Abroncsok kínálata

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 2. számában (1998. április 1.)

Nemzetközi adatok szerint a világ gumiabroncspiacát 12 multinacionális vállalkozás ellenőrzi. Ezek a cégek adják a forgalom 80 százalékát, s a kisebb társaságok osztoznak a fennmaradó húsz százalékon. A verseny kemény, és a következő években a küzdelem további élesedése várható. A Financial Times adatai szerint az első három helyen a japán Bridgestone, a francia Michelin és az amerikai Goodyear áll. Szakértők szerint az ő pozícióikat valójában senki sem fenyegeti, leginkább egymással kell megküzdeniük. A német Continental, a japán Sumitomo és az olasz Pirelli, amelyek mintegy húsz százalékkal részesednek a világpiacból (s amelyek a kisebbekhez képest maguk is megközelíthetetlen fölényben vannak), csak távolról követik őket. Az arányokat jól mutatja, hogy a vezető magyarországi gumigyár, a Taurus, amely a világranglistán az 52. helyet foglalja el, egy egész év alatt gyárt annyit, amennyi a Michelin üzemeiből egyetlen nap alatt kikerül.

A Taurus egyébként nem gyárt személyautóhoz való abroncsokat, kizárólag teherautók és haszonjárművek számára készít gumikat. Bevétele tavaly meghaladta a 20 milliárd forintot, s ennek 65 százalékát teszi ki az export. A társaság ma már a Michelin érdekkörébe tartozik. A francia multinacionális cég 1996-ban kétmilliárd forintért vásárolta meg a magyar gyár részvényeinek 90 százalékát. A hazai gumiipar mélypontja 1993 és 1994 volt, amikor mintegy 40 százalékkal kevesebb volt a termelés, mint 1990-ben. A gyártás mennyisége és értéke ma már megközelíti az 1990. évit.

A magyar gumiipar termékeinek majd' 60 százaléka kerül külföldre, elsősorban Közép- és Kelet-Európa, valamint az Európai Unió piacaira. Belföldi piaci részesedése azonban viszonylag alacsony, nem éri el a negyven százalékot. Az elmúlt három évben a piaci részesedés lassú növekedést mutat, ráadásul a szakemberek a következő években további előretörésre számítanak. Sokan a hazai piac jelentős bővülését is remélik. Szerintük az autózási szokások jelentősen megváltoztak: a módosabbak külön nyári és külön téli gumikkal róják az utakat. Igaz, a komplett kerékgarnitúra százezer forintnál is többe kerül, de akad, aki azt is megteheti, hogy a gumikat fellnivel együtt teleltesse. Magyarországon ma minden negyedik autós tart két garnitúrát. Az azonban – a jövedelmi viszonyok ismeretében – valószínűtlen, hogy – miként az alpesi és a skandináv országokban – a havas hónapokban minden autós téli gumit szereljen fel. A téli gumik használatának aránya azonban Nyugat-Európa többi országában is jóval magasabb, mint Magyarországon.

Az elmúlt évtizedben a használt gumiabroncsok újrafutózása is külön iparággá vált. Az országban működő több mint húsz, felújítással foglalkozó üzem termékei a hazai piacra jutnak, ahol olcsón kerülnek forgalomba. Az elhasznált gumik begyűjtése azonban megoldatlan, s miközben a szeméttelepeken halmokban állnak a gumik – noha őrléssel, égetéssel, újrafeldolgozással más iparágak is foglalkoznak – az újrafutózó üzemek nem kis részben külföldről szerzik be a nyersanyagot. A behozott gumikért általában kilogrammonként 120 forintos termékdíjat kell fizetni, a szaktárca azonban az újrafutózó üzemek számára termékdíjkedvezményt nyújt. 1998-ban 1500 tonna teherautó-gumi és 350 tonna személyautó-gumi hozható be az országba a 30 forintra csökkentett kilogrammonkénti termékdíj mellett.

 

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 1.) vegye figyelembe!