Piaci körkép

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 9. számában (1998. november 1.)
Szöveg nagyítása Szöveg kicsinyítése Nyomtatás

Az idén kevesen tervezik háztartási gépek vásárlását - derül ki a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet felméréséből. A legtöbben - 6 százaléknyian - automata mosógép, illetve mikrohullámú sütő beszerzését fontolgatják. A családok mindössze 3 százaléka tervez fagyasztóláda-vásárlást, fritőzt csupán 2, mosogatógépet, illetve egyszerű hűtőgépet 1 százalék szeretne venni. Az úgynevezett fehéráruk - hűtőgépek, tűzhelyek, mosógépek, mikrohullámú sütők, fritőzök, porszívók - gyártói ennek ellenére hazánkat a lehetőségek (egyik) országának tartják. A fejlettebb világ országaiban ugyanis jelentősebb piacbővülésre már nemigen számíthatnak, így több cég csökkenti, de legalábbis átszervezi gyártókapacitásait. Elveszett értékesítési lehetőségeiket Délkelet-Ázsiában, Közép- és Dél-Amerikában, illetve Kelet-Európában szeretnék megtalálni. Törekvésük érezhető a magyar piac választékbővülésén, ezt azonban egyelőre nem követi a versenyből adódó árcsökkenés. Egy konyha - középkategóriás gépekkel való - felszerelése megközelítheti az egymillió forintot, bár a beépített változatok s a hozzá illő bútor együttesen ennek többszörösére is növekedhet. Felső határ szinte nincs, hiszen például egy - kizárólag hűtőszekrényként funkcionáló, ám kismillió kényelmi szolgáltatással felszerelt - hűtőgép ára másfél millió forint is lehet.

Intelligens mosógépek

A nap nap után változó piacról készített körképet érdemes a mosógépekkel kezdeni. Az automatikus vízadagolás, a hőmérséklet-beállítási funkció, a szabadon választható öblítőeljárás, a felfrissítő és az abszolút gyapjúkímélő program igazán vonzóvá tehet egy-egy készüléket. Ilyen a Zanussi legújabb, nemrégiben bemutatott terméke, az Input. Újdonsággal, illetve háziasszony-barát programokkal azonban a többi gyártó sem maradt adós a mosó-, illetve mosó/szárító gépek piacán. A Whirlpool például röviddel ezelőtt olyan mosógéppel állt elő, amelynek nyílása jóval szélesebb a megszokottnál, s 156 fokban nyitható, így a ruhák berakása és kivétele lényegesen kényelmesebb. Emellett az Amerikában piacvezető - és a Philips úgynevezett fehértermékgyártó részlegének felvásárlásával Európában is mind nagyobb piaci részesedést szerző - cég piacra dobta karcsú, azaz mindössze 34 centiméter mélységű, elöltöltős mosógépét is. Az új, Delta névre keresztelt mosógépcsalád legtöbb tagjánál alapfunkció a dinamikus fogyasztásvezérlés (DCC), amely a dobban levő szennyes ruha súlyának, méretének és fajtájának megfelelően automatikusan beállítja a felhasználandó víz és energia mennyiségét. Ezekben a gépekben már működik az úgynevezett idegentest-csapda, amely megfogja az olyan, ruhaneműben felejtett kemény tárgyakat, amelyek károsíthatnák a gépet és a ruhákat, vagy a lefolyón át esetleg el is veszhetnének. Az új gépcsalád egyes tagjainál a tervezők gondoltak a balkezesekre, illetve a sajátos beépítési, berendezési szempontokra is: lehetővé tették a mosógépajtó megfordítását.

A gyártók többségénél megtalálható gyűrődésgátló rendszer a hideg víz szakaszos beeresztésével fokozatosan hűti le a textíliákat, kímélve azokat. Az új habérzékelő rendszer túlzott habképződés esetén megszakítja a mosást, és csak a hab leülepedése után folytatja azt. Extra szolgáltatásként egyes mosógépek sípjellel figyelmeztetnek a szűrő, illetve a víztartály kiürítésének szükségességére.

A kényelmi funkciók fejlesztésére - éppen a Whirlpool megszorongatása érdekében - a General Electric olyan mosógépet fejlesztett ki, amelynek dobjából a ruhát egy műanyag tartállyal együtt könnyen ki lehet emelni, jóval egyszerűbbé téve a ruha kezelését.

Az AEG Öko-családjának egyik újdonsága a víz előlágyítása, de a korszerű gépek a programállás kijelzésére is alkalmasak. A Siemens a legkorszerűbb gépeibe beépítette a két számjegyes maradékidő-kijelzést, s lehetővé tette a mosógép előprogramozását is. A Magyarországon főként a tehetősebb vásárlók körében népszerű márka gyártói kifejlesztették a Fuzzy Control-megoldást. Ez a szinte emberi logikával működő elektronika segítségével a mosógép a korábbinál is jobban mos, öblít és centrifugál, rugalmasan alkalmazkodik ahhoz, ha kicsit több vagy kicsit kevesebb ruha kerül bele.

Az újítások sorát napestig lehetne sorolni, hiszen a korábbi ötéves ciklus helyett - az élesedő konkurenciaharcnak és a tervezést lényegesen egyszerűbbé, hatékonyabbá tevő számítógépeknek köszönhetően - egy-egy új modell piacra dobása alig két évet vesz igénybe.

A legegyszerűbb automaták 50-60 ezer forintba kerülnek, de az "alapgépek" között van ennek kétszeresébe kerülő masina is. A kombinált, tehát mosó/szárító automaták ára százezer forint körül kezdődik, a komolyabb változat ára pedig meghaladja háromszázezer forintot.

Ajánlott fogyasztói árak (forint)
  Siemens Zanussi Electrolux
Mosogatógép (12 terítékes) 155 000 125 000 140 000
Hűtőszekrény 99 000 73 000 70 000
Hűtő-fagyasztó 123 000 85 000 93 000
Önállóan beépíthető sütő 55 000 42 000 100 000
Önállóan beépíthető főzőlap 79 000 42 000 70 000
Elszívó 18 000 13 000 15 000
Megjegyzés: Az árak a beépíthető, legolcsóbb, közelítőleg azonos kategóriájú készülékekre vonatkoznak
Forrás: Media Markt

A nagyság előnyei

A mosogatógépek piacán csak látszólag óriási a választék, ami nyilván annak tulajdonítható, hogy e műveletnél sok variációs lehetőség nincs: a szennyes edényt a lehető legrövidebb időn belül, a legtakarékosabban és legcsendesebben kell a legtisztábbra mosatni. Legfeltűnőbb különség a gépek méretében van, ami fontos szempont. Sokan megfeledkeznek ugyanis az ajtónyitás nagy helyigényéről, a kényszerű szűkösködés pedig legalább annyira nemszeretem munkává teszi a gépbe pakolást, mint a kézi mosogatást.

A hat-, nyolc- és tizenkét terítékes gépek közül az utóbbiak a legtakarékosabbak - már ha a család mérete is indokolja ekkora gép választását. A legnagyobb kapacitású gépek tudják a legtöbbet is: nemcsak a tálaló-, hanem a főzőedények is elférnek bennünk, és félprogrammal is üzemeltethetőek.

A programok számát tekintve széles a paletta: a sima mosogatástól az előmosós, szárítós, energiatakarékos és kímélő funkciókon át nagy a gépek közötti különbség, ami az árakban is tükröződik.

Szenzáció e termékek piacán is időről időre megjelenik, ami alaposan átrendezi az árakat. Az AEG például olyan intelligens megoldással, az úgynevezett Fuzzyval rukkolt elő, amelynek révén a gép szenzora felismeri az edények mennyiségét és szennyezettségét, és ennek megfelelően határozza meg a szükséges vízmennyiséget. Egy másik érzékelő a hőmérséklet változását méri, míg a Vario-spray rendszer a víz- és energiafelhasználás felére csökkentésére szolgál.

A Siemens dicsekedhet a világ legalacsonyabb vízfelhasználású gépével. Az Aqua Sensor programmal azt ellenőrizteti a géppel, hogy mennyire szennyezett az első öblítővíz. Ha ugyanis a gép még elég tisztának találja a vizet, nem ereszt be újabb mennyiséget. A Bosch-márka kedvelői ugyancsak találkozhatnak az Aqua Sensor-os megoldással, az Aqua-Stop rendszer pedig a vízkárok ellen védi a lakást.

A Whirlpool büszkesége az az új szisztémájú kijelző, amely a mosogatószer adagolásában segít. Jelzi, mennyi mosogatószerre van szükség, illetve azt is, ha fel kell tölteni öblítővel a gépet. A dinamikus szűrőrendszernek köszönhetően minimálisra csökkenthető a gép tisztításának gyakorisága, a késleltető időkapcsolóval pedig a gép előre programozható.

A kényelmi, energiatakarékos és praktikus megoldások mellett a legkorszerűbb gépek többsége már azt is megmutatja, hol tart a gép a munkában, mennyi idő van még hátra a mosogatásból, az edények szárításából.

Hűtőt másfél millióért

A hűtőgépek piacán is forradalmi változások zajlanak le. Az árak pár tízezertől másfél millió forintig terjednek, bár gyakran a designt s nem a képességet kell megfizetni (például a Porsche-tervezésű hűtőnél). Mintha összebeszéltek volna a gyártók: a nagy márkák szinte egyszerre robbantak be az úgynevezett No frost-megoldással. Ennek révén a levegőbeli pára nem fagy meg a fagyasztóban, s nem rakódik rá az ételekre sem.

A legundokabb műveletet, azaz a hűtő leolvasztását ezzel a vásárló elfelejtheti, ám ha a tárolást is ésszerűbbé, praktikusabbá akarja tenni, mélyebben kell a zsebébe nyúlnia. A legkorszerűbb, legdivatosabb hűtő-fagyasztó gépek ugyanis számtalan olyan apróságot - például tubustartót, az üvegek számára billenésgátló támaszt, italadagolót, többcélú tárolókat - tartalmaznak, amelyek a jobb helykihasználást, illetve a könnyebb átláthatóságot és a biztonságosabb pakolást szolgálják. A legszebb gépek mélyhűtőpolcai már többnyire átlátszóak és sokkal laposabbak hagyományos társaikénál. Néhány típusnál változtathatók az ajtóbelsők, és a normál hűtőtérben is vannak külön, úgynevezett hosszan tartó frissesség polcok, pontosabban zárt fiókok. Ezek használatával az élelmiszerek háromszor hosszabb időn át maradnak frissek, gusztusosak, s tovább őrzik meg vitamin- és ásványisó-tartalmukat is. Az már az extra minőség kategóriájába tartozik, ha egy gép fény- vagy hangjelzéssel - például füttyszóval - figyelmeztet a nyitva felejtett hűtőajtóra.

Mikrohullámú sütők

Huszonötezertől százezer forintig terjednek a mikrohullámú sütők árai, s ebből az is kiderül: a csúcsmodellek igazán sokat nyújtanak. A Whirlpool például az elmúlt hónapokban korszakalkotó újdonsággal jelent meg. A Talent, vagyis Tehetség nevű sütőcsalád ugyanis nemcsak küllemében és stílusában, de technológiai tekintetben is új korszakot nyitott. Az úgynevezett 3D rendszer révén egyenletesebben oszlanak el a mikrohullámok, így az étel a forgótányér-funkció kikapcsolása ellenére is teljesen megpuhul. Bármilyen alakú edény - akár ovális vagy négyszögletes is - használható a készülékben, s a sütőtér is maximálisan kihasználható. A Talent ajtaja nem oldalra nyílik, hanem a hagyományos sütőkéhez hasonlóan lefelé, ezáltal a teherbíró ajtóra rakodni is lehet.

A grillezős változatok "crisp" funkciójának köszönhetően már nemcsak felülről tehetők ropogóssá az ételek, hanem alulról is pirosodhatnak. A forró légbefúvásra is képes készülékek akár kelt tészták, kenyérfélék sütésére is alkalmasak. Vagyis a mai, igaz, borsos árú mikrók már nem csupán melegítésre alkalmas segédeszközök, a különböző funkciók kombinált alkalmazásával a hagyományos háztartási sütőket is helyettesítő, teljes értékű háztartási gépekké váltak. A választék óriási. A Philips, a Bosch, az AEG és a Whirlpool viszonylag drága, ám csúcstechnikát képviselő termékei mellett harmadannyiért kaphatóak az alapfunkción kívül akár egy-két extraszolgáltatásra is képes mikrohullámú sütők is.

A tűzhelyek választéka legnyűgöző: a beépíthető, gáz-villany kombinációjútól kezdve a szabadon álló hagyományosig, az üveg-kerámia laposon keresztül a csak főzni vagy csak sütni képes berendezéseken át a ventilátoros grillezőkig, légkeverésesekig gyakorlatilag minden fellelhető. Az AEG Competence sütőjében például olyan húshőmérő van, amely - beállítva és a hús közepébe szúrva - a kívánt hőmérséklet elérésénél leállítja a sütést, és erre hangjelzéssel figyelmeztet is.

Az igazi szenzáció a kihúzható sütőkocsival gyártott - Bosch vagy Philips márkájú - tűzhely, amely könnyen tisztítható, esztétikus, és balesetvédelmi szempontból is a legbiztonságosabb.

A szagtalanítás

Ahol a konyha berendezésére, felszerelésére nagy súlyt helyeznek, ott szinte biztosan megtalálhatók a pára-, szagelszívó berendezések. Reprezentatív felmérések szerint ez egyelőre csak a háztartások tíz százalékára jellemző, ám ez az arány a jövőben a gépekkel együtt forgalmazott konyhabútorok térnyerésével jelentős mértékben nőhet.

A minőséget, beépíthetőséget, formatervezést tekintve nincs ok panaszra: a gépekkel egybeépített újdonságok mellett kürtőbe csatlakoztatható, önálló és kihúzható berendezések számtalan változata várja a vásárlót. A szagelszívók ára 15 ezer forint körül indul, de egyik-másik ennek sokszorosába is kerülhet, például akkor, ha az üzembe helyezés építészeti megoldást is igényel. A középkategóriás készülékekre 30-50 ezer forintot kell szánni. Választáskor nem árt figyelembe venni, hogy a szűrős típusoknál a szűrőcsere időt, pénzt, fáradságot igényel, s figyelni kell azt is, hogy ez idejében történjen meg. E tekintetben figyelemre méltó a Bosch fémszűrős változata, amely nem igényel cserét, a fémbetétet csupán át kell mosni - akár a mosogatógépben is. Ugyancsak praktikusak azok a változatok, amelyen kijelző figyelmeztet a szűrőcsere vagy -tisztítás szükségességére.

Kisgép-variációk

Az elmúlt négy-öt évben a fritőz körülbelül olyan divatcikk volt, mint egy évtizede a mikrohullámú sütő. Csakhogy az olajsütőkről hamar kiderült: tisztításuk körülményes, a fedél felnyitása után a szagok elárasztják a lakást, az edény fala pedig több típusnál is túlzottan átforrósodik.

A Moulinex AS 7 jelű fritőze viszont számos újítást alkalmaz: az olajtartály például kiemelhető, így könnyen tisztítható. A másik attrakció a jégakkumulátor. Ezt az olajsütő használata előtt 24 órával a fagyasztóba kell helyezni, majd a sütés előtt az olajsütő alsó rekeszébe tenni. A továbbiakban a fritőz ugyanúgy használható, mint a hagyományos olajsütő, ám ebből a gépből csak minimális pára és olajgőz távozik, mivel az a jégakkumulátorokon csapódik le.

Kávéfőzőkből a pár száz forintostól a majd' 300 ezresig minden megtalálható. Az utóbbit persze inkább irodákba, presszókba ajánlják, de aki 2-4 személyes változatot akar, az akár 12-50 ezer forintot is áldozhat a kávézásra. Teafőzők viszonylag kisebb választékban és jóval szolidabb áron kaphatók, bár egy kombinált kávé/tea főző készülék ára egy középkategóriás presszógép árát is elérheti.

Kenyérpirítót 1-2 ezer forinttól 30 ezerért találni (utóbbi ugyancsak Porsche-tervezés), robotgépekből pedig szinte áttekinthetetlen a választék. A felkészültebb eladók e téren azt tanácsolják: a multifunkciós, silányabb minőségű készülékek helyett érdemes inkább komolyabb, drágább, s csak néhány funkcióra kialakított gépet vásárolni. Ezekhez ugyanis később - ha kiderül, mi mindenre van igény - további kiegészítőket lehet vásárolni.

Elektromos késből csak néhány kapható nagyjából azonos, ötezer forint körüli áron, s ehhez hasonló a merülőmixer-választék is. Elektromos szeletelőt 8-10 ezer forinttól 35 ezer forintig kínál a piac.

A vasalás ugyan nem tipikusan konyhai munka, de háztartási kisgép lévén érdemes pár szót vesztegetni a vasalókra is. A középkategóriás, gőzölős változatok 5-6 ezer forint körül kaphatók, de például a Tefal speciális talpú, vízkőlágyító kapszulával felszerelt darabja ennek majd' háromszorosába kerül.

Forgalmazói szemszögből Bár a közvélemény-kutatások egy része nem jósol kiemelkedő eredményt a háztartási gépek kereskedői számára, az élet ennek ellenkezőjét látszik igazolni. A forgalmazók ugyanis azt tapasztalják, hogy az idén nagyon korán, már október első heteiben megkezdtük a karácsonyi nagybevásárlást, ekképp a háztartási nagygépek forgalma is jelentősen megnövekedett. Az utóbbi években ugyanis annyira megdrágultak az úgynevezett fehéráruk körébe tartozó háztartási gépek, hogy sok család karácsonyi, közös ajándéknak szánja azokat. Szinte minden kapható, ami a nyugat-európai szaküzletekben megtalálható, s ha mégsem, akkor sok helyütt katalógusból rendelik meg a kívánt árut. A minden korábbinál szélesebb választék Buzogány Péter, a Keravill vezérigazgatója szerint növeli a keresletet a felső kategóriába tartozó áruk körében, nagy mennyiségben azonban mégis csak az olcsóbb, alsó kategóriás termékekből tudnak eladni. Furamód a közepes minőségű és árú termékek talán a legkevésbé kelendőek. Ez persze nemcsak a Keravillra, hanem valamennyi nagyobb kereskedelmi láncra, szakáruházra jellemző. A konkurenciáról kérdezve szinte mindenki mindenkit emleget, megjegyezve azonban: valószínűleg hamarosan átrendeződik a piac. Már ma is érezhető ugyanis, hogy például a Metro áruházaiban vagy a nagy hipermarketekben - ahol állítólag az élelmiszerek árából tudják támogatni a műszaki cikkeket - szinte kivétel nélkül az olcsóbb termékek kaphatók, szaktanácsadásra nemigen lehet számítani, s akad, ahonnan még a házhoz szállítás sem túl egyszerű feladat. Három kategóriáról beszélnek a kereskedők: a Metrót önmagában emlegetik, néhány hipermarketet sorolnak a második körbe, míg a hagyományosan elektromos és elektronikai cikkek forgalmazásával foglalkozó kereskedők a bevásárlóközpontokban és a szaküzletekben, szakáruházakban látják saját konkurenciájukat. Ezek közé tartozik például a Media Markt, a Keravill, a Herta és a Murányi Kereskedőház. Vachter Andrea, a Media Markt osztályvezetője úgy véli, nem kell tartaniuk a lényegesen alacsonyabb áron forgalmazó cégektől, hiszen pillanatok alatt tönkremehetnek azok, akik csak a nagyon alacsony kategóriájú termékeket kínálják, vagy az importőrök által ajánlott fogyasztói árnál olcsóbban árulják portékájukat. A szakáruházak vezetői azt tartják, a vásárlóközönség megtartásának titka a választékban és a kiszolgálás minőségében - a szaktanácsadásban, a tervezésben, a pluszigények kielégítésében, például a katalógus utáni értékesítésben - leledzik. Azt csak nagyon kevés kereskedő engedheti meg magának, hogy a nagy értékű, ritkán keresett termékekből is raktárkészletet tartson, ám az nem kerül semmibe, ha az áruházbeli kínálat mellett bemutatja a brosúrákból rendelhető választékot is. Ebben azonban - vélekednek - a háztartásigép-diszkontok, kisebb üzletek, de akár a hipermarketek sem lehetnek hosszú távon konkurensek.
 

Figyelem! Kérjük az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. november 1.) vegye figyelembe!

Nyomtatás Főoldalra Nyomtatás Nyomtatás A lap tetejére A lap tetejére