint válassza meg. Az aktív típusú ember olyan felfrissülési módot keressen, amelyben kiélheti "örökmozgó" hajlamát. A futás, a golfozás és a tenisz megmozgatja a testet-lelket, és nem unalmas. A labdajátékokban jól levezethető a feszültség, az agresszivitás, és még versenyezni is lehet. Lényeges viszont, hogy a sportolás ne váljék teljesítménycentrikussá, mindenáron megoldandó feladattá. Addig kell csinálni, amíg jólesik, különben teher lesz, stresszt idéz elő.

Az aktív lazítást kellene szolgálnia a nyaralásnak is. Beletelik pár napba, amíg az ember tempót vált, lecsillapodik, megnyugszik. Ezután élvezze, hogy kényszer és kötöttségek nélkül, ötletszerűen azt tehet, amit csak kénye-kedve kíván. Kellemes kikapcsolódás a pár napos hétvégi kirándulás is. Ha végképp semmire sincs idő, elsajátíthatók az otthon végezhető, aktív lazító gyakorlatok. Egyebek között a jógának vannak ilyen elemei.

Klasszikus passzív ellazítás a relaxációs technika, tudatosan, gondolatokkal irányítva a test, a szervek működését. Ez rendkívül hasznos, és számos helyen oktatják. Szintén jó a mozgással egybekötött lazító technika, a stretching. Alapvető egészségmegőrzőként ajánlható az úszás és a séta - ez remek esti program is lehet -, ami közben átgondolhatók az elvégzett és elvégzendő teendők.

Megelőző szűrések

A stressz a hozzá kapcsolódó egyéb rizikófaktorokkal együtt komoly betegségeket idézhet elő. Legismertebbek a szív- és a keringési problémák, amelyek különösen az "A" típusú személyiségeket (a kihívásokat, küzdési formákat keresőket, a konfliktusokat, kudarcokat nehezen tűrőket) fenyegeti. Ők hajlamosabbak az infarktusra. A menedzserek körében az átlagosnál hatványozottabb a megbetegedés rizikója, az érszűkület, a magas vérnyomás, az elhízás (ennek nyomán anyagcserezavarok, cukorbetegség), a gyomorfekély, a mozgásszervi elváltozások. Ezért van nagy szerepe az évenkénti szűrésnek. Ebbe beletartozhat az általános belgyógyászati tájékozódás (kikérdezés, fizikális vizsgálat, EKG, ultrahang), a laborvizsgálatok, a szem állapotának felmérése, nőknél a nőgyógyászati jellegű, férfiaknál az urológiai szűrések. Fontos a mentális állapot meghatározása is, a depresszió, a szorongásos betegségek időbeni felfedezése, amivel elejét lehet venni az esetleges alkoholfüggőség kialakulásának.

A vizsgálatsor tovább bővíthető, de már az említettek is csak hosszas várakozással, járkálással végeztethetők el az állami-önkormányzati intézményekben. Némelyik magánklinikán azonban alkalmazkodnak a menedzserek szűkre szabott idejéhez, és fél nap alatt lebonyolítják a választott szűréseket, s vállalják az ambuláns gondozást is.

A Virányos Klinika egészségmegőrző programjában három csomagot kínál: az alapvizsgálatokat 22 ezer, ennek bővítettebb formáját 30 ezer forintért, a legtöbbet nyújtót pedig (benne a lelki-idegrendszeri felmérést is) 39 500 forintért. Rövidesen gyógytornásszal és dietetikussal bővítik a szakmai stábot. A Medicover Klinikán (volt R-Klinika) a topmenedzserszűréshez 18-féle szakvizsgálatot soroltak, ennek tarifája 58 500 forint.

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére