Telekommunikációs piac

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 22. számában (2000. január 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

A telekommunikációs piac óriási fejlődésen megy át mostanság, ami nemcsak a jelent, de a jövőt is befolyásolja. A mobilkommunikáció technológiai fejlődése mára elérte azt a szintet, hogy megnyíljon az út az újabb alkalmazások előtt. Ez azonban nem jelenti a vezetékes technológia végét, hiszen jelentős adatforgalomnál még mindig ez a kifizetődőbb megoldás.

Kezdeti lépések

A mobiltávközlés kapcsán szinte nem találni olyan telefonálót, akinek ne lenne ismerős a GSM kifejezés. De vajon hányan tudják, mit jelent? A kezdetek egészen a hetvenes évek végéig, a nyolcvanas évek elejéig nyúlnak vissza, ugyanis erre az időszakra már jelentős piaci igény mutatkozott a vezeték nélküli távközlés iránt. Számos gyártó kapott a kínálkozó lehetőségen, így a világ fejlettebb régióiban sorra jöttek létre a mobiltelefon-szolgáltatók. Az egyetlen problémát az eltérő műszaki megoldások jelentették. A cégek külön utakon jártak, fejlesztéseiket nem hangolták össze, így persze szolgáltatásaik sem voltak kompatibilisak egymással. Ennek következtében az egységesülő Európa álma - legalábbis a mobilosok számára - egyre távolabbinak tűnt, hiszen készülékük a határon túl már fabatkát sem ért. Ennek hosszú távú veszélyeit ismerték fel az öreg kontinens országai, amikor 1982-ben az Európai Országok Postai és Távközlési Szervezeteinek Konferenciáján - CEPT - egy nemzetközi szakértői csoportot hoztak létre a határok nélküli mobilkommunikáció megteremtéséért. A feladattal megbízott csoport a Groupe Spéciale Mobile nevet kapta, ennek a rövidítése a GSM. 1986-ban további előrelépések történtek az egységesülés felé, hiszen az Európai Közösség tagországai közös frekvenciasáv, a 900 MHz-es tartomány használatában állapodtak meg, valamint megegyeztek abban is, a továbbiakban az analóg helyett csak digitális technológiát alkalmaznak. Az első GSM-rendszer még 1991 októberében, a genfi Telecom kiállításon debütált, aminek sikere lendületet adott a fejlődésnek, így egy évvel később megindulhattak a kereskedelmi szolgáltatások is.

Frekvenciatartományok

A GSM - ekkor már a Global System for Mobile Communications kifejezést takarja a rövidítés - töretlenül terjedt Európán kívül is. Magyarországon 1992-ben, Közép-Európában elsőként indult el a GSM-tesztrendszer, amit pár hónap elteltével követett a kereskedelmi szolgáltatás.

A 900 MHz-es GSM-rendszert a világ több országában az 1800 MHz-es tartományra is kiterjesztették. Európában elsőként az angliai Mercury One-2-One épített ki ilyen hálózatot, amivel lassan elkezdődött a mindkét frekvenciát használni tudó, úgynevezett kétsávos (duál) telefonok kora. Ez már nálunk sem újdonság, hiszen az új magyar mobilszolgáltató, a Vodafone megjelenésével az 1800-as frekvencia itthon is elterjedőben van.

Az európai mobilszolgáltatók panaszai Az európai mobiltelefon-szolgáltatók panaszt tettek az Európai Bizottságnál az Európai Unió (EU) távközlési szabályozása ellen, amely szerintük akadályozza a fejlesztést és az elektronikus kereskedelem terjedését. u Az EU távközlési biztosához intézett levelében a szolgáltatók szervezete, a GSM Association úgy fogalmazott: méltánytalan az EU távközlési piacát liberalizáló szabályozást egyszerűen kiterjeszteni a mobilcégekre is. A szabályozás szerint, ha egy távközlési társaság megszerzi a piac több mint 25 százalékát, akkor meg kell nyitnia hálózatát a versenytársak számára, és árait költségeire kell alapoznia. A 140 európai szolgáltatót képviselő GSM Association úgy véli, hogy a vezetékes társaságokra szabott rendelkezések megfojtják, de legalábbis nem jutalmazzák az innovációt. Márpedig a mobilcégek éppen most hatalmas beruházások előtt állnak, jön a harmadik generációs technológia a még gyorsabb adatátvitelre, és a vállalatoknak jogi biztonság kell. A szervezet szerint jó irányban vizsgálódik az európai biztos, amikor azt tervezi, hogy a 25 százalékos piaci küszöböt 50 százalékosra emelik, csakhogy nem lehet 2008-ig várni, amíg az esetleges enyhébb szabályozás a mostani tervek szerint talán életbe lép. Sok mobiltelefon-szolgáltató cég három éve még nem is létezett, most évi 155 milliárd dollár a teljes forgalmunk. Az európai piac 1998-ban 90 százalékkal bővült 120 millió előfizetőre, és a tavalyi növekedési ütem is legalább ekkora - mondta a GSM Association vezetője.

Mindentudó készülékek

A mobiltelefónia kezdeti lépéseitől még egy évtized sem választ el minket, ami a fejlődés pillanatnyi szintjét nézve szinte hihetetlennek tűnik. Mára ugyanis nem annyira a fogyasztói létszám növelése van napirenden, mint inkább a legkülönfélébb alkalmazások elérhetővé tétele a hordozható készülékeken keresztül. Pár éve még utópisztikus trükkfelvételek demonstrálták, milyenek is lesznek a jövő évezred készülékei, manapság pedig már mindez kézbe vehető, használható. A korszakváltás, akárcsak 1991-ben, szintén a genfi Telecom kiállításra érett be, az 1999-es seregszemlét az IP-telefónia uralta. Az újdonságok is az integrációt vetítik előre, hiszen szinte mindenki kirukkolt valamilyen Internet Protocol alapú multifunkcionális készülékkel. Ezek gyakorlatilag mindent tudnak, azaz ötvözik a hagyományos és a videotelefont, a faxot, de akár internetezni, így e-mailezni is lehet velük. A webtelefonok kavalkádjában látni vezetékeseket és tenyérnyi mobilokat egyaránt, de a majdani utcai készülékek prototípusai is elkészültek már. A Panasonic KX-T7700-es webtelefonja a 7,8"-os színes, érintős képernyőjével igazi csemege a maga kategóriájában. A készülék egyelőre csak Japánban kapható - 500 amerikai dollárért -, legkorábban jövőre jelenik meg az európai, elsősorban a német és az angol piacon. Az olaszok már ezen is túlléptek, itt az ugyanilyen készülékek utcai, kissé futurisztikus típusait is bemutatták. Magyar szemmel ez már utópia, hiszen a készülék hatalmas, színes, ezért sérülékeny LCD-kijelzőjét - inkább monitorját - egy cég sem merné kitenni az utcára.

Az üzleti alkalmazások kategóriájába tartoznak a különböző videokonferencia-megoldások. A nézhető telefonok azonban előbb-utóbb az átlagfelhasználókhoz is eljutnak, a Toshiba például MPEG-4 videotelefonjával rukkolt ki pár hónapja. A kép minősége még nem az igazi, de a 10 másodperces frissítési sebesség és a hálózat sávszélességétől függő - 14-16 kbps vagy 40-46 kbps - adatátviteli sebesség kezdetnek nem is olyan rossz. Ennek a készüléknek egy változata az úgynevezett Multimedia Viewer Terminal. Ez leginkább egy csirkéhez hasonlítható, aminek a feje helyén egy apró kamera van, a testébe pedig egy képernyőt építettek.

A Telecom '99 azonban se nem a vég, se nem a kezdet, ám mindenesetre jól jelzi, a távközlésben mikor, hol húzódnak az erővonalak. A Motorola például alig mutatta be Timeport P7089-es készülékét, máris kijött egy újabbal, a P7389-essel. Ez már úgynevezett WAP-funkcióval ellátott, sőt tulajdonosa a világ bármely részén vásárolhat vele elektronikusan is. Ez a készülék jól tükrözi a trendet, miszerint a jövő maroktelefonja gyakorlatilag egy olyan kommunikációs eszköz lesz, amiről szinte minden elintézhető. Bankkártya-leolvasójával tulajdonosa fizethet szolgáltatásért, áruért, de pénzügyi tranzakcióit is elintézheti vele, ha szeretné. Az új Timeport telefon már a WAP 1.1 mikroböngészőt használja, ami az internetes weboldalakat a telefon számára is megjeleníthető formára alakítja át.

Telekommunikációs újdonságok

Könnyebb szövegelés: A mobiltelefonok egyik legnépszerűbb szolgáltatása az SMS, azaz a rövid szöveges üzenetküldési lehetőség. Aki már próbálkozott ilyennel, az pontosan tudja, milyen nehézkes és hoszszadalmas a gépelés, hiszen a meglévő pár gombon lehet csak ügyeskedni. Ennek a problémának a megoldására fejlesztették ki az úgynevezett prediktív szövegbevitelt. Az ezt lehetővé tevő új szoftver egy tízezer szóból álló adatbázissal dolgozik, amiből megpróbálja kiválasztani, éppen mit is szeretnénk begépelni. A módszer - úgy tűnik - eredményes, hiszen míg például a "love" szó begépeléséhez korábban 11, addig az új módszerrel csak négy leütés szükséges.

Praktikus kiegészítők: A mobiltelefon-tulajdonosok minden bizonnyal értékelik a Hama cég új termékét, egy polírozót, amivel a készülék összekarcolt kijelzőjét lehet újjávarázsolni. A másik hasznos újdonság egy új típusú töltő, a Galileo, ami minden akkumulátortípushoz használható. Ez már csak azért is üdvözlendő, mert nincs bosszantóbb, mint amikor a telefontöltőnk nincs nálunk, míg a más típushoz készültek nem kompatibilisak.

Vonatjegy telefonról: Az egyik osztrák mobiltelefon-társaság, a Mobilkom új szolgáltatással rukkolt elő nemrégiben. A cég ügyfelei ezentúl SMS-en keresztül is megrendelhetik vonatjegyüket. Mégpedig úgy, hogy a pénztárnál már nem is kell sorban állni, csak a kalauznak kell megmutatni a visszaigazolást a telefon kijelzőjén.

Telefonközpontok, nem csak nagyoknak: A hatékony kommunikáció kulcsfontosságú az üzleti életben, de a jómódú háztartások is egyre inkább felismerik a színvonalas távközlési szolgáltatások előnyeit. Minthogy a távközlésben a közeljövőben - legalábbis idehaza - mindenképp az ISDN-megoldások dominálnak majd, a háztartásokba is betörnek a legkisebb méretű vállalkozások számára kifejlesztett telefonközpontok.

Ma már azon kisebb szervezetek is - amelyek munkájához elengedhetetlenek a mellékállomások - találhatnak maguknak megfizethető telefonrendszereket. Ezek alapdíjszabású ISDN-szolgáltatása révén nemcsak a hívások költségei csökkenthetők, de a digitális hangátvitelnek köszönhetően a hangminőség is javul. Ám ennek ellenére az ISDN legnagyobb előnye a hang- és adatátvitel integrálása, azaz a korábban párhuzamosan futó kommunikációs csatornák ötvözése. Így az alközponthoz a távközlési eszközök egész sora kapcsolható, üzenetrögzítők, PC-modemek, hitelkártya-ellenőrzők, telefaxok és minden olyan eszköz, amely hagyományos telefonvonalon üzemel. Ezen rendszerek alkalmasak automatikus hívásfogadásra is, miáltal a telefonközpontos több hívást tud egyszerre kezelni. A rendszer funkciói telefonkészülékről is elérhetők, azaz a mellékállomás száma és a jelszó begépelése után úgy használható, mintha az irodánkban tartózkodnánk. Ilyenkor a kimenő hívások a cég számláját terhelik. Lehetőség van belső elosztású listák definiálására is annak érdekében, hogy a hívás egy meghatározott csoporthoz érkezzen. A rendszerben a már meglévő analóg készülékek is használhatók, így ezek cseréje az előre megállapított ütemtervnek megfelelően történhet. A legtöbb központnál a funkciók egy része előre programozott vagy programozható, és egyetlen gombnyomással elérhető, mint például a hívásátadás, közös várakoztatás, kihangosítás, az utolsó tárcsázott szám újrahívása, illetve szöveges üzenetküldés és -fogadás, konferenciahívás, a hívott fél beszélgetésébe való belépés és a bejelentkező szöveg. Van típus, amelynél a speciális szolgáltatások között megtalálható még az automatikus ki- és bejelentkezés, a forródrót szolgáltatás, a babafelügyelet, valamint az ébresztés.

Kínálat nagyfogyasztóknak: A nagyobb cégek, szervezetek szintén gazdag választékból csemegézhetnek, természetesen ezen típusok az igényeiknek megfelelő szolgáltatásokkal vannak ellátva. Mivel a távközlés és az informatika egyre inkább integrálódik, a palettán speciális termékek is megtalálhatók: a munkahelyi, számítógéppel segített telefonáláshoz a kereskedelmi hívásközpontok, míg a telefonmarketinggel foglalkozók számára a Call Center rendszerek praktikusak. Előfordul, hogy a fax, a voice mail és e-mail formátumú üzeneteket a Unified Messaging egységesen a Microsoft Exchange-en keresztül fogadja, dolgozza fel és továbbítja. A beszédgenerátor segítségével mobiltelefonnal még útközben is meghallgathatók az üzenetek. Ugyancsak érdekes funkció a Least Cost Routing, amely a felhasználó beavatkozása nélkül is mindig a legalacsonyabb költségű kapcsolatot építi fel, továbbá az integrált gateway-eken keresztül lebonyolított internettelefonálással, helyi tarifával valósítja meg az egész világra kiterjedő kapcsolatfelvételt. Az olyan szabványos komputer-telefoncsatolók, mint a TAPI és a TSAPI, további alkalmazások gördülékeny beillesztését teszik lehetővé, ilyen például az ügyféladatbázisok központi adatállományaihoz való hozzáférés.

A brókerek felszabadítása A Lucent Technologies merőben újszerű kommunikációs megoldást jelentett be, amely lehetővé teszi, hogy a brókerek a világ bármely telefonjáról lebonyolíthassák ügyfeleik részvény-adásvételi tranzakcióit. A tőzsdei kereskedéssel kapcsolatos telefonhívásokat ma szigorú pénzügyi szabályok szerint bonyolítják le, ami megköveteli, hogy a brókerek és ügyfeleik beszélgetéseit rögzíteni kell. Általában az erre alkalmas kommunikációs eszközök csak akkor állnak rendelkezésre, ha a bróker a hívásokat a pénzintézetek irodai hálózatán keresztül intézi, többnyire a munkaasztalától. A Lucent új megoldása ettől a kötöttségtől szabadítja meg a brókereket, s lehetővé teszi számukra, hogy ügyfeleik megbízásait bármikor és bárhonnan végrehajthassák a brókercég telefonhálózatától független mobil- vagy otthoni vezetékes telefonjukról. A Lucent "házon kívüli" kereskedésrendszere a Lucent Digital HotDesk, digitális hívásátirányító és üzenetközvetítő rendszer egyik alkalmazása. A Digital HotDesk lehetővé teszi, hogy a felhasználók üzleti partnereiknek egyetlen telefonszámot adjanak meg, amelyen elérhetik őket anélkül, hogy a már meglévő telefonszámaikat megváltoztatnák. A Digital HotDeskkel a hívások más hagyományos és mobiltelefonokra vagy hangpostafiókokra irányíthatók át, így a cégek újabb előrelépést tehetnek a "virtuális irodai" környezet megteremtése felé. Európában az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Skandinávia, Belgium és Írország területén a Digital HotDesk már forgalomba került, Magyarországon várhatóan 2000 első negyedévében lesz elérhető. Az új rendszer úgy is programozható, hogy a bróker közvetlen bemenő (Direct Dial Inwards, DDI) vagy magánvonalára érkező hívásokat dinamikusan átirányítsa a világ bármely telefonjára. A "házon kívüli" kereskedési rendszeren és a meglévő banki infrastruktúrákon keresztül átirányított hívások ezután olyan digitális hangrögzítő és dátumozó eszközöket hoznak működésbe, melyek gondoskodnak arról, hogy minden telefonos tranzakció eleget tegyen a pénzügyi előírásoknak. A "házon kívüli" kereskedési megoldás további előnye, hogy a brókerek ugyanazt a telefonszámot használhatják bármilyen célú hívásaikhoz (magán vagy üzleti), vagy ügyfeleik egyetlen számon érhetik el őket, függetlenül attól, hogy az irodában, útközben vagy otthon tartózkodnak. Az erre a számra befutó hívások több különböző telefonszámra is átirányíthatók. A megadott számokat (több mobil- vagy vezetékes telefon) a rendszer automatikusan egymás után felhívja, avagy az irodai hangpostafiókra, híváskezelő rendszerre irányítja a hívást. A hívásra válaszoló bróker személyazonosságát PIN-kóddal igazolja. Ez biztosítja a jogtalan hozzáférés megelőzését a "házon kívüli" kereskedési rendszerben. Ezenkívül a házon kívül tartózkodó bróker a hívás fogadása után egyetlen gombnyomással visszakapcsolhatja a hívót az irodába, ahol feldolgozhatják a tranzakciójukat. (PrimOnLine)
 

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére