Mobil-alternatívák

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. szeptember 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 18. számában (1999. szeptember 1.)

A vezetékes távközlési hálózatokhoz hasonlóan az égi csatornákért is folyamatosan küzdenek a piaci résztvevők. A még mindig jól prosperáló 450 MHz-et használó mobilrendszer és a mintegy egymillió előfizetőt magához vonzó 900-as szolgáltatók után év végén megjelenik az 1800 MHz-en szolgáltató új társaság is. Az előzetes tervek szerint már decemberben megkezdi működését a Prímatel, a legújabb hazai mobilszolgáltató. Piacra lépése nyomán komolyabbá válik a verseny, ezzel együtt pedig kedvezőbb lesz az előfizetők helyzete. Az új szolgáltató és az új rendszer megjelenése számos változást hoz a celluláris távközlésben.

Hálózat és készülék

A GSM 1800-as rendszer működéséhez két dolog nélkülözhetetlen: az egyik a szükséges hálózat, a másik az 1800-as frekvenciát kezelni képes mobiltelefon. Antal Péter, a Pannon GSM rádióhálózat-tervezési vezetője úgy véli: a hazai piacot eddig szinte kizárólagosan meghatározó két nagy hazai mobilszolgáltatónak azért van szüksége a GSM 1800-as rendszer kiépítésére, hogy enyhítsen kapacitásgondjain. A világ bármely szolgáltatójával előfordulhat, hogy az előfizetők számának növekedése következtében az addig jól szolgáló frekvencia használói sercegést, sistergést hallanak beszéd közben vagy éppen hirtelen megszakad a vonal. Ez biztos jele a hálózat túlterhelésének. Hiába bővíti az adott szolgáltató a kapcsolástechnikát, ha a frekvencia – a rendelkezésre álló rádiócsatornák száma – korlátoz. Az 1800-as rendszer bevezetése így biztosíték arra, hogy a mobilszolgáltatást választók jó minőségben kommunikálhatnak abban az esetben is, ha az előfizetők száma jelentősen megnő.

Van azonban némi hátránya az 1800-as szolgáltatásnak: minél nagyobb ugyanis a frekvencia, annál rosszabb a hullámterjedés. Az új rendszerben több bázisállomás kell, hogy a szolgáltatás minél nagyobb területen élvezhető legyen. A Pannon GSM főként a különösen nagy forgalmú területeken, így a fővárosban, nagyobb városokban, a Balaton környékén tervez komoly beruházásokat az 1800-as hálózat kiépítésére. Az infrastruktúrát alapvetően nem kell lecserélni. A cég kétféle megoldást alkalmaz: a már meglevő állomások GSM-berendezéseit bővíti az 1800-as frekvenciát kiszolgáló adó-vevővel, vagy a 900 MHz-en működő mellett rendszerbe állít egy 1800 MHz-en kommunikálót is. Mindennek pedig egész egyszerűen az a célja, hogy minél több előfizetőt, minél jobb minőségben szolgáljon ki a rendszer.

Szakértők szerint legalább egy évig jelentős reklámkampány fogja megerősíteni az új szolgáltató, ezzel együtt a GSM 1800-as rendszer hazai megjelenését. Ez a hálózat elsősorban nem azért épül ki, hogy a mobiltávközlés alacsonyabb tarifákkal működjön, inkább azt a célt szolgálja, hogy ne legyen drágább. Annak ellenére, hogy a végső cél a mindenki számára elérhető szolgáltatás, az árak nem csökkenhetnek bizonyos szint alá, ugyanis az már a minőség rovására menne – állítják a hozzáértők. A közeljövőben előreláthatóan újabb előfizetői rétegek jelennek meg, ugyanis a mobiltávközlést használók száma a konkurencia erősödésével arányosan növekszik.

Suba János, a Pannon GSM szóvivője állítja: az előfizetők a kétsávos szolgáltatásból mindöszsze annyit fognak észrevenni, hogy a felhasználók számának növekedése ellenére – ami a rendszer terhelését növeli -, évek múlva is ugyanolyan jó minőségben lehet majd kommunikálni. Az 1800 MHz-es rendszer bevezetése kapcsán megjegyezte: amennyiben a 900-as frekvencián belül több csatorna állna rendelkezésre, nem lenne szükség az újításra, hiszen nem okozna gondot az egyre növekvő felhasználói kör minőségi kiszolgálása. A magyar mobiltávközlés piacát meghatározó két nagy szolgáltató egyes felmérések szerint az öt legjobb minőségű, s ugyanakkor az öt legolcsóbb (!) európai szolgáltató közé tartozik. A kontinensen tapasztalható viszonyokhoz képest alacsony szolgáltatási díjak és a Matáv kapcsolási díja miatt a szakember nem tartja valószínűnek, hogy a percdíjak jelentősen csökkennek majd a Prímatel piacra lépése után. Hozzátette viszont: az előfizető a jövőben várhatóan többféle és még inkább testreszabott díjcsomagok közül választhat.

Mindemellett a szolgáltatók versengése előreláthatóan nem arra irányul majd, hogy elcsábítsák egymás előfizetőit, hiszen közös céljuk: működésük révén egyre több előfizető csatlakozzon a mobiltelefon-tulajdonosok táborához. Napjainkban a magyar lakosság 13 százaléka előfizetője valamely hazai mobilszolgáltatónak, az arány azonban néhány éven belül akár 20-30 százalékra is nőhet. Az egyes celluláris távközléssel foglalkozó cégeket választók száma mindemellett várhatóan nagyobb ütemben növekszik majd – a Prímatel megjelenése után -, mint ha csupán kétszereplős lenne a szolgáltatói oldal. A magyarázat egyszerű: a fokozott médiajelenlét, az erősödő konkurenciaharc a kommunikáció ezen formájára tereli majd a fogyasztók figyelmét, új rétegek kapcsolódnak be, bővül a mobiltávközlést választók köre. Néhány évvel ezelőtt jellemzően a 25-40 éves korosztály használta ezt a kommunikációs csatornát, napjainkban ez az intervallum a 18-50 évesekre bővült. (Finnországban, ahol a mobilfónia térnyerése 60 százalékos, a tanárok a középiskolás diákoktól mobiltelefonokat szednek be a tanítás megkezdése előtt!)

A szóvivő úgy véli: változnak majd a szokások, egyre gyakoribb lesz, hogy például az üzletemberek két előfizetéssel rendelkeznek, és az egyik hívószámon az üzleti, míg a másikon magánjellegű hívásokat bonyolítanak le. Hozzátette azt is, hogy a vezetékes telefon szóbeli kommunikációra való használata egyre inkább háttérbe szorul. Napjainkban a Pannon GSM bevételének alig 5 százaléka származik adatátvitelből, de ez az arány a szakember szerint néhány éven belül akár tízszeresére is nőhet.

Az élesebb versenyhelyzet következtében a szolgáltatók egyre jobb értékesítési feltételekkel igyekeznek az előfizetőket megnyerni. A harmadik piaci szereplő megjelenése a választást tekintve nagyobb szabadságot ad majd a leendő kártyatulajdonosoknak, aminek persze nélkülözhetetlen feltétele az új szolgáltatás megfelelő minősége – véli Tóth Péter, a Nokia Telecommunications Kft. értékesítési igazgatója. Ez viszont azt eredményezi: olyanok is vásárolnak majd mobiltelefont, akik valójában nem engedhetik meg ezt maguknak, vagy éppen nincsen rá igazán szükségük. Számukra már napjainkban is létezik áthidaló megoldás: ez az úgynevezett prepaid (előre fizetett) rendszer az újratölthető kártyák révén. Ezzel a szolgáltatással a felhasználó hónapokig elérhető anélkül, hogy havi előfizetési díjat fizetne.

A hazánkban működő mobiltelefonokon jelenleg beszélgetnek, a készülékeket adatátvitelre, internetezésre csak elenyésző mértékben használják. A jövőben ez az arány előreláthatóan jelentősen megváltozik, annál is inkább, mert a korábbi, lassú információáramlást ma már felváltotta a nagy sebességű adattovábbítás. Ennek köszönhetően nem kell hoszszú időt tölteni a monitor előtt.

A harmadik szolgáltató megjelenésével – nemzetközi tapasztalatok szerint – akár 20-30 százalékos percdíjcsökkenés jósolható. Ennek viszont ellentmond, hogy az európai átlaghoz képest Magyarországon jelenleg is rendkívül olcsó a mobilszolgáltatás.

Az európai gyakorlat továbbá azt is mutatja: a harmadik piaci szereplő megjelenésével jelentős változások mennek végbe a mobiltávközlés piacán. Az új résztvevő célja a világon mindenütt az, hogy rövid idő alatt sok előfizetőt szerezzen, ehhez viszont kedvező értékesítési ajánlatot kell tennie. Wágner Tibor, az Ericsson értékesítési és marketingigazgatójának véleménye szerint a percdíjak 10-20-30 százalékos csökkenése, ezzel egy időben erős reklámtevékenység várható. Az 1800-as rendszer hazai megjelenésével várhatóan egyre többen vásárolnak majd kétsávos készülékeket, amely maga választja meg, hogy az előfizető a 900-as vagy éppen az 1800-as frekvenciát használja. Wágner Tibor úgy véli: 5 év alatt, a GSM-technika magyarországi megjelenése óta, hazánkban összesen 1,1 milliós előfizetői tábor alakult ki. Elképzelhető: még egyszer ennyi felhasználó rendszerbe lépése mindössze két évet vesz majd igénybe.

Kétnormás mobilkészülékek A piacon megjelenő új mobilkészülékek hasznos tulajdonsága, hogy lehetővé teszik mind a 900-as, mind az 1800-as frekvencia használatát. A gyártók más, forradalmian új dolgokkal egyelőre még nem rukkoltak elő, bár a következő generációs telefonokon nyilván a kép- és adattovábbítás, nemkülönben a normál, beszédhangos telefonálás is egyre jobb minőségű lesz. Ennek egyértelmű bizonyítéka egyrészt a grafikus képernyő elterjedése, illetve a legtöbb új készülékbe beépített internetböngésző. Egyre kifinomultabb technikákat alkalmaznak a hang jobb minőségű továbbítására. További felhasználóbarát tulajdonságok közé tartozik a rövid üzenetek (SMS) megírásához kialakított szolgáltatás: a kívánt karakterek a gombhoz kötött 3-4 betű helyett a számítógépes szoftverekhez hasonlító gördítősávról választhatók ki, illetve a beépített szókészlet segítségével elég beírni az első néhány betűt, a többit a telefon elintézi. Egyébként az 1800 megahertzes frekvencia is jobb minőség elérését teszi lehetővé, habár a DCS 1800 rendszer sűrű adóhálózat-kiépítésének költségei miatt a szolgáltatást eleinte csak Budapesten és a nagyobb városokban lehet majd kihasználni, az ország többi pontján a két 900 megahertzen működő mobilszolgáltató valamelyikének segítségével telefonálhatnuk. A kétnormás készülékek mindig a legjobban fogható rendszeren működnek, ha lehet az 1800-as, illetve ennek hiányában a 900-as frekvencián. R. G.
Néhány jellemző szolgáltatás
Gyártó Siemens C25 Nokia 7110 Ericsson T18s
Méretek (mm) 117 x 47 x 23,5 125 x 53 x 24 105 x 49 x 24
Telefonkönyv mérete* 250 név 1000 név 1001
Készenléti idő** 200 óra 280 óra 100 óra
Beszélgetési idő** 5 óra 5 óra 4 óra
Konferenciahívás van van van
Képernyőnagyság (sorok száma) 6 6 3
Mikrofonnémítás van nincs nincs
Prediktív szövegbevitel nincs van nincs
Beépített internetböngésző van van nincs
* kártyafüggő.
** normál akkumulátor esetén.
1 a kártyán tárolt adatokon kívül.

Átrendeződik a piac?

A mobilszolgáltatók közti konkurenciaharc erősödésének egyértelmű nyertesei az előfizetők lesznek. Marchhart Pál, az Antenna Hungária DCS 1800-as projekt igazgatója úgy véli, a versengés során előfordulhat: a Prímatel olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyeknek köszönhetően a két nagy mobilszolgáltató egyes előfizetői átpártolnak majd az új piaci szereplőhöz. Ebben persze komoly szerepe lesz a marketingmunkának. A szakember nem számít komoly árversenyre, bár nem zárta ki, hogy a mobiltávközlés percdíjai lassan csökkenni fognak. Véleménye szerint a szolgáltatások tekintetében előreláthatóan egyre kedvezőbb konstrukciók jelennek meg, a verseny inkább ezen a téren erősödik majd.

Digitális biztonság Európa január elsejével belépett az euró korszakába. Az új, közös valutával történő kereskedés során hatalmas szerep hárul a számítógépekre és elektronikus adatátviteli rendszerekre, hiszen a pénzügyi központok, bankok egyre kevésbé elszigetelten működnek majd. Ez megköveteli a banki tranzakciók biztonságának növelését. E biztonságnövelő eljárások egyike lehet a digitális aláírás, amelynek főpróbája Dániában folyik. A dán Műszaki Minisztérium Naestved városát választotta a digitális aláírások bevezetésének kísérleti helyszínéül. A Koppenhága közelében fekvő 45 ezer lakosú városka lakói, valamint kis- és középvállalkozói hamarosan már on-line módon dolgozhatnak digitális aláírásaikkal. Naestved egyike a dán Műszaki Minisztérium által kiválasztott kilenc kísérleti helységnek, ahol e digitális ujjlenyomatok bevezetésre kerülnek. A XXI. század biztonságtechnikájának kulcsfontosságú lépése e virtuális kézjegyek elterjedése. Ezek az aláírások bizonyítják a feladó személyazonosságát az on-line tranzakciók során, továbbá elektronikus pecsétként garantálják, hogy az átvitel alatt senki se férjen hozzá a dokumentumokhoz. A dán kormány várhatóan még az idén megalkotja azokat a törvényeket, amelyek szabályozzák e biztonságos technika használatát. A digitális aláírás egyedi elektronikus kód. Ezt a PC merevlemezén vagy intelligens kártyán tárolható kódot harmadik fél, a jogosultságot engedélyező hatóság (Certification Authority – CA) adja ki. Naestved városa a Dán Önkormányzatok Szövetségével, a PBS-szel (dán Fizetési Szolgáltatások Irodája), a Kommunedatával (az önkormányzat adatközpontja), az IBM-mel és Horsens városával, valamint annak informatikai partnerével, a DDE-vel közösen koordinálja a kísérleti projektet. Az idén ősszel előkészített s újévkor kezdődő program az üzleti tranzakciók lebonyolításán túl a jogerős bírói dokumentumok továbbítására és a városi önkormányzat és a lakosok között lezajló levelezés irányítására is alkalmas. Naestved ideális helyszín a digitális aláírások bevezetésére, hiszen itt már valamennyi lakos és cég rákapcsolódott a helyi nagy sebességű hálózatra. A naestvedi információs társadalom alapjaként a városi önkormányzat bevezette az IBM Kontura/GoPro nevű alkalmazást. Ez a Lotus Notes-alapú önkormányzati szoftver egy központi adatbázisban egyesíti az adatokat, amelyekhez így a NaestvedNet-en keresztül az egész közösség hozzáférhet. L. M. A.
 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. szeptember 1.) vegye figyelembe!