Lízingelni jó?

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 22. számában (2000. január 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

1999 első felében újra rekordot döntött a lízingpiac. A társaságok 150 milliárd forint értékben adtak hitelbe, bérletbe, illetve lízingbe különböző eszközöket. Ebből a személy- és kishaszonjárművek részesedése 86 milliárd forintot tett ki. A gépek és az elektronika a személyautókhoz képest ugyan még mindig viszonylag kis részarányt képviselnek a lízingelt eszközökön belül, de mintha lassan mérséklődne a járművek aránya az összes lízingbe adott eszközön belül.

Szakértők szerint azonban a számokból nem szabad elhamarkodott következtetéseket levonni. A 64 milliárd forintból (amit a nem járművek lízingjére költöttek) ugyanis döntő részt képviselnek azok az üzletek, amelyeket multinacionális cégek tulajdonképpen magukkal - saját tulajdonukban levő lízingcégen keresztül - kötnek. A képet egy-egy nagy értékű ingatlanlízing is torzíthatja. Biztató lehet viszont, hogy a teherjárműveknél már határozott előrelépés észlelhető.

Óvatos cégek

A lízingcégek eddig nem az igények hiánya, hanem saját óvatosságuk következtében nem finanszíroztak több haszonjárművet. A teherautók és a kamionok esetében ugyanis a pénzügyi vállalkozások nehezen tudják számszerűsíteni a használattal bekövetkező értékvesztést. Magyarán: nem képesek egyértelműen megítélni ezeknek az eszközöknek sem későbbi árát, sem pedig értékesítési lehetőségét. Hasonló a helyzet a többi termelőeszköznél is.

Mint a Magyar Lízingszövetség elnöke, Révész Tamás elmondta, bár a kereslet jelentős, a társaságok változatlanul nem szívesen foglalkoznak termelőeszközök finanszírozásával. Ezekben az esetekben ugyanis a lízingbe vett tárgy nem elfogadható biztosíték. Bankgaranciát pedig a potenciális ügyfeleknek csak igen szűk köre képes szerezni. Segíthet a helyzeten (mint az már némiképp látszik), hogy a lízingpiac egyre jelentősebb hányadát uralják banki háttérrel és nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező cégek. Számukra ugyanis könynyebben viselhető és kezelhető az ügyletek kockázata. A jövőben - általános vélekedés szerint - a finanszírozott eszközállomány mind nagyobb hányadát Magyarországon is a termelőeszközök teszik majd ki.

Ma már egyre inkább ebbe a körbe sorolható a számítógép és az elektronika. Az ilyen berendezések azonban eddig méltatlanul kis szerepet játszottak a lízingen belül, ami az adó- és számviteli szabályoknak is köszönhető. A számítástechnikai eszközöket ugyanis 33 százalékos kulccsal lehet amortizálni. Költségük három év alatt leírható, a lízingnek tehát (amely mindenütt a világon kedvezőbb adószabályai miatt terjedt el) nálunk egyelőre nincs semmilyen előnye.

Operatív lízing

Az üzletágban akkor várható jelentős áttörés, ha a cégek a lízinget annak valóságos tartalma szerint igénylik majd. Az általában operatív lízingnek nevezett megoldásnak a lényege: a társaság azért vesz valamit lízingbe, mert azt nem megvásárolni, hanem csak használni akarja. A futamidő lejárta után tehát semmiképpen sem veszi meg, a cég inkább egy új (korszerűbb) eszköz lízingelésébe fog. Természetesen ehhez az kell, hogy a társaságok tőkeereje, tevékenysége ne gátolja az elképzelést. Ma még azonban a tapasztalat szerint a kisebb cégek elsősorban nem gazdálkodásuk, hanem az ügyvezetők magánigényei szerint használják ezt a finanszírozási formát.

Az év első felében a lízingbe adott eszközök 52 százalékát adták a személygépkocsik. További 32 százalék az egyéb jármű, amely a kishaszon- és a nehéz gépjárműveket foglalja magában.

A lízingpiac értékelésénél mindig gondot okoz a gépjárműcsoporton belüli összemosódás. A kamionok és a hasonló nagyságú járművek ugyanis egyértelműen a termelőberendezések közé tartozhatnának, ám a nyilvántartásokban ezek is gépjárműként szerepelnek. A tisztánlátást tovább nehezíti, hogy a cégek az adószabályok miatt mind nagyobb számban szereznek be olyan kisteherautót (például a Punto Vant), amely a használatban sokszor végső soron személygépkocsiként funkcionál.

Piaci becslések alapján egyébként a lízingbe adott eszközök nettó értéke az elmúlt év végére minden valószínűség szerint meghaladta a 300 milliárd forintot. Ebből pedig 160-170 milliárdot tehetnek ki a személygépkocsik és kishaszonjárművek.

A Magyar Lízingszövetséghez tartozó társaságok tavaly júniusig mintegy 60 ezer személygépkocsit finanszíroztak, és arra számítottak, hogy számuk az év végére eléri a 130 ezret. Ebből az új és a használt gépkocsik megoszlása 90 ezerre, illetve 40 ezerre becsülhető. Míg az új autókat 60-70 százalék hitellel értékesítik, a régieknél a kölcsön összege általában 15-20 százalékot tesz ki.

Becslések szerint Magyarországon évente 300-400 ezer használt autó cserél gazdát, döntő többségük a szabadpiacon, de a beszámítások miatt a forgalom egyre nagyobb része kötődik a márkakereskedőkhöz. Így hitelt vagy lízinget is mind többen vesznek igénybe.

Az autókereskedők 1998-ban 108 ezer új személygépkocsit értékesítettek, 1999-ben pedig 20 százalék feletti növekedésre számítottunk - állítja Révész Tamás. A magyar személygépkocsi-piacról készített előrejelzés szerint a következő években a közép-európai régióban nálunk nő a legdinamikusabban a gépjármű-értékesítés. A várakozások szerint 2002-re megduplázódik az 1996-ban regisztrált 75 ezer darabos személygépkocsi-értékesítés.

Banki háttérrel

Az utóbbi időben sokat javult a lízingszolgáltatások minősége. Az elmúlt évben néhány százalékkal csökkentek a kamatlábak is, ami szintén jót tesz az üzletágnak. Egyre több - főleg banki hátterű - finanszírozó vállalja, hogy nemcsak a vásárlót, hanem az autókereskedőt is kiszolgálja. Például megfinanszírozza a készletét, hitelt nyújt a beruházáshoz, és - nem utolsósorban - vezeti a számláját.

A Merkantil Bank 1992 óta nyújt hitelt gépjárművásárláshoz, már több éve piacvezető az autóvásárlások finanszírozásában. Az eltelt hét és fél év alatt több mint 100 ezer gépjármű megvásárlásához nyújtottak hitelt, mintegy 100 milliárd forint értékben. Novemberben több mint 55 ezer szerződést kezeltek, az új gépjárművek eladásának 25 százalékát a Merkantil-csoport finanszírozza. 1998-ban 26 ezer, 1999-ben pedig 30 ezer autó vásárlásához nyújtottak kölcsönt, a kihelyezett hitelállomány az év végéig megközelítette a 40 milliárd forintot.

A Merkantil Bank-csoport finanszírozási feltételeit gyakorlatilag minden, Magyarországon keresett gépjármű vásárlásához fel lehet használni. A bankcsoport jelentős szerepet tölt be a meghatározó márkák - Suzuki, Volkswagen, Seat, SĄkoda, Audi, Porsche, Opel, Ford, Peugeot, FIAT, Toyota - értékesítésének finanszírozásában. A bankcsoport több mint 500 márkakereskedővel áll üzleti kapcsolatban az ország egész területén.

A bankcsoport minden, a piac által igényelt finanszírozási terméket értékesít. Kínálatában egyaránt megtalálható a bankhitel, a pénzügyi lízing és a tartós bérlet. Az ügyletek döntő többségét (70-75 százalék) magánszemélyekkel kötik. A tapasztalatok szerint az átlagos vásárló Magyarországon 2-2,5 millió forint értékű kis- és középkategóriás gépjárművet keres, a vásárláshoz 40-45 százalékos saját erővel rendelkezik. Viszonylag hosszú futamidőt, négy évet választ, és bankhitelt vesz igénybe. A Merkantilnál is úgy látják, hogy éppen ezért az utóbbi időben nő az igény a használt autók beszámítása iránt.

A Merkantil Bank-csoport alkalmazkodik a különböző márkakörök üzletpolitikai elképzeléseihez, igényeik szerint speciális termékeket is kidolgoz és működtet. Ilyenek például a kamatmentes havi törlesztésű hitelek, a devizaalapon működő termékek, a késleltetett visszafizetésű akciók és a maradványértékes hiteltermékek.

A pénzintézet a márkakereskedőket is finanszírozza, különféle, egyénre szabott konstrukciókat kínál. A dílerfinanszírozási üzletágban a bank partnereinek köre és a gépkocsik száma évről évre dinamikusan nő.

Változó hitelkonstrukciók

Az Opel Bank sem csak a gépkocsivásárlók részére kínál fogyasztási hiteleket, hanem igyekszik kielégíteni az Opel-franchise-hoz tartozó márkakereskedők beruházási és forgóeszközigényeit is. A társaság ügyfeleinek a flexhitel- és fixhitel-konstrukciókat ajánlja. Az előbbi változó kamatozású hitel, 12-60 hónapos futamidővel, amit új, illetve használt gépkocsikra lehet fölvenni. A fix hitel nullaszázalékos kamatozású hitel. Ebben az esetben az ügyfél a hitel díját kezelési költség formájában, szerződéskötéskor fizeti meg. A fix hitelt szintén ajánlják új és használt személygépkocsit vásárlóknak.

A társaság kihelyezett hitelállománya számításaik szerint 20 milliárd forintra nő. Míg három éve nagy volt a szezonális ingadozás (akkoriban az őszi, illetve az év végi szerződéskötések száma jelentősen kimagaslott az év többi időszaka közül), az utóbbi két évben nem tapasztalnak jelentősebb kilengéseket vagy visszaeséseket.

A társaság tapasztalatai szerint a személygépkocsi-vásárlók által igényelt átlagos hitelösszeg új autó esetén 1,5 millió forint, használt autó esetében pedig 1 millió forint.

A használt beszámításával

A Porsche Bank Hungária Rt. 1994-ben kezdte meg tevékenységét Magyarországon gépjármű-finanszírozásra szakosodott pénzintézetként. A bank csak a Porsche Hungária Kereskedelmi Kft., valamint márkakereskedői által forgalmazott személygépkocsikat (Volkswagen, Audi, SĄkoda, Seat és Porsche) finanszírozza. A társaság 70 százalékban új, 30 százalékban pedig régi autók vásárlásához nyújt hitelt. Számítások szerint a bank által finanszírozott autók száma az év végére eléri a 11 ezret. Noha a január és a február nem számít erős hónapnak, a Porsche Banknál is azt figyelték meg, hogy az utóbbi egy-két évben megszűnt a szerződéskötések számának szezonális ingadozása.

A társaság tapasztalatai szerint úgy könnyű új autót értékesíteni, ha beszámítják a használtat. Említésre méltó, hogy az esetek 20 százalékában a futamidő lejárata előtt kifizetik a hitelt.

A HBW Express Takarékszövetkezet 1996 szeptemberétől foglalkozik gépjármű-hitelezéssel. Ezzel egy időben kezdte meg működését a takarékszövetkezet többségi tulajdonában lévő Express Lízing Kft., amely lízing- és tartósbérlet-konstrukciókat kínál.

A társaság évi 2500 gépkocsi vásárlásához nyújt hitelt, ezeknek fele a kereskedések raktárkészletének finanszírozására szolgál. Az év végén arra számítottak, hogy kihelyezett hitelállományuk eléri a másfél milliárd forintot. Kevés új autót finanszíroznak, mivel a használt autók vásárlásának megkönnyítésére specializálódtak. A társaság egyedülálló konstrukciót kínál. A gépjármű a maximum ötéves futamidő végén elérheti a 12 éves kort, ami máshol legfeljebb nyolc év. Egyedi megoldásnak számít az is, hogy az ügyletekből semmilyen autómárkát nem zárnak ki.

A vevők által igényelt átlagos hitelösszeg 800-850 ezer forint. A legtöbben 36 hónapos futamidőt választanak. A kölcsön nyújtásának feltétele (ennél a társaságnál is) a casco, ha azonban az önrész eléri a 75 százalékot, akkor a HBW eltekint a casco biztosítástól. A takarékszövetkezet olyan egyedi hitelt is nyújt ügyfeleinek, amelynek igényléséhez nem kell az autó vételét igazolni. E nélkül is felvehető a személygépkocsi értékének 50 százaléka, legfeljebb hárommillió forint. Az egyetlen kikötés az, hogy az autó nem lehet hatévesnél idősebb. Eddig ugyanis sokan átíratták a gépkocsit családtag vagy ismerős nevére azért, hogy hitelhez juthassanak.

 

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére