Tartozékok piaca

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. július 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 16. számában (1999. július 1.)

Mintegy 10 millió forint nagyságrendű lehet a mobiltelefon-tartozékok magyarországi piaca, ennél pontosabb meghatározásra senki sem vállalkozik. Ezenfelül nagyjából biztos, hogy a vásárlók ki vannak szolgáltatva a viszonteladóknak, annak a rengeteg GSM-szaküzletnek, amelyek csak úgy ontják az utángyártott termékeket. A magyar piac ugyanis – állítja Zombor Levente, a nagykereskedelemmel foglalkozó Paging Kft. kereskedelmi vezetője – rendkívül árérzékeny. A választásnál a telefontulajdonosok zöme, legalább hetven százaléka az ár alapján dönt. Pedig az eredeti gyári tartozék mindent összevetve nem feltétlenül költségesebb, mint az utángyártott készülék. Utángyártott akkumulátort például nagyon szakszerű kezelés mellett is legfeljebb másfél-két évig lehet használni, a gyári akkumulátorok pedig megfelelő kezeléssel akár négy évig is működőképesek. A két akku között pedig maximum két-háromezer forint különbség lehet az utángyártott javára.

Az utángyártott portékák között is vannak jelentős minőségi különbségek. Akadnak egészen primitív megoldások, de vannak az eredetit elég jól megközelítők is. A legnagyobb baj az, hogy amikor a telefontulajdonosok tartozékot keresnek, nem gondolják meg, hogy az adott eszköz mennyire befolyásolhatja a készülék működését, élettartamát.

A viszonteladók a Paging Kft.-nél is legalább háromféle eltérő árú, minőségű tartozékok közül választhatnak. A kiskereskedők azonban a minél nagyobb haszon érdekében az utángyártott tartozékokat részesítik előnyben, a gyáriakon ugyanis nincs akkora árrésük. Az akkumulátornál maradva, miközben a tajvani termékeket akár már két-háromezer forintért is megkapják a nagykereskedőktől, a boltokban az eredeti és az utánzat között legfeljebb egy-két ezer forint az eltérés, utóbbit 5-8, előbbit 7-10 ezer forint körüli áron fogják kínálni.

A 0660-as előfizetők esetében nem igazán jellemző az utángyártott tartozékok használata. Sugár Mihály, a Westel Rádiótelefon Kft. kereskedelmi és marketing-igazgatóhelyettese ez alkalommal is óva intette a telefontulajdonosokat az utángyártott tartozékoktól, mert ezek használatával elveszíthetik a készülékükre vonatkozó hároméves garanciát is. Az alapkérdés az ár. Azt mondja Sugár Mihály, hogy az előfizetők nem kis meglepetéssel veszik tudomásul, hogy nagyjából ugyanannyiért vásárolhatnak különböző tartozékokat készülékükhöz, mint amennyiért magát a telefont és az előfizetést vették. Ezért nem csoda, hogy sokan inkább kicserélik az egész telefont, s nem adnak ki ugyanannyi pénzt mondjuk csak új akkumulátorért. Akciókról a tartozékokat illetően ugyan nemigen hallani, de például a Westel Rádiótelefon Kft. folyamatosan 12 havi részletfizetésre is adja a telefonjaihoz való gépkocsi-kihangosító készleteket.

Az utángyártott tartozékok egyébként többnyire megelőzik a piacon a gyáriakat. Példa a legújabb amerikai maroktelefon, amelyet Magyarországon jóformán nem is lehet még kapni, ennek ellenére már ott vannak a GSM-szaküzletek polcain a Tajvanból, Kínából származó tartozékok. A gyárak némelyike igyekszik védekezni a barkácsolt holmik ellen. Az említett amerikai telefongyártó például a gyári akkumulátorokba speciális chipet helyez el, hogy a telefon csak a gyári telepekkel legyen használható. A tajvaniak azonban szinte azonnal lekoppintották a chipet is, s a szokásos árkülönbséggel megjelentek vele a piacon. Az utánzatok visszaszorításának egyetlen módja az árak közelítése volna, ezt azonban a gyári portéka esetében a fejlesztési háttér, a felhasznált anyagok minősége, a gyártástechnológia nem teszi lehetővé.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. július 1.) vegye figyelembe!