További bővülést várva...

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 19. számában (1999. október 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

A világszerte közel 120 ezer alkalmazottat foglalkoztató Hewlett-Packard (HP) az elmúlt évben 87,5 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le. A HP a számítástechnika, a teszt- és mérőműszerek, valamint az orvosi berendezések piacára mintegy 25 ezer féle terméket gyárt, s berendezései a világ szinte minden pontján megtalálhatók. A multinacionális vállalat kereskedelmi forgalmának háromnegyedét a számítógépek, az ezeken alapuló rendszerek és a hozzájuk kapcsolódó perifériák adják. A cég majd' negyedszázada van jelen e térségben, s öt éve alapította meg leányvállalatát, a HP Magyarország Kft.-t.

Pesti István, a leányvállalat ügyvezető igazgatója szerint a HP sikereinek legfőbb záloga abban a vállalati kultúrában rejlik, mely az ügyfelek elégedettségét állítja a középpontba. Ennek érdekében a világpiac viszonyaihoz szorosan illeszkedő hármas üzletági csoportosítást valósított meg. Az Enterprise részleg a kiemelt vevőket, a Commercial a nagy-, közép- és kisvállalkozásokat, míg a Consumer az otthoni és a kis irodai felhasználókat szolgálja ki.

A cég az elmúlt évben közel 9 százalékos szeletet hasított ki a magyar számítástechnikai piac "tortájából". Ugyanez az arány külföldön 12-18 százalék körül mozog, de vannak országok, ahol részesedése a 20 százalékot is meghaladja. Ám a hazai, alacsonynak tűnő részesedés rögtön más megvilágításba kerül, ha tudjuk, hogy a legnagyobb magyar "tortaszelet" sem haladja meg a 15 százalékot, tehát a piac eléggé felaprózott. A számos kisvállalkozó által összeállított számítógépek, a hozzájuk eladott perifériák és azok tartalék eszközei jelentős piaci részesedést foglalnak el, s ez önmagában nem lenne baj, ám e termékek többsége - sajnos - tisztességtelen úton kerül az országba. Szomorú példái ennek a nyomtatókban felhasznált festékkazetták, melyeknek több mint fele titkos csatornákon keresztül jut be az országba. Az így elvesző bevételt 10 millió dollárra tette az igazgató, s véleménye szerint az összeg két éven belül akár a duplájára is nőhet. Ezzel pedig egyetlen komoly, a törvényeket tiszteletben tartó vállalat sem tud versenyre kelni - hangsúlyozta Pesti István.

A világ vezető PC-gyártóinak részesedése a számítástechnikai piacból
Compaq 14%
Del 9,5%
IBM 8%
Hewlett-Packard 6,2%
Packard Bell NEC 4%
Forrás: IDC

A cég 9 százalékos részesedését boncolgatva meglepő számokra bukkanhatunk. A HP a Magyarországon eladott nyomtatókat tekintve első helyen áll, részesedése meghaladja az 50 százalékot. Ennél is kedvezőbb képet kapunk a lézernyomtatókat illetően, ahol az arány a 80 százalékot is eléri.

A cég partnerei között a nagyvállalatok és a kisfelhasználók mellett számos állami intézmény, így az APEH, a KSH és az MNB is szerepel. A HP az APEH részére központi gépeket, míg a KSH-nak a teljes informatikai rendszert szállította.

A leányvállalat szabadsági foka igen nagy, az anyacég csak a legszükségesebb mértékben szól bele "gyermeke" életébe. Két igen komoly megkötésnek - a forgalom és a költségek - azonban mindenképpen meg kell felelni. E kettőre az év elején határozzák meg az irányszámokat, s míg az előbbit felfelé, addig az utóbbit mindenképpen lefelé illik "túlteljesíteni".

Vezető hazai hardvercégek bevétel szerinti rangsora (millió forint)
IBM Storage Products Kft. 287 000
Digital Hungary Kft. 10 500
Compaq Computer Kft. 9 500
Unisys Hungary Kft. 6 765
HP Magyarország Kft. 5 044
Bull Hungary Kft. 3 300
Olivetti Hungary Kft. 2 015
Technotrade Informatics Rt. 1 500
HumanSoft Kft. 1 246
Apple Computer Hungary 850
Forrás: BBJ, VG
 

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére