Eladó az egész világ

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 21. számában (1999. december 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

Karácsonykor az emberek többsége igyekszik valami különlegeset, de legalábbis az előző évi ajándéktól különböző meglepetést szerezni szeretteinek. Kínálatban nincs hiány, a magyar piacon jelen van szinte minden nagy márka és híres cég. A problémát sok helyütt inkább az ötlettelenség, az idő- vagy pénzhiány okozza.

A leghagyományosabb ajándékcsoport talán az óra, illetve az ékszer, amit csak szaküzletben blokkal, hitelesítő bizonylattal ajánlatos megvásárolni.

Klasszikus ajándéktárgyak

Az ékszerkereskedők évtizedek óta az év utolsó két hónapján tarolnak. Éves forgalmuk jelentős részét karácsony táján könyvelik el, noha - állítja Medveczky Balázsné, az Orex Rt. általános vezérigazgató-helyettese - az arany ékszerek forgalma mostanság csak szerény mértékben növekszik. Ez nagyrészt az arany ékszereket terhelő 35 százalékos fogyasztási adó következménye. Az ezüst ékszerek fogyasztási adóját viszont eltörölték. Vélhetően ennek, no meg az úgynevezett fehér ékszerek divatjának, a rendkívül szép kollekcióknak is köszönhető, hogy az utóbbi időben az ezüst ékszerek iránti kereslet kiugróan megnövekedett.

Ami a karórák iránti keresletet illeti, az érdeklődés mindinkább eltolódik az exkluzív, drága órák felé. Jellemző a márkás svájci órák iránti növekvő igény. Nálunk még mindig a sárga színű karóra a legkívánatosabb, a világpiacon azonban már az acélórák a legdivatosabbak, így az Orex is felvette ezeket kínálatába. Népszerűek a szögletes fazonok, s a bőrszíjjal szemben a fémcsat a sláger. Reneszánszukat élik a titánórák, de a legnagyobb gyártók is kijönnek sokak szerint csiricsáré színes változatokkal, sárga, piros, zöld, barna órákkal.

Libérius pápától napjainkig December 25. már az ókori népeknél is kiemelt jelentőségű dátumként szerepelt, hiszen a Nap születésének ünnepe volt. A téli napforduló megünneplésében a kereszténység előtti és utáni szokások ötvöződtek. Libérius pápa 354-ben rendelte el, hogy december 25-ét Jézus születése napjának kell tekinteni. Gyakorlatilag azóta hagyomány, hogy hívők és nem hívők találnak egymásra a szeretet jegyében. A magyar falvakban a századforduló táján íratlan szabály volt, hogy december 24-én délelőtt csak a ház körüli munkát látták el, a szerény ebéd utánra maradt az ünnepi sütés-főzés, a tisztálkodás, estére pedig mindenki ünnepi ruhába öltözött. A vacsora a bőség jegyében telt, mert a néphit szerint olyan lesz az új esztendő, amilyen a karácsony napja volt. Máig érvényes szabály, hogy e nap délutánján már nem illik más házhoz menni, a családtagokon kívül ismerősöknek telefonálni. A legnagyobb illetlenség e napon kölcsönkérni, illetve a korábban kölcsönkért tárgyakat karácsony előtt illik visszavinni. Régen, karácsonykor a termékenység érdekében szalmát helyeztek az asztal alá (ez egyébiránt utalhat Jézus születésének színhelyére, a jászolra is), a szegényebbek pedig borókával díszítették az étkezőasztal fölötti mennyezetet. Egy-két nemzedékkel ezelőtt a legszegényebbeknél a piros alma, az aranypapírba csomagolt dió is szép ajándéknak számított, de gyakran a módosabbaknál sem volt nagyobb az ajándék egy-egy öltözet ruhánál, egy-két játékszernél, képeskönyvnél. A történelem első ajándékozói egyébként a rómaiak voltak. Az újév, január 1-je alkalmával ajándékokat küldözgettek egymásnak, sikeres évkezdetet kívánva. A magyarokról már a történetíró Galeotto Marzio is feljegyezte a XV. században: ünnepen ajándékot osztogatnak, hogy örömet szerezzenek egymásnak. A XVII. századtól, amióta a karácsony családi ünnep, elsősorban a szülők ajándékozzák meg gyermekeiket, illetve fordítva. Az ajándék általában a karácsonyfa, de legalábbis a fenyőág alá kerül. Nálunk a legismertebb és leggyakoribb a lucfenyőből előléptetett karácsonyfa, a tehetősebbek az ezüstfenyőt favorizálják. Néprajzkutatók ősi, évkezdő, termékenységvarázsló hagyományokra vezetik vissza az örökzöld fa vagy ág karácsonyi szerepét. Az első karácsonyfát a világon Luther Márton állította gyermekeinek 1536-ban. Magyarországon Martonvásáron Brunszvik Teréz grófnő 1825-ben alapozta meg e hagyományt.

Ami pedig az árakat illeti: egy Certinához vagy Tissot-hoz 15-120 ezer forint között juthatunk, míg a Raymond Weil ára 50-400 ezer forint között mozog, természetesen típustól függően. Az Orexnél a Longines órák 80-250 ezer forintba kerülnek, az Omegák ára 150 ezer forinttól egészen 1 millió forintig terjed. Aranyórához márkától függően 150-800 ezer forintért juthatunk, az Omegák vagy a Raymond Weilek ára azonban meghaladja az 1 millió forintot is.

Az óra karácsony táján inkább férfiaknak szóló ajándék, a nők általában ékszert kapnak. Pedig ma már a férfiak is bátran ékszerezhetik magukat. Divatos az aranyból készült nyakkendőszorító, a revertű, a karperec, a kulcstartó és a pénzcsipesz is. A női ékszerdivatban egyaránt fellelhetők a klasszikus és a modern fazonú darabok. A szoliter arany ékszerek dísze egy-egy látványos valódi kő. A briliáns mellett a rubin, a zafír, a smaragd is divatos, de jól fogynak a fehér- vagy többszínű aranyból készült ékszerek is.

Az új és használt - általában antik - ékszerek kereskedésével foglalkozó Pless & Fox forgalmában az olcsóbb kategóriában az olasz fazonok képviselnek jelentős arányt, illetve a cirkóniakővel díszített ékszerek iránt növekszik karácsony táján az érdeklődés. A drágább darabok közül a brill-, a rubin- és a zafírkövesek fogynak a leginkább, de keresettek az igaz-, illetve tenyésztett gyöngyös, ismét igen nagy divatnak számító ékszerek is.

A dísztárgyak közül az ezüsttálcák és a 12 személyes evőeszközkészletek mennek a legjobban, de a régi kávés és teás ezüstkannákat is veszik-viszik. Valójában azonban szinte mindenre van igény - mondja Pless István, a vállalkozás társtulajdonosa. A nosztalgia, illetve a műkincsvadászat betört az ékszerpiacra is. A legnépszerűbbek az úgynevezett butonok, amelyek platina vagy ezüst és arany kombinációjával készített, gömb vagy gomb foglalatú, brillel ékesített fülbevalók. A hasonló gyűrűkből soha nincs elegendő. Fogy a szecessziós és art deco stílusú ékszer ugyanúgy, ahogy a modern darabok, bár az előbbiekből alig lelhető fel néhány. Ezek, legalábbis az év utolsó heteiben, a nagy aukciókra kerülnek be, Plessék például hagyományosan december közepén tartják az árverést. Az idei aukcióra már november elején félreraktak egy 1,4 karátos, brillköves, platinafoglalatú, szecessziós buton fülbevalót, amelynek kikiáltási ára 500 ezer forint. Itt kínálták a 90 ezer forintos ezüstfoglalatú, 1,4 karátos brillel ékesített, ugyancsak buton fülbevalót is. 160 ezer forintos induló áron kalapács alá került egy olyan art deco stílusú úgynevezett szoliter gyűrű is, amelyet 1,21 karátos brill díszít. Pless István sokat vár ezektől a daraboktól: hasonló ékszerek tavaly az induló ár nyolc-tízszereséért keltek el. Az 1997-es karácsonyi aukció legemlékezetesebb darabja talán az a régi csiszolású, 6 karátos, brillel kirakott fülbevaló volt, amely 2,5 millió forintért talált gazdára.

Oly bűbájos, oly antik...

Karácsonyi árverést szinte valamennyi aukciós ház tart, sőt nem egy közülük kifejezetten arra játszik, hogy az utolsók között rendezze azt meg. Ezzel ugyanis, állítják, le lehet fölözni a piacot, hiszen a módosabb, de rendkívül elfoglalt polgárok a karácsony előtti napokban könnyebben és egyre magasabbra licitálnak.

Ilyenkor nem annyira az ékszerek, mint inkább a festmények, bútorok és egyéb régiségek kerülnek kalapács alá. A BÁV Rt. karácsonyi aukcióján például évek óta szobrok, órák is megtalálhatók a többi régiség mellett. Az utolsó negyedév hagyományosan a legjobb ennél a társaságnál. A nemesfémforgalom 1996 decemberében 175 százalékkal haladta meg az előző évit, s 1997-ben az index 212 százalék volt. Nem lehet okuk a panaszra a lakberendezési üzletághoz tartozóknak sem - idetartozik a műtárgy-kereskedelem is -, hiszen az említett index tavalyelőtt és tavaly 185, illetve 203 százalék volt.

Régiségvadászat Műtárgyat, régiséget vásárolni nem egyszerű dolog. A legkézenfekvőbb megoldásnak a régiségkereskedésben zajló adásvétel tűnik, de olcsóbb lehet a bolhapiacon való kutakodás. Köztes megoldás: részt venni a karácsony táján szinte egymásba érő aukciókon. A kínálat Budapesten egyenesen zavarba ejtő. A régiségvadászatot a Falk Miksa utcában érdemes kezdeni, igaz, az itteni árak általában a legmagasabbak a régiségpiacon. A vállalkozók az egyes műtárgyak vásárlására fordított összeget költségként elszámolhatják. Az adóellenőr ugyanis a használati tárgyakat, bútorokat, szőnyegeket, lámpákat kénytelen irodai berendezési eszközként elfogadni, függetlenül azok korától.

A régiségek persze nemcsak a nagy árveréseken, méregdrágán keresettek. Guti László, az Antik-Uri Hunczutságok Boltjának tulajdonosa például amellett, hogy tart drága, míves műtárgyakat, évről évre növekvő forgalmat könyvel el az apróbb, olcsóbb antikvitásokból is. Tavaly december 23-án este és 24-én délben alig tudott bezárni, az utolsó pillanatban vásárlók épp csak az üzlet berendezését nem vették meg. Immár visszatérő vevői vitték a drága lámpákat, vázákat, órákat, asztali tükröket, oszlopokat, porcelánokat csakúgy, mint az apróbb, mindössze pár száz vagy egy-kétezer forintos bizsukat, szivarvágókat, régi fotókat.

Az apróbb, úgymond, filléres tárgyakat már a nyár elejétől gyűjtögeti az üzlet tulajdonosa, hiszen törzsvevőinek egy része a kispénzű diákokból kerül ki. A módosabbak igényeit azonban egyre nehezebben tudja kielégíteni: majd mindenki szecessziós tárgyakat keres, holott a valamire való darabok nagyon ritkák. Helyüket fokozatosan az art deco stílusúak foglalják el, ezekből még van kínálat.

Könyv, kártya, utazás

Hagyományos ajándékok a könyvek, amit kellőképp meg is lovagolnak a kiadók. Amit év közben alig lehet eladni, az elkel karácsony táján. Ilyenkor jelentetik meg - nem ritkán tízezer forint körüli áron - művészeti albumaikat, a még ennél is drágább, kis példányszámú műveket.

Fáth Franciska, a Libri könyvesbolthálózat marketing- és boltmenedzsere szerint sláger lesz a nyolcezer forintos Régiségek világa, a hasonló árú új Világatlasz, de sokat várnak a négyezer forint körüli áron forgalomba kerülő A világ legszebb helyei sorozat köteteitől is.

Az országban egyelőre egyedülálló módon a Libri vezetett be olyan törzsvásárlói kártyát, amely progresszívan növekvő kedvezményt ad visszatérő vásárlóinak. A kártyát a megajándékozandó nevére is ki lehet állítani, s a karácsonyi meglepetés minden későbbi könyvvásárláskor pluszajándékot jelent.

S ha már a kártyáknál tartunk: a sokat autózóknak praktikus ajándék lehet az üzemanyagkártya - már amelyik benzinkúttársaságnál lehet ilyet más nevére váltani -, bár ez csak valamivel elegánsabb megoldás, mintha vásárlási utalványt vagy az etikett szerint tiltott készpénzt adunk ajándékba. A kisebb pénzű fiatalok minden bizonnyal nagyra értékelik azt is, ha - a furmányos módon megszerzett adatok alapján - számlájukra, bankkártyájukra utalunk pénzt.

Sokkal elegánsabb juttatás az utazási vagy üdülési csekk. Az utóbbi nemcsak a magánszférában lehet praktikus, mi több, maradandó élményt szerző ajándék, de a cégek is olcsón oldhatják meg dolgozóik, üzleti partnereik karácsonyi megajándékozását a Nemzeti Üdülési Szolgálat ez évben bevezetett csekkjeivel. Efféle csekket, illetve utalványt utazási irodáknál is lehet váltani. A VIP Üzleti és Incentív Utazások Irodája Kft.-nél például tíz- és ötvenezer, az IBUSZ Rt.-nél pedig 10, 20, 50 és 100 ezer forintos utalványok válthatók.

Karácsonykor évek óta nagy a kiutazó forgalom. Sokan kelnek útra az ünnep másnapján vagy szilveszter táján, noha ilyenkor általában drágábbak a repülőjegyek és a szállodák. A VIP-nél karácsonykor Mauritius, a Maldív- és a Kanári-szigetek, Kenya, az Antillák, s ezen belül is Aruba, illetve Izrael, pontosabban Eilat kedvelt úti cél. A különleges utazások költsége két személy esetén milliós nagyságrendű is lehet.

Üdülés csekkel Itthon ma még jobbára csak a multinacionális vállalatok dolgozói ismerkedhettek meg a világ fejlettebb részén már elterjedt ajándékozási szokással, nevezetesen a cégtől kapott ajándék üdüléssel. A Nemzeti Üdülési Szolgálat összesen ötmilliárd forint értékű csekkjeiből ez év elejétől november elejéig nagyjából kétmilliárd forintnyi fogyott el. A csekkek - amelyeket bármely cég megvásárolhat saját dolgozóinak, de akár üzleti partnereinek is - az év bármely részében, az ország több mint ötszáz szállodájában, panziójában és fogadójában felhasználhatók. Ráadásul az üdülési csekk - amellett, hogy igazán eredeti, sőt az üdülésből adódóan maradandó élményt nyújtó ajándék - a vállalat, azaz az ajándékozó szempontjából egyben kedvező pénzügyi konstrukció is. Legalábbis kedvezőbb, mint ha ajándékként készpénzt kap a dolgozó, illetve az üzleti partner.

A főként Amerikára szakosodott Mercator Travelnél a karácsony főszezonnak számít, főként Floridába utaztatják ilyenkor a magyarokat. Az IBUSZ-nál a kiutazók körében ilyentájt Dominika, Hawaii s az említett szigetek a főbb célállomások, de amint azt dr. Toldi Annamária ügyvezető igazgató hangsúlyozza, rendkívül népszerűek a belföldi hegyvidéki üdülések is.

Autót a fa alá!

Újabban a gépkocsi is kezd karácsonyi - leginkább családi - ajándékká válni. A kereskedők nem regisztrálják, ki veszi kifejezetten a "fa alá" az új autót, de erre utal, hogy az utóbbi időkben az év utolsó két hónapja kiugró forgalmat hoz a márkakereskedések jó részében.

Az év végi vásárlást nagymértékben befolyásolják az úgynevezett központi intézkedések, állítja Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Kérdéses például, hogy a cégautók adóztatásában bekövetkező változások miképp befolyásolják az eladásokat. Kétségtelen azonban, hogy a piacon jelentős felfutás tapasztalható. A kiskategóriás autókból az év első háromnegyedében 17 százalékkal több kelt el, mint tavaly ilyenkor. Az alsó középkategóriában 38 százalékos, a középkategóriában pedig 50 százalékos a növekedés. A nagy autók kategóriájában 30 százalékkal nőtt a forgalom az egy évvel ezelőttihez képest. A luxuskategóriában egyelőre negatív a trend, az I-III. negyedévben a tavalyi eladásoknak mindössze 74 százalékát regisztrálták. A sportautók piacán azonban óriási a boom: 87 százalékos a forgalomnövekedés. Mind népszerűbbek a terepjárók és az egyterűek. Az előbbiből 21, az utóbbiból 54 százalékkal többet adtak el az említett időszakban.

Egyelőre kérdéses, hogy ekkora növekedés mellett maradt-e pénz és hajlandóság, hogy az év utolsó negyedévében, illetve karácsonykor is hasonló mértékben költsék pénzüket új autókra.

Egy gépkocsi árának töredéke, ám szép summa az igényes konyhák felszerelése is. Az alapvető eszközök, edények, evőeszközök - étkészletről ez esetben nincs szó - ára akár a félmillió forintot is meghaladhatja. A kuktafazék nem tipikus karácsonyi ajándék, ám erre rácáfol az ára és a minősége. Nem a jó öreg alumíniumcsodáról van szó, bár már az is több ezer forintot kóstál, hanem a csúcstechnológiát képviselő, króm-nikkel ötvözetű, örökgaranciás ötliteres kuktáról, ami 40 ezer forintért kapható. A 9 literes változat 50 ezer forint, s hasonló árért kapható a kombinált, azaz 5 és 3 literes edényt is tartalmazó változat. Ennyi pénzért már nem pörög, nem sistereg és táncol a szelep, mert azt biztonsági gyűrűk helyettesítik. Ennél a márkánál az említett örök garanciát, illetve az esztétikai értéket kell megfizetni. Egy WMF vajtartó majd' 8 ezer, a kenyérvágó kés 18 ezer, egy teáskanna ötezer forintba kerül. Mind-mind maradandó, szép ajándék lehet. Jövőre pedig megvehetők hozzá a készlet kiegészítő elemei: cukortartó, citromlékancsó, tejeskancsó, miegymás. Aztán a legközelebbi alkalomkor jöhet a 24 részes, bővíthető étkészlet potom 70 ezerért vagy a 15 ezres kenyérkosár, esetleg az ezer forinttal olcsóbb gyümölcstál. Egy bárszet ebből a márkából majd' 30 ezerbe kerül.

A kereskedők szerint azonban karácsony táján szinte minden háztartási felszerelés, kellék és kiegészítő elmegy, a pár száz forintos szőnyegkefétől az ezer forintos almamagozón át a tízezer forintos csirkeollóig. Ez jellemző szinte minden fogyasztási, élvezeti és iparcikkre, ruházati termékre, igaz majd' mindenre, ami pénzért megkapható. Kapható és eladó minden, mi szem-szájnak ingere, csak idő, türelem, figyelem és persze szeretet kell hozzá, hogy mindenki azt kapja, ami neki örömet szerez.

 

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. december 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére