Taxitársaságok versenye

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. október 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 8. számában (1998. október 1.)

A személyfuvarozókat szorongatott helyzetbe hozta a lakosság fizetőképes keresletének éveken át tartó csökkenése. A mentőövet a cégek megrendelései hozták meg számukra. Minél több céges ügyfele van egy-egy taxitársaságnak, annál nagyobb biztonságban érezhetik magukat a hozzájuk tartozó vállalkozók.

A Budataxi 1982-ben alakult, a Tele 5 kocsik pedig 1991-ben tűntek fel a főváros utcáin. A mára egyazon tulajdonos égisze alatt működő két társaság megalakulása óta dolgozik cégek megrendelésére. A szokásos fuvarfeladatok mellett nemegyszer különleges igényeket is támasztanak velük szemben. A kocsikkal futárfeladatot, kiscsomag-szállítást is végeznek.

Jelenleg majd' 200 szerződéses partnerük van, a havi fuvarok 40 százalékát ők rendelik meg, és a partnerek száma folyamatosan emelkedik, de Balogh Tibor üzletág-igazgató szerint még mindig bőven van lehetőség ebben a piacban, hiszen a magasabb fenntartási költségű cégautók helyett gazdaságosabb, ha taxit vesznek igénybe. A társaság valamennyi partnere számára egységes kedvezményrendszert működtet: az érvényes tarifákból 20 százalékot engednek. A szerződés megkötésének feltétele, hogy a megrendelő legkevesebb havi 30-40 ezer forintos taxiforgalmat produkáljon. A cégek átutalással fizetnek, így a társaság egyhavi díjat meghitelez nekik. Természetesen a jelentkező betéti társaságokat sem utasítják vissza, számukra taxiutalványt szoktak felajánlani. Ezek darabja 200 forint, de ha a cég nagyobb mennyiséget előre megvásárol, akkor árkedvezményt kap.

Vendégváró sofőr

A City Taxi Szövetkezetnél a céges fuvarok aránya a forgalom 70 százaléka körül van. A kocsikat a megrendelők leginkább a fővárosban történő mozgásra veszik igénybe, de sok cég a gyors ügykezelés miatt csomagküldésre, levélkézbesítésre is előszeretettel veszi igénybe az autókat. A főváros körzetében napi 8-10 fix utat lebonyolító cégek számára az útvonalak díját előre kalkulálják. Dinamikusan nő az utóbbi években a repülőtér és a főváros közötti fuvarok száma. Sikeres szolgáltatásuk, hogy a sofőrök faxos vagy telefonos adategyeztetés után a cégek partnerét a repülőtéren önállóan várják, fogadják. Egyre gyakoribb ugyanakkor az is, hogy a sok vendéget, résztvevőt felvonultató rendezvényeken a kocsik készenlétben állnak, és a távozó vendégeket hazaszállítják. Az sem ritka, hogy a cégek vidéki utakra, sőt külföldre is a Cityvel utaznak, sőt nemegyszer többnapos feladatok ellátására kérnek magasan kvalifikált, idegen nyelven beszélő, kényelmes autóval rendelkező pilótákat.

Lengyel Sándor marketingmenedzser szerint nem véletlen, hogy a cégek a taxit veszik igénybe, mert a beszerzési árat, az amortizációt, az üzemeltetést, a gépkocsivezető költségeit figyelembe véve ez a megoldás jóval olcsóbb, mintha saját gépkocsikkal bonyolítanák le a fuvarokat. A szállítócégek kedvezményeket azoknak a partnereknek tudnak adni, akiknek a forgalma havonta átlagosan az 50 ezer forintos határt eléri, meghaladja.

Az 1986-ban alakult Rádió Taxi elnöke, Horváth Pál arról számol be, hogy a társaság céges ügyfélköre a fuvaroknak már 60-70 százalékát rendeli meg. Ha tudomást szereznek egy-egy új cég megalakulásáról, megkeresik őket, és szerződést ajánlanak nekik. A Rádió Taxinak körülbelül havi 8 millió forint értékű csekkes fuvarja van. A társaságnak 660 gépkocsija van, az autók 99 százaléka nyugati típusú, ezek 70 százaléka hároméves vagy annál fiatalabb, 40 százaléka pedig Mercedes.

A kocsikat többnyire helyi fuvarokra veszik igénybe, de előfordul, hogy extra kéréseknek is eleget kell tenni. Az egyik bank külföldi üzletfelét például éjjel-nappal ki kellett szolgálni, tehát egy kocsinak mindig készenlétben kellett állnia. Máskor, delegációknál aszszonyprogramot kellett összeállítaniuk arra az időre, amíg a férjek hivatalos találkozói lezajlottak.

A 6x6 – Volán Taxinál is fontosnak tartják, hogy minél több állandó céges partnert nyerjenek meg. Ügyfélkörükbe egészen nagy vállalkozások és két-három személyes kft.-k, bt.-k egyaránt tartoznak, a fix fuvarok a forgalom 70-80 százalékát adják. Általában azokkal a cégekkel kötnek szállítási szerződést, amelyek havonta 30-40 ezer forintot elköltenek taxira. Másoknak különböző címletű taxiutalványokat ajánlanak. A partnerek megtartása érdekében cégre szabott megállapodások szerint különféle tarifa- és fizetési módbeli kedvezményeket nyújtanak.

De más formában is igyekeznek magukhoz kötni a cégeket. Most vezették be például a régi, úgynevezett túrataxihoz hasonló rendszert. A túrataxik 24 órával előre rendelhetők, minimum három órára kell igénybe venni ezeket, a kilométerdíj viszont mindössze 40 forint. Igaz, emellett óradíjat is felszámítanak. A túrakocsik külföldre is igénybe vehetők, amire ugyancsak van kereslet. Emellett, éppen a felmerülő igények kielégítése érdekében, immár teherfuvarozást is vállalnak, és beindították a kisbuszrészleget.

Marosi Lajos kereskedelmi igazgató szerint a Volán Taxinál ha kell, transzferárakat, sőt bonyolult keresztárakat kalkulálnak, ha kell, idegen nyelven beszélő sofőrt küldenek, hiszen a legfontosabb cél, hogy alvállalkozó taxisaikat minél több címmel láthassák el.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. október 1.) vegye figyelembe!